DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura DRET DE L'OCUPACIÓ Codi 15042007
Ensenyament
Ciències del Treball (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
PURCALLA BONILLA, MIGUEL ANGEL
Adreça electrònica miquelangel.purcalla@urv.cat
Professors/es
PURCALLA BONILLA, MIGUEL ANGEL
Web http://www.sre.urv.es
Descripció general i informació rellevant Anàlisi jurídica de la política d'ocupació

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
OBJECTIUS: 1.- Debatre els casos plantejats i treballar en equip (aprenentatge cooperatiu) i individualment (activitats i recensió).
2.- Adquirir autonomia per a l'adopció de decisions i l'assessorament en matèria de dret de l'Ocupació.
3.- Adaptar els raonaments i arguments jurídics del Dret de l'Ocupació a la realitat pràctica.
4.- Conèixer el repartiment competencial Estat-Comunitats Autònomes en matèria de Dret de l'Ocupació.
5.- Identificar l'organigrama i les funcions del Serveis públics d'ocupació, estatal i autonòmic.
6.- Comprendre el funcionament dels instruments privats d'intermediació i col.locació en el mercat.de treball.
7.- Identificar les normes de desplaçament transnacional de treballadors comunitaris i extracomunitaris.
8.- Assimilar els aspectes claus de la formació professional.
9.- Entrendre i aplicar la relació jurídica entre discapacitat i mercat de treball.
10.- Aplicar els mecanismes d'inserció laboral i d'estabilitat en l'ocupació.
11.- Identificar el marc sancionador del Dret de l'Ocupació.

Continguts
Tema Subtema
Lliçó 1. El Dret de l'Ocupació i la política d'ocupació.
1. Concepte i contingut. 2. Fonts normatives.3. Repartiment de competències normatives.4. La política d'ocupació.

Lliçó 2. La política de col.locació
1. Concepte i evolució.2. Subjectes, instruments i finalitats.3. Estructures d'intermediació en el mercat de treball: 3.1. Serveis públics d'ocupació.3.2. Agències de col.locació.3.3. Serveis integrats.3.4. Empreses de treball temporal.

Lliçó 3. El foment i el repartiment de l'ocupació
1. El foment de l'ocupació: mesures i tècniques genèriques.1.1. Incentivació de l'ocupació estable.1.2. Incentivació i desincentivació de la temporalitat.2. El foment de l'ocupació: mesures i tècniques específiques.2.1. Col.lectius amb especials dificultats d'inserció.2.2. Foment de l'economia social.2.3. Promoció de l'autoocupació.3. El repartiment del treball disponible.3.1. L'afavoriment del treball a temps parcial.3.2. El tractament de les hores extraordinàries.3.3. La reducció del temps de treball.3.4. La regulació de l'edat laboral activa.

Lliçó. 4. L'ocupació de persones amb discapacitat.
1. Inserció en el mercat ordinari de treball.1.1. Reserva d'ocupació i mesures alternatives.1.2. Incentius a la contractació laboral indefinida i temporal.2. Inserció en el mercat de treball protegit.2.1. Mesures de suport en Centres Especials d'Ocupació.2.2. La relació laboral especial de treball en Centres Especials d'Ocupació.2.3. Els enclavaments laborals.

Llliçó 5. La formació professional

1. La formació professional: concepte i classes.2. Estructures de política de formació professional del sistema d'ocupació. 3. Instruments de formació professional en el contracte de treball.

Lliçó 6. Ocupació i mobilitat transnacional de treballadors
1. La lliure circulació dels treballadors comunitaris.2. La inmigració extracomunitària.3. Desplaçament temporal de treballadors.

Lliçó 7. Manteniment i pèrdua de l'ocupació
1. Modificació i suspensió del contracte de treball.2. Extinció del contracte de treball.3. La desocupació.

Lliçó 8. Règimen sancionador de l'ocupació
1. Infraccions i sancions laborals2. Infraccions i sancions penals.
Sense subtemes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 16 24
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Presentacions / exposicions
15 30 45
Pràctiques a través de TIC
3 6 9
Treballs
2 2 4
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats d'ensenyament-aprenentatge individual dirigit, mitjançant el qual cada alumne desenvolupa una sèrie de treballs: estudi personal i preparació de diferents temes i continguts de l'assignatura, lectures d'articles doctrinals i sentències que s'indicaran puntualment per a les diferents unitats temàtiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treball cooperatiu per a la resolució de casos pràctics que es debatran a l'aula Lectures i comentaris de sentències i articles doctrinals
Presentacions / exposicions Exposició pública de diferents activitats pràctiques plantejades sobre el temari de l' assignatura
Pràctiques a través de TIC Realització individual del treball i entrega amb arxiu.

Utilització de planes web. Ús de les bases jurídico-laborals per cercar doctrina i jurisprudència a aplicar en els exercicis plantejats.

Treballs Recensió d'una monografia

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Atenció presencial al despatx en els dies i horari prefixat. Atenció via moodle

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Com es desenvolupa l'assignatura amb el sistema de tallers, els alumnes treballaran en grup els aspectes teòrics i pràctics de la matèria. Es valorarà la tasca feta quan al desenvolupament dels recursos que el grup posi de manifest per realitzar el treball, en especial l'estudi i preparació del tema en concret, l'aplicació dels conceptes teòrics i pràctis i del règim jurídic al cas concret plantejat, així com el raonament jurídic efectuat. I també, de forma progressiva la capacitat de la cerca i tria de les fonts del coneixement jurídic.
40
Presentacions / exposicions Obligatòria per a AC 20
Treballs Es farà una recensió, assignada a l' inici de curs. Es valorarà el treball realitzat tenien en compte, quina és l' obra que l'alumne té assignada, grau de dificultat de la mateixa, extensió, quina és la capacitat de sintesi i comprensió posada de manifest, i quina és l'aportació feta en l'apartat del comentari 20
Altres

Assistència obligatòria activitats AC

20
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIONS. 1. Sistema d'avaluació.- Globalitat: es prendran en consideració el conjunt d'activitats docents desenvolupades per l'alumne. Per aquest motiu, els alumnes que desenvolupin totes les activitats previstes podran alliberar l'assignatura mitjançant el sistema d'avaluació continuada que s'indica.- Regularitat: es valorarà especialmnent el nivell de participació, individual i grupal, de l'alumne a les diverses activitats docents. 2. Mètodes d'avaluació.L'alumne pot triar entre dos mètodes d'avaluació: continuada i examen final. MÈTODE A. AVALUACIÓ CONTINUADA. a.1.