Codi |
|
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A10 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A21 |
Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
1. Descobrir i identificar la influència de la història de l’acció social en la configuració actual dels serveis socials. |
A5 A14
|
B13
|
|
2. Analitzar la influència de la Política Social dins el diferents models d'Estat del Benestar en el desplegament dels sistemes de protecció. |
A9 A10 A14 A15 A21
|
B3 B6 B11
|
C3
|
3. Conèixer quins són i què cobreixen els principals serveis, establiments, prestacions econòmiques i programes que configuren el Sistema de Serveis Socials a Catalunya. |
A9 A14 A15 A21
|
B3 B6 B11 B13
|
|
4. Desenvolupar una actitud crítica i analítica respecte el funcionament dels Serveis Socials |
A9 A14 A15 A21
|
B3 B5 B6 B11 B13
|
C3
|
5. Potenciar en els estudiants habilitats per buscar i globalitzar la informació de forma col·laborativa |
|
B3 B5 B9 B11 B12 B13
|
|
Tema |
Subtema |
Aspectes conceptuals |
Necessitats; Política Social; Drets i Drets Humans; Serveis Socials; Treball Social; Benestar Social; Acció social |
Necessitats Socials |
Definició i delimitació del concepte de necessitat. Diferència entre necessitat i desig. Teories per la classificació de necessitats. Manifestacions de la necessitat. Els mediadors de les necessitats: els drets socials i la demanda. |
Recursos Socials |
Definició de recursos socials. Xarxa de Recursos. Classificació dels recursos. Necessitats i recursos socials com a corba d’oferta i demanda en serveis socials. |
Orígens i naturalesa dels Serveis Socials com a sistema de protecció |
Aproximació històrica a les diferents formes d’acció social: Caritat, Beneficència, Assistència social, Seguretat Social i Benestar Social. Política social i la política dels serveis socials. L'Estat de Benestar en els països europeus. Models i crisi de l'Estat de Benestar.
Els serveis socials i els elements caractrístics: definicions, serveis socials en sentit ampli i en sentit restringit o estricte. Els serveis socials d’atenció primària i els serveis socials especialitzats. |
El Sistema de Serveis Socials a Catalunya |
Marc legal bàsic dels Serveis Socials a Catalunya. El Sistema Públic de Serveis Socials. Principis rectors dels Serveis Socials. Situacions amb necessitat d'atenció especial. Els Serveis Socials Bàsics i els Serveis Especialitzats. Prestacions del Sistema Públic de Serveis Socials. La Cartera de Serveis Socials i el Catàleg. Drets i deures.
L'organització territorial dels serveis socials. Competències de les Administracions Públiques
Planificació dels Serveis Socials: criteris i instruments
Finançament del sistema
Participació de la iniciativa privada (entitats d'iniciativa social i mercantils). Mecanismes de cooperació i col•laboració. |
Les prestacions econòmiques de Serveis Socials |
Les prestacions econòmiques del sistema: definció i tipologia. L'indicador de renda de suficiència. Prestacions econòmiques d'assistència social de la Seguretat Social. El PIRMI
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
17 |
57 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
10 |
11 |
Treballs |
|
0 |
40 |
40 |
Debats |
|
2 |
10 |
12 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
2 |
5 |
7 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
17 |
19 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exercici de plantejament d’expectatives individuals i grupals dels estudiants respecte el contingut i la metodologia de treball de l’assignatura. Negociació entre professora i estudiants de la dinàmica de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Presentació per part de la professora dels continguts bàsics de l’assignatura |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral per part dels alumnes de les visites guiades a institucions i entitats de Serveis Socials.
|
Treballs |
Treball en grup: El Sistema Públic de Serveis Socials.
Treball individual: Anàlisi i reflexió sobre la política Autonòmica de Serveis Socials a Catalunya.
Treball individual: Lectura i recenció de la segona part del llibre Pelegrí, Xavier (2004) Cultura i Política en els Serveis Socials. Barcelona. Hacer.
Durant el desenvolupament de les sessions es proposaran diferents pràctiques de reflexió i anàlisi de textes. |
Debats |
Presentació i discusió a l'aula dels avantatges i inconvenients del sector públic i privat en la provisió de serveis socials |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Cada estudiant realitzarà una visita guiada a una institució o entitats prestadora de serveis socials |
|
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
Assessorament grupal i individual fora l’aula:
Supervisar i guiar els estudiants en els processos d’elaboració dels treballs i exposicions
Assessorar en els plantejaments analítics
Ajudar a preparar les exposicions orals dels estudiants
Resoldre tots els dubtes de contingut
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
S'avalua l'exposició oral dels estudiants a la visita guiada a una institució i entitats prestadora de serveis socials, observant la capacitat d'organització de la informació, l'expressió oral i l'anàlisi crític.
|
5% |
Treballs |
S'avaluen els tres treballs proposats observant la capacitat analítica i de síntesi, la capacitat d'organització i planificació, la capacitat de gestió de la documentació i la informació i la capacitat d’expressió escrita.
