DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIÓ DE L'ACOMPLIMENT I LA COMPENSACIÓ Codi 15042004
Ensenyament
Ciències del Treball (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SOLÉ ALTADILL, MARIA DE LA FONTCALDA
Adreça electrònica mariadelafontcalda.sole@urv.cat
Professors/es
SOLÉ ALTADILL, MARIA DE LA FONTCALDA
Web
Descripció general i informació rellevant Donar una visió de la gestió empresarial en allò que afecta als recursos humans

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Donar una visió de la gestió empresarial des de la perspectiva de l'alta direcció en allò que afecta als recursos humans
2. Aportar els conceptes i els mètodes per realitzar una correcta avaluació de l'acompliment dels recursos humans com a font d'avantatge competitiva
3. Analitzar la gestió de la compensació com a eina estratègica per tal d'aconseguir els objectius empresarials
4. Portar a la pràctica els coneixements adquirits mitjançat la resolució de casos, treballs de camp, debats, simulacions....

Continguts
Tema Subtema
1. LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA DE RECURSOS HUMANS • La direcció estratègica de l'empresa.
• La gestió estratègica dels recursos humans
• Pràctiques estratègiques i planificació en les activitats de recursos humans
• Desenvolupament de capacitats fonamentals
• Selecció de persones per a llocs de treball claus
2. CONCEPTE I OBJECTIUS DE L’AVALUACIÓ DE L’ACOMPLIMENT •El paper de la funció de recursos humans en l'estimació de l'acompliment
• Concepte i finalitats de l'avaluació de l'acompliment
• Avaladors de l'acompliment
• Quan i com estimar i comunicar l'estimació de l'acompliment
• L'avaluació de l'acompliment com instrument de gestió i com agent de formació i canvi
• Gestió per competències
3. SISTEMES I MÈTODES D’AVALUACIÓ • Aspectes metodològics de l'avaluació de l'acompliment
• Tècniques tradicionals per mesurar l'acompliment
• Nous mètodes d'avaluació de l'acompliment
4. L’ENTREVISTA D’AVALUACIÓ
• Que es una entrevista d'avaluació de l'acompliment?
• Etapes de l'entrevista d'avaluació
• Factors a avaluar
• Tipus d'entrevistes
5. FORMACIÓ I COMPETÈNCIES DELS AVALUADORS • Capacitació dels avaluadors de l'acompliment
• Instruments utilitzats per formar als avaluadors
• Les empreses que capaciten als avaluadors
• Recomanacions per avaluadors.
6. DIFICULTATS EN EL PROCÉS D’AVALUACIÓ • Limitacions dels sistemes d'avaluació de l'acompliment
• Necessitat d'avaluar el sistema d'avaluació de l'acompliment
7. COMPENSACIÓ I RETRIBUCIÓ DELS RECURSOS HUMANS • Gestió de la remuneració.
• Principis de la política retributiva
• Que es la retribució? Principals elements de retribució
• El diferents criteris retributius.
• La descripció i valoració de lloc de treball. Avantatges i inconvenients.

8. LA RETRIBUCIÓ EN BASE A L'ACOMPLIMENT • Els sistemes de retribució basats en l'acompliment. Principis que els sustenten
• Conseqüències positives i negatives dels sistemes de retribució basats en l'acompliment
• Disseny dels plans de retribució: retribució individual, en grup o corporativa
• Tipologia de les compensacions indirectes o prestacions socials complementàries.
• Tendències actuals en matèria de compensació i retribució

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
24 8 32
Debats
12 4 16
Presentacions / exposicions
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 12 24
 
Atenció personalitzada
10 1 11
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura
Sessió Magistral Exposición de parte del contenido por el profesor
Debats Participación intensiva en aula con aportaciones teóricas, prácticas y críticas
Presentacions / exposicions Consiste en un gran trabajo de aportación teórica, práctica, crítica y de seguimiento
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La asignatura utiliza como metodología básica el estudio de caso, de esa manera, el alumno(a) será invitado constantemente a resolver mini-casos

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Proves de Desenvolupament
Descripció
Seguimiento y orientación individual del alumno (presencial i virtual). Tutorías.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participación crítica 10 %
Presentacions / exposicions Presentación de trabajo referente a todo el contenido de la asignatura. Análisis crítica de un caso real. En grupo. 40 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolución de problemas y ejercicios en aula 10 %
Proves de Desenvolupament Pruebas con contenido teórico y práctico (resolución de problemas y casos del sector) 40 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segunda convocatoria no considerará las notas anteriores de los alumnos.


Fonts d'informació

Bàsica Giddens, A., La Tercera Vía, Editorial Taurus, 1998 Madrid
Bohlander, G., Sherman, A. y Snell, S., Administración de Recursos Humanos, Thomson, 2003 Madrid
Castillo, M. A. S. y Pastor, E. M. A., Dirección de Recursos Humanos, McGraw-Hill, 2003 Madrid
Alfaro Bertrán, F., Alfaro Escolar, F. J. y Alfaro Escolar, S., Las mejores herramientas para la gestión de las remuneraciones, Deusto, 2001 Bilbao

Complementària Commarmond, G. Y Exiga, A., Cómo fijar objetivos y evaluar resultados, Deusto, 1999 Bilbao
Harvard, B., Métodos de evaluación del rendimiento, Nuevos Emprendedores, 2001 Barcelona
Bocatto, E. e Cascón-Pereira, R., Los Dilemas Éticos de la Evaluación de Desempeño: un estudio de caso, XIV Congreso Nacional de Ética, Economía y Dirección (EBEN), UPC, 2006 Valéncia

Recomanacions