Objectius |
Competències |
Reconèixer l'amplitud de possibilitats que presenta l'anàlisi multivariant.
|
|
|
|
Identificar amb claredat els diferents mètodes multivariants desenvolupats durant el curs. |
|
|
|
Aplicar amb correcció el mètode multivariant més adequat al problema plantejat a l'alumne. |
|
|
|
Discutir amb precisió i de forma raonada les conclusions i limitacions de l'anàlisi dels casos proposats. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
PART I: INTRODUCCIÓ. ANÀLISI UNIVARIANT I BIVARIANT DE LA INFORMACIÓ |
TEMA 1. INTRODUCCIÓ
1. Anàlisi multivariant en investigació social.
2. Tipus de tècniques multivariant. Algunes classificacions.
3. Consulta de fonts estadístiques laborals
4. La matriu de dades.
5. Anàlisi exploradora de les dades. Depuració de les dades.
6. Introducció al tractament informàtic de les dades: Enfocament univariant de la informació.
TEMA 2. ANÀLISI BIVARIANT
1. Introducció a l'anàlisi bivariant
2. Taula de contingència (CROSSTAB).
3. Concepte d'associació i independència entre variables.
4. Mesura del grau d'associació en l'anàlisi bivariant.
5. Matriu de covariànces, matriu de correlacions.
|
PART II: ANÀLISI MULTIVARIANT |
TEMA 3. ANÀLISI DE LA VARIÀNCIA
1. Introducció. Disseny d'experiments estadístics.
2. Model factorial simple.
3. Model factorial amb dos factors. Interacció.
4. Aplicacions. Tractament informàtic del tema.
TEMA 4. ANÀLISI DE COMPONENTS PRINCIPALS
1. Introducció. Plantejament i objectius del model.
2. Supòsits d'inici.
3. Procediment d'extracció de les components principals.
4. Elecció del número de components a retenir. Criteris.
5. Interpretació de les components.
6. Anàlisi de components principals amb suport informàtic. Casos pràctics.
TEMA 5. ANÀLISI FACTORIAL
1. Introducció. Diferències amb l'anàlisi de components principals.
2. Model bàsic d'anàlisi factorial: Formulació i hipòtesis prèvies.
3. Mètodes d'extracció de factors.
4. Determinació del número de factors.
5. Rotació de factors: objectiu. Rotació ortogonal i obllicua.
6. Puntuació dels factors.
7. Anàlisi factorial amb suport informàtic. Casos pràctics.
TEMA 6. ANÀLISI DE CONGLOMERATS
1. Introducció. Plantejament i objectius del model.
2. Mesures de distància i proximitat
3. Elecció del mètode per a la formació dels conglomerats.
4. Anàlisi cluster jeràrquic
5. Anàlisi cluster no jeràrquic
6. Anàlisi de conglomerats amb suport informàtic. Casos pràctics.
TEMA 7. ANÀLISI DE PROXIMITATS (MDS)
1. Introducció. Plantejament i objectius del model.
2. L'escalament multidimensional clàssic
3. Anàlisi de proximitats i anàlisi de preferències
4. Mapes de posicionament
5. Mesura de la bondat de la representació
6. Eixos o dimensions rellevants
7. Anàlisi de proximitats amb suport informàtic. Casos pràctics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La primera sessió docent de l'assignatura es dedicarà a la presentació als alumnes dels seus continguts i programació general, incloent mètode docent, avaluació i sessions de tutoria o atenció personalitzada. |
Sessió Magistral |
Cada tema es desenvoluparà d'acord amb uns fonaments teòrics, que s'entregaran a l'alumne de forma escrita. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Un aspecte fonamental de l'assignatura és la seva orientació pràctica. Per aquest motiu, les classes es desenvoluparan a l'aula d'informàtica.
L'aplicació informàtica de cada tema constarà de:
1.Exposició del mòdul del programa informàtic a utilitzar corresponent a la pràctica a realitzar.
2.La primera pràctica de cada bloc estarà orientada a mostrar a l'alumne un exemple concret d'aplicació en el qual observi tots i cadascun dels passos
necessaris per realitzar un estudi.
3.La segona pràctica serà realitzada de manera individual per cada alumne, que haurà d'elaborar un informe complet seguint les pautes ressenyades en la pràctica
model.
4.Així mateix, durant l'exposició teòrica, s'acompanyarà d'exercicis numèrics que complementaran els aspectes desenvolupats en cada tema.
|
Treballs |
Els alumnes hauran de realitzar durant el curs un únic treball on s'aplicaran els conceptes exposats en el desenvolupament de l'assignatura.
Aquest treball es realitzarà en grups, que tindran un nombre de membres d'acord amb els participants en l'assignatura.
El treball tindrà com a finalitats:
1. Tractament informàtic d'una base de dades.
2. Comprensió dels continguts de l'assignatura.
3. Elaboració d'un informe raonat a partir de les dades obtingudes.
4. Potenciar el debat i sinèrgies creades pel fet de dur a terme activitats de forma conjunta. |
|
Sessió Magistral |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treballs |
|
Descripció |
L'alumne serà atès de forma presencial en l'horari establert el dia d'inici del quadrimestre.
A més, podrà realitzar les seves consultes mitjançant correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Donat el caire pràctic de les proves, serà bàsic l'ús del programa informàtic emprat durant la docència de l'assignatura.
|
10% |
Treballs |
En acabar les pràctiques, l'alumne haurà d'elaborar un informe raonant els resultats
trobats que servirà per omplementar la nota de les proves. Es tindrà en compte
també la participació i les intervencions de l'alumne a classe.
El treball s'entregarà com a data límit el dia fixat al calendari de l'assignatura com
a data d'avaluació final i coincidirà, per tant, amb la realització de l' última prova. |
20% |
Proves pràctiques |
Les proves consistiran en la resolució d'un cas pràctic, mitjançant l'ús de les eines informàtiques i elaboració posterior d'un informe raonat sobre els resultats obtinguts. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria de l'assignatura, es realitzarà un únic examen, que es valorarà amb un 80% de la qualificació final. El 20% restant correspondrà al treball que s'ha de realitzar durant el curs. |
Bàsica |
CALVO, F., "Técnicas estadísticas multivariantes", 1993, Universidad De Deusto, Bilbao.
DIAZ de RADA, V., "Técnicas de análisis de datos para investigadores sociales. Aplicaciones prácticas con SPSS para Windows"., 1999, Ed.RA-MA, Madrid
VISAUTA, B., "Análisis Estadístico con SPSS para Windows (Estadística Multivariante, Vol. II)", 1998, Ed. Mc Graw-Hill
|
|
Complementària |
BOSQUE, J.; MORENO, A., "Prácticas de análisis exploratorio y multivariante de datos.", 1994, Ed. Oikos-Tau, Barcelona
MARTINEZ ARIAS, R., "El Análisis Multivariante en la Investigación Científica".Cuadernos de Estadística., 2000, Ed. La Muralla
MONTERO, J.M., "Estadística para relaciones laborales"., 2000, Ed. AC, Madrid
TEJEDOR TEJEDOR, F.J., "Técnicas de análisis multivariante"., 1999, Ed. Tesitex
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA BÀSICA I MÈTODES QUANTITATIUS/15042101 |
|
|
Altres comentaris |
És convenient l'assistència regular a les sessions magistrals i pràctiques de l'assignatura, per tal de facilitar la comprensió dels continguts i casos pràctics a realitzar. |
|