DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) POLÍTICA SOCIAL Codi 15051004
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
JORDÀ FERNÁNDEZ, ANTONIO MARIA
REIG TAPIA, ALBERTO
FURRIOLS ESPONA, CLARA
KLEIN BOSQUET, OLIVER
Adreça electrònica alberto.reig@urv.cat
oliver.klein@urv.cat
Professors/es
REIG TAPIA, ALBERTO
KLEIN BOSQUET, OLIVER
Web
Descripció general i informació rellevant Elaborar un instrument d'anàlisi útil a partir de l'enfocament de polítiques públiques, que permeti als estudiants conèixer les polítiques socials a escala micro. Per poder entendre la realitat actual de les polítiques socials a nivell europeu, espanyol i català reflexionarem sobre l'Estat del benestar en l'actualitat. En l'estudi es buscarà aconseguir una visió global que permeti prendre consciència de la interdependència existent entre polítiques socials, polítiques econòmiques, models d'intervenció pública i àmbits d'actuació no governamentals.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A13 Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A16 Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix.
A17 Treballar amb els comportaments que representen un risc per al sistema client, identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
A21 Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre els orígens històrics de l'Estat del Benestar A1
B1
B2
B3
B11
B13
C3
C4
Saber reconèixer les polítiques públiques actuals que conformen l'actual Estat del Benestar A2
A3
A4
A11
A14
A21
B1
B2
B3
B6
B11
Saber identificar les diferencies de models d'intervenció social existents al món A4
A8
A11
A13
B1
B2
B6
B11
Facilitar l'anàlisi de la situació actual i dels reptes de futur pera a la nostra societat del benestar. A1
A4
A5
A9
A14
A15
A16
A17
B1
B2
B3
B6
B11

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Què és l'Estat del Benestar La formula constitucional: Estat social i democràtic de dret.
Tema 2. Orígens històrics de l'E.B. a Europa De Bismarck a la Segona Guerra Mundial
Tema 3. Orígens històrics de l'E.B. a Espanya/Catalunya. De la Segona República al tardo-franquisme
Tema 4. Fases de l'E.B. a Europa i Espanya/Catalunya Creació, creixement i fonamentació, crisi i replanteig
Tema 5. Models d'E.B. al món Regne Unit, Suècia, Alemanya i Espanya/Catalunya
Tema 6. Situació actual i reptes de l'E.B. El problema demogràfic i la viabilitat del sistema
Tema 7. Polítiques sectorials de l'E.B.: ensenyament. Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 8. Polítiques sectorials de l'E.B.: salut. Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 9. Polítiques sectorials de l'E.B.: atenció a la família i a la gent gran Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 10. Polítiques sectorials de l'E.B.: gestió de l'immigració Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 11. Polítiques sectorials de l'E.B.: habitatge Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 12. Polítiques sectorials de l'E.B.: ocupació. Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques
Tema 13. El sistema de la Seguretat Social i de les pensions al nostre país. Origen, descripció i reptes actuals de les polítiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
40 20 60
Treballs
0 10 10
Debats
10 0 10
Esdeveniments científics i/o divulgatius
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 10 20
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
4 20 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Funcionament de l'assignatura, organització i utilització dels materials de treball
Sessió Magistral Classes teòriques sobre els temes i subtemes abans esmentats
Treballs Quatre treballs sobre temàtiques tractades també a la part teòrica
Debats Discussió entre els alumnes sobre les temàtiques tractades, tant a les classes teòriques com a les pràctiques.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Invitació a professors de prestigi per què visitin l'assignatura i comparteixin amb nosaltres els seus coneixements
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Posada en comú de les aportacions individuals i discussió sobre la solució òptima

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà en horari públic de tutoria qualsevol dubte individual dels alumnes. Cal confirmar prèviament la visita de l'alumne que es produirà en tot cas immediatament abans i immediatament després de les classes pràctiques i teòriques.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Els quatre treballs a presentar representaran la part complementària a la nota de l'examen per l'obtenció de la nota final de l'assignatura 50 %
Debats Es tindrà en compte la participació dels alumnes en els mateixos Ajuda a millorar la nota de pràctiques
Esdeveniments científics i/o divulgatius Són la base d'alguns dels treballs encarregats de pràctiques Ajuda a millorar la nota de pràctiques
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària La discussió i el debat sobre els temes tractats a les pràctiques es tindrà en compte en la valoració final de l'alumnat Ajuda a millorar la nota de pràctiques
Proves de desenvolupament L'examen constarà de tres o quatre preguntes de tamany mig a desenvolupar, donant l'opció a escollir preguntes en alguns dels casos 50 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BLANCO, Ismael i Ricard GOMÀ (coords.) Gobiernos locales y redes participativas Barcelona: Ariel, Coop. 2002

BRUGUÉ, Quim i Ricard GOMÀ (coords.) Gobiernos locals y políticas públicas. Bienestar social, promoción económica y territorio. Barcelona: Ariel, 1998.

CAMINAL, M. (coord.). Manual de Ciència Política. Madrid: Tecnos, 1996.

CAMINAL, Miquel i Jordi MATAS (eds) El sistema polític de Catalunya Madrid: Tecnos, 1998

ESPING-ANDERSEN, G. Los tres mundos del Estado del Bienestar, València: ed. Alfons el Magnànim, 1993.

FONT, Joan Ciudadanos y decisiones públicas Barcelona: Ariel, 2001

GALLEGO, Raquel; Ricard GOMÀ i Joan SUBIRATS (eds.) El Estado de bienestar y Comunidades Autónomas: la descentralización de las políticas sociales en España. Madrid: Tecnos [Barcelona: UPF], 2003.

GALLEGO, Raquel; Ricard GOMÀ i Joan SUBIRATS (eds.) Els règims de benestar: polítiques i gestió públiques en les Comunitats Autònomes amb més nivell competencial, 1980-2000 Barcelona: Generalitat de Catalunya. Institut d'Estudis Autonòmics, 2002.

MENY, Ives i Jean-Claude THOENIG Las políticas públicas Barcelona: Ariel, 1992

MORATA, Francesc (ed.) Políticas públicas en la Unión Europea Barcelona: Ariel, 2000.

MUÑOZ MACHADO, Santiago; José Luís GARCÍA DELGADO y Luis GONZÁLEZ SEARA (dir.) Las estructuras del bienestar en Europa Madrid: Civitas y Escuela Libre Ed., 2000.

SUBIRATS, Joan (coord.) Redes, territorio y gobierno: nuevas respuestas locales a los retos de la globalización Barcelona: Diputació, 2002.

SUBIRATS, Joan Análisis de políticas públicas y efiicacia de la administración, Madrid: Ministerio para las Administraciones Públicas, 1994.

SUBIRATS, Joan i Ricard GOMÀ (coords.) Govern i polítiques públiques a Catalunya (1980-2000), Barcelona: Ed.UB i UAB. Servei de publicacions: 2001.

SUBIRATS, Joan i Ricard GOMÀ (coords.) Políticas públicas en España: contenidos, redes de actores y niveles de gobierno Barcelona: Ariel, 1998.

Es recomanarà bibliografia complementària per a la preparació dels diferents temes del programa

Complementària

Resulten molt important tant per la part pràctica com teórica de l'assignatura els materials que es deixaran en copisteria de la facultat, que gairebé són tots articles d'opinió i notícies d'actualitat de la premsa europea

Recomanacions


 
Altres comentaris
Qualsevol alumne que tingui dificultats per assistir a les sessions de l'assignatura haurà de dirigir-se al professor per pactar una forma alternativa d'avaluació del mateix.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent