DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) RÈGIM JURÍDIC DEL MEDI AMBIENT Codi 15042206
Ensenyament
Ciències del Treball (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
COCCIOLO ., ENDRIUS ELISEO
Adreça electrònica endrius.cocciolo@urv.cat
Professors/es
COCCIOLO ., ENDRIUS ELISEO
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximació a l'objecte del dret del medi ambient, els diferents ordenaments que intervenen a la configuració d'aquesta branca del dret i la seva articulació, el marc normatiu bàsic, les tècniques administratives d'intervenció i la responsabilitat en matèria mediambiental

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber definir el concepte de medi ambient al nostre ordenament jurídic
Conèixer el paper dels diferents operadors jurídics a la protecció del medi ambient, d'acord amb el nostre sistema jurídic.
Identificar el marc normatiu bàsic de la protecció del medi ambient
Analitzar les diferents tècniques administratives d'intervenció en l'àmbit del medi ambient
Prendre consciència de la incidència d'aquesta matèria en la política i gestió empresarial

Continguts
Tema Subtema

Tema 1.- El concepte de medi ambient.

Tema 2.- El dret ambiental a la Unió Europea

Tema 3.-La distribució de competències en matèria ambiental entre l'Estat, les Comunitats Autònomes i els Ens Locals.

Tema 4.- El marc normatiu bàsic de la protecció ambiental.

Tema 5.- Tècniques administratives d'intervenció clàssiques.

Tema 6.- Tècniques específiques de protecció del medi ambient.

Tema 7.- Mesures de foment en l'àmbit de la protecció ambiental.


Referència al concepte vigent a l'ordenament jurídic espayol

Les competencies de la Unió Europea en materia ambiental

Constitució Espanyola, Estatut d'Autonomia de Catalunya i Llei de Bases de Règim Local.

Normes generals de caràcter horitzontal i normes de caràcter sectorial

Reglamentació, planificació, la demanialització dels recursos naturals i l'autorització.

L'avaluació d'impacte ambiental, l'etiquetat ecològic, el dret d'accés a la informació ambiental, la ecoauditoria.

Referència als diferents incentius existents



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 60 90
Pràctiques de camp/sortides
6 0 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 0 3
Presentacions / exposicions
6 9 15
Pràctiques a través de TIC
12 18 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta de presentar als alumnes l'assignatura i de que aquets tinguin la oportunitat de comentar i preguntar sobre les qüestions que els preocupin
Sessió Magistral Exposició de continguts de l'asignatura
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites als serveis territorials del Departament de
Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat i a la incineradora de residuos especials de Constantí
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball, prèvia presentació escrita
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Reservo 2 hores a la setmana per atendre i resoldre les duptes als alumnes al meu despatx.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides s'avalua l'assistència i la participació a través de preguntes i comentaris al personal que fa les explicacions respectives es valora de manera positiva per la nota de la part pràctica de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques l'alumne al final de la sessió de treball a l'aula d'informàtica haurà d'entregar a la professora el resultat de la seva recerca a les bases de dades de la biblioteca i a determinades adreces de la web. la puntuació es una nota més per fer la mitja de la nota de pràctiques
Presentacions / exposicions s'avalua tant el contingut teòric que presenta l'alumne com la forma en l'exposició la nota forma part dels 3/4 que val la teoria en l'assignatura
Pràctiques a través de TIC A través del moodle l'alumne ha de fer arribar al professor el resultat de les pràctiques també proposades al campus virtual la puntuació és una nota més per tenir present a la nota final de pràctiques
Proves de desenvolupament Proves que inclouen preguntes obertes que l'alumne ha de contestar organitzant i presentant els coneixements que té sobre la matèria la nota forma part dels 3/4 que val la teoria en l'assignatura
 
Altres comentaris i segona convocatòria

la nota de pràctiques es guarda fins la segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica ALONSO GARCIA, El Derecho ambiental de la Comunidad Europea, ,
CANOSA USERA, Constitución y medio ambiente, ,
LOZANO CUTANDA, Derecho ambiental administrativo, ,
MARTÍN MATEO, Tratado de Derecho ambiental, ,
ORTEGA ALVATEZ, Lecciones de Derecho del medio ambiente, ,

Complementària ESTEVE PARDO, Derecho del medio ambiente y administración local, ,
DOMPER DELGADO, El medio ambiente y la intervención administrativa en las actividades clasificadas, ,
VERA JURADO, La disciplina ambiental de las actividades industriales: autorizaciones y sanciones administrativas en materia de medio ambiente, ,
ROSA MORENO, Régimen jurídico de la evaluación de impacto ambiental, ,
FUENTES BODELON, "Sistemas de ecogestión y auditorias ambientales" en Revista de derecho ambiental, núm. 12, 1994, ,
LOZANO CUTANDA, "La nueva etiqueta ecológica de la unión Europea", en Revista Interdisciplinar de gestión ambiental, núm. 30, junio 2001, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent