Objectius |
Competències |
Definir els conceptes bàsics del consens, el conflicte i la negociació, des de la perspectiva sociològica |
|
|
|
Identificar els actors socials que estan presents en un conflicte laboral i els seus interessos |
|
|
|
Explicar les diferents tipologies dels conflictes laborals |
|
|
|
Conèixer les característiques dels conflictes laborals a Espanya |
|
|
|
Avaluar les causes i les conseqüències de la terciarització dels conflictes laborals a l'actualitat |
|
|
|
Analitzar les avantatges de la negociació col·lectiva |
|
|
|
Desenvolupar la perspectiva de gènere aplicada a la negociació col·lectiva |
|
|
|
Interesar-se en comprendre les dinàmiques actuals del mercat de treball en relació al conflicte i a la negociació col·lectiva |
|
|
|
|
|
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1: Visió sociològica del consens, la cooperació i el conflicte |
1.- Aproximació al conflicte i a la negociació col•lectiva
2.- Principals perspectives teòriques d’anàlisi: consens i conflicte des de les teories funcionalista, marxista i pluralista
|
Bloc 2: Aproximació al conflicte. El conflicte en el treball
|
3.- Definició de conflicte. Tipus de conflicte. Principals variables del conflicte.
4.- Les expressions del conflicte laboral. Conflicte organitzat i no organitzat. Factors que incideixen en la intensitat del conflicte laboral
5.- La terciarització del conflicte i tendències actuals
6.- El conflicte laboral a Espanya
|
Bloc 3: Negociació laboral i negociació col•lectiva
|
7.- Significat de negociació i de negociació col•lectiva. Negociació individual i negociació col•lectiva
8.- Avantatges i desavantatges de la negociació col•lectiva. Principals dimensions de la negociació col•lectiva.
9.- La negociació laboral a Espanya: evolució i principals característiques. Semblances i diferències amb les negociacions europees
|
Bloc 4: El procés de negociació i les seves tècniques
|
10.- Aproximacions teòriques: negociació per posicions, negociació per principis i negociació per Situacions
11.- Les fases de la negociació i principals característiques. Estils de negociació Principals estratègies i tàctiques de negociació. La concessió. L’engany. La coerció
12.- Els tercers en la negociació: mediació i arbitratge. Avantatges i inconvenients. Les funcions del mediador
13.- La perspectiva de gènere en la negociació col•lectiva
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
80 |
120 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
1 |
0 |
1 |
Debats |
|
2 |
2 |
4 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
3 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
4 |
8 |
Treballs |
|
1 |
2 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
4 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació |
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Exposició d’un expert per aprofondir en el coneixement d’un tema (els conflictes laborals a l'actualitat) |
Debats |
Sessions dedicades a realitzar debats a classe on diferents grups defensaran postures contràries. |
Presentacions / exposicions |
Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat
|
Resolució de problemes, exercicis |
Sessions dedicades al debat en base a les lectures prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat . |
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)
|
|
Descripció |
Individualitzada:
Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, dels treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics.
En grup:
Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició
|
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Participació a classe en la discussió sobre un tema indicat pel professorat |
5% |
Presentacions / exposicions |
Exposició a classe del treball realitzat en grup |
10% |
Resolució de problemes, exercicis |
Discussió en classe en base a unes lectures obligatòries |
15% |
Treballs |
Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat |
10% |
Proves objectives de tipus test |
Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Bibliografia bàsica
- Alonso, L. E. i Blanco, J. (1999): “La transformación de las bases sociales del conflicto laboral” a Miguélez, F. i Prieto, C. (dir. i coord.): Las relaciones de empleo en España. Madrid: S. XXI.
- Dithurbide Yanguas, G. (1999): ‘Problemas en el análisis del conflicto laboral’. A Economía, organización y trabajo. Un enfoque sociológico, coord. per C.A. Castillo Mendoza. Madrid:Pirámide.
- Finkel, L. (1994): La organización social del trabajo, Pirámide, Madrid.
- Miguélez, F.; Rebollo, O. (1999): ‘La negociación colectiva en los noventa’. A Las relaciones de empleo en España, dir. i coord. per F. Miguélez i C. Prieto. Madrid: Siglo XXI.
- Ponti, F. (2002): Los caminos de la negociación. Personas, estrategia y técnicas. Barcelona:Granica.
- Touzard, H. (1981): La mediación y la solución de los conflictos. Barcelona: Herder.
|
Complementària |
|
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
- Cádiz, A. (1984): Conflicto y negociación. La empresa moderna. Madrid: Ibérico Europea.
- Consejo Económico y Social (2004): España 2003. Economía, trabajo y sociedad. Memoria sobre la situación socioeconómica y laboral. Madrid: CES.
- Coser, L. (1961): Las funciones del conflicto social. México: Fondo de Cultura Económica.
- Dahrendorf, R. (1990): El conflicto social moderno. Madrid: Mondadori.
- Edwards, P.K. (1990): Conflicto en el trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- Edwards, P.K.; Schullion, H. (1987): La organización social del conflicto laboral. Madrid:Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- Entelman, R.F. (2002): Teoría de conflictos. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa.
- Fisher, R.; Ury, W.; Patton, B. (1998): Obtenga el Sí. El arte de negociar sin ceder. Barcelona:Gestión 2000.
- Gómez-Pomar, J. (1991): Teoría y técnicas de negociación. Barcelona: Ariel.
- Kelly, J.; Kelly, L. (1992): ‘El conflicto colectivo’. A Relaciones laborales. La psicología de la influencia y del control del trabajo, comps. per J.P. Hartley i G.M. Stephenson. Madrid:Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- Köhler, H.; Martín, A. (2005): Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Delta Publicaciones, Madrid
- Monge Recalde, J.L. (2004): Técnicas de negociación colectiva. Madrid: Fundación Confemetal.
- Mnookin, R.H.; Peppet, S.R.; Tulumello, A.S. (2003): Resolver conflictos y alcanzar acuerdos. Cómo plantear la negociación para generar acuerdos. Barcelona: Gedisa.
- Sisson, K. (1990): Los empresarios y la negociación colectiva. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
- Walton, R.E.; Mckersie, R.B. (1976): Teoría de las negociaciones laborales. Barcelona: Labor.
- Vendrell, E. et al. (1999): Dinàmica de grups i psicologia de grups. Barcelona: Universitat de Barcelona.
- Windmuller, J.P. (1989): Nueva consideración de la negociación colectiva en los países industrializados. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
|
|