DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) DISSENYS D'INVESTIGACIÓ I ANÀLISI DE DADES Codi 14635103
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
irene.elias@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
ELIAS ARIJA, IRENE
Web
Descripció general i informació rellevant <div> <p><strong><br /></strong></p> </div><div><br /></div><div>Introducción al método científico y el diseño experimental y clínico. Se trata de que el alumno conozca y sea capaz de aplicar a nivel de usuario, las diferentes herramientas estadísticas y que pueda comprender los datos derivados de estos diseños. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Formular hipòtesis, dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
 A3 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per a formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
 A4 Planificar, executar i explicar experiments i assajos clínics
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
 CT5 Comunicar idees complexes de forma efectiva a tota mena d'audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en àmbits nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi
Formular hipòtesis, dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
 A3 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
Planificar, executar i explicar experiments i assajos clínics. Saber informar-se en l’àmbit de la neurociència
 A4 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 RA2. Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
RA3. Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
 CT5 RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
 CT6 RA2. Desenvolupar l’actitud professional. (Actitud professional)
RA3. Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris professionals específics. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Treball d'investigació 1.1. Introducció a la investigació: formulació duna pregunta dinterès científic, hipòtesis, objectius.

1.2 Estratègia de cerca dinformació científica.

1.3. Protocol de recerca Antecedents i estat actual del tema, Metodologia. Disseny de lestudi. Població, Variables. Anàlisi estadístiques.
2. Anàlisi estadístic de dades 2.1. Pocediments en investigació
2.2. Importació de dades des de fonts externes. Fondre arxius
2.3. Definició de variables. Generació de variables. Càlcul de variables
2.4. Selecció i ordenació dindividus i variables.
2.5. Eines descriptives.
2.6. Anàlisi de dades estadístiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
A3
A4
CT7
CT5
CT6
0 25 25
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A3
A4
CT7
CT5
CT6
0 100 100
Atenció personalitzada
2 4 6
 
Proves objectives de tipus test
A2
A3
A4
1 15 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut i del seguiment de l'assignatura
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge S'exposarà al Moodle de l'assignatura el material docent específic perquè l'alumne vagi adquirint els coneixements del temari de manera estructurada i distribuïda en el temps.
Aquests coneixements seran avaluats
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes 1- Se plantearán actividades de investigación que se tendrán que resolver con los conocimientos adquiridos en esta parte
2- Se plantearán actividades de análisis de datos que tendrán que resolverse con la utilización de un programa estadístico
Atenció personalitzada Via e-mail

Atenció personalitzada
Descripció

Via e-mail els alumnes poden resoldre els seus dubtes i/o consultar sobre qüestions de la resolució dels exercicis o del projecte de recerca final.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A2
A3
A4
CT7
CT5
CT6
Les activitats d'investigació (60%)

Els exercicis relacionats amb el programa d'anàlisi de dades (10%)

70
Proves objectives de tipus test
A2
A3
A4
De la part de Dissenys d'una investigació , examen tipus text (10%)

Resolució de problemes que cal resoldre mitjançant un programa estadístic (20%)

30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Se promediará entre las diferentes pruebas de evaluación. Se debe obtener como mínimo un 50% de la nota máxima para aprobar la asignatura.

En caso de suspender la asignatura , se realizarán pruebas de recuperación de la part no superada.

NOTA IMPORTANTE: Previamente a la nota final, no se harán recuperaciones de las pruebas parciales.


Fonts d'informació

Bàsica - Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A, Bioestadística amigable, 2, Díaz de Santos, 2006.
Ahlbom, A.; Norell, S, Fundamentos de epidemiología, 4, Siglo XXI, 1995.
Argimón JA, Jiménez J, Métodos de Investigación clínica y epidemiológica , 4, Harcourt, 2013.
Armitage, P.; Berry, G. , Estadística para la investigación biomédica. , , Harcourt Brace, 1997.

Complementària Cobo, E; Muñoz, P; Gónzalez, J.A. , Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos. , , Elsevier Doyma, SL; 2007
Daniel, W.W. , Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. , , Limusa Wiley, 2002.
Norman, G. R.; Streiner, D. L. , Bioestadística, , Mosby/Doyma Libros, 1996.
Rial Boubeta, Antonio. , Estadística práctica para la investigación en ciencias de la salud. , , Netbiblo, cop. 2008
ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/20.0/es/client/Manuals/IBM, Manual del usuario de SPSS Statistics Base, , Chicago, IL 60606-6412, EE.UU.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Las clases se impartiran en castellano
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent