DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura GESTIÓ DE QUALITAT I AUDITORIA DEL SISTEMA Codi 15042002
Ensenyament
Ciències del Treball (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GARZÓN GUILLEN, LUIS
Adreça electrònica luis.garzon@urv.cat
Professors/es
GARZÓN GUILLEN, LUIS
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura proporciona els alumnes les nocions bàsiques de gestiño de la qualitat total, des de les raons per les quals les empreses inicien el procés de gestiió de la qualitat fins al desenvolupament de les diferents modalitats d'aplicació de la gestió de qualitat i la seva aplicació

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.Comprendre les transformacions i canvia que s'estan produint en els models productius i en les estructures empresarials.
2. Comprendre la importància de la gestió per competencies en el context de les transformacions en les organitzacions.
3. Conèixer els processos de creativitat, gestió participativa, millora continua i qualitat total, elements determinants de la nova cultura empresarial.
4. Analitzar des de una perspectiva crítica les implicacions sociològiques dels processos d'innovación en la gestió i els recursos humans.
5. Assolir les habilitats necessàries per efectuar una diagnosi de les necessitats de l'empresa i la seva planificació estratègica.
6. Conèixer quines són i en que es basen les principals critiques a les noves formes d'organització del treball.

Continguts
Tema Subtema
1. Les transformacions de la producció i de la empresa. 1.1 El declivi del fordisme i l'aparició de les Noves Formes d'Organització del Treball.
1.2 La resposta de les empreses enfront les incerteses: l'empresa xarxa.
2. Historia de la Qualitat i els principals conceptes en gestió de la qualitat 2.1 Evolució del concepte de qualitat. Conceptes bàsics.
2.2 La qualitat segons diferents autors
3. Els models de qualitat en la pràctica de les organitzacions 3.1 Els programes de qualitat en el context actual.
3.2 L'avaluació i diagnosi de la qualitat.
3.3 L'auditoria de qualitat. Tipologies, elementsi fases en l'auditoria de qualitat.
3.4 La qualitat en les administracions públiques.
4. La qualitat en perspectiva crítica 4.1 Les visions crítiques amb la gestió de la qualitat.
4.2 Les noves formes de treball: una aproximació sociològica.
5. Normalització i certificació de la qualitat 5.1 Els processos de certificació de la qualitat a la UE i a Espanya.
5.2 La cerificació de la qualitat: 1) La certificació voluntaria sobre els productes, 2) La certificació en el nivell europeu, 3) La certificació i el medi ambient.
5.3 El model europeu de la qualitat (EFQM). Antecedents, objectius, desenvolupament i criteris.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 4 10
 
Sessió Magistral
30 0 30
Debats
2 2 4
Presentacions / exposicions
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 48 56
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
24 0 24
 
Proves objectives de tipus test
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les activitats introductories consisteixen principalment en la presentació de l'assignatura-
Sessió Magistral Les classes magistrals seguiran fonamentalment el temari del manual "Gestió de la qualitat: teoria i excercicis" de Ignasi Brunet i Angel Belzunegui.
Debats Es realitzaran tres debats a classe: el primer, la discussió d'un cas pràctic de una reforma empresarial. El segón, un debat entorn de un text crític amb la gestió de la qualitat. El tercer és un debat entorn d'un film sobre les noves formes d'organització del treball.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de presentar els seus treballs en grup sobre l'aplicació de la filosofia de la qualitat en una empresa o administració pública.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es realitzaran alguns excercis sobre els instruments de gestió de la qualitat.
Treballs Els alumnes haurab de realitzar un treball en grup sobre l'aplicació d'un pla de qualitat en una empresa o administració.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Proves objectives de tipus test
Descripció
Els horaris de tutories son dilluns de 16 a 18 hores i els dijous de 18 a 20 hores.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats S'avaluarà la capacitat de presentar i defensar les propies idees en públic 5
Presentacions / exposicions S'avaluarà la claretat en la exposició, el desenvolupamernt del tema i ls coherència així com les referències utilitzades. 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Excercicis a les classes pràctiques. 5
Proves objectives de tipus test Examen final tipus test. 75
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA

Bibliografia bàsica

 

Belzunegui, A. & Brunet, I. (2006) Gestió de la qualitat: teoria i pràctica, Tarragona, Publicacions URV

 

 

 

 

Bibliografia complementària

 

  • Badia Jiménez, A. (2002) Calidad: Modelo ISO 9001 (Versión 2000) , Ediciones Desusto, Bilbao
  • Bertrand, H. (1990): Control de calidad: teoría y aplicaciones, Diaz de Santos, Madrid
  • Brunet, I. & Belzunegui, A. (2000) Empresa y estrategia en la perspectiva de la competencia global, Ariel, Barcelona
  • Campanella, J. (1992) Principios de los costes de calidad, Diaz de Santos, Madrid
  • Costa, J.M (1986); Gestió de la Qualitat en un mon de serveis, Ed. Gestión 2000, Barcelona
  • Cuatrecasas, L. (2001) Gestión integral de la Calidad. Implantación, control y certificación, Gestión 2000, Barcelona
  • Domingo, J. & Arranz, A. (1997) Calidad y Mejora Continua, Editorial Donostiarra, San Sebastían
  • Escorsa, P. & Maspons, R. (2001) De la vigiliancia tecnológica a la inteligencua competitiva, Prentice Hall, Madrid
  • Gómez Fraile, F. (1996) Como hacer el manual de calidad, Fundación Confemental, Madrid
  • Gomis, J. (1990) La gestión de calidad en las PYME, Instituto de la Pequeña y Mediana Empresa, Madrid
  • Mills, D. (1997)   Manual de auditoria, Gestión 2000, Barcelona
  • Palom Izquierdo, F. J. (1991) Circulos de Calidad: teoria y práctica , Boixareu Editors, Barcelona
  • Senille, A. (1999) Como evaluar su calidad. Herramientas de última generación para la autoevaluación de las organizaciones, Gestión 2000, Barcelona

 

Complementària

Recomanacions