DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PUNCIÓ SECA EN SÒL PÈLVIC Codi 14635217
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTERDE PÉREZ, SONIA
Adreça electrònica sonia.monterde@urv.cat
evamaria.hernando@urv.cat
Professors/es
MONTERDE PÉREZ, SONIA
HERNANDO GIMENO, EVA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Valoració en Fisioterapia I és el conjunt de tècniques d’avaluació del pacient mitjançant la observació, palpació i avaluació de l’amplitud de moviment. És una part de la guía de qualsevol atenció Fisioteràpeutica, gràcies a les quals ens marcarem objectius i indicadors.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adjudicar el dolor d’un pacient a la presència de punts gallet miofascials en els músculs corresponents, gràcies al coneixement dels patrons de dolor referit d’aquests músculs i de les seves característiques semiològiques
Explicar los canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com conseqüència de l’aplicació de les tècniques conservadores i invasives de tractament dels PGM
Realitzar l'exploració manual (Saber identificar bandes tenses, punts gallet miofascials, provocar la resposta d'espasme local) i instrumental dels músculs
 B4 Jutjar els riscos i complicacions generals de les tècniques conservadores de punció
Tractar les disfuncions del sistema neuromusculoesquelètic tant de manera conservadora com invasiva, respectant les contraindicacions i evitant els perills derivats de la seva execució, tant pel fisioterapeuta com per al pacient
 B5 Diferenciar i utilitzar els diferents tipus de raonament clínic i l'evidència científica en la presa de decisions terapèutiques. Demostrar un alt nivell de destresa manual i altres tècniques de teràpia física per a la mobilització muscular
Discriminar els pacients que pateixen afeccions del sistema neuromusculoesquelètic que estan fora de l'àmbit de la fisioteràpia i derivar al professional corresponent, així com saber derivar als pacients que tracta el fisioterapeuta i que requereixen, a més, d'altres professionals
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Generalitats del balanç articular. 1.1.- Concepte de balanç articular.
1.2.- Mètodes de valoració i medició.
1.3.- Goniometria i tècniques de medició.
1.4.- Estudi general dels plans i eixos de referència del cos humà.
Tema 2 Valoració del moviment articular. 2.1.- Valors normals de referència .
2.2.- RElació amb l'avaluació articular de cervicals i l’espatlla.

Tema 3 Introducció a la palpació. 3.1. Definició. Bases. Exercicis.
3.2. Palpació per capes. Errors que cal evitar.
Tema 4. Anàlisi visual de l’amplitud de moviment. 4.1. Anàlisi dels moviments del raquis en el plà sagital.
4.2. Anàlisi dels moviments del raquis en al plà frontal.
4.3. Anàlisi dels moviments del raquis en el plà transversal.
Tema 5. Avaluació i tractament de la musculatura. 5.1. Masseter
5.2. Pterigoideo lateral i medial
5.3.Temporal
5.4. Platisma

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A13
A27
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A13
A27
0 10 10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
B4
5 0 5
Pràctiques a laboratoris
A1
A6
A13
A24
A25
A26
A27
B4
B5
B6
C4
29 10 39
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera classes teòrica es dediquen a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació.
Resolució de problemes, exercicis Les segona sessió magistrals de l’assignatura és per donar els fonament de l’avaluació de l’amplitud de moviment.
Resolució de problemes, exercicis L'alumne ha de realitzar tres activitats d’autoavaluació corresponents als tres blocs de l’assignatura en Moodle.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En les classes pràctiques de palpació es treballarà amb metodologia activa on l’alumne es prepararà part del continguts.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques realitzades a l’aula d’habilitats amb objectiu de facilitar a l’alumne destresa en la realització de les maniobres. A fi que l'alumne pugui repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa de la guia de pràctiques.
Atenció personalitzada Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: Es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura. Concertar cita prèvia per correu electrònic: Sònia Monterde: sonia.monterde@urv.net Pràctiques de laboratoris: S’aconsella la exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col•laboratiu.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A13
A27
Es valorarà amb les activitats d’autoavaluació en Moodle amb una qualificació de 0 a 10 la ressolució correcta segons els continguts apresos a classe.

Sistema de evaluación


Pruebas de desarrollo 10%

Pruebas objetivas de preguntas cortas 30%

Pruebas objetivas de tipo test 20%

Pruebas prácticas40%


100% (nota mínima 5)
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Simons, David G. Dolor y disfunción miofascial : el manual de los puntos gatillo : Travell y Simons.Madrid: Médica Panamericana; 200.

Wise D T. A headache in the pelvis : a new understanding and treatment for prostatis and chronic pelvic pain syndromes. Occidental, CA: National Center For Pelvic Pain Research; 2010.

Ramírez-García I. Rehabilitación del suelo pélvico femenino: práctica clínica basada en la evidencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2013.

Petros P. Suelo pélvico en la mujer: función, disfunción y tratamiento según la teoría integral. Barcelona: Mayo; 2006.

Complementària

Palpació

Simons DG, Travell JG, Simons LS. Dolor y disfunciónmiofascial. El manual de los puntos gatillo. Volumen 1. Mitad superior delcuerpo. Madrid: Médica Panamericana. 2002.

Travell JG, Simons DG. Dolor y disfunción miofascial. Elmanual de los puntos gatillo. Volumen 2. Extremidades inferiores. Madrid:Médica Panamericana. 2004.

Chaitow L. Palpation Skills: Assessment and DiagnosisThrough Touch. Philadelphia: Churchill Livingstone. 2000.

Chaitow L. Terapia Manual. Valoración y diagnóstico.Madrid: McGraw-Hill- Interamericana de España. 2001.

Greenman, PE. Principios y práctica de la medicinamanual. 2ª ed. Madrid: Panamericana. 1998.

Observació

Teyssandier MJ, Introducción a la exploraciónclínica programada del raquis, Masson, Barcelona: 1996

Eastlack, M.E, Arvidson, J, Zinder-Mackler,L, Danoff, J & McGarvey, C. Interrater reliability of videotapedobservational gait-analysis assessment. Physical Therapy. 1991; 71 (6): 53-60.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent