Objectius |
Competències |
1.Comprendre les transformacions i canvia que s'estan produint en els models productius i en les estructures empresarials. |
|
|
|
2. Comprendre la importància de la gestió per competencies en el context de les transformacions en les organitzacions. |
|
|
|
3. Conèixer els processos de creativitat, gestió participativa, millora continua i qualitat total, elements determinants de la nova cultura empresarial. |
|
|
|
4. Analitzar des de una perspectiva crítica les implicacions sociològiques dels processos d'innovación en la gestió i els recursos humans. |
|
|
|
5. Assolir les habilitats necessàries per efectuar una diagnosi de les necessitats de l'empresa i la seva planificació estratègica. |
|
|
|
6. Conèixer quines són i en que es basen les principals critiques a les noves formes d'organització del treball. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Les transformacions de la producció i de la empresa. |
1.1 El declivi del fordisme i l'aparició de les Noves Formes d'Organització del Treball.
1.2 La resposta de les empreses enfront les incerteses: l'empresa xarxa. |
2. Historia de la Qualitat i els principals conceptes en gestió de la qualitat |
2.1 Evolució del concepte de qualitat. Conceptes bàsics.
2.2 La qualitat segons diferents autors
|
3. Els models de qualitat en la pràctica de les organitzacions |
3.1 Els programes de qualitat en el context actual.
3.2 L'avaluació i diagnosi de la qualitat.
3.3 L'auditoria de qualitat. Tipologies, elementsi fases en l'auditoria de qualitat.
3.4 La qualitat en les administracions públiques. |
4. La qualitat en perspectiva crítica |
4.1 Les visions crítiques amb la gestió de la qualitat.
4.2 Les noves formes de treball: una aproximació sociològica. |
5. Normalització i certificació de la qualitat |
5.1 Els processos de certificació de la qualitat a la UE i a Espanya.
5.2 La cerificació de la qualitat: 1) La certificació voluntaria sobre els productes, 2) La certificació en el nivell europeu, 3) La certificació i el medi ambient.
5.3 El model europeu de la qualitat (EFQM). Antecedents, objectius, desenvolupament i criteris. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
4 |
10 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Debats |
|
2 |
2 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
0 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
48 |
56 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
24 |
0 |
24 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les activitats introductories consisteixen principalment en la presentació de l'assignatura- |
Sessió Magistral |
Les classes magistrals seguiran fonamentalment el temari del manual "Gestió de la qualitat: teoria i excercicis" de Ignasi Brunet i Angel Belzunegui. |
Debats |
Es realitzaran tres debats a classe: el primer, la discussió d'un cas pràctic de una reforma empresarial. El segón, un debat entorn de un text crític amb la gestió de la qualitat. El tercer és un debat entorn d'un film sobre les noves formes d'organització del treball. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes hauran de presentar els seus treballs en grup sobre l'aplicació de la filosofia de la qualitat en una empresa o administració pública. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es realitzaran alguns excercis sobre els instruments de gestió de la qualitat. |
Treballs |
Els alumnes haurab de realitzar un treball en grup sobre l'aplicació d'un pla de qualitat en una empresa o administració. |
|
Sessió Magistral |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
Els horaris de tutories son dilluns de 16 a 18 hores i els dijous de 18 a 20 hores. |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
S'avaluarà la capacitat de presentar i defensar les propies idees en públic |
5 |
Presentacions / exposicions |
S'avaluarà la claretat en la exposició, el desenvolupamernt del tema i ls coherència així com les referències utilitzades. |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Excercicis a les classes pràctiques. |
5 |
Proves objectives de tipus test |
Examen final tipus test. |
75 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA
Bibliografia bàsica
Belzunegui, A. & Brunet, I. (2006) Gestió de la qualitat: teoria i pràctica, Tarragona, Publicacions URV
|
Bibliografia complementària
- Badia Jiménez, A. (2002) Calidad: Modelo ISO 9001 (Versión 2000) , Ediciones Desusto, Bilbao
- Bertrand, H. (1990): Control de calidad: teoría y aplicaciones, Diaz de Santos, Madrid
- Brunet, I. & Belzunegui, A. (2000) Empresa y estrategia en la perspectiva de la competencia global, Ariel, Barcelona
- Campanella, J. (1992) Principios de los costes de calidad, Diaz de Santos, Madrid
- Costa, J.M (1986); Gestió de la Qualitat en un mon de serveis, Ed. Gestión 2000, Barcelona
- Cuatrecasas, L. (2001) Gestión integral de la Calidad. Implantación, control y certificación, Gestión 2000, Barcelona
- Domingo, J. & Arranz, A. (1997) Calidad y Mejora Continua, Editorial Donostiarra, San Sebastían
- Escorsa, P. & Maspons, R. (2001) De la vigiliancia tecnológica a la inteligencua competitiva, Prentice Hall, Madrid
- Gómez Fraile, F. (1996) Como hacer el manual de calidad, Fundación Confemental, Madrid
- Gomis, J. (1990) La gestión de calidad en las PYME, Instituto de la Pequeña y Mediana Empresa, Madrid
- Mills, D. (1997) Manual de auditoria, Gestión 2000, Barcelona
- Palom Izquierdo, F. J. (1991) Circulos de Calidad: teoria y práctica , Boixareu Editors, Barcelona
- Senille, A. (1999) Como evaluar su calidad. Herramientas de última generación para la autoevaluación de las organizaciones, Gestión 2000, Barcelona
| |
Complementària |
|
|
|