DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SERVEIS SOCIALS I SERVEIS DE BENESTAR SOCIAL Codi 15051010
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 6 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ARMENGOL ARMENGOL, M. ÀNGELS
Adreça electrònica mangels.armengol@urv.cat
Professors/es
ARMENGOL ARMENGOL, M. ÀNGELS
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu principal d’aquesta assignatura consisteix en que a partir dels coneixements bàsics impartits a Serveis Socials I sobre el concepte de necessitat social i el marc legal i organitzatiu dels Serveis Socials de Benestar, els alumnes adquireixin una visió general i aprofundida de la Xarxa Bàsica de Serveis Socials a Catalunya – els Serveis Socials d’Atenció Primària – i la seva relació amb els Serveis Socials Especialitzats iniciant-se l’anàlisi dels Serveis Socials dirigits a sectors específics de població: discapacitat, infància, família, vellesa, drogoaddictes, immigració i persones sense sostre. Una de les finalitats d’aquest curs és acostar-se teòricament als diferents col·lectius que poden ser subjectes de la intervenció: quin és el seu perfil, quines problemàtiques més habituals pateixen, com es relacionen amb l’entorn social, quin tipus de respostes busquen en els serveis socials i quines respostes professionals se’ls poden oferir. Al mateix temps, es pretén analitzar la necessitat d’especificitat en la pràctica professional, donada la diversitat de problemàtiques amb què es pot treballar. El curs vol ser, a més a més d’una aproximació teòrica als diferents camps d’intervenció, un espai de reflexió i replantejament de l’actuació professional en el marc de les organitzacions de Benestar Social.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A6 Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar.
A7 Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A10 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar.
A12 Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d’intervenció amb el sistema client i els col•legues professionals negociant el subministrament de serveis que han de ser emprats i revisant l’eficàcia dels plans d’intervenció amb les persones.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A21 Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'alumne ha de ser capaç d'adquirir una visió general i aprofundida de la Xarxa Bàsica de Serveis Socials a Catalunya A3
A5
A6
A8
A21
B1
B3
B9
B12
C2
C5
L'alumne ha de ser capaç de reconèixer teòricament als diferents col•lectius que poden ser subjectes de la intervenció A4
A5
A6
A8
A21
B1
B3
B4
B5
C2
C5
Valorar l'actuació professional en el marc de les organitzacions de Benestar Social A1
A3
A4
A5
A7
A10
A14
B2
B3
B5
C2
C5
Ser capaç de reflexionar sobre la l'actuació professional en el marc de les organitzacions de Benestar Social. A3
A5
A6
A7
A9
A12
B3
B5
B6
B9
B11
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- Context normatiu i polític dels Serveis Socials
- La importància de la normativa legal
- Polítiques socials: efectes en els Serveis Socials
- L’Estat de Benestar
TEMA 2.- El model espanyol de Serveis Socials: evolució històrica - Beneficència, assistència social i seguretat social
- Serveis Socials i transició democràtica
TEMA 3.- L’Organització dels Serveis Socials: - Serveis Socials i administracions públiques
- Serveis Socials i ordenament jurídic actual
- Sistema Català de Serveis Socials: tipologia i ordenació
- El Mapa de Serveis Socials. El Pla d'Actuació Social (P.A.S.).
TEMA 4.- Serveis Socials d ’Atenció Social Primària i Especialitzats
- Marc legislatiu
- Estructuració de la xarxa bàsica de serveis socials d’atenció primària
- Els Serveis Socials Especialitzats. Tipologia
TEMA 5.- Serveis Socials i Discapacitats:
- Marc legislatiu
- Conceptes bàsics: discapacitat, deficiència, detecció, prevenció...
- Característiques i problemàtiques més destacades del col·lectiu.
- Polítiques d’actuació i serveis específics
- El treball amb la família i amb l’individu.
TEMA 6.- Serveis Socials i Infància: - El marc legislatiu. La protecció al menor a Catalunya.
- Conceptes bàsics: tutela, desemparament, adopció ...
- Infància i adolescència: drets, protecció i intervenció social.
- Situacions de marginació en la infància.
- Serveis socials dirigits a la infància.
TEMA 7.- Serveis Socials i Família: la situació particular de la dona - La família com a nucli de socialització: principals canvis en l’estructura familiar
- Marc legislatiu vinculat a l’àmbit familiar
- Protecció social de la família: Pla de suport a les famílies
- El Servei d'Atenció a les Famílies (SAF)
- Dona: maltractaments, dones soles amb càrregues familiars i embaràs juvenil
- Serveis Socials dirigits a la dona
TEMA 8.- Serveis Socials i Vellesa: - Concepte de vellesa
- Aspectes sociològics i psicològics de la vellesa
- Vellesa com una forma d’exclusió social: jubilació
- Metodologia del treball social amb persones grans
- Marc legislatiu
- Programes i projectes específics per a gent gran
TEMA 9.- Serveis Socials i Drogoaddictes:
- Conceptes bàsics: droga, drogoaddicció, tolerància, abstinència...
- Tipologia de drogues i de drogoaddictes.
- Marc legislatiu
- Intervencions específiques amb drogoaddictes: prevenció, assistència i reinserció.
- Recursos específics de la Xarxa Bàsica de Responsabilitat Pública
TEMA 10.- Serveis Socials vinculats amb Immigrants i Minories Ètniques:
- Conceptes bàsics: minoria ètnica, raça, ètnia, immigració, interculturalitat, cultura...
- Els moviments migratoris com a generadors de situacions socials problemàtiques.
- La marginació en relació a aquests col·lectius.
- Serveis socials específics o universals?
- Funció del treballador social en la promoció de la convivència intercultural i la inserció social
TEMA 11.- Serveis Socials i persones sense sostre: - Aproximació al concepte de sense sostre.
- Situacions de vulnerabilitat. L’afectació emocional.
- La responsabilitat de les administracions en la seva atenció.
- Serveis socials dirigits a persones sense sostre.
TEMA 12.- Treball social amb poblacions de rendes mínimes: - Aproximació a l’aparició de les Rendes Mínimes.
- Pobresa i marginació.
- Perfil dels beneficiaris de les rendes mínimes. Tipus de problemàtiques.
- Tipus d’intervenció professional amb aquesta població
- Possibilitats de reinserció sociolaboral amb la població amb rendes mínimes.
- Organismes i administracions competents.
TEMA 13.- Serveis Socials i Justícia - Conceptes bàsics: delinqüència, delinqüent, delicte...
- Estudi del marc legal: la Constitució, la Llei General Penitenciària, Reglament penitenciari.
- L’equip interdisciplinar en l’àmbit penitenciari. La Comissió d'Assistència Social Penitenciaria
(CASP)
- Prevenció, tractament i reinserció: intervenció professional en l’àmbit penitenciari.
- Justícia juvenil
- Programes i projectes específics dirigits a delinqüents
TEMA 14.- Serveis Socials i Salut: - Concepte i característiques de la malaltia.
- El sistema sòciosanitari com un recurs pel malalt i la família
- Intervenció professional des de l’equip interdisciplinar
- La coordinació amb els serveis comunitaris
- Programes, prestacions i serveis sociosanitaris a l’abast de la població
- L’atenció primària, l’atenció hospitalària i l’atenció a domicili

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
30 75 105
Resolució de problemes, exercicis
22 33 55
Treballs
5 7.5 12.5
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves pràctiques
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura:
- Continguts
- Metodologia
- Treball Pràctic
- Avaluació
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Es desenvoluparan exercicis vinculats amb la creació i desenvolupament de Serveis Socials d’Atenció Especialitzada
Treballs S’haurà de presentar un treball en grups sobre allò explicat i debatut a les classes pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves objectives de tipus test
Descripció
Atenció personalitzada pel seguiment dels exercicis treballats a les sessions pràctiques

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test L’element principal d’avaluació serà un examen tipus test. Aquesta nota equivaldrà al 75% de la nota final.
Proves pràctiques S’haurà de presentar un treball en grups sobre allò explicat i debatut a les classes pràctiques. 25% de la nota final
Altres

L'assistència i la participació a les classes pràctiques serà també imprescindible per aprovar l'assignatura

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BUENO Abad, J.R. (1992). Los servicios sociales como sistemas de protección social. Valencia. Nau llibres.

CASADO, D. (1988). Introducción a los servicios sociales. Madrid. Acebo

CASADO, D. (1998). Políticas de servicios sociales. Buenos Aires. Humanitas.

CASTILLO, F. I BARRANCO, R. (1993) Competencias locales en materia de servicios sociales. Marco jurídico y competencias en la actividad prestacional. Granada. Adhara

GARCÉS Ferrer, J. (1996). Sistema político y administrativo de los servicios sociales. València. Tirant lo Blanch.

GARCÍA Herrero, G; RAMIRO Navarro, J. (1992), Los nuevos servicios sociales. Zaragoza. Certeza
GENERALITAT DE CATALUNYA. (1991) Disposicions generals de Serveis socials. Barcelona. Departament de Benestar Social

GENERALITAT DE CATALUNYA. (1996). Mapa de Serveis Socials. Barcelona. Departament de Sanitat i Seguretat Social

LEGISLACIÓN básica sobre servicios sociales. 1991. Madrid. Tecnos

VERDUNG, E. (1997). Evaluación de Políticas Públicas y Programas. Madrid. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales

LÓPEZ Hidalgo, J. (1999). Los Servicios sociales. Madrid. Narcea.

Complementària

ALONSO, J.M.; DURAN, A.M.; LARRIBA, J. (1998), Què poden fer els Serveis Socials Bàsics d’Atenció Social Primària davant les drogodependències? Barcelona. Promoció i Desenvolupament Social.

AMORÓS,P.(1993). Metodologia d’intervenció en medi obert. Barcelona. Generalitat de Catalunya. Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.

ARNANZE, E. I ARDID, M. (1996), La pobreza en el mundo. Madrid. Aguilar

BARUDY, J. (1998). El dolor invisible de la infancia. Barcelona. Paidós

CARRÓN, J. I PARDAVILA, (1992) Los Servicios sociales generales y la atención a drogodependientes. Zaragoza. Certeza

CIRILLO, ESTEFANO, (1991). Niños maltratados. Barcelona. Paidós

CIRILLO, ESTEFANO, (1993). Familias en crisis y acogimiento familiar. Barcelona. Paidós

COLOM, D. I MIRANDA, M. Dir. (1998), Organizaciones de Bienestar. Colección: Trabajo Social hoy. Zaragoza. Mira Editores

Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas. Sistema Estatal de Información sobre Toxicomanías (SEID) Ministerio de Sanidad y Consumo. Madrid

El Model d’Atenció sociosanitària a Catalunya. Pla de Salut. Quadern Núm. 1. (1994). Servei Català de la Salut. Àrea Sanitària. Barcelona

FREIXA, F.; SOLER INSA, P.A. Et al. (1981). Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona. Fontanella.

FUNES, J; LUQUE, E.; RUIZ, A. (1996), “Reincidencia en la justicia de menores” en Justicia y Sociedad, 15. Barcelona. Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada

GARCÍA HERRERA, G. Et al. (1992) Marginación, estado social y prestaciones autonómicas. Barcelona. Cedex

GARCÉS Ferrer, J. I MARTÍNEZ Román, M.A. (1996), Bienestar social y necesidades especiales. Valencia. Tirant Lo Blanch

GONZÁLEZ, E. (1996). Menores en desamparo y conflicto social. Madrid. CCS

INSTITUTO IDES I INSTITUTO NACIONAL DE SERVICIOS SOCIALES. (1988). Las personas con minusvalía en España. Necesidades y demandas. Madrid. Ministerio de Asuntos Sociales, Instituto de Servicios Sociales

LLEI 9/1988, de 15 de juliol, del codi de família

MINISTERIO DE ASUNTOS SOCIALES. (1995). Necesidades de la infancia y protección infantil. Fundamentación teórica, clasificación y criterios educativos. Madrid

MONDRAGÓN, J. I TROGUEROS, I. (1993). Manual de prácticas de trabajo social con menores. Madrid. Siglo XXI

NAVARRO, V. (1997). Neoliberalismo y Estado del Bienestar. Barcelona. Ariel

PALACIOS Sánchez, J. (1997). Menores marginados. Perspectiva histórica de su educación e integración social. Barcelona. Paidós

PLA DE SALUT DE CATALUNYA. 1996-98 Generalitat de Catalunya. Departament de Sanitat i Seguretat Social. Barcelona

PLAN NACIONAL SOBRE DROGAS. (1985). Ministerio de Sanidad y Consumo. Secretaría General Técnica. Servicio de Publicaciones. Madrid

REDONDO, S. (1988). Desviació, delinqüència i control social. Barcelona. Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada

ROMANÍ, O. (1999). Las Drogas, sueños y razones. Barcelona. Ariel

SPITZ, H; ROSECAN, J. (1990). Cocaína, nuevos enfoques en investigación y tratamiento. Madrid, Ediciones en Neurociencias

VARIS. (1993). Sistema penal e intervenciones sociales en Europa. Barcelona. Hacer

VERDUGO, M.A. (dir.) (1998), Retraso mental. Adaptación social y problemas de comportamiento. Madrid. Pirámide.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent