Objectius |
Competències |
Comprendre les funcions del Dret penal en el context de la resta d'instruments de control formals i informals |
|
|
|
Identificar els principis generals que informen al Dret penal |
|
|
|
Conèixer el contingut de les institucions jurídiques que constitueixen la Part General del Dret penal |
|
|
|
Identificar les institucions de la Part General del Dret penal en un conjunt de fets o problema jurídic |
|
|
|
Dissenyar i exposar les estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal |
|
|
|
Prendre consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica i del raonament crític en la pràctica professional |
|
|
|
Apreciar els avantatges de l'autonomia en els processos de treball i d'aprenentatge i implicar-se en l'autovaluació |
|
|
|
Utilitzar bases de dades i recursos electrònics en l'àmbit del Dret penal |
|
|
|
Conèixer el contingut dels principals delictes que es poden cometre en l'àmbit empresarial, fent especial atenció als delictes relatius als drets dels treballadors. |
|
|
|
Aprendre a plantejar i resoldre correctament un cas penal |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1
Introducció al Dret penal.- |
Plantejament general. Principis informadors del Dret penal. Qüestions fonamentals. Teoria jurídica del delicte. Teoria jurídica de la pena.
|
Tema 2
El Dret penal econòmic.- |
Concepte. Contingut. Aspectes dogmàtics-penals en l’esfera dels delictes econòmics. Responsabilitat penal en l'àmbit empresarial. Responsabilitat penal de les empreses.
|
Tema 3
Les defraudacions.- |
El delicte d’estafa. Tipus bàsic; elements objectius i elements subjectius. Circumstàncies agreujants. L’anomenada estafa informàtica.
|
Tema 4
Les defraudacions (cont.).- |
L’apropiació indeguda. Aspectes generals. Delimitació entre estafa i apropiació indeguda. Classes d’apropiació indeguda.
|
Tema 5
Les insolvències punibles.- |
El concepte d’insolvència. La frontera entre l’àmbit civil i l’àmbit penal. L’alçament de béns. L’el.lusió de responsabilitats civils derivades del delicte |
Tema 6
Les insolvències punibles (cont.).- |
L’alçament posconcursal; l’afavoriment de creditors. La fallida fraudulenta. La falsedat documental comptable.
|
Tema 7
Delictes contra la propietat intel·lectual.- |
Concepte de propietat intel·lectual: la necessària referència a normes extrapenals. Modalitats típiques. Les circumstàncies agreujants |
Tema 8
Delictes contra la propietat industrial.- |
El contingut de la propietat industrial. Els objectes de la protecció penal: les patents i els models d’utilitat; la marca, el nom i el rètol d’establiment; les denominacions d’origen i les indicacions geogràfiques. La divulgació de l’objecte d’una patent secreta. Les circumstàncies agreujants |
Tema 9
Delictes relatius al mercat i als consumidors.- |
La protecció penal dels interessos econòmics dels consumidors. Els delictes contra la llibertat de mercat i contra la lliure competència. Regulació jurídic-penal dels secrets empresarials: les referències a l’apoderament i revelació de secrets.
|
Tema 10
Els delictes societaris.- |
Significat de la seva incorporació al Codi penal. Els atacs a la veracitat de la informació. La imposició d’acords abusius. La negació o obstrucció a l’exercici dels drets dels socis. L’obstrucció a l’activitat de l’Administració.
|
Tema 11
Els delictes societaris (cont.).- |
L’administració deslleial del patrimoni societari. Anàlisi comparatiu en relació a l’apropiació indeguda.
|
Tema 12
Delictes contra la Hisenda pública i contra la Seguretat Social.- |
L’anomenat delicte fiscal. La defraudació a la Hisenda de les Comunitats Europees. La defraudació a la Seguretat Social. El frau de subvencions públiques. L’anomenat delicte comptable. |
Tema 13
Els delictes monetaris.
|
|
Tema 14
Els delictes de contraban.
|
|
Tema 15
Els delictes contra els drets dels treballadors.- |
La imposició de condicions lesives. El tràfic il·legal de mà d’obra. Les migracions fraudulentes.
|
Tema 16
Els delictes contra els drets dels treballadors (cont.).- |
La discriminació laboral. La protecció penal de la llibertat sindical; les coaccions a la vaga. Regulació jurídic-penal de la seguretat en el treball.
|
Tema 17
Els delictes contra els drets dels treballadors (cont.).- |
La introducció del Títol XV bis: els delictes contra els drets dels ciutadans estrangers. Significat. Les modalitats típiques.
|
Tema 18
Delictes contra els recursos naturals i el medi ambient.- |
L’anomenat delicte ecològic: el tipus bàsic; les circumstàncies agreujants. L’establiment il·lícit d’abocadors. La responsabilitat penal dels funcionaris en matèria de medi ambient. El dany greu a elements d’un espai natural protegit.
|
Tema 19
Delictes relatius a la protecció de la flora i fauna.- |
|
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les dues hores de la primera sessió es dedicaran a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura. L'assistència per part de l'alumne a aquesta sessió és molt important perque, no només s'aclariran tots els dubtes relatius a aquests aspectes, sino que també es presentarà l'espai moodle de l'assignatura on l'alumne es desenvoluparà durant tot el curs. |
Sessió Magistral |
En algunes sessions el professor desenvoluparà a classe teòrica el contingut dels diferents temes del programa.
A través d'un calendari que l'alumne tindrà a la seva disposició des del primer dia de classe, es coneixerà amb suficient antel.lació el tema que es desenvoluparà cada setmana.
|
Estudis previs |
Quan es tracti d'aquestes sessions magistrals, l'alumne haurà de llegir abans d'assistir a classe la part del manual referent al tema que es tractarà a classe o la bibliografia recomenada, de manera que, a partir de la intervenció del professor pugui aprofitar la classe per aclarir dubtes i formular qüestions.
Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts, sino que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofiti la sessió per aprofondir en el coneixement. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Altres sessions, en canvi, consistiran en la formulació, anàlisi, resolució i debat d'un cas real de responsabilitat penal empresarial. |
Fòrums de discussió |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb la matèria de l'assignatura. |
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Pels alumnes que vulguin seguir el métode d'avaluació continuat, l'assistència a classe és obligatòria en un 80% de les sessions.
El professor no només valorarà l'assistència a classe, sino també la participació de l'alumne, així com les respostes a les qüestions que formuli el professor. |
fins a 2 punts de la nota final |
Estudis previs |
Al final d'algunes d'aquestes lliçons magistrals, el professor podrà dedicar 10-15 minuts a fer petites i variades proves d'assimilació dels coneixements desenvolupats aquella setmana (tests de preguntes, resums de les idees més importants del tema, ...) |
fins a 3 punts de la nota final |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorarà l'assoliment dels objectius que s'especificaran a cada exercici d'acord amb els criteris que s'hi faran constar. L'assistència, pels qui segueixin el sistema d'avaluació continuada, és obligatòria del 100%. |
fins a 4 punts de la nota final |
Proves de Desenvolupament |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
Proves objectives de preguntes curtes |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
Proves objectives de tipus test |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que vulguin seguir el mètode d'avaluació continuada han de tenir present que, per tal de poder sumar els punts de les activitats pràctiques (resolució de problemes i presentació oral), cal haver aprovat la part teòrica (sessions magistrals i estudis previs, tenint en compte el 80% d'assistència a aquestes sessions). Els alumnes que no superin l'avaluació continuada o que prefereixin no seguir-la tindran dret a un exàmen de primera convocatòria durant el mes de juny. En aquest cas, l'exàmen consistirà en tres parts: 1. Un tipus test que valdrà 3 punts. 2. Una pregunta curta a desenvolupar que valdrà 3 punts 3. Un cas pràctic per resoldre. |