Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A7 |
Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball. |
A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Conéixer el mètode científic aplicat a les ciències socials
|
A8 A9
|
B1 B3
|
C1 C2 C3
|
3. Reconèixer les tècniques de mostreig en poblacions finites
|
A8 A9
|
B1
|
|
2. Comprendre els principals estadístics descriptius
|
A8 A9
|
B1
|
|
4. Utilitzar les tècniques de mosteig
|
A8 A9
|
B1 B2 B6
|
|
5. Aplicar les principals tècniques de recollida de dades (qüestionari, observació, entrevista)
|
A1 A2 A7 A8 A9
|
B1 B2 B3 B4 B6 B9 B11 B12 B13
|
C2 C5
|
6. Utilitzar el programa estadístic SPSS
|
A8 A9
|
B1 B2
|
C2
|
7. Interpretar els resultats obtinguts en programes informàtics
|
A7 A8 A9
|
B1 B2 B3 B4 B6 B11 B12
|
|
8. Utilitzar les bases de dades i catàlegs bibliogràfics (ERIC, Current Contents, etc)
|
A9
|
B1 B2 B3 B4 B12 B13
|
C1 C2 C5
|
9. Sensibilitzar-se envers l'ètica i aspectes deontològics en investigació social
|
A7 A8 A9
|
B1 B6
|
C3
|
10. Treballar en equip en un projecte d'investigació
|
A7 A8
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B11 B12 B13
|
C2 C5
|
11. Redactar un informe científic |
A2 A5 A7 A8 A9 A15
|
B1 B2 B3 B4 B6 B7 B9 B11 B12 B13
|
C1 C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. MÈTODES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL |
1. El mètode científic: introducció
2. Diferents elements del mètode científic
2.1. El problema
2.2. La hipòtesis
2.3. Les variables
2.3.1. Classificació metodològica
2.3.2. Classificació segons la magnitud
2.3.3. Classificació segons la mètrica
2.3.4. Codificació de les variables al SPSS
3. Classificació de mètodes
3.1. Introducció
3.2. Mètode experimental
3.3. Mètode correlacional
4. Mètode correlacional
4.1. Introducció
4.2. Observació
4.2.1. Definició
4.2.2. Tipus d’observació
4.2.3. Sistemes de registre
4.2.4. Tècniques de mostreig
4.2.5. Mesures primàries i secundàries
4.2.6. Fiabilitat
4.3. Enquestes
4.3.1. Característiques
4.3.2. Formats de resposta
4.3.3. Redacció dels ítems
4.3.4. Avaluació de les propietats psicomètriques bàsiques
4.3.5. Formes d’administració
4.3.6. Codificació en programes informàtics
4.4. Entrevistes
4.4.1. Característiques
4.4.2. Tipologies
5. Elaboració d’un informe científic
|
TEMA 2. ESTADÍSTICS DESCRIPTIUS BIVARIATS |
1. Introducció
2. Covariança
2.1 Concepte
2.2. Càlcul: dades simples i dades agrupades
2.3. Càlcul amb programes informàtics
3. Correlació de Pearson
3.1. Concepte
3.2. Càlcul: dades simples i agrupades
3.3. Càlcul amb programes informàtics
4. Altres coeficients de correlació en funció de la mètrica
4.1 Introducció
4.2. Phi
4.3. Tetracòric
4.4. Biscerial Puntual
4.6. Chi quadrat
4.5. Coeficients de correlació ordinals
4.7. Càlcul amb programes informàtics
|
TEMA 3. TÈCNIQUES DE MOSTREIG EN POBLACIONS FINITES |
1. Definició de conceptes
2. Tècniques de mostreig no aleatori
3. Tècniques de mostreig aleatori
3.1. Mostreig aleatori simple
3.2. Mostreig per estrats
3.3. Mostreig per conglomerats
4. Tamany de la mostra
4.1. Mostreig aleatori simple sense reposició
4.1.1. Mitjana aritmètica
4.1.2. Proporció
4.2. Mostreig per estrats
4.2.1. No proporcional
4.2.2. Proporcional
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
25 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
5 |
12 |
17 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, dels objectius globals, avaluació.
Comentari dels temes a treballar.
Concienciació de l'aplicabilitat de l'assignatura i dels continguts a tractar. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Problemes relacionats amb els apartats següents:
- observació
- covariança
- correlació de pearson
- altres tipus de correlació en funció de la mètrica
- tècniques de mostreig |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
- Bases de dades
- Confecció d'una enquesta
- Introducció de les dades al SPSS
- Anàlisi de les dades en SPSS |
Treballs |
Confecció d'una investigació pilot a través de l'administració d'una enquesta elaborada per l'alumne a una mostra de 30 persones i anàlisi de les dades amb el programa SPSS.
El treball consistirà en les parts clàssiques d'un estudi:
- Introducció teòrica (molt breu)
- Objectius i hipòtesis
- Mostra
- Instruments: s'adjuntarà l'enquesta administrada
- Resultats principals trobats
- Conclusions de l'estudi
|
|
Atenció personalitzada |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treballs |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
El professor estarà a disposició dels alumnes en els horaris de tutoria i mitjançant correu electrònic, així com també a través de l'eina virtual Moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball pràctic consistent en fer una petita investigació mitjançant l'aplicació d'una enquesta. L'alumne, individualment o en parella, haurà de triar un tema i concretar-lo amb l'especificació d'objectius i hipòtesis. Haurà de confeccionar una enquesta del voltant 15 preguntes on figuraran tant dades descriptives de la mostra com preguntes de contingut, principalment en format likert. A continuació, haurà d'introduir les dades obtingudes al programa SPSS i fer anàlisis bàsics. Finalment, caldrà fer un informe amb els següents apartats:
1) Introducció teòrica (molt breu)
2) Objectius i hipòtesis
3) Mostra d'estudi
4) Instrument utilitzat (s'inclourà el format del qüestionari utilitzat)
5) Anàlisi de les dades i resultats
6) Conclusions
7) Referències bibliogràfiques |
Treball voluntari que fa mitja amb la nota final de l'examen. Cal treure un mínim de 4 punts a l'examen i al treball per a fer mitja |
Proves objectives de tipus test |
Preguntes tipus tests amb 4 opcions de resposta. S'inclou tot el contingut de l'assignatura, tant teòric com pràctic. |
100% si no es fa el treball voluntari.
Qui faci el treball es farà la mitja de l'examen i del treball sempre i quan amdues parts tinguin un mínim de 4 punts. |
Altres |
Participació activa a classe |
Es tindrà en compte. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA BÀSICA: Alba, MV i Ruiz, R. (2006). Muestreo estadístico en poblaciones finitas. Oviedo: Septem Amón, J (1990). Estadística para psicólogos. Madrid: Pirámide (2 volums) Camacho, J (2000). Estadística con SPSS (versión 9) para windows. Madrid: Rama Lohr, S. (2000). Muestreo: diseño y análisis. Mexico: International Thomson Losada, J.L. i Lópe-Feal, R. (2003). Métodos de investigción en ciencias humanas y sociales. Madrid: Paraninfo Richtney, F.J (2002). Estadística para las ciencias sociales: el potencial de la imaginación estadística. Mexico: McGraw Hill Rojas, A.J, Fernández, J.S. i Pérez, C. (1998). Investigar mediante encuestas: fundamentos teóricos y aspectos prácticos. Madrid: Síntesis Salkind, N.J. (1998). Métodos de investigación. México: Prentice Hall Vigil, A, i Lorenzo, U Manual de programa SPSS: http://psico.fcep.urv.es/spss |
Complementària |
|
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA Anguera, M.T. (1983). Manual de prácticas de observación. Trillas: México D.F Arnau, J., Anguera, M.T. i Gómez, J. (1990). Metodología de la investigación en ciencias del comportamiento. Murcia: Universidad de Murcia. Anguera, M.T. (coord). (1999). Observación de conducta interactiva en contextos naturales. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona. Balluerka, N. i Vergara, A.I. (2002). Diseños de investigación experimental en psicología. Madrid: Prentice-Hall Gardner, R.C. (2003). Estadística para Psicología usando SPSS para Windows. México: Prentice-Hall Mures, M.J. (coord) (2004). Problemas de estadística descriptiva aplicada a las ciencias sociales. Madrid: Pearson Prentice Hall Pérez, C. (2003). Estadística. Problemas resueltos y aplicaciones. Madrid: Pearson Prentice Hall Renom, J. (1998). Tratamiento informatizado de datos. Barcelona: Masson. |
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTICUM D'INVESTIGACIÓ APLICADA/15051019 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA APLICADA A LES CIÈNCIES SOCIALS/15051102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|