Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar amb responsabilitat i iniciativa |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adjudicar el dolor d’un pacient a la presència de punts gallet miofascials en els músculs corresponents, gràcies al coneixement dels patrons de dolor referit d’aquests músculs i de les seves característiques semiològiques
Explicar los canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com conseqüència de l’aplicació de les tècniques conservadores i invasives de tractament dels PGM
Realitzar l'exploració manual (Saber identificar bandes tenses, punts gallet miofascials, provocar la resposta d'espasme local) i instrumental dels músculs
| | B4 |
Jutjar els riscos i complicacions generals de les tècniques conservadores de punció
Tractar les disfuncions del sistema neuromusculoesquelètic tant de manera conservadora com invasiva, respectant les contraindicacions i evitant els perills derivats de la seva execució, tant pel fisioterapeuta com per al pacient
| | B5 |
Diferenciar i utilitzar els diferents tipus de raonament clínic i l'evidència científica en la presa de decisions terapèutiques. Demostrar un alt nivell de destresa manual i altres tècniques de teràpia física per a la mobilització muscular
Discriminar els pacients que pateixen afeccions del sistema neuromusculoesquelètic que estan fora de l'àmbit de la fisioteràpia i derivar al professional corresponent, així com saber derivar als pacients que tracta el fisioterapeuta i que requereixen, a més, d'altres professionals
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 Generalitats del balanç articular. |
1.1.- Concepte de balanç articular.
1.2.- Mètodes de valoració i medició.
1.3.- Goniometria i tècniques de medició.
1.4.- Estudi general dels plans i eixos de referència del cos humà.
|
Tema 2 Valoració del moviment articular. |
2.1.- Valors normals de referència .
2.2.- RElació amb l'avaluació articular de cervicals i l’espatlla.
|
Tema 3 Introducció a la palpació. |
3.1. Definició. Bases. Exercicis.
3.2. Palpació per capes. Errors que cal evitar. |
Tema 4. Anàlisi visual de l’amplitud de moviment. |
4.1. Anàlisi dels moviments del raquis en el plà sagital.
4.2. Anàlisi dels moviments del raquis en al plà frontal.
4.3. Anàlisi dels moviments del raquis en el plà transversal. |
Tema 5. Avaluació i tractament de la musculatura. |
5.1. Masseter
5.2. Pterigoideo lateral i medial
5.3.Temporal
5.4. Platisma |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
0 |
2 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
10 |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
5 |
0 |
5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
29 |
10 |
39 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La primera classes teòrica es dediquen a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació. |
Resolució de problemes, exercicis |
Les segona sessió magistrals de l’assignatura és per donar els fonament de l’avaluació de l’amplitud de moviment. |
Resolució de problemes, exercicis |
L'alumne ha de realitzar tres activitats d’autoavaluació corresponents als tres blocs de l’assignatura en Moodle. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
En les classes pràctiques de palpació es treballarà amb metodologia activa on l’alumne es prepararà part del continguts. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques realitzades a l’aula d’habilitats amb objectiu de facilitar a l’alumne destresa en la realització de les maniobres. A fi que l'alumne pugui repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa de la guia de pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu. |
Descripció |
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària:
Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Concertar cita prèvia per correu electrònic:
Sònia Monterde: sonia.monterde@urv.net
Pràctiques de laboratoris:
S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Es valorarà amb les activitats d’autoavaluació en Moodle amb una qualificació de 0 a 10 la ressolució correcta segons els continguts apresos a classe.
Sistema de evaluación
Pruebas de desarrollo 10%
Pruebas objetivas de preguntas cortas 30%
Pruebas objetivas de tipo test 20%
Pruebas prácticas40%
|
100% (nota mínima 5) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Simons, David G. Dolor y disfunción miofascial : el manual de los puntos gatillo : Travell y Simons.Madrid: Médica Panamericana; 200.
Wise D T. A headache in the pelvis : a new understanding and treatment for prostatis and chronic pelvic pain syndromes. Occidental, CA: National Center For Pelvic Pain Research; 2010.
Ramírez-García I. Rehabilitación del suelo pélvico femenino: práctica clínica basada en la evidencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2013. Petros P.
Suelo pélvico en la mujer: función, disfunción y tratamiento según la teoría integral.
Barcelona: Mayo; 2006. |
Complementària |
|
Palpació Simons DG, Travell JG, Simons LS. Dolor y disfunciónmiofascial. El manual de los puntos gatillo. Volumen 1. Mitad superior delcuerpo. Madrid: Médica Panamericana. 2002. Travell JG, Simons DG. Dolor y disfunción miofascial. Elmanual de los puntos gatillo. Volumen 2. Extremidades inferiores. Madrid:Médica Panamericana. 2004. Chaitow L. Palpation Skills: Assessment and DiagnosisThrough Touch. Philadelphia: Churchill Livingstone. 2000. Chaitow L. Terapia Manual. Valoración y diagnóstico.Madrid: McGraw-Hill- Interamericana de España. 2001. Greenman, PE. Principios y práctica de la medicinamanual. 2ª ed. Madrid: Panamericana. 1998. Observació Teyssandier MJ, Introducción a la exploraciónclínica programada del raquis, Masson, Barcelona: 1996 Eastlack, M.E, Arvidson, J, Zinder-Mackler,L, Danoff, J & McGarvey, C. Interrater reliability of videotapedobservational gait-analysis assessment. Physical Therapy. 1991; 71 (6): 53-60. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|