DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIO I ORGANITZACIO DELS SERVEIS SOCIALS Codi 15051011
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SEGURA BISBAL, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.segura@urv.cat
Professors/es
SEGURA BISBAL, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant Els Serveis Socials són organitzacions i, per tant, la seva gestió s'ha d'executar des de la conjunció de criteris de caràcter interventor, social i relacional amb d'altres de caràcter organitzatiu i de gestió. Els nous equipaments i serveis es presenten com estructures integrades de recursos materials, humans, tècnics i financers, que requereixen ordenació, direcció i coordinació per a aprofitar al màxim les seves potencialitats.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A6 Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar.
A7 Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A10 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A13 Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A19 Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
A20 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats.
A21 Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat.
A22 Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
A25 Gestionar i dirigir entitats de benestar social.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• L'alume ha de ser capaç de comprendre el món de les organitzacions i les diferents estructures organitzatives. A5
A6
A14
A25
B3
B9
B11
B12
B13
C2
C5
• L'alumne ha de conèixer els elements que composen o intervenen en el funcionament de les organitzacions socials, tant públiques com privades, com a lloc de treball dels professionals. A5
A6
B3
B6
B9
B11
C5
• El professorat ha de facilitar als estudiants elements de coneixement i d'anàlisi sobre la gestió i l'organització dels Serveis Socials. A5
A6
A7
A8
A11
A14
A21
B2
B3
B5
B9
C2
C5
• L'alumne ha d'assolir els coneixements bàsics per a planificar la creació d'estructures organitzatives o empreses de serveis socials, i ser capaços de dissenyar el seu funcionament. A1
A2
A4
A5
A8
A11
A13
A21
B2
B3
B5
B9
C2
C5
• El professorat ha d'estimular l'interès de l'estudiant en la comprensió de la importància que té l'estructura i l'estratègia organitzativa d'un servei a l'hora d'aconseguir eficiència en els resultats. A5
A9
A11
A21
B2
B3
B6
B9
C2
C5
• L'alumne ha d'aconseguir interrelacionar teoria i pràctica com a procés de retroalimentació continuat. A5
A7
A8
A10
A19
A20
A22
A25
B2
B3
B4
B6
B7
B9
B11
B12
B13
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc temàtic 1.- Les organitzacions.

1.1. Les organitzacions com a formacions socials complexes i plurals. Sistemes socials oberts. Organitzacions obertes i tancades.
Bloc temàtic 1.- Les organitzacions.

1.2. Les organitzacions com a sistemes compostos per individus i grups organitzats en base a un sistema de rols i d'autoritat. Configuracions estructurals de les organitzacions. Parts de l'estructura organitzativa. Poder i autoritat. Tipus de relacions dins les organitzacions. La delegació.
Bloc temàtic 1.- Les organitzacions 1.3. Les organitzacions com un sistema de significats compartits. La cultura organitzacional. La missió, la visió, els valors. L'organització informal dins l'organització formal.
Bloc temàtic 1.- Les organitzacions 1.4. Teories de l'organització durant el segle XX. Teories estructurals: l'organització burocràtica de Max Weber, l'organització científica del treball, de Taylor. Teories orientades al comportament: l'Escola de les Relacions Humanes, de Elton Mayo, l'orientació de recursos humans.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.1. Què és la gestió?. La importància de la teoria de la gestió pel treball social. Àmbits i nivells de gestió
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.2 La planificació en les organitzacions de Serveis Socials. Tipus de planificació: estratègica, tàctica, operativa.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.3. L'avaluació. Dimensió de control i dimensió de canvi. Què avaluem en Serveis Socials. Modalitats d'avaluació segons diferents criteris d'avaluació: quan té lloc l’avaluació, qui l'executa l’avaluació, què s'avalua i quin disseny metodològic s'utilitza. L'avaluació participativa.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.4. La gestió del canvi en les organitzacions. Tipus de canvi. Resistències al canvi. Fases del procés de canvi segons Kurt Lewin.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials. 2.5. La gestió dels recursos humans en les organitzacions. L'obtenció de recursos humans (reclutament, selecció, l'enquadrament), la formació, els sistemes de recompensa, etc.
Bloc temàtic 2.- La gestió en Serveis Socials 2.6. La qualitat en Serveis Socials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
17 40.8 57.8
Treballs
5 7.5 12.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
11.5 17 28.5
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves pràctiques
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura:
- Continguts
- Metodologia
- Treball Pràctic
- Avaluació
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s'explicarà la teoria que figura al programa de l'assignatura
Treballs S’haurà de presentar un treball en grups
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es desenvoluparan exercicis vinculats amb la creació i desenvolupament d'un projecte vinculat a la creació d'un servei.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves de Desenvolupament
Descripció
Atenció personalitzada pel seguiment dels exercicis treballats a les sessions pràctiques

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament L’element principal d’avaluació serà un examen. 75% de la nota final.
Proves pràctiques S’haurà de presentar un treball en grups sobre allò explicat i debatut a les classes pràctiques. Pràctiques- Treball 25 %
Altres

L'assistència i la participació a les classes pràctiques serà també imprescindible per aprovar l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

· FERNANDEZ, T. i ARES, A. (2002) "La evaluación en Servicios Sociales", en Servicios Sociales: Dirección, gestión i planificación ed. por T. Fernández y A. Ares, Madrid: Ciencias Sociales. Alianza.

· LASCORZ, A. i PARDO, M (2002): "La organización en la práctica de los Servicios Sociales", en Servicios Sociales: Dirección, gestión i planificación ed. por T. Fernández y A. Ares, Madrid: Ciencias Sociales. Alianza. (pàg. 27-55)

· MORALES GUTIÉRREZ, A. (1995): "La cultura organizativa: diez interrogantes". Revista de Fomento Social, nº 50 (pàg. 193-217)

· MUNDAY, B. (2001): "Els usuaris dels serveis socials: de clients a compradors?". Revista de Treball Social, nº 163, Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. (pàg. 6-47)

Bibliografia complementaria

· ALVIRA, F. (1991): Metodología de la evaluación de programas, Madrid: CIS

· BARRIGA MARTÍN, L.A. (2000): "Calidad en los servicios sociales -reflexiones sobre la calidez", Revista de Servicios Sociales y Política Social,  nº 49

· BENGOA ARANA, Mª A. i CELORIO YOLITO, Mª J. (2000): "La calidad de las intervenciones sociales en las empresas de servicios humanos", Revista de Servicios Sociales y Política Social,  nº 49

· CASTRO FREIRE, M.S. (2000): "La gestión de la calidad total: un enfoque ecléctico de las organizaciones", Revista de Fomento Social, nº 55. Enero-marzo.

· COLOM, D. (2000): "La evaluación: una herramienta de mejora de la calidad y de denuncia social ