Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar amb responsabilitat i iniciativa |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Explicar los canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com conseqüència de l’aplicació de les tècniques conservadores i invasives de tractament dels PGM
| | B4 |
Tractar les disfuncions del sistema neuromusculoesquelètic tant de manera conservadora com invasiva, respectant les contraindicacions i evitant els perills derivats de la seva execució, tant pel fisioterapeuta com per al pacient
| | B5 |
Diferenciar i utilitzar els diferents tipus de raonament clínic i l'evidència científica en la presa de decisions terapèutiques. Demostrar un alt nivell de destresa manual i altres tècniques de teràpia física per a la mobilització muscular
Discriminar els pacients que pateixen afeccions del sistema neuromusculoesquelètic que estan fora de l'àmbit de la fisioteràpia i derivar al professional corresponent, així com saber derivar als pacients que tracta el fisioterapeuta i que requereixen, a més, d'altres professionals
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Conceptos generales |
Concepto de dolor. El dolor como estimulo o respuesta. Sentido evolutivo de dolor. Dolor y daño. Cocepto de percepción. Arquitectura básica del Sistema nociceptivo
Neurona sensorial, interneuronas de procesamiento y neuronas de respuesta (percepción, cognición, acción).
|
Tema 2: Elementos Basicos. |
Neuronas nociceptivas. Sensores de nocividad. Generación y tráfico de la señal dolorosa. Sensibilización periférica. Priming hiperalgésico. Ley de polarización dinámica. Reflejos defensivos. Reflejo axonal y reflejo de la raíz dorsal. Reflejo de retirada. Reflejos de troncoencéfalo.
|
Tema 3: Procesos Básicos. |
Asta posterior. Procesamiento de señal nociceptiva. Vías nociceptivas. Wind up. LTP y LTD. Modulación descendente.
Modulación condicionada al dolor. |
Tema 4: Procesos superiores. |
El tálamo. Conectividad básica. Circuito tálamocortical. Neuromatriz del dolor. Imaginación. Cerebro predictivo. Gestión atencional. Sistema de recompensa. Motivación. Síndromes y programas. Respuesta de enfermedad.
|
Tema 5. Adaptabilidad |
Aprendizaje nociceptivo. Condicionamiento clásico y operante. Habituación y sensibilización. Imitación. Neuronas espejo. Neuronas canónicas. Affordance. Creencias y expectativas. La memoria del dolor. Plasticidad. Cronificación. |
Tema 6. Integración y modulación |
El modelo biopsicosocial. Cerebro bayesiano. Efecto placebo y nocebo. Cognición socializada. El papel del instructor. Educación terapéutica en Neurociencia. Kinesofobia. Exposición graduada. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
1 |
1 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
0 |
50 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
45 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
4 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentación de los contenidos de la asignatura. metodologia docente y sistema de evaluación |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
1.- Se propone al alumno que cuestione con argumentos los principios básicos del dolor
2.- Se propone al alumno que cuestione con argumentos los procesos superiores del dolor
3.- Se propone al alumno que argumente qué es más importante en el dolor si la genética o el entorno.
4.- Migraña y la evitación de desencadenantes: argumentos en favor y en contra
5.- Debatir cuáles son los factores más determinantes en la cronificación del dolor
6.- Equipos multidisciplinar en el abordaje del dolor: constitución y funciones
|
Resolució de problemes, exercicis |
1.- Aplicación práctica de la ley de polarización dinámica.
2.- Aplicaciones prácticas de las vías dolorosas, sensibilización y modulación del dolor.
|
Atenció personalitzada |
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.
Asesorar en la resolución de problemas planteados
|
Descripció |
Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.
Asesorar en la resolución de problemas planteados
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
|
75 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
25 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Eric R. Kandel, James H. Schwartz, Thomas M. Jessell, Steven A. Siegelbaum, A. J. Hudspeth. , Principles of Neuron Science. , 5, McGraw-Hill/Appleton & Lange; 2012
David Buttler. Lorimer Moseley, Explain Pain , 2, Noigroup Publications (2013)
Arturo Goicoechea. , Migraña, una pesadilla cerebral., , Desclée de Brouwer. 2009
Lawrence Kruger and Alan R. Light., Translational Pain Research From Mouse to Man, , Boca Raton, FL: CRC Press; 2010
|
|
Complementària |
G. Lorimer Moseley, Reconceptualising Pain According to Modern Pain Science, , http://www.bodyinmind.org/resources/journal-articl
Reichling DB, Levine JD. , Critical role of nociceptor plasticity in chronic pain. , , Trends Neurosci. 2009 32(12):611-8.
Reichling DB, Green PG, Levine JD, The fundamental unit of pain is the cell. , , Pain. 2013 Dec;154 Suppl 1.
Woolf CJ, Ma Q, Nociceptors--noxious stimulus detectors. , , Neuron. 2007 Aug 2;55(3):353-64.
Iannetti GD, Salomons TV, Moayedi M, Mouraux A, Davis KD., Beyond metaphor: contrasting mechanisms of social and physical pain., , Iannetti GD, Salomons TV, Moayedi M, Mouraux A, Da
Sherman SM, Guillery RW. , Distinct functions for direct and transthalamic corticocortical connections. , , J Neurophysiol. 2011 Sep;106(3):1068-77.
Guillery RW, Sherman SM., Branched thalamic afferents: what are the messages that they relay to the cortex? , , Brain Res Rev. 2011 Jan 7;66(1-2):205-19.
Gerald M. Edelman, Giulio Tononi , El universo de la conciencia: cómo la materia se convierte en imaginación , , Editorial Critica, 2002
Rodolfo Llinás, El cerebro y el mito del yo: el papel de las neuronas en el pensamiento y el comportamiento humanos, , Editorial Norma, 2003
Antonio R Damasio. , La sensación de lo que ocurre: cuerpo y emoción en la construcción de la conciencia. , , Editorial Debate, 2001
Pilar Goya y Mª Isabel Martín, El dolor; Colección ¿Qué sabemos de...? CSIC., , Eds. CSIC y Catarata. 2011
Guillery RW., Relating the neuron doctrine to the cell theory. Should contemporary knowledge change our view of the neuron doctrine? , , Brain Res Rev. 2007 Oct;55(2):411-21
Kiverstein J, Miller M, The embodied brain: towards a radical embodied cognitive neuroscience., , Front Hum Neurosci. 2015 May 6;9:237.
René Pelletier, Johanne Higgins and Daniel Bourbonnais, Is neuroplasticity in the central nervous system the missing link to our understanding of chronic musculoskeletal disorders?, , BMC Musculoskeletal Disorders 2015, 16:25
Martin PR, Reece J, Callan M, MacLeod C, Kaur A, Gregg K, Goadsby PJ, Behavioral management of the triggers of recurrent headache: a randomized controlled trial. , , Behav Res Ther. 2014 Oct;61:1-11.
De Ridder D, Elgoyhen AB, Romo R, Langguth B., Phantom percepts: tinnitus and pain as persisting aversive memory networks., , Proc Natl Acad Sci U S A. 2011 May 17;108(20):8075
Stoeckel MC, Esser RW, Gamer M, Büchel C, von Leupoldt A., Brain mechanisms of short-term habituation and sensitization toward dyspnea. , , Front Psychol. 2015 Jun 2;6:748.
Borsook D, Maleki N, Becerra L, McEwen B, Understanding migraine through the lens of maladaptive stress responses: a model disease of allostatic load, , Neuron 2012; 73: 219–34
Bach P, Nicholson T, Hudson M., The affordance-matching hypothesis: how objects guide action understanding and prediction, , Front Hum Neurosci. 2014 May 12;8:254
Morrison I, Tipper SP, Fenton-Adams WL, Bach P, "Feeling" others' painful actions: the sensorimotor integration of pain and action information. , , Hum Brain Mapp. 2013 Aug;34(8):1982-98
McEwen BS., Brain on stress: how the social environment gets under the skin, , Proc Natl Acad Sci U S A. 2012 Oct 16;109 Suppl
Phys Ther. 2015 Apr 30. , Cognitive Functional Therapy for Disabling, Nonspecific Chronic Low Back Pain: Multiple Case-Cohort Study, , Phys Ther. 2015 Apr 30.
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|