Treball en grup: 10%
Treballs individuals: 10% cada treball
|
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Capacitat d’entendre la lògica estructural i funcional de les xarxes per a fer front a les necessitats de les persones i col•lectius.
Anàlisi de les polítiques que s’implementen.
Capacitat crítica, analítica i de síntesi.
Capacitat d’expressió escrita.
|
65% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
ALEMÀN, M.C. i GARCÉS FERRER, J., Administración social: servicios de bienestar social., Siglo XXI., 1996 Madrid.
PELEGRÍ, X., Cultura i política en els Serveis Socials., Hacer., 2004 Barcelona.
LAVILLE, J.L.; NYSSENS, M. I SAJARDO, A. (eds.), Economía Social y Servicios Sociales. Los servicios sociales entre las asociaciones, el estado y el mercado: los servicios de ayuda a las personas mayores”., CIRIEC-ESPAÑA (Centro Internacional de Investigación e Información sobre la Economía Pública, Social, 2001 València.
BALLESTER, L., Las necesidades sociales: teorías y conceptos básicos., Síntesis Sociológica., 1999 Madrid.
ESPING-ANDERSEN, Gösta, Los tres mundos del Estado del Bienestar., Alfons el Magnànim., 1993 València.
RUBIOL, G. i VILA, A., Marc històric dels serveis socials de Catalunya., Diputació de Barcelona., 2003 Barcelona.
ADELANTADO, J., “Política de Serveis Socials”, a: GALLEGO, R.; GOMÀ, R.; SUBIRATS, J. Els règims autonòmics de benestar. (pp. 61-69), Institut d’Estudis Autonòmics. Generalitat de Catalunya, 2002 Barcelona.
GUTIERREZ, A.; GARCÉS, J., “Los servicios sociales en Catalunya”, Los Servicios Sociales en las Comunidades y ciudades Autonomas., Tirant lo Blanc., 2000 València.
ALEMAN, Ma. C.; FERNANDEZ, T., Introducción a los servicios sociales, UNED, 2004 Madrid
ALEMAN, Ma. C; GARCIA, M., Servicios Sociales sectoriales, Ramón Areces, 2005 Madrid
CASADO, D.; GUILLEN, E., Manual de sevicios sociales, CCS, 2001 Madrid
ROLDAN, E.; GARCIA, T., Políticas de servicios sociales, Síntesis, 2006 Madrid
VILÀ, A., Els serveis socials a Catalunya. Una visió històrica, Diputació de Girona, 2005 Girona
|
F Decret Legislatiu 17/1994, de 16 de novembre, pel qual s’aprova la refosa de les lleis 12/1983, de 14 de juliol, 26/1985, de 27 de desembre, i 4/1994, de 20 d’abril, en matèria d’assistència i serveis socials, a DOGC 1997 de 13 de gener de 1995.
F Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials, a DOGC 2737 de 31 de juliol de 1996.
F Decret 176/2000, de 15 de maig, de modificació del Decret 284/1996, de 23 de juliol, de regulació del Sistema Català de Serveis Socials, a DOGC 3148 de 26 de maig de2000.
F Decret 27/2003, de 21 de gener, de l’atenció social primària, a DOGC 3815 de 5 de febrer.
F Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic.
Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials. DOGC núm: 4990
|
Complementària |
VILA, A., “El derecho a los servicios sociales: ¿mito o realidad?” a Quaderns de Serveis Socials, 14. (pp. 8-18), Diputació de Barcelona, 1999 Barcelona.
GUTIÉRREZ RESA, A., "Iniciativa Social y Servicios Sociales", a: ALEMÁN BRACHO, C. i GARCÉS FERRER, J. (dirs) Administración social: servicios de bienestar social. (pp. 301-323), Siglo XXI., 1996 Madrid.
RODRÍGUEZ CABRERO, G., "La reestructuración del Estado de Bienestar en España y la estructura de la desigualdad", a J. Adelantado (coord.), Cambios en el estado del Bienestar., Icària., 2000 Barcelona.
VILA, A, ; BARBERO, J.M ; MORA, A. i NICOLAU, R., "Serveis Socials en 20 anys d'ajuntaments democràtics a Catalunya", a Documentació i conclusions del Seminari de Barcelona, gener de 1999 i I Jornades de Badalona, Marc de 1999., Diputació de Barcelona., 1999 Barcelona.
