DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura APRENENTATGE DE LES ORGANITZACIONS Codi 15042202
Ensenyament
Ciències del Treball (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
GRAU ORTS, ALEJANDRO
Adreça electrònica mariadelafontcalda.sole@urv.cat
rafael.nieto@urv.cat
Professors/es
SOLÉ ALTADILL, MARIA DE LA FONTCALDA
NIETO TORRES, RAFAEL
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer els conceptes i teories de l’aprenentatge en les organitzacions i maneres de transformar empreses en organitzacions que aprenen

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conéixer els conceptes i teories bàsics de l'aprenentatge en les organitzacions
2. Conéixer tècniques i mètodes per a analitzar l'aprenentatge individual, de grup i en les organitzacions
3. Facilitar el que aquests coneixements es puguin portar a la pràctica

Continguts
Tema Subtema
BLOC I: INTRODUCCIÓ • Conceptes bàsics.
• L’aprenentatge i el coneixement segons les diferents escoles de pensament.
BLOC II: L’APRENENTATGE I LA GESTIÓ • Les motivacions
• Interpretació i socialització
• L’Aprenentatge en grup
• El cercle de Kolb i els estils d’aprenentatge
BLOC III: L’APRENENTATGE EN LES ORGANITZACIONS

• L’aprenentatge organitzacional i les estructures organitzatives
• La gestió del coneixement
• El capital intel•lectual
• Les organitzacions que aprenent i el pensament sistèmic.
• Aprenentatge i innovació
BLOC IV: LA FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS • Pla de formació
• Mètodes de formació
• Desenvolupament i plans de carrera
BLOC V: LES NOVES TECNOLOGIES • Les noves tecnologies com a eina d’aprenentatge.
• Els espais virtuals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
24 8 32
Debats
12 4 16
Presentacions / exposicions
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 12 24
 
Atenció personalitzada
10 1 11
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura
Sessió Magistral Exposición de parte del contenido por el profesor
Debats Participación intensiva en aula con aportaciones teóricas, prácticas y críticas
Presentacions / exposicions Consiste en un gran trabajo de aportación teórica, práctica, crítica y de seguimiento
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La asignatura utiliza como metodología básica el estudio de caso, de esa manera, el alumno(a) será invitado constantemente a resolver mini-casos

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Proves de Desenvolupament
Descripció
Seguimiento y orientación individual del alumno (presencial i virtual). Tutorías.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participación creativa y crítica 10 %
Presentacions / exposicions Presentación de trabajo referente a todo el contenido de la asignatura. Análisis crítica de un caso real. En grupo 40 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolución de problemas y ejercicios en aula 10 %
Proves de Desenvolupament Resolución de problemas, estudios de caso, ejercicios en aula 40 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segunda convocatoria no considerará las notas anteriores de los alumnos


Fonts d'informació

Bàsica Dixon, N. M., El Ciclo del Aprendizaje Organizativo, AENOR, 2000 Madrid
Pedler, M., Burgoyne, J. & Boydell, T., The Learning Company, McGraw-Hill, 1991 London
Senge, P., La 5ª disciplina, en la práctica cómo construir una organización inteligente, Ed. Granica, 1995 Barcelona
Kolb, D. A., Aprendizaje y solución de problemas: Acerca de la administración de empresas y el proceso de aprendizaje, Ediciones del Castillo, 1977 Madrid

Complementària Guns, B., Aprendizaje organizacional: Cómo ganar y mantener la competitividad, Prentice-Hall Hispanoamericana, 1996 México
Argyris, C. and Schön, D. A., Organitational Learning: A Theory of Action Perspective, Addison Wesley, 1978 Reading
Nonaka, I.; H. Takeuchi, H., The Knowledge Creating Company, Oxford University Press, 1995 Oxford
Brown and Duguid, in Michael D. Cohen and Paul Duguid (eds), Organizational learning, Sage Publications, 1996 New York
Bocatto, E. and Perez-de-Toledo, E., Learning from the practice: fostering critical education and local development through e-learning, In Soliman (ed.) Managing Information in the Digital Economy: Issues & Solutions, pp. 486-493, 2006 Bonn
Bocatto, E. and Perez-de-Toledo, E., An Existential-Humanistic Framework to Organizational Learning, Conference proceedings of 8th European Conference on Knowledge Management (ECKM), 2006 Barcelona
Bocatto & Perez-de-Toledo, in Djelic & Vranceanu (ed) Moral Foundations of Management Knowle, Reverse Engineering of Moral Discussion: from symptoms to moral foundations, Edward Elgar (Publisher), 2007
Bocatto & Perez-de-Toledo, in Torres & Arias (ed) The Encyclopaedia of Human Resources Infor, Impacts of Enterprise Systems on Organizational Transformation, Idea Group, 2007

Recomanacions