Objectius |
Competències |
1. Extracció de les característiques més rellevants de la informació econòmica proporcionada. |
|
|
|
2. Descriure les dades econòmiques proporcionades. |
|
|
|
3. Elaborar un informe raonat sobre les dades proporcionades, d'acord amb les característiques observades. |
|
|
|
4. Participar de les activitats proposades durant en curs, posant l'èmfasi en la participació individual de l'alumne en el grup. |
|
|
|
5. Aplicació dels continguts desenvolupats a l'aula mitjançant casos pràctics a l'aula d'informàtica. |
|
|
|
6. Elaborar informes raonats d'acord amb els conceptes apresos a classe, utilitzant el programa Excel. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA I: INTRODUCCIÓ |
1.Concepte i contingut de l’ Estadística
2.Estadística econòmica
3.Estadística descriptiva
4.Inferència estadística
5.Concepte estadístic de població, mostra i individu
6.Variables estadístiques. Classificació
7.Fases del procés estadístic
8.Precisió en els càlculs, arrodoniment, dígits significatius
|
TEMA 2: ANÀLISI DESCRIPTIVA DE LES DADES |
1.Distribució de freqüències d’una variable
2.Reducció de dades, agrupació en intervals
3.Representacions gràfiques
4.Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics mostrals
5.Mesures i estadístics de posició: mesures de tendència central
6.Mesures de posició no centrals: quartils, decils i percentils
7.Mesures de variabilitat o dispersió
8.Forma d'una distribució: asimetria i curtosi
9.Mesures de concentració: Índex de Gini i corba de Lorenz
|
TEMA 3: TRACTAMENT DESCRIPTIU BIDIMENSIONAL |
1.Introducció al tractament bidimensional
2.Distribucions marginals i condicionades
3.Moments en distribucions bidimensionals: covariància, coeficient de correlació lineal
4.Independència, dependència estadística, dependència funcional
5.Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
6.Bondat de l’ ajust: variància residual, coeficient determinació lineal
7.Interpolació y predicció
8.Funcions reductibles a la forma lineal
|
TEMA 4: NÚMEROS ÍNDEXS I TAXES DE VARIACIÓ |
1.Definició d’un índex i les seves aplicacions
2.Índexs simples i complexes
3.Índexs complexes de preus ponderats i no ponderats
4.Propietats dels índex. Enllaços i canvis de base
5.Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6.Altres indicadors econòmics
7.Taxes de variació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
24 |
36 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
9 |
0 |
9 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La primera sessió de l'assignatura es dedicarà a l'exposició del contingut de l'assignatura, metodologia de treball durant el curs, sistema d'avaluació i calendari previst de tutories. |
Sessió Magistral |
L'assignatura té una orientació fonamentalment pràctica. Les sessions magistrals hauran de servir per proporcionar les eines teòriques necessàries per resoldre els casos pràctics proposats a classe. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes rebran a l'inici de cada tema un recull de casos pràctics.
Els casos pràctics més rellevants seran resolts a classe.
Aquells casos enfocats a treballar aspectes de l'assignatura ja explicats a classe i resolts en altres casos, seran proposats per ser resolts per l'alumne fora de l'horari lectiu. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
La docència inclou supòsits pràctics a realitzar a l'aula d'informàtica, on s'utilitzarà el programa Excel.
Els alumnes rebran la documentació necessària per realitzar cada un dels casos pràctics.
La finalitat és l'aplicació des del punt de vista informàtic dels conceptes i casos pràctics realitzats prèviament a l'aula.
|
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
L'alumne serà atès de forma presencial en l'horari establert el dia de l'inici del quadrimestre.
A més, podrà realitzar les seves consultes mitjançant el correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Les proves consistiran en la resolució de casos pràctics similars en forma i contingut als desenvolupats en el decurs de l'assignatura.
Es valorarà tant la correcta execució com la comprensió dels continguts plantejats a l'aula. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Les proves contindran informació a respondre per l'alumne, sobre conceptes bàsics per poder superar l'assignatura, sempre dins el marc de l'orientació pràctica. |
30% |
Altres |
Durant el curs, es proposaran pràctiques a realitzar pels alumnes, bé sigui escrites o de tipus informàtic. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en un únic examen, amb una valoració màxima del 80%. Es valoraran les activitats realitzades durant el curs, amb valor màxim del 20%. |
Bàsica |
DOMINGO, C. i altres, “Exercicis d’estadística empresarial”., 2006, Publicacions URV. EINA 36
MARTIN PLIEGO, F.J., "Introducción a la estadística económica y empresarial (Teoría y práctica)"., 2004, Ed. Thomson
MONTIEL, A.M.; RIUS, F.; BARON, F.J., "Elementos básicos de estadística económica y empresarial", 1997, Ed. Prentice Hall
PEREZ, C., "Estadística a través de Excel"., 2002, Ed. Prentice Hall
|
|
Complementària |
ARANDA, J.; GOMEZ, J., "Introducción a la estadística económica y empresarial"., 1999, Ed. DM
ARNALDOS, F. i altres, "Estadística descriptiva para economía y administración de empresas"., 2006, Ed. AC
www.ine.es, Pàgina web de l'"Insituto Nacional de Estadística", ,
www.idescat.es, Pàgina web de l'Institut Català d'Estadística, ,
www.mtas.es, Pàgina web del "Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales", ,
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TEORIES I MODELS/15042009 |
|
|
Altres comentaris |
És aconsellable l'assistència a classe i la realització de les activitats indocades durant el curs. |
|