- L'alumne haurà de resoldre SIS ACTIVITATS PRÀCTIQUES INDIVIDUALS OBLIGATÒRIES durant el quadrimestre, i realitzar UNA RECENSIÓ TUTORITZADA INDIVIDUAL D'UNA MONOGRAFIA DE LES RECOLLIDES EN AQUEST PROGRAMA. Les sis activitats obligatòries estaran penjades a la plataforma MOODLE el dia 31 de gener de 2009. S'indicarà a cada activitat el termini i format d'entrega. a.2.- La recensió s'haurà de realitzar sobre alguna de les monografies que s'indiquen en aquest programa, indicant al professor responsable quina és la triada. La recensió S'HAURA D'ENTREGAR AL PROFESSOR COM A MÀXIM EL DIA QUE INDIQUI EL PROFESSOR. a.3.- L'alumne que REALITZI I SUPERI LES SIS ACTIVITATS PRÀCTIQUES OBLIGATÒRIES (NOTA MÍNIMA DE CADA ACTIVITAT: 5), i REALITZI I SUPERI LA RECENSIÓ (NOTA MÍNIMA: 5), podrà alliberar per avaluació continuada l'assignatura SEMPRE QUE, A MÉS, DUGUI A TERME UNA EXPOSICIÓ EN GRUP D'UN TEMA DE L'ASSIGNATURA. ELS TEMES ES TREBALLARAN PER PART DELS ALUMNES A PARTIR DEL TEMA NÚM. 3. Els dos primers temes s'exposaran a classe, en format lliçó, per part del professor. Després de cada exposició, s'obrirà un debat. MÈTODE B. EXAMEN FINAL. b.1.- Es faran dues proves escrites d'avaluació, l'una al maig-juny i l'altre al setembre, d'acord amb el calendari d'examens establert per el Consell d'Ensenyament de Ciències del Treball i publicat a la guia de l'estudiant. L'alumne que NO hagi fet avaluació continuada, o no l'hagi superada amb la nota mínima indicada més amunt (promig global de totes les ativitats -pràctiques, recensió, exposició en grupo- de 5 punts), HAURÀ DE FER OBLIGATÒRIAMENT L'EXAMEN SI VOL SUPERAR L'ASSIGNATURA.- Cada prova final escrita consta de dues parts. La primera, consisteix en resoldre tres preguntes extretes del temari del curs, havent-se de contestar totes elles. La segona en la realització d'un cas pràctic per part dels alumnes que no hagin superat les pràctiques per curs. Per a realitzar aquesta segona part, els alumnes poden emprar tot tipus de material bibliogràfic, normatiu i jurisprudencial, sense que es pugui bescanviar aquesta documentació.Les proves es faran per escrit, tret dels casos de força major degudament acreditats. b.2.- La data de publicació de les qualificacions s'anunciarà el mateix dia d'examen.b.3.- Es reserven, per a les proves d?avaluació de setembre, les qualificaciones assolides per l'alumne a classes pràctiques, recensions tutoritzades i exposicions a classe.b.4.- A les proves d'avaluació, cada pregunta teòrica i el cas pràctic es qualifiquen de 0 a 10 punts. La qualificació de cada prova s'obtindrà del promig corresponent.b.5.- Durant els 3 dies hàbils següents a la data de publicació de les qualificacions, l'alumne pot sol.licitar la revisió del seu exercici. Amb aquesta finalitat, haurà de presentar una instància adreçada al professor responsable de les classes teòriques, a on constin:- Nom i cognoms de l'alumne.- Fets, raons i petició en què consisteix la sol.licitud.-Lloc, data i signatura.b.6.- La revisió es farà el dia, hora i en el lloc que s'assenyalin al peu de les qualificacions publicades, per als alumnes que l'hagin demanada dintre de termini i en la forma esmentada.


Fonts d'informació

Bàsica

AA.VV.: Derecho del empleo. Tirant lo Blanch, 2004.

AA.VV.: Lecciones de Derecho del Empleo, Tecnos, 2007.

AA.VV.: Políticas sociolaborales. Ediciones Eunate. Pamplona, 2004.

MARTÍN VALVERDE, A., RODRÍGUEZ-SAÑUDO GUTIÉRREZ, F. y GARCÍA MURCIA, J.: Derecho del Trabajo. Tecnos. Madrid, 2008.

MONTOYA MELGAR, A.: Derecho del Trabajo. Tecnos. Madrid, 2008.

PALOMEQUE LÓPEZ y ALVAREZ DE LA ROSA, M.: Derecho del Trabajo. Ceura. Madrid, 2008.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
A) Les sessions pràctiques pretenen transmetre la metodologia i les tècniques necessàries per a què els alumnes puguin interpretar i aplicar correctament els principis i les normes jurídiques a l'àmbit del Dret de l'Ocupació. Amb aquest motiu, hauran de resoldre casos pràctics emprant les fonts de coneixement adients, basant el mètode de treball en el sistema PBL (sessions presencials), l'entrega individual posterior de les activitats i amb la utilització de la plataforma virtual Moodle i de les sessions de debat a les aules. B) RECENSIONS.Resum i comentari crític d'una obra monogràfica sobre un tema de l'assignatura, per tal que l'alumne pugui aprofondir i completar els seus coneixements de la matèria.Els alumnes poden realitzar una recensió d'alguna de les publicaciones que tot seguit s'indiquen:AJA, E. (coord.): La nueva regulación de la inmigración en España. Tirant lo Blanch. 2000.ALBA, A. y MORENO, F.: Discapacidad y mercado de trabajo, Fundacion Caja de Madrid, Madrid, 2004. ALONSO GARCÍA, B.: El régimen jurídico de la protección social del minusválido. Civitas. Madrid, 1997.BECK, U. Un nuevo mundo feliz. La precariedad del trabajo en la era de la globalización. Paidós. Barcelona, 2000.CARDENAL CARRO, M.: Contratos de trabajo formativos. Aranzadi. Pamplona, 1997.CHACARTEGUI JÁVEGA, C.: Empresas de trabajo temporal y contrato de trabajo. Tirant lo Blanch. Valencia, 2000. ESTEBAN DE LA ROSA, G. Y MOLINA NAVARRETE, C.: La movilidad transnacional de trabajadores: reglas y prácticas. Comares. Granada, 2002.ESTEBAN LEGARRETA, R.: Contrato de trabajo y discapacidad, Ibídem, Madrid, 1999.GÓMEZ MUÑOZ, J.M.: Libre circulacion de trabajadores en el empleo publico.Adecuacion comunitaria del ordenamiento juridico español, consejo Económico y Social, Madrid, 1996.MÁRQUEZ PRIETO, A.: La protección por desempleo en España y otros Estados europeos. MTAS. Madrid, 2001. MIRÓN HERNÁNDEZ, M.M.: El derecho a la formación profesional del trabajador. CES. Madrid, 2000.MONEREO, J.L. y MOLINA, C.: Derecho a la renta de inserción. Estudio de su régimen jurídico, Granada, Comares, 1999.MORENO VIDA, M.N.: El trabajo en régimen de Empresas de Trabajo Temporalestudio del Ordenamiento interno y comunitario, Granada, Comares, 2005.O'HIGGINS, N.: Desempleo juvenil y política de empleo. MTAS. Madrid, 2001.PÉREZ PÉREZ, M.: Empresas de trabajo temporal y Relaciones laborales, Laborum, Murcia, 2002.RICHARDS, P.: Hacia el objetivo del pleno empleo. Tendencias, obstáculos y políticas. MTAS. Madrid, 2002.SASTRE IBARRECHE, R.: El derecho al trabajo. Trotta. Madrid, 1996.SERRANO FALCÓN, C.. Servicios públicos de empleo e intermediación laboral en las Comunidades Autónomas (en el marco de la Ley de Empleo 56/2003), Tirant lo Blanch, Valencia, 2004.SIERRA HERNAIZ, E.: Acción positiva y empleo de la mujer. CES. Madrid, 1999. SIRVENT HERNÁNDEZ, N.: El contrato de inserción laboral y los programas públicos de mejora de la ocupabilidad, Valencia, Tirant lo Blanch, 2004. SISSON, K. Y MARTÍN ARTILES, A.: Pactos para el empleo y la competitividad. CES. Madrid, 2001.SOLER ARREBOLA, J. A.: El contrato de inserción laboral en el contexto de las políticas activas de empleo, Laborum, Murcia, 2004.THUY, P.; HANSEN, E. y PRICE, D.: El servicio público de empleo en un mercado de trabajo cambiante. MTAS. Madrid, 2001.TOSCANI GIMÉNEZ, D.: El nivel asistencial de protección por desempleo, Valencia, Tirant lo Blanch, 2004.VALDÉS DAL-RÉ, F. (dir.): Relaciones laborales de las personas con discapacidad, Biblioteca Nueva, Madrid, 2005.VISIER, L., MORA GONZALEZ, V. i THORNTON, P.B.: Nuevas experiencias internacionales en materia de empleo de personas con discapacidad, Escuela Libre Editorial, Madrid, 2000.ZUBERO, I.: El derecho a vivir con dignidad: del pleno empleo al empleo pleno, Ed. Hoac, Madrid, 2000.La recensió constarà de dues parts. La primera consistirà en un resum de les idees centrals de l'obra, que reculli descriptivament l'estructura, la sistemàtica i les principals idees de l'obra. La segona inclourà un comentari personal del text, adreçat a què l'alumne valori, amb raons i arguments jurídics, l'estructura, la metodologia o el contingut de l'obra. Amb aquesta finalitat, la crítica de l'alumne requereix l'utilització de les fonts de coneixement necessàries (normatives, jurisprudencials o bibliogràfiques).L'extensió de la recensió serà d'un mínim de 20 folis mecanografiats a doble espai. La meitat dels mateixos es destinarà al resum i l'altre meitat al comentari crític.Si l'alumne vol fer la recensió sobre un altre treball, haurà de consultar-ho prèviament amb el professor.