DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) MODELS EXPERIMENTALS IN VITRO I TÈCNIQUES DE NEUROQUÍMICA Codi 14635206
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
FOLCH LOPEZ, JAUME
Adreça electrònica francesc.sureda@urv.cat
jaume.folch@urv.cat
Professors/es
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
FOLCH LOPEZ, JAUME
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en la vanguardia del camp d’estudi, en un context d’investigació
 B4 Treballar amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics i d’investigació o innovació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprendre en profunditat els principis bàsics en que es fonamenta la neurotoxicologia i la psicofarmacologia
Desenvolupar les bases per comprendre els mecanismes d’acció de les substàncies neurotòxiques (tòxics ambientals, drogues d’abús y fàrmacs)
Comprendre i definir els sistemes neurals i estructures implicades en la conducta normal y patològica
Identificar els factors biològics i ambientals que incrementen la vulnerabilitat dels subjectes als neurotòxics
Comprendre les diferències biològiques i psicològiques al llarg del cicle vital
 B2 Elaborar una estratègia realista per resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinaris relacionats amb el camp d’estudi
 B3 Jutjar els riscos derivats de l’exposició de neurotòxics i psicofàrmacs. Ser capaços d’identificar els factors ambientals susceptibles d’alterar la conducta de l’organisme, i valorar els riscos derivats de l’exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
 B4 Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Proposar noves idees, oportunitats o solucions a problemes i / o processos coneguts
 B5 Mostrar respecte pels drets fonamentals i de igualtat entre homes i dones
Col·laborar activament en la planificació del treball en equip, la distribució de les tasques i els terminis requerits
 B6 Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Utilitzar software per comunicació en línia: eines interactives (web, Moodle, blocs), correu electrònic, foros, xat, videoconferències, eines de treball col·laboratiu, etc. Utilitzar les TIC de forma habitual i saber adaptar-les a les seves necessitats
 B7 Jutjar els riscos derivats de l’exposició de neurotòxics i psicofàrmacs. Ser capaços d’identificar els factors ambientals susceptibles d’alterar la conducta de l’organisme, i valorar els riscos derivats de l’exposició a substàncies neuroactives (neurotòxics i psicofàrmacs)
 B8 Redactar documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística i registre adequat, i il·lustrar conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes, etc)
Decidir el que s’ha de mostrar en relació amb el treball / projecte fet, i aconseguir-ho de d'acord amb la seva planificació en el termini previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
1.- Modelos moleculares aplicables al estudio de la neurotoxicología y la psicofarmacología. Estudios de fijación de radioligandos en suspensiones proteicas. Técnicas para la detección de proteínas y mRNA: Western blotting, PCR y RT-PCR.
2.- Modelos celulares y subcelulares en neurotoxicología y psicofarmacología. Sinaptosomas y otras preparaciones subcelulares funcionales. Obtención de células disociadas a partir del sistema nervioso. Separación celular por citometría de flujo. Cultivo celular: generalidades. Cultivos primarios y líneas celulares: preparación, mantenimiento y diferenciación.
3.- Estudios funcionales para la determinación de flujos iónicos, distrés oxidativo y para la determinación de la función mitocondrial. Técnicas radiactivas. Técnicas fluorimétricas. Técnicas de marcaje de proteínas.
4.- Técnicas para la determinación de la unión de ligandos a receptores de membrana. Ensayos de saturación, cinéticos y de competición. Cálculo por regresión no lineal de la KD y de la Bmax.
5.- Técnicas para la determinación de viabilidad en preparaciones celulares. Necrosis y apoptosis: métodos de rutina para su detección. Bases analíticas para la determinación de neurotoxicidad.
6.- Modelos en cortes de SNC. Inmunocitoquímica. Hibridación in situ. Liberación de neurotransmisores.
7.- Métodos in vitro para la determinación de endpoints (objetivos finales) específicos de neurotoxicidad. Métodos moleculares. Modelos celulares.
Práctica: Preparación de cultivos primarios Cultivo primario de células granulares de cerebelo de rata. Determinación de cambios en la concentración intracelular de calcio en neuronas en cultivo.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 1 1
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C3
C4
C5
2 35 37
Seminaris
B1
B4
B7
C2
20 30 50
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves pràctiques
B4
B5
C5
5 5 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Consulta de documentos en página web de la asignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Desarrollo de un trabajo de investigación bibliográfica adaptado para resolver un problema práctico sobre toxicología in vitro.
Seminaris Los contenidos de este curso se impartirán en 40 horas, repartidas en sesiones y actividades no presenciales y seminarios presenciales. La documentación general y específica del curso estará a disposición del alumno en el entorno Moodle de la asignatura. El curso finalizará con una sesión presencial de 2 h para discutir y revisar la adquisición de los objetivos del curso.
Atenció personalitzada Discusión sobre aspectos puntuales de la asignatura que puedan ser de especial dificultad para el alumno en particular.

Atenció personalitzada
Descripció
Discusión sobre aspectos puntuales de la asignatura que puedan ser de especial dificultad para el alumno en particular.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
C3
C4
C5
Realización de un trabajo escrito de resolución de un problema práctico 85%
Proves pràctiques
B4
B5
C5
Se realizarán prácticas de disección y preparación de cultivos celulares y determinación de endpoints específicos de neurotoxicidad. 10%
Altres  

Proactividad y actitud

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica P. Michael Conn, Cell culture. Methods in neurosciences, , Academic Press
Shohreh Amini, Martyn K. White , Neuronal Cell Culture: Methods and Protocols, , Humana Press; 2013 edition
, http://labs.gladstone.ucsf.edu/finkbeiner/pages/protocols, ,
, http://ecvam-dbalm.jrc.ec.europa.eu/, ,

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
NEUROBIOLOGIA I NEUROFISIOLOGIA/14635101
DISSENYS D'INVESTIGACIÓ I ANÀLISI DE DADES/14635103
BASES DE LA NEUROTOXICOLOGIA/14635201
MANIPULACIÓ D'ANIMALS D'EXPERIMENTACIÓ/14635204
PSICOFARMACOLOGIA: BASES I RECERCA/14635210
 
Altres comentaris
A pesar de que no se requiere la manipulación de animales de laboratorio vivos, sí se requiere su manipulación post-mórtem.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent