DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ANÀLISI I GESTIÓ DE LA NEGOCIACIÓ I EL CONFLICTE Codi 15042011
Ensenyament
Ciències del Treball (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
PASTOR GOSÁLBEZ, MARÍA INMACULADA
PIZZI ., ALEJANDRO
Adreça electrònica alejandro.pizzi@urv.cat
Professors/es
PIZZI ., ALEJANDRO
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és donar a conèixer les diferents perspectives i enfocaments teòrics que aborden la negociació i el conflicte en les relacions laborals. La composició del programa està organitzat de manera que des d’una primera aproximació al caràcter dinàmic de les relacions laborals, s’analitzi l’evolució del conflicte i de la negociació col•lectiva a Espanya, en perspectiva comparada amb Europa. Finalment, abordar les tendències actuals de la negociació col•lectiva, incorporant la perspectiva de gènere.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir els conceptes bàsics del consens, el conflicte i la negociació, des de la perspectiva sociològica
Identificar els actors socials que estan presents en un conflicte laboral i els seus interessos
Explicar les diferents tipologies dels conflictes laborals
Conèixer les característiques dels conflictes laborals a Espanya
Avaluar les causes i les conseqüències de la terciarització dels conflictes laborals a l'actualitat
Analitzar les avantatges de la negociació col·lectiva
Desenvolupar la perspectiva de gènere aplicada a la negociació col·lectiva
Interesar-se en comprendre les dinàmiques actuals del mercat de treball en relació al conflicte i a la negociació col·lectiva

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1: Visió sociològica del consens, la cooperació i el conflicte 1.- Aproximació al conflicte i a la negociació col•lectiva
2.- Principals perspectives teòriques d’anàlisi: consens i conflicte des de les teories funcionalista, marxista i pluralista
Bloc 2: Aproximació al conflicte. El conflicte en el treball


3.- Definició de conflicte. Tipus de conflicte. Principals variables del conflicte.
4.- Les expressions del conflicte laboral. Conflicte organitzat i no organitzat. Factors que incideixen en la intensitat del conflicte laboral
5.- La terciarització del conflicte i tendències actuals
6.- El conflicte laboral a Espanya
Bloc 3: Negociació laboral i negociació col•lectiva


7.- Significat de negociació i de negociació col•lectiva. Negociació individual i negociació col•lectiva
8.- Avantatges i desavantatges de la negociació col•lectiva. Principals dimensions de la negociació col•lectiva.
9.- La negociació laboral a Espanya: evolució i principals característiques. Semblances i diferències amb les negociacions europees
Bloc 4: El procés de negociació i les seves tècniques

10.- Aproximacions teòriques: negociació per posicions, negociació per principis i negociació per Situacions
11.- Les fases de la negociació i principals característiques. Estils de negociació Principals estratègies i tàctiques de negociació. La concessió. L’engany. La coerció
12.- Els tercers en la negociació: mediació i arbitratge. Avantatges i inconvenients. Les funcions del mediador
13.- La perspectiva de gènere en la negociació col•lectiva

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 80 120
Esdeveniments científics i/o divulgatius
1 0 1
Debats
2 2 4
Presentacions / exposicions
3 3 6
Resolució de problemes, exercicis
4 4 8
Treballs
1 2 3
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 4 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica els objectius, els continguts, la metodologia i l’avaluació
Sessió Magistral Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura
Esdeveniments científics i/o divulgatius Exposició d’un expert per aprofondir en el coneixement d’un tema (els conflictes laborals a l'actualitat)
Debats Sessions dedicades a realitzar debats a classe on diferents grups defensaran postures contràries.
Presentacions / exposicions Sessions dedicades a la presentació dels treballs de l’alumnat

Resolució de problemes, exercicis Sessions dedicades al debat en base a les lectures prèviament indicades pel professorat i treballades per l’alumnat .
Treballs Realització de treballs obligatoris sobre els continguts d’uns temes prèviament indicats pel professorat. Aquests treballs seran avaluats com a part de la qualificació final de l’alumnat.
(al llarg de diverses setmanes)

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, dels treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics. En grup: Tutorització dels treballs finals en grup i dels treballs en grup que impliquin exposició

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participació a classe en la discussió sobre un tema indicat pel professorat 5%
Presentacions / exposicions Exposició a classe del treball realitzat en grup 10%
Resolució de problemes, exercicis Discussió en classe en base a unes lectures obligatòries 15%
Treballs Realització d’un treball en grup sobre una temàtica indicada pel professorat 10%
Proves objectives de tipus test Examen de 50 preguntes tipus test a contestar en base a les lectures obligatòries i el material treballat a les classes. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

 

  • Alonso, L. E. i Blanco, J. (1999): “La transformación de las bases sociales del conflicto laboral” a Miguélez, F. i Prieto, C. (dir. i coord.): Las relaciones de empleo en España. Madrid: S. XXI.
  • Dithurbide Yanguas, G. (1999): ‘Problemas en el análisis del conflicto laboral’. A Economía, organización y trabajo. Un enfoque sociológico, coord. per C.A. Castillo Mendoza. Madrid:Pirámide.
  • Finkel, L. (1994): La organización social del trabajo, Pirámide, Madrid.
  • Miguélez, F.; Rebollo, O. (1999): ‘La negociación colectiva en los noventa’. A Las relaciones de empleo en España, dir. i coord. per F. Miguélez i C. Prieto. Madrid: Siglo XXI.
  • Ponti, F. (2002): Los caminos de la negociación. Personas, estrategia y técnicas. Barcelona:Granica.
  • Touzard, H. (1981): La mediación y la solución de los conflictos. Barcelona: Herder.

 

 

Complementària

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:

 

  • Cádiz, A. (1984): Conflicto y negociación. La empresa moderna. Madrid: Ibérico Europea.
  • Consejo Económico y Social (2004): España 2003. Economía, trabajo y sociedad. Memoria sobre la situación socioeconómica y laboral. Madrid: CES.
  • Coser, L. (1961): Las funciones del conflicto social. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Dahrendorf, R. (1990): El conflicto social moderno. Madrid: Mondadori.
  • Edwards, P.K. (1990): Conflicto en el trabajo. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
  • Edwards, P.K.; Schullion, H. (1987): La organización social del conflicto laboral. Madrid:Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
  • Entelman, R.F. (2002): Teoría de conflictos. Hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa.
  • Fisher, R.; Ury, W.; Patton, B. (1998): Obtenga el Sí. El arte de negociar sin ceder. Barcelona:Gestión 2000.
  • Gómez-Pomar, J. (1991): Teoría y técnicas de negociación. Barcelona: Ariel.
  • Kelly, J.; Kelly, L. (1992): ‘El conflicto colectivo’. A Relaciones laborales. La psicología de la influencia y del control del trabajo, comps. per J.P. Hartley i G.M. Stephenson. Madrid:Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
  • Köhler, H.; Martín, A. (2005): Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Delta Publicaciones, Madrid
  • Monge Recalde, J.L. (2004): Técnicas de negociación colectiva. Madrid: Fundación Confemetal.
  • Mnookin, R.H.; Peppet, S.R.; Tulumello, A.S. (2003): Resolver conflictos y alcanzar acuerdos. Cómo plantear la negociación para generar acuerdos. Barcelona: Gedisa.
  • Sisson, K. (1990): Los empresarios y la negociación colectiva. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
  • Walton, R.E.; Mckersie, R.B. (1976): Teoría de las negociaciones laborales. Barcelona: Labor.
  • Vendrell, E. et al. (1999): Dinàmica de grups i psicologia de grups. Barcelona: Universitat de Barcelona.
  • Windmuller, J.P. (1989): Nueva consideración de la negociación colectiva en los países industrializados. Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent