Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en la vanguardia del camp d’estudi, en un context d’investigació |
| B4 |
Treballar amb responsabilitat i iniciativa |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbits tècnics concrets |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics i d’investigació o innovació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comprendre en profunditat els principis bàsics en que es fonamenta la neurotoxicologia i la psicofarmacologia
Desenvolupar les bases per comprendre els mecanismes d’acció de les substàncies neurotòxiques (tòxics ambientals, drogues d’abús y fàrmacs)
Comprendre i definir els sistemes neurals i estructures implicades en la conducta normal y patològica
Identificar els factors biològics i ambientals que incrementen la vulnerabilitat dels subjectes als neurotòxics
Comprendre les diferències biològiques i psicològiques al llarg del cicle vital
| | B2 |
Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
| | B3 |
Jutjar els riscos derivats de l’exposició de neurotòxics i psicofàrmacs. Ser capaços d’identificar els factors ambientals susceptibles d’alterar la conducta de l’organisme, i valorar els riscos derivats de l’exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
| | B4 |
Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Proposar noves idees, oportunitats o solucions a problemes i / o processos coneguts
| | B5 |
Mostrar respecte pels drets fonamentals i de igualtat entre homes i dones
Col·laborar activament en la planificació del treball en equip, la distribució de les tasques i els terminis requerits
| | B6 |
Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Utilitzar software per comunicació en línia: eines interactives (web, Moodle, blocs), correu electrònic, foros, xat, videoconferències, eines de treball col·laboratiu, etc. Utilitzar les TIC de forma habitual i saber adaptar-les a les seves necessitats
| | B7 |
Jutjar els riscos derivats de l’exposició de neurotòxics i psicofàrmacs. Ser capaços d’identificar els factors ambientals susceptibles d’alterar la conducta de l’organisme, i valorar els riscos derivats de l’exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
| | B8 |
Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1.- Modelos moleculares aplicables al estudio de la neurotoxicología y la psicofarmacología. |
Estudios de fijación de radioligandos en suspensiones proteicas. Técnicas para la detección de proteínas y mRNA: Western blotting, PCR y RT-PCR. |
2.- Modelos celulares y subcelulares en neurotoxicología y psicofarmacología. |
Sinaptosomas y otras preparaciones subcelulares funcionales. Obtención de células disociadas a partir del sistema nervioso. Separación celular por citometría de flujo. Cultivo celular: generalidades. Cultivos primarios y líneas celulares: preparación, mantenimiento y diferenciación. |
3.- Estudios funcionales para la determinación de flujos iónicos, distrés oxidativo y para la determinación de la función mitocondrial. |
Técnicas radiactivas. Técnicas fluorimétricas. Técnicas de marcaje de proteínas. |
4.- Técnicas para la determinación de la unión de ligandos a receptores de membrana. |
Ensayos de saturación, cinéticos y de competición. Cálculo por regresión no lineal de la KD y de la Bmax. |
5.- Técnicas para la determinación de viabilidad en preparaciones celulares. |
Necrosis y apoptosis: métodos de rutina para su detección. Bases analíticas para la determinación de neurotoxicidad. |
6.- Modelos en cortes de SNC. |
Inmunocitoquímica. Hibridación in situ. Liberación de neurotransmisores. |
7.- Métodos in vitro para la determinación de endpoints (objetivos finales) específicos de neurotoxicidad. |
Métodos moleculares. Modelos celulares. |
Práctica: Preparación de cultivos primarios |
Cultivo primario de células granulares de cerebelo de rata. Determinación de cambios en la concentración intracelular de calcio en neuronas en cultivo. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
1 |
1 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
2 |
35 |
37 |
Seminaris |
|
20 |
30 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
5 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Consulta de documentos en página web de la asignatura |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Desarrollo de un trabajo de investigación bibliográfica adaptado para resolver un problema práctico sobre toxicología in vitro. |
Seminaris |
Los contenidos de este curso se impartirán en 40 horas, repartidas en sesiones y actividades no presenciales y seminarios presenciales. La documentación general y específica del curso estará a disposición del alumno en el entorno Moodle de la asignatura. El curso finalizará con una sesión presencial de 2 h para discutir y revisar la adquisición de los objetivos del curso. |
Atenció personalitzada |
Discusión sobre aspectos puntuales de la asignatura que puedan ser de especial dificultad para el alumno en particular. |
Descripció |
Discusión sobre aspectos puntuales de la asignatura que puedan ser de especial dificultad para el alumno en particular. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Realización de un trabajo escrito de resolución de un problema práctico |
85% |
Proves pràctiques |
|
Se realizarán prácticas de disección y preparación de cultivos celulares y determinación de endpoints específicos de neurotoxicidad. |
10% |
Altres |
|
Proactividad y actitud |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
P. Michael Conn, Cell culture. Methods in neurosciences, , Academic Press
Shohreh Amini, Martyn K. White , Neuronal Cell Culture: Methods and Protocols, , Humana Press; 2013 edition
, http://labs.gladstone.ucsf.edu/finkbeiner/pages/protocols, ,
, http://ecvam-dbalm.jrc.ec.europa.eu/, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
NEUROBIOLOGIA I NEUROFISIOLOGIA/14635101 | DISSENYS D'INVESTIGACIÓ I ANÀLISI DE DADES/14635103 | BASES DE LA NEUROTOXICOLOGIA/14635201 | MANIPULACIÓ D'ANIMALS D'EXPERIMENTACIÓ/14635204 | PSICOFARMACOLOGIA: BASES I RECERCA/14635210 |
|
|
Altres comentaris |
A pesar de que no se requiere la manipulación de animales de laboratorio vivos, sí se requiere su manipulación post-mórtem. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|