- IV Pla d'Actuació Social 2003-2006., - IV Pla d'Actuació Social 2003-2006., GENERALITAT DE CATALUNYA., Barcelona.
SAJARDO MORENO, A., Análisis económico del Sector No Lucrativo., Tirant lo Blanch., 1996 València.
GARCES, J. i MARTINEZ, Mª. A., Bienestar Social y necesidades especiales., Tirant lo blanch., 1996 València.
JOHNSON, Norman, El Estado de Bienestar en transición. La teoría y la práctica del pluralismo de bienestar., Ministerio de Trabajo y Seguridad Social., 1990 Madrid.
GARCIA HERRERO, G. i RAMIREZ NAVARRO, J.M., Diseño y evaluación de proyectos sociales., Certeza, 1996 Zaragoza.
FERNÁNDEZ GARCÍA, T. i GARCÉS FERRER, J. (Cood.), Crítica y futuro del Estado del Bienestar: reflexiones desde la izquieda., Tirant lo blanch., 1999 València.
HERREA GÓMEZ, M., El Tercer Sector en los sistemas de bienestar., Tirant lo Blanch., 1998 València.
CABRA DE LUNA, M. A., El Tercer Sector y las fundaciones de España hacia el nuevo milenio. Enfoque económico, sociológico y jurídico., Editorial Escuela Libre., 1998 Madrid.
ÁLVAREZ DE MON, S. (director); MARTÍN CAVANNA, S.; MARTÍNEZ SANCHEZ, J.L., El Tercer Sector: Retos y propuestas para el próximo milenio., Subdirección General de Publicaciones, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales., 1998 Madrid.
GALLEGO, R.; GOMÀ, R. I SUBIRATS, J., Els règims Autonòmics de Benestar. Prospectiva, n. 7., Institut d’Estudis Autonòmics, Generalitat de Catalunya., 2002 Barcelona.
SERRA, A., Gestió dels serveis socials locals., Diputació de Barcelona., 2000 Barcelona.
BELTRAN, M., La acción pública en el régimen democrático., Centro de Estudios Políticos y Constitucionales., 2000 Madrid.
ALONSO, J.M.; GONZALO, B., La asistencia social y los servicios sociales en España., Boletín Oficial del Estado., 1997 Madrid.
ROSANVALLON, P., La crisis del Estado Providencia., Civitas., 1995 Madrid.
SAJARDO MORENO, A., Las ENL en el sector de Servicios Sociales, Análisis de su existencia y rol. Una primera aproximación al caso de la Comunidad Valenciana. Tesis doctoral., Departamento de Economía Aplicada. Universidad de Valencia., 1995 València.
Centre d’Estudis de Temes Contemporanis., Llibre blanc del tercer sector civicosocial: document de síntesi., GENERALITAT DE CATALUNYA., 2002 Barcelona.
KAHN, A.J. Y KAMERMAN, S., Los Servicios Sociales desde una perspectiva internacional. El sexto sistema de protección social., Siglo XXI. Colección Trabajo Social., 1987 Madrid.
NAVARRO, V., Neoliberalismo y Estado del Bienestar., Ariel., 1997 Barcelona.
GARCÉS FERRER, J., Sistema político y administrativo de los Servicios Sociales., Tirant lo Blanc., 1996 València.
LUCKMANN, T., Teoría de la acción social., Paidós., 1996 Barcelona.
, Textes legislatius, ,
BONAL, R., “Anàlisi sociològica de la realitat dels agents del tercer sector en l’àmbit social”, a “El Tercer Sector en l’àmbit social”, Quaderns de Serveis Socials n. 12. (pp. 24-28), Diputació de Barcelona., 1997 Barcelona.
AZNAR LÓPEZ, M., “Dos retos (y algunos ratos, ritos y rotos) de los Servicios Sociales” a La Cristalera, 8. (pp. 26-30), , 1999 Múrcia.
MEDINA TORNERO, M. E., “El debate de lo público y lo privado en servicios sociales”, Alternativa. Núm. 6., EUTS de Alicante, 1998 Alacant.
MARTÍNEZ, Ma. A. i GUILLEN, E., “Estado de Bienestar y Servicios sociales: problemas, reacciones y medidas necesarias”, a Casilda, R. I Tortosa J.M. (edit.) Pros y contras del Estado del Bienestar. (pp. 313-336), Tecnos., 1996 Madrid.
RUEDA, J.M., “Estat, mercat i comunitat”, a “El Tercer Sector en l’àmbit social”, Quaderns de Serveis Socials n. 12. (pp. 12-20), Diputació de Barcelona., 1997 Barcelona.
SAJARDO MORENO, A., “La colaboración entre el sector público y el sector privado en materia de política social: el caso de la Comunidad Valenciana”, Revista de Fomento Social, núm. 51, pp. 119-140., 1996
ALONSO, L. E. (1997), “La reconstrucción de la solidaridad: la crisis del Estado de Bienestar y los dilemas de la ciudadanía”, a: Acciones e Investigación social. Núm 6., EUTS, 1997 Zaragoza.
SARASA, S., “La última red de servicios personales” a Adelantado, J. (coord.) Cambios en el Estado de Bienestar. (pp. 349-377), Icaria/Universitat Autónoma, 2000 Barcelona.
FERRERA, M., “Los estados de Bienestar del Sur en la Europa Social”, a Sarasa, S. i Moreno, L. (comp.) El Estado de Bienestar en la Europa del Sur., CSIC-MAS, 1995 Madrid.
ALEMAN BRACHO, Mª C. i GARCíA SERRANO, M., “Política social e iniciativa social”, a Política Social., Ed. McGraw-Hill., 1998 Madrid.
ALEMAN BRACHO, Mª C. i GARCíA SERRANO, M., “Tercer sector: buscando el equilibrio entre solidaridad y eficiencia”, Aternativas. Cuadernos de Trabajo Social, EUTS de Alicante, 1998 Alacant.
MESTRES, M., “Trabajo Social en la Atenció Primaria” a: VV.AA. Organizaciones de bienestar social., Mira editores., 1998 Zaragoza.
ALIENA, R., Descenso a Periferia. Asistencia y condición humana en el territorio de lo social, Nau llibres - Publicacions Universitat de València, 2005 Valencia
BALLESTER, L., Las necesidades sociales, Síntesis, 1999 Madrid
BARBERO, J.M.; CORTES, F., Trabajo comunitario, organizacón y desarrollo social, Alianza, 2005 Madrid
CASADO, D., Reforma política de los servicios sociales, CCS, 2001 Madrid
CASADO, D. (ed.), Respuestas a la dependencia, CCS, 2004 Madrid
GALLARDO, Ma. C., Manual de servicios sociales comunitarios, Síntesis, 2006 Madrid
GENERALITAT DE CATALUNYA, Mapa de Serveis Socials 2004-2005, Departament de Benestar i Família. Generalitat de Catalunya, 2006 Barcelona
GOMEZ, M., Els serveis socials i la seva avaluació, Universitat de Barcelona, 2000 Barcelona
GUILLEN, E. (comp.), Sobre problemas y respuestas sociales, Hacer, 2005 Barcelona
GUTIERREZ SASTRE, M., La participación en los servicios públicos de bienestar. Un análisis del poder de los usuarios en el ámbito de la salud, la educación y los servicios sociales, Consejo Economico y socials, 2005 Madrid
HELLER, A., Una revisión de la teoria de las necesidades, Paidós / UAB, 1996 Barcelona
MIRANDA, M., De la caridad a la ciencia. Pragmatismo, interaccionismo simbólico y trabajo social, Mira editores, 2004 Zaragoza
MORENO FERNANDEZ, L., Ciudadanos precarios. La "ultima red" de protección social, Ariel, 2000 Barcelona
ROLDAN, E., ¿Hacia un sistema mixto de bienestar social? La evolución de los servicios sociales en España, Editorial Complutense, 2001 Madrid
SANTAMARINA, C.; MANDIGUREN, V.; MONDINE, S. ROLDAN, E., La iniciativa privada y los servicios sociales, MTAS- IMSERSO, 1999 Madrid
VAQUER, M., La acción social (un estudio sobre la actualitat del Estado Social de Derecho), Tirant lo Blanch, 2002 Valencia
ZARAGOZA, G., Los servicios sociales municipales. Luces y sombras de un sistema, Reproexpres, 2001 Valencia
GARCIA HERRERO, G., "Reflexiones sobre el papel de los servicios sociales de proximidad como factor de seguridad ciudadana" a Servicios Sociales y Política Social, 66, Servicios Sociales i Política social, 66, 2004
MATULIC, M.V., "El repte pendent del segle XXI: Els serveis socials de proximitat" a Revista de Treball Social, 176, Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents socials de Catalunya, 2004 Barcelona
PELEGRÍ, X., "Consideracions sobre l'Estat del benestar contemporani. Perspectiva des del treball social" a Revista de Treball Social, 177, Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya, 2006 Barcelona
RIMBAU, C., "Nuevos planteamientos en los servicios sociales" a Servicios Sociales y Política Social, , 2001
|
|
|