DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura METODES I TECNIQUES D'INVESTIGACIO SOCIAL Codi 15051003
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.domenech@urv.cat
Professors/es
DOMÈNECH AUQUÉ, MONTSERRAT
Web http://http://psico.fcep.urv.es/docencia/virtual/assignatures.htm
Descripció general i informació rellevant L'assignatura és una introducció al mètode científic i la metodologia de recerca a les ciències socials. L'alumne coneixerà les principals vies de recaptació i anàlisi de les dades, així com la utilització del programa estadístic SPSS.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A7 Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conéixer el mètode científic aplicat a les ciències socials A8
A9
B1
B3
C1
C2
C3
3. Reconèixer les tècniques de mostreig en poblacions finites A8
A9
B1
2. Comprendre els principals estadístics descriptius A8
A9
B1
4. Utilitzar les tècniques de mosteig A8
A9
B1
B2
B6
5. Aplicar les principals tècniques de recollida de dades (qüestionari, observació, entrevista) A1
A2
A7
A8
A9
B1
B2
B3
B4
B6
B9
B11
B12
B13
C2
C5
6. Utilitzar el programa estadístic SPSS A8
A9
B1
B2
C2
7. Interpretar els resultats obtinguts en programes informàtics A7
A8
A9
B1
B2
B3
B4
B6
B11
B12
8. Utilitzar les bases de dades i catàlegs bibliogràfics (ERIC, Current Contents, etc) A9
B1
B2
B3
B4
B12
B13
C1
C2
C5
9. Sensibilitzar-se envers l'ètica i aspectes deontològics en investigació social A7
A8
A9
B1
B6
C3
10. Treballar en equip en un projecte d'investigació A7
A8
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
B13
C2
C5
11. Redactar un informe científic A2
A5
A7
A8
A9
A15
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B9
B11
B12
B13
C1
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. MÈTODES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL 1. El mètode científic: introducció
2. Diferents elements del mètode científic
2.1. El problema
2.2. La hipòtesis
2.3. Les variables
2.3.1. Classificació metodològica
2.3.2. Classificació segons la magnitud
2.3.3. Classificació segons la mètrica
2.3.4. Codificació de les variables al SPSS
3. Classificació de mètodes
3.1. Introducció
3.2. Mètode experimental
3.3. Mètode correlacional
4. Mètode correlacional
4.1. Introducció
4.2. Observació
4.2.1. Definició
4.2.2. Tipus d’observació
4.2.3. Sistemes de registre
4.2.4. Tècniques de mostreig
4.2.5. Mesures primàries i secundàries
4.2.6. Fiabilitat
4.3. Enquestes
4.3.1. Característiques
4.3.2. Formats de resposta
4.3.3. Redacció dels ítems
4.3.4. Avaluació de les propietats psicomètriques bàsiques
4.3.5. Formes d’administració
4.3.6. Codificació en programes informàtics
4.4. Entrevistes
4.4.1. Característiques
4.4.2. Tipologies
5. Elaboració d’un informe científic


TEMA 2. ESTADÍSTICS DESCRIPTIUS BIVARIATS 1. Introducció
2. Covariança
2.1 Concepte
2.2. Càlcul: dades simples i dades agrupades
2.3. Càlcul amb programes informàtics
3. Correlació de Pearson
3.1. Concepte
3.2. Càlcul: dades simples i agrupades
3.3. Càlcul amb programes informàtics
4. Altres coeficients de correlació en funció de la mètrica
4.1 Introducció
4.2. Phi
4.3. Tetracòric
4.4. Biscerial Puntual
4.6. Chi quadrat
4.5. Coeficients de correlació ordinals
4.7. Càlcul amb programes informàtics
TEMA 3. TÈCNIQUES DE MOSTREIG EN POBLACIONS FINITES 1. Definició de conceptes
2. Tècniques de mostreig no aleatori
3. Tècniques de mostreig aleatori
3.1. Mostreig aleatori simple
3.2. Mostreig per estrats
3.3. Mostreig per conglomerats
4. Tamany de la mostra
4.1. Mostreig aleatori simple sense reposició
4.1.1. Mitjana aritmètica
4.1.2. Proporció
4.2. Mostreig per estrats
4.2.1. No proporcional
4.2.2. Proporcional


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 25 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 15 25
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 10 20
Treballs
5 12 17
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, dels objectius globals, avaluació.
Comentari dels temes a treballar.
Concienciació de l'aplicabilitat de l'assignatura i dels continguts a tractar.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Problemes relacionats amb els apartats següents:
- observació
- covariança
- correlació de pearson
- altres tipus de correlació en funció de la mètrica
- tècniques de mostreig
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques - Bases de dades
- Confecció d'una enquesta
- Introducció de les dades al SPSS
- Anàlisi de les dades en SPSS
Treballs Confecció d'una investigació pilot a través de l'administració d'una enquesta elaborada per l'alumne a una mostra de 30 persones i anàlisi de les dades amb el programa SPSS.
El treball consistirà en les parts clàssiques d'un estudi:
- Introducció teòrica (molt breu)
- Objectius i hipòtesis
- Mostra
- Instruments: s'adjuntarà l'enquesta administrada
- Resultats principals trobats
- Conclusions de l'estudi

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Proves objectives de tipus test
Descripció
El professor estarà a disposició dels alumnes en els horaris de tutoria i mitjançant correu electrònic, així com també a través de l'eina virtual Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball pràctic consistent en fer una petita investigació mitjançant l'aplicació d'una enquesta. L'alumne, individualment o en parella, haurà de triar un tema i concretar-lo amb l'especificació d'objectius i hipòtesis. Haurà de confeccionar una enquesta del voltant 15 preguntes on figuraran tant dades descriptives de la mostra com preguntes de contingut, principalment en format likert. A continuació, haurà d'introduir les dades obtingudes al programa SPSS i fer anàlisis bàsics. Finalment, caldrà fer un informe amb els següents apartats:
1) Introducció teòrica (molt breu)
2) Objectius i hipòtesis
3) Mostra d'estudi
4) Instrument utilitzat (s'inclourà el format del qüestionari utilitzat)
5) Anàlisi de les dades i resultats
6) Conclusions
7) Referències bibliogràfiques
Treball voluntari que fa mitja amb la nota final de l'examen. Cal treure un mínim de 4 punts a l'examen i al treball per a fer mitja
Proves objectives de tipus test Preguntes tipus tests amb 4 opcions de resposta. S'inclou tot el contingut de l'assignatura, tant teòric com pràctic. 100% si no es fa el treball voluntari.
Qui faci el treball es farà la mitja de l'examen i del treball sempre i quan amdues parts tinguin un mínim de 4 punts.
Altres

Participació activa a classe

Es tindrà en compte.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

Alba, MV i Ruiz, R. (2006). Muestreo estadístico en poblaciones finitas. Oviedo: Septem

Amón, J (1990). Estadística para psicólogos. Madrid: Pirámide (2 volums)

Camacho, J (2000). Estadística con SPSS (versión 9) para windows. Madrid: Rama

Lohr, S. (2000). Muestreo: diseño y análisis. Mexico: International Thomson

Losada, J.L. i Lópe-Feal, R. (2003). Métodos de investigción en ciencias humanas y sociales. Madrid: Paraninfo

Richtney, F.J (2002). Estadística para las ciencias sociales: el potencial de la imaginación estadística. Mexico: McGraw Hill

Rojas, A.J, Fernández, J.S. i Pérez, C. (1998). Investigar mediante encuestas: fundamentos teóricos y aspectos prácticos. Madrid: Síntesis

Salkind, N.J. (1998). Métodos de investigación. México: Prentice Hall

Vigil, A, i Lorenzo, U Manual de programa SPSS: http://psico.fcep.urv.es/spss

Complementària

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Anguera, M.T. (1983). Manual de prácticas de observación. Trillas: México D.F

Arnau, J., Anguera, M.T. i Gómez, J. (1990). Metodología de la investigación en ciencias del comportamiento. Murcia: Universidad de Murcia.

Anguera, M.T. (coord). (1999). Observación de conducta interactiva en contextos naturales. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona.

Balluerka, N. i Vergara, A.I. (2002). Diseños de investigación experimental en psicología. Madrid: Prentice-Hall

Gardner, R.C. (2003). Estadística para Psicología usando SPSS para Windows. México: Prentice-Hall

Mures, M.J. (coord) (2004). Problemas de estadística descriptiva aplicada a las ciencias sociales. Madrid: Pearson Prentice Hall

Pérez, C. (2003). Estadística. Problemas resueltos y aplicaciones.  Madrid: Pearson Prentice Hall

Renom, J. (1998). Tratamiento informatizado de datos. Barcelona: Masson.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRACTICUM D'INVESTIGACIO APLICADA/15051019


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTADISTICA APLICADA A LES CIENCIES SOCIALS/15051102