DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SALUT PUBLICA I TREBALL SOCIAL Codi 15051008
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CID BUERA, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica montserrat.boque@urv.cat
mariadolores.cid@urv.cat
Professors/es
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
CID BUERA, MARÍA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant Tal com subrralla la Declaració Mundial de la Salut, aprovada per tots els Estats Membres de l'OMS, el maig de 1998, la cosecució de la salut per a tots depén del compromís de considerar la salut com un dret fonamental de la persona. Per poder mantenir la salut,és necessari una estratègia multisectorial a través d'entorns físics, econòmics, socials i culturals de promoció de la salut. No es tracta únicament d'esforços del sector sanitari. Es poden obtenir beneficis crucials, tant en salut com en progrés econòmic, mitjançant unes polítiques ben disenyades en matèria d'educació, ocupació, assumptes socials... Molts dels problemes sanitaris clau es deuen a factors de risc especialment importants com la pobresa i la manca de recursos econòmics. Per tant, el/la treballador/a social és un/a professional amb responsabilitats essencials en la salut pública.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A6 Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar.
A7 Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A10 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A12 Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d’intervenció amb el sistema client i els col•legues professionals negociant el subministrament de serveis que han de ser emprats i revisant l’eficàcia dels plans d’intervenció amb les persones.
A13 Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A16 Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix.
A17 Treballar amb els comportaments que representen un risc per al sistema client, identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
A18 Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix.
A19 Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
A20 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats.
A21 Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat.
A22 Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
A23 Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes.
A24 Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc.
A25 Gestionar i dirigir entitats de benestar social.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B8 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B10 Capacitat de lideratge de grups de treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixer la importància de la coordinació del treball de l'equip sociosanitari per a resoldre les necessitats de salut de la població A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
B1
B3
B4
B5
B6
C1
C2
C3
C5
Proporcionar als alumnes els elements metodològics necessaris per a l'anàlisi i les intervencions en els problemes sociosanitaris de la població A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I: Introducció a la Salut Pública. Tema 1: El concepte de salut. Els determinants de la salut.
Tema 2: La Salut Pública i la seva evolució històrica.
Tema 3: El procés d'enmalaltir. Concepte de prevenció.
Tema 4: L'Atenció Primaria de Salut. La Promoció de la Salut i l'Educació per a la Salut.
Tema 5: Sistemes de salut. Models Sanitaris. El model sanitari espanyol i català.
Tema 6: La planificació en salut. El Pla de Salut de Catalunya.
Unitat Temàtica II: Desenvolupament Social i Salut Tema 1: La salut de la població a Espanya i a Catalunya.
Tema 2: Desigualtats socials i salut.
Tema 3: Exclusió social i salut.
Tema 4: Immigració i salut.
Tema 5: Globalització, economia i salut.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
30 30 60
Seminaris
14 20 34
Fòrums de discussió
4 4 8
 
Atenció personalitzada
4.5 0 4.5
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització del programa de l'assignatura
Sessió Magistral S'explica la teoria que figura als continguts de l'assignatura
Seminaris S'aprofundeix, mitjançant l'anàlisi de casos la relació entre la teoria i la pràctica en l'àmbit sociosanitari.
Fòrums de discussió A partir d'un tema d'actualitat relacionat amb l'assignatura, els alumnes aporten les seves opinions.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Seminaris
Fòrums de discussió
Proves objectives de tipus test
Descripció
L'atenció personalitzada es farà presencial prèvia petició de l'alumne o per e-mail.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Hi hauràn tres casos que l'alumne haurà de resoldre 30%
Fòrums de discussió hi haurà dos temes de discussió en els que l'alumne haurà de donar la seva opinió 20%
Proves objectives de tipus test sobre els continguts teòrics de l'assignatura 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Ashton, John i Seymur, Howard, La nueva ssalud pública, Díaz de Santos. Madrid, 1990
Colomer, C. y Álvarez-Dardet, C., Promoción de salud y cambio social, Masson.Barcelona, 2000
Giddens, Anthony, Un mundo desbocado.Los efectos de la globalización en nuestras vidas., Taurus.Madrid, 2000
Hawe,L.Simmet, I., Promoting Health. A practical guide to health education., John Wiley and sons.Oxford, 1991
Pineault, R.;Daveluy,C, La planificación sanitaria.Conceptos.Métodos.Estrategias, Masson.Barcelona, 1991
Regidor, Enrique, Desigualdades y diferencias en salud en España, Díaz de Santos.Madrid, 1996

Complementària

Recomanacions