DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) NEUROANATOMIA DEL DOLOR Codi 14635214
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.santafe@urv.cat
Professors/es
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Explicar los canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com conseqüència de l’aplicació de les tècniques conservadores i invasives de tractament dels PGM
 B4 Tractar les disfuncions del sistema neuromusculoesquelètic tant de manera conservadora com invasiva, respectant les contraindicacions i evitant els perills derivats de la seva execució, tant pel fisioterapeuta com per al pacient
 B5 Diferenciar i utilitzar els diferents tipus de raonament clínic i l'evidència científica en la presa de decisions terapèutiques. Demostrar un alt nivell de destresa manual i altres tècniques de teràpia física per a la mobilització muscular
Discriminar els pacients que pateixen afeccions del sistema neuromusculoesquelètic que estan fora de l'àmbit de la fisioteràpia i derivar al professional corresponent, així com saber derivar als pacients que tracta el fisioterapeuta i que requereixen, a més, d'altres professionals
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Conceptos generales Concepto de dolor. El dolor como estimulo o respuesta. Sentido evolutivo de dolor. Dolor y daño. Cocepto de percepción. Arquitectura básica del Sistema nociceptivo
Neurona sensorial, interneuronas de procesamiento y neuronas de respuesta (percepción, cognición, acción).
Tema 2: Elementos Basicos. Neuronas nociceptivas. Sensores de nocividad. Generación y tráfico de la señal dolorosa. Sensibilización periférica. Priming hiperalgésico. Ley de polarización dinámica. Reflejos defensivos. Reflejo axonal y reflejo de la raíz dorsal. Reflejo de retirada. Reflejos de troncoencéfalo.
Tema 3: Procesos Básicos. Asta posterior. Procesamiento de señal nociceptiva. Vías nociceptivas. Wind up. LTP y LTD. Modulación descendente.
Modulación condicionada al dolor.
Tema 4: Procesos superiores. El tálamo. Conectividad básica. Circuito tálamocortical. Neuromatriz del dolor. Imaginación. Cerebro predictivo. Gestión atencional. Sistema de recompensa. Motivación. Síndromes y programas. Respuesta de enfermedad.
Tema 5. Adaptabilidad Aprendizaje nociceptivo. Condicionamiento clásico y operante. Habituación y sensibilización. Imitación. Neuronas espejo. Neuronas canónicas. Affordance. Creencias y expectativas. La memoria del dolor. Plasticidad. Cronificación.
Tema 6. Integración y modulación El modelo biopsicosocial. Cerebro bayesiano. Efecto placebo y nocebo. Cognición socializada. El papel del instructor. Educación terapéutica en Neurociencia. Kinesofobia. Exposición graduada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
0 1 1
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B1
B4
C2
C3
0 50 50
Resolució de problemes, exercicis
B1
B4
B5
C2
C3
0 45 45
Atenció personalitzada
0 4 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de los contenidos de la asignatura. metodologia docente y sistema de evaluación
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes 1.- Se propone al alumno que cuestione con argumentos los principios básicos del dolor
2.- Se propone al alumno que cuestione con argumentos los procesos superiores del dolor
3.- Se propone al alumno que argumente qué es más importante en el dolor si la genética o el entorno.
4.- Migraña y la evitación de desencadenantes: argumentos en favor y en contra
5.- Debatir cuáles son los factores más determinantes en la cronificación del dolor
6.- Equipos multidisciplinar en el abordaje del dolor: constitución y funciones
Resolució de problemes, exercicis 1.- Aplicación práctica de la ley de polarización dinámica.

2.- Aplicaciones prácticas de las vías dolorosas, sensibilización y modulación del dolor.
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.
Asesorar en la resolución de problemas planteados

Atenció personalitzada
Descripció
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos. Asesorar en la resolución de problemas planteados

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B1
B4
C2
C3
75
Resolució de problemes, exercicis
B1
B4
B5
C2
C3
25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Eric R. Kandel, James H. Schwartz, Thomas M. Jessell, Steven A. Siegelbaum, A. J. Hudspeth. , Principles of Neuron Science. , 5, McGraw-Hill/Appleton & Lange; 2012
David Buttler. Lorimer Moseley, Explain Pain , 2, Noigroup Publications (2013)
Arturo Goicoechea. , Migraña, una pesadilla cerebral., , Desclée de Brouwer. 2009
Lawrence Kruger and Alan R. Light., Translational Pain Research From Mouse to Man, , Boca Raton, FL: CRC Press; 2010

Complementària G. Lorimer Moseley, Reconceptualising Pain According to Modern Pain Science, , http://www.bodyinmind.org/resources/journal-articl
Reichling DB, Levine JD. , Critical role of nociceptor plasticity in chronic pain. , , Trends Neurosci. 2009 32(12):611-8.
Reichling DB, Green PG, Levine JD, The fundamental unit of pain is the cell. , , Pain. 2013 Dec;154 Suppl 1.
Woolf CJ, Ma Q, Nociceptors--noxious stimulus detectors. , , Neuron. 2007 Aug 2;55(3):353-64.
Iannetti GD, Salomons TV, Moayedi M, Mouraux A, Davis KD., Beyond metaphor: contrasting mechanisms of social and physical pain., , Iannetti GD, Salomons TV, Moayedi M, Mouraux A, Da
Sherman SM, Guillery RW. , Distinct functions for direct and transthalamic corticocortical connections. , , J Neurophysiol. 2011 Sep;106(3):1068-77.
Guillery RW, Sherman SM., Branched thalamic afferents: what are the messages that they relay to the cortex? , , Brain Res Rev. 2011 Jan 7;66(1-2):205-19.
Gerald M. Edelman, Giulio Tononi , El universo de la conciencia: cómo la materia se convierte en imaginación , , Editorial Critica, 2002
Rodolfo Llinás, El cerebro y el mito del yo: el papel de las neuronas en el pensamiento y el comportamiento humanos, , Editorial Norma, 2003
Antonio R Damasio. , La sensación de lo que ocurre: cuerpo y emoción en la construcción de la conciencia. , , Editorial Debate, 2001
Pilar Goya y Mª Isabel Martín, El dolor; Colección ¿Qué sabemos de...? CSIC., , Eds. CSIC y Catarata. 2011
Guillery RW., Relating the neuron doctrine to the cell theory. Should contemporary knowledge change our view of the neuron doctrine? , , Brain Res Rev. 2007 Oct;55(2):411-21
Kiverstein J, Miller M, The embodied brain: towards a radical embodied cognitive neuroscience., , Front Hum Neurosci. 2015 May 6;9:237.
René Pelletier, Johanne Higgins and Daniel Bourbonnais, Is neuroplasticity in the central nervous system the missing link to our understanding of chronic musculoskeletal disorders?, , BMC Musculoskeletal Disorders 2015, 16:25
Martin PR, Reece J, Callan M, MacLeod C, Kaur A, Gregg K, Goadsby PJ, Behavioral management of the triggers of recurrent headache: a randomized controlled trial. , , Behav Res Ther. 2014 Oct;61:1-11.
De Ridder D, Elgoyhen AB, Romo R, Langguth B., Phantom percepts: tinnitus and pain as persisting aversive memory networks., , Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 May 17;108(20):8075
Stoeckel MC, Esser RW, Gamer M, Büchel C, von Leupoldt A., Brain mechanisms of short-term habituation and sensitization toward dyspnea. , , Front Psychol. 2015 Jun 2;6:748.
Borsook D, Maleki N, Becerra L, McEwen B, Understanding migraine through the lens of maladaptive stress responses: a model disease of allostatic load, , Neuron 2012; 73: 219–34
Bach P, Nicholson T, Hudson M., The affordance-matching hypothesis: how objects guide action understanding and prediction, , Front Hum Neurosci. 2014 May 12;8:254
Morrison I, Tipper SP, Fenton-Adams WL, Bach P, "Feeling" others' painful actions: the sensorimotor integration of pain and action information. , , Hum Brain Mapp. 2013 Aug;34(8):1982-98
McEwen BS., Brain on stress: how the social environment gets under the skin, , Proc Natl Acad Sci U S A. 2012 Oct 16;109 Suppl
Phys Ther. 2015 Apr 30. , Cognitive Functional Therapy for Disabling, Nonspecific Chronic Low Back Pain: Multiple Case-Cohort Study, , Phys Ther. 2015 Apr 30.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent