DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIÓ I DIRECCIÓ DE CENTRES Codi 15051212
Ensenyament
Ciències del Treball (2001)
Treball Social (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Adreça electrònica eugenia.altaba@urv.cat
Professors/es
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén aportar als alumnes de Treball Social, com a possibles creadors de serveis, les bases teòriques i pràctiques de la creació d'empreses.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer l'esquema i continguts bàsics dels diferents apartats d'un Pla d'empresa
Comprendre les interrelacions entre els diferents apartats del Pla d'empresa
Analitzar la funció de les empreses en la societat actual
Aplicar els coneixements adquirits al disseny del Pla d'empresa per a la creació d'un servei
Treballar de forma efectiva en equip per a l'elaboració del Pla d'empresal
Contribuir en la dinàmica d'aprenentatge del grup fent aportacions en els debats de classe

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció

1.1.Concepte d'empresa
1.2. L'emprenedor - L'empresari- El propietari
1.3. El punt de partida: la idea
1.4. El pla d'empresa:
1.4.1. Esquema del Pla d'empresa
1.4.2. Contingut del Pla d'empresa
2. Presentació del Projecte 2.1. Descripció de l'empresa
2.2. Descripció del producte
2.3. Estudi de mercat i competència
2.4. Elaboració de previsions: ingressos i despeses
2.5. Anàlisi de la viabilitat econòmica
2.6. Errors a evitar i factors d'èxit
3. El pla d'operacions / Gestió de la qualitat 3.1. Pla d'operacions
3.1.1. Processos i operacions
3.1.2. Localització de l'empresa
3.1.3. Infraestructura física
3.1.4. Planificació del sistema productiu
3.1.5. Dimensió de l'empresa
3.2. Gestió de la qualitat
3.2.1. Concepte de qualitat
3.2.2. Principis essencials de la qualitat
3.2.3. Implantació d'un sistema de qualitat total
4. El pla de màrketing 4.1. Anàlisi del comportament del consumidor
4.2. Segments de marcat
4.3. decissions sobre Producte
4.4. Decissions sobre el preu
4.5. Decissions sobre la comunicació
4.6. Decissions sobre la distribució
4.7. Especificitats del sector serveis
5. El pla de personal: RRHH 5.1. Previsió de RRHH i selecció
5.2. Factors d'integració a l'empresa
5.3. Legislació i contractes de treball
5.4. Sistemes salarials
5.5. Seguretat i higiene en el treball
6. El pla organitzatiu 6.1. Planificació
6.2. Organització
6.3. Direcció
6.4. Control
7. El pla economico-financer 7.1. Planficació dels recursos financers
7.2. Els recursos financers
7.3. Finançament propi extern
7.4. Finançament aliè
8. La forma jurídica de l'empresa 8.1. Formes jurídiques de l'empresa
8.2. Tràmits administratius per a la constitució i posada en marxa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 39 65
Esdeveniments científics i/o divulgatius
9 4.5 13.5
Treballs
4 20 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5.5 2.75 8.25
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
1.5 0 1.5
Proves objectives de tipus test
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El professor explicarà el programa de l'assignatura, el sistema de treball que es requereix de l'alumne i el sistema d'avaluació
Sessió Magistral El professor explicarà els continguts amb presentacions assitides per ordinador: Powerpoint. Els alumnes podran disposar dels apunts per seguir millor les explicacions

Durant la classe els alumnes poden intervenir fent preguntes i/o aportacions.

Al començament de cada classe es dedicarà uns minuts a que els alumnes puguin presentar dubtes del que es va explicar la setmana anterior.
Esdeveniments científics i/o divulgatius A algunes de les sessions pràctiques assistiran professionals que han dut a terme projectes de creació d'empresa per tal de donar a conèixer als alumnes experiències concretes que generin expectatives i debat
Treballs Amb la guia i assessorament del professor els alumnes faran un treball per a l'assignatura, que consistirà en l'elaboració d'un Pla d'empresa per a la creació d'un servei. El treball es farà en equip de tres o quatre persones
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis a classe: a partir de casos reals es debatran aspectes relacionats amb la temàtica de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Activitats Introductòries
Descripció
Es recomana l'atenció individualitzada tant per portar al dia els continguts explicats en les sessions magistrals com fer dur a terme el treball de l'assignatura, sobretot perquè habitualment es tracten de temes que els alumnes no han abordat en altres assignatures

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Es valorarà tant l'aspecte formal com els continguts.
S'entregarà una guia de treball en que s'especificarà més detelladament els aspectes a valorar.
Es tindrà en consideració, especialment, el procés d'elaboració i l'evolució.
40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El que es valorarà especialment és la solvència de l'alume/a en defensar el seu treball 10%
Proves objectives de preguntes curtes L'examen de l'assignatura inclourà preguntes curtes sobre els continguts explicats a classe 30%
Proves objectives de tipus test L'examen de l'assignatura inclourà preguntes tipus test 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà aprovar el treball i l'examen per superar l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica OLLÉ, M., Cómo crear una empresa. De la idea a la empresa, 1996, PROA COLUMNA- BARCELONA
GIL ESTALLO, Mª. A., Cómo crear y hacer funcionar una empresa. Casos prácticos, 1996, ESIC- MADRID
ABASCAL ROJAS, F., Cómo se hace un plan estratègico: modelo de desarrollo de una empresa, 2000, ESIC- MADRID
GONZÁLEZ DOMÍNGUEZ, F., Creación de empresas. Guía para el desarrollo de iniciativas empresariales, 2002, PIRÁMIDE- MADRID
OLLÉ, M., El plan de empresa: cómo planificar la creación de una empresa, 1997, MARCOMBO- BARCELONA
LÓPEZ-AMO, A., Guía para crear tu empresa, 2000, ESPASA- MADRID
OLLÈ, M., El pla de empresa: cómo planificar la creación de una empresa, 1997, MARCOMBO-BARCELONA

Complementària

Recomanacions