Objectius |
Competències |
Saber definir el concepte de medi ambient al nostre ordenament jurídic |
|
|
|
Conèixer el paper dels diferents operadors jurídics a la protecció del medi ambient, d'acord amb el nostre sistema jurídic. |
|
|
|
Identificar el marc normatiu bàsic de la protecció del medi ambient |
|
|
|
Analitzar les diferents tècniques administratives d'intervenció en l'àmbit del medi ambient |
|
|
|
Prendre consciència de la incidència d'aquesta matèria en la política i gestió empresarial |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1.- El concepte de medi ambient.
|
Referència al concepte vigent a l'ordenament jurídic espayol |
Tema 2.- El marc internacional de la protecció jurídica del medi ambient. |
El dret del medi ambient a l'ordenament comunitari.
|
Tema 3.-La distribució de competències en matèria ambiental entre l'Estat, les Comunitats Autònomes i els Ens Locals.
|
Constitució Espanyola, Estatut d'Autonomia de Catalunya i Llei de Bases de Règim Local. |
Tema 4.-L'Administració mediambiental.
|
Administració general de l'Estat, Administració autonòmica i Administració local. |
Tema 5.- La participació ciutadana en la protecció del medi ambient.
|
El dret a la informació com a presupòsit de la participació i l'impacte del conveni d'Aarhus en aquesta matèria. |
Tema 6.- El marc normatiu bàsic de la protecció ambiental. |
Normes generals de caràcter horitzontal i normes de caràcter sectorial dirigides a la protecció dels diferents medis o recursos ambientals i a la reducció i control de factors singulars de contaminació.
|
Tema 7.- Tècniques administratives d'intervenció clàssiques. |
Reglamentació, planificació, la demanialització dels recursos naturals i l'autorització.
|
Tema 8.- Tècniques específiques de protecció del medi ambient. |
L'avaluació d'impacte ambiental, l'etiquetat ecològic, el dret d'accés a la informació ambiental, la ecoauditoria |
Tema 9.- Protecció fiscal del medi ambient i les subvencions dels poders públics
|
Referència als diferents instruments existents |
Tema 10.- La responsabilitat en matèria mediambiental. |
Especialment la repressió administrativa de les infraccions ambientals i el dret penal com a tancament del sistema de protecció. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
6 |
0 |
6 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
0 |
3 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
9 |
15 |
Pràctiques a través de TIC |
|
12 |
18 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
3 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta de presentar als alumnes l'assignatura i de que aquets tinguin la oportunitat de comentar i preguntar sobre les qüestions que els preocupin |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts de l'asignatura |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Realització de visites als serveis territorials del Departament de
Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat i a la incineradora de residuos especials de Constantí |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball, prèvia presentació escrita |
Pràctiques a través de TIC |
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat |
|
Descripció |
Reservo 2 hores a la setmana per atendre i resoldre les duptes als alumnes al meu despatx. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
s'avalua l'assistència i la participació a través de preguntes i comentaris al personal que fa les explicacions respectives |
es valora de manera positiva per la nota de la part pràctica de l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
l'alumne al final de la sessió de treball a l'aula d'informàtica haurà d'entregar a la professora el resultat de la seva recerca a les bases de dades de la biblioteca i a determinades adreces de la web. |
la puntuació es una nota més per fer la mitja de la nota de pràctiques |
Presentacions / exposicions |
s'avalua tant el contingut teòric que presenta l'alumne com la forma en l'exposició |
la nota forma part dels 3/4 que val la teoria en l'assignatura |
Pràctiques a través de TIC |
A través del moodle l'alumne ha de fer arribar al professor el resultat de les pràctiques també proposades al campus virtual |
la puntuació és una nota més per tenir present a la nota final de pràctiques |
Proves de Desenvolupament |
Proves que inclouen preguntes obertes que l'alumne ha de contestar organitzant i presentant els coneixements que té sobre la matèria |
la nota forma part dels 3/4 que val la teoria en l'assignatura |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
la nota de pràctiques es guarda fins la segona convocatòria |
Bàsica |
ALONSO GARCIA, El Derecho ambiental de la Comunidad Europea, ,
CANOSA USERA, Constitución y medio ambiente, ,
LOZANO CUTANDA, Derecho ambiental administrativo, ,
MARTÍN MATEO, Tratado de Derecho ambiental, ,
ORTEGA ALVATEZ, Lecciones de Derecho del medio ambiente, ,
|
|
Complementària |
ESTEVE PARDO, Derecho del medio ambiente y administración local, ,
DOMPER DELGADO, El medio ambiente y la intervención administrativa en las actividades clasificadas, ,
VERA JURADO, La disciplina ambiental de las actividades industriales: autorizaciones y sanciones administrativas en materia de medio ambiente, ,
ROSA MORENO, Régimen jurídico de la evaluación de impacto ambiental, ,
FUENTES BODELON, "Sistemas de ecogestión y auditorias ambientales" en Revista de derecho ambiental, núm. 12, 1994, ,
LOZANO CUTANDA, "La nueva etiqueta ecológica de la unión Europea", en Revista Interdisciplinar de gestión ambiental, núm. 30, junio 2001, ,
|
|
|