Objectius |
Competències |
Comprendre les funcions del Dret penal en el context de la resta d'instruments de control formals i informals |
|
|
|
Identificar els principis generals que informen al Dret penal |
|
|
|
Conèixer el contingut de les institucions jurídiques que constitueixen la Part General del Dret penal |
|
|
|
Identificar les institucions de la Part General del Dret penal en un conjunt de fets o problema jurídic |
|
|
|
Dissenyar i exposar les estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal |
|
|
|
Prendre consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica i del raonament crític en la pràctica professional |
|
|
|
Apreciar els avantatges de l'autonomia en els processos de treball i d'aprenentatge i implicar-se en l'autovaluació |
|
|
|
Utilitzar bases de dades i recursos electrònics en l'àmbit del Dret penal |
|
|
|
Conèixer el contingut dels principals delictes que es poden cometre en l'àmbit empresarial, fent especial atenció als delictes relatius als drets dels treballadors. |
|
|
|
Aprendre a plantejar i resoldre correctament un cas penal |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1
Elements bàsics del Dret penal |
- Concepte de Dret penal i principis bàsics
- Eficàcia de la intervenció penal en l'àmbit laboral
- La coordinació de la normativa laboral i penal |
Tema 2
Els delictes contra els drets dels treballadors |
- La imposició de condicions lesives
- La discriminació laboral
- Protecció penal de la llibertat sindical
- Regulació penal de la seguretat en el treball
|
Tema 3
Els delictes contra la Seguretat Social |
Delictes contra la seguretat social i la hisenda pública |
Tema 4
Formes d'assetjament en l'àmbit laboral |
- El mobbing
- l'assetjament sexual
|
Tema 5
Noves tecnologies i dret penal de l'empresa |
A- Delictes informàtics
B- Delictes relatius a la propietat intel·lectual
C- Descobriment i revelació de secrets:
c.1.- Protecció del secret d'empresa
c.2.- Protecció de la intimitat dels treballadors |
Tema 6
Delictes contra els drets dels consumidors. |
Els delictes contra els drets dels consumidors. El delicte de publicitat enganyosa. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
0 |
10 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
60 |
80 |
Fòrums de discussió |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les dues hores de la primera sessió es dedicaran a aclarir els objectius, la metodologia i els criteris d'avaluació de l'assignatura. L'assistència per part de l'alumne a aquesta sessió és molt important perque, no només s'aclariran tots els dubtes relatius a aquests aspectes, sino que també es presentarà l'espai moodle de l'assignatura on l'alumne es desenvoluparà durant tot el curs. |
Sessió Magistral |
En algunes sessions el professor desenvoluparà a classe teòrica el contingut dels diferents temes del programa.
A través d'un calendari que l'alumne tindrà a la seva disposició des del primer dia de classe, es coneixerà amb suficient antel.lació el tema que es desenvoluparà cada setmana.
|
Estudis previs |
L'alumne haurà de llegir abans d'assistir a classe la part del manual referent al tema que es tractarà a classe o la bibliografia recomenada, de manera que, a partir de la intervenció del professor pugui aprofitar la classe per aclarir dubtes i formular qüestions.
Es tracta, en definitiva, que l'alumne no es limiti a prendre apunts, sino que -havent treballat pel seu compte el tema- aprofiti la sessió per aprofondir en el coneixement. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Altres sessions, en canvi, consistiran en la formulació, anàlisi, resolució i debat d'un cas real de responsabilitat penal empresarial. |
Fòrums de discussió |
Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb la matèria de l'assignatura. |
|
Estudis previs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Resolució dels dubtes que puguin sorgir en la resolució de les tasques. L'atenció personalitzada pot ser tant personal com electrònica. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Pels alumnes que vulguin seguir el métode d'avaluació continuat, l'assistència a classe és obligatòria en un 80% de les sessions.
El professor no només valorarà l'assistència a classe, sino també la participació de l'alumne, així com les respostes a les qüestions que formuli el professor. |
fins a 2 punts de la nota final |
Estudis previs |
Al final d'algunes d'aquestes lliçons magistrals, el professor podrà dedicar 10-15 minuts a fer petites i variades proves d'assimilació dels coneixements desenvolupats aquella setmana (tests de preguntes, resums de les idees més importants del tema, ...) |
fins a 3 punts de la nota final |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es valorarà l'assoliment dels objectius que s'especificaran a cada exercici d'acord amb els criteris que s'hi faran constar. L'assistència, pels qui segueixin el sistema d'avaluació continuada, és obligatòria. |
fins a 5 punts de la nota final |
Proves de Desenvolupament |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
Proves objectives de preguntes curtes |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
Proves objectives de tipus test |
Veure avaluació dels Estudis previs. |
. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que vulguin seguir el mètode d'avaluació continuada han de tenir present que, per tal de poder sumar els punts de les activitats pràctiques (resolució de problemes i presentació oral), cal haver aprovat la part teòrica (sessions magistrals i estudis previs, tenint en compte el 80% d'assistència a aquestes sessions). Els alumnes que no superin l'avaluació continuada o que prefereixin no seguir-la tindran dret a un exàmen de primera convocatòria durant el mes de juny. En aquest cas, l'exàmen consistirà en tres parts: 1. Un tipus test que valdrà 3 punts. 2. Una pregunta curta a desenvolupar que valdrà 3 punts 3. Un cas pràctic per resoldre. |
Bàsica |
|
Al marge de la bibliografia específica que es vagi recomanant al llarg del curs, es recomana la següent bibliografia general: 1.Per les qüestions introductòries:
- MUÑOZ CONDE, F./ GARCIA ARAN, M.: Derecho Penal. Parte General, 6ª. ed., Ed. Tirant lo Blanch, València, 2004. - MARTINEZ-BUJAN,C. Derecho penal económico. Parte General. Tirant lo blanch. València. 1998. 2. Per l'estudi dels delictes en concret: - QUINTERO OLIVARES, G., (Coord.), Comentarios a la Parte Especial del Derecho penal, ed. Thomson-Aranzadi, Cizur Menor, 6a edición, 2007. - CÓRDOBA RODA,J. GARCÍA ARÁN,M. (dir.) Comentarios al código penal. Parte especial. Volum I i II. Marcial Pons. Madrid. 2004.
- MUÑOZ CONDE,F. Derecho penal. Parte especial. Tirant lo blanch. València. 2004. |
Complementària |
|
|
|