Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A4 |
Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A7 |
Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A20 |
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
A24 |
Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els principals continguts de les teories del desenvolupament
|
A3 A5
|
B1
|
|
2. Identificar les diferents etapes de la vida humana
|
A3 A5
|
B2 B4 B5 B12
|
|
3. Diferenciar les característiques bàsiques de cada etapa evolutiva
|
A3
|
B2 B4 B5 B12
|
|
4. Adquirir una metodologia de treball que fomenti el pensament crític
|
A4 A7 A9 A19
|
B3 B11
|
|
5. Identificar instruments teòric-pràctics per a la indagació de les diferents etapes de la psicologia evolutiva
|
A5 A6 A7 A11
|
B4 B5
|
|
6. Conscienciar a l'alumne de la necessitat de valorar els principis d'actuació des de l'ètica o la deontologia professional
|
A20 A23 A24
|
B6 B7
|
|
7. Argumentar sobre les diferències entre les teories del desenvolupament
|
|
B3 B11 B12
|
|
8. Prendre consciència dels diferents camps d'intervenció professional del treballador social
|
|
B5 B6
|
C3
|
9. Col.laborar de forma activa en el desenvolupament de l'assignatura
|
A1 A4 A6 A9
|
B1 B2 B5
|
|
Tema |
Subtema |
I. Introducció
|
- Introducció conceptual a la psicologia evolutiva i del desenvolupament
- Les diferents teories de la Personalitat i del Desenvolupament.
- La P. Ev. com disciplina científica
|
II. Desenvolupament Psicològic de 0 a 12 anys
|
-Desenvolupament prenatal i del neonat
- Desenvolupament de 0 a 2 anys: desenvolupament físic i psicomotor, cognitiu socialització, desenv. del llenguatge.
- Desenv. De 2 a 6-7 anus: psicomotor, cognitiu, llenguatge i procés de socialització.
- Desenv. De 6-7 a 11-12 anys: desen. cognitiu. Desenv. de la socialització, llenguatge i personalitat
|
III. Desenvolupament de l'adolescència |
- Conceptualització general
- Desenv. cognitiu i aprenentatge
- Desenv. de la personalitat
- Desenv. social: família, companys, escola
|
IV. Desenvolupament de l'edat adulta i vellesa
|
- Perspectives teòriques
- Funcionament cognitiu
- Factors biològics, psicològics i socials
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
10 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
6 |
16 |
Debats |
|
5 |
1 |
6 |
Treballs |
|
0 |
25 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
2 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
20 |
22 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació programa |
Sessió Magistral |
Exposició continguts de l'assignatura |
Presentacions / exposicions |
L’exposició a realitzar estarà fonamentada en tres parts bàsiques:
Model teòric on situaríem la teoria de l’autor/a
Idees bàsiques que constitueixen la fonamentació de la seva teoria (principis teòrics)
Comparació entre autors d’un mateix model teòric (ex. Piaget-Vygoski//Freud-Jung-Adler...) |
Debats |
Temes d'actualitat en relació als continguts del programa |
Treballs |
Consistirà en:
1.- Introducció.Breu introducció teòrica sobre l'edat evolutiva objecte de l'observació, fent referència a autors i bases teòriques diverses sobre l'edat esmentada. Aquesta part no ha de ser superior a 5-6 fulls.
2.Observació subjecte.
2.1.Fer una breu descripció del subjecte objecte de l'observació (edat, gènere, lloc de l'observació, dies totals observats, etc.).
2.2- Desenvolupament de l'observació seguint les següents pautes:
- Motricitat (desenvolupament físic, psicomotricitat...)
- Llenguatge
- Intel.ligència i pensament
- Personalitat i conducta
- Conducta emocional i social
Aquest apartat s'ha d'elaborar en base a l'observació portada a terme per l'alumne i no resultat de la consulta de base bibliogràfica.
3.- Bibliografia i annexos
La manca d'algun d'aquest apartats (per ex. no posar bibliografia) anirà en detriment de la nota.
El treball s'entregarà l'últim dia de classe.
Extensió orientativa del treball: ~ 20-25 folis |
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
Es proporcionarà assessorament i orientació respecte els treballs pràctics plantejats als estudiants |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició d'autors de teories del desenvolupament. |
10% |
Treballs |
*Treball d'observació d'un/a nen/a, adolescent o persona de la tercera edat.El temps d'observació serà el que l'alumne consideri suficient obtenir les dades necessàries.
|
20% |
Proves objectives de tipus test |
Prova objectiva amb 4 opcions de resposta |
65% |
Altres |
Sessions de video i lectura d'articles, amb l'entrega d'un resum-comentari de cada un d'aquests materials |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
•AGUIRRE, A. (1994). Psicología de la adolescencia. Madrid: Marcombo.
•ALEXANDER, T i altres. (1998). Psicologia Evolutiva. Madrid: Piràmide.
•ALLIDIÈRE, N. (1997) Diferentes conceptualizaciones acerca de la salud y la enfermedad mental (En Fundamentos de Psicología de Allidière, N.; Ferrari, R.; sola, L.; Berenhaum, L.; Bonelli, A., edit. By Allidière, N. Y otros, Bs. As., 2º edic.)
•ANGEL, C. (1993). Psicologia Evolutiva. Barcelona: Eumo
•BERGER, K.S. I THOMPSON, R.A. (1997).Psicologia del desarrollo: infancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
•BERMEJO, V. (1994). Desarrollo Cognitivo. Madrid: Síntesis
•BERMUDEZ, M.J. (1994). Psicologia de la Personalidad. Madrid: UNED.
•BERK, L.E. (1999).Desarrollo del niño y del adolescente. Madrid: M. Prentice-Hall Iberia.
•BLOS, P. (1993). Los comienzos de la adolescencia. Buenos Aires: Amorrortu.
•BRADLEY, B.S. (1992). Concepciones de la infancia. Madrid: Alianza Editorial
•BRUNER, J.; HASTE, H. (1990). La elaboración del sentido. La construcción del mundo por el niño. Barna: Paidós
•CASE, R. (1992). El desarrollo intelectual: del nacimiento a la edad madura. Barna: Paidós.
•COLEMAN, J.C. (1994). Psicologia de la adolescencia. Madrid: Morata.
•COBO, Carlos (1992). La depresión infantil. Madrid: Edic. Temas de Hoy
•CORONAS, R. I CUCALA, E. (1996). Psicologia Evolutiva i de la Educación. Barcelona: EUB.
•DEVAL, J. (1999).El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI, 4a edición.
•EYSENCK, H.J. i EYSENCK, M.W (1985). Personality and individual differences. A natural science approach. NewYork & London: Plenum Press.
•GARCÍA, F. (1994). Fundamentos de psicologia evolutiva. Madrid: Editex
•GARCÍA MADRUGA, J.A. i PARDO DE LEÓN, P. (Eds) (1997). Psicología evolutiva. Madrid: UNED.
•HERBERT, M. (1992). Psicologia del Trabajo Social. Madrid: Pirámide.
•JUNQUÉ, C. (1994). Envejecimiento y demencias. Barcelona: Martínez Roca.
•MARTÍ SALA, E. (1991). Psicologia evolutiva. Teorías y ámbitos de investigación. Barcelona: Anthropos.
•MONEDERO, C. (1990). Estudios de psicopatología evolutiva. Madrid: Biblioteca Nueva.
•MUSSEN, P. i altres (1982). Desarrollo de la personalidad en el niño. Mxic:Trillas.
•MYERS, D.G. (1997). Psicologia. Editorial Médica Paname
•OSTERRIETH, P. (1993). Psicologia infantil. Madrid: Morata.
•PALACIOS, J., MARCHESI, A. I COLL, C. (1999). Desarrollo psicológico y educación. Tomo I. Psicologia Evolutiva. Madrid: Alianza, Edición renovada.
•PAPALIA, D.E. (1992). Psicologia del desarrollo de la infancia a la adolescencia. Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill.
•PIAGET, J. (1993). La representación del mundo en el niño. Madrid: Morata.
•SECADAS, F. (1992). Procesos evolutivos y escala observacional del desarrollo del nacimiento y la adolescencia. Madrid: TEA.
•SILVESTRE, N. y SOLÉ, M.R. (1996). Psicologia evolutiva. Adolescencia, edad adulta i vejez. Barcelona: CEAC.
•TRIADÓ, C. (1993). Psicologia Evolutiva. Univ. De Barcelona: Eumo Editorial.
•VEGA, J.L. I BUENO, B. (1996). Desarrollo adulto y envejecimiento. Madrid: Síntesis.
ricana.
|
Complementària |
|
*Castellví, Pere (1997). Psicologia del desenvolupament. Proa. Univ. Ramon LLull. * Santrock, John (2006). Psicología del desarrollo. El ciclo vital. Madrid: McGraw-Hill. * Shaffer, David (2002). Desarrollo social y de la personalidad. Madrid: Thomson •García Madruga, J. A. y Pardo, P. (1997): Psicología Evolutiva. (Vol. II). Madrid. UNED. Osofky, b. d. (1987): Handbook of infant development. New York: Wiley and Sons. *Papalia, D.E y Olds, S.W. (1992). Psicología del desarrollo. Bogotá: Mc Graw-Hill. 1985.
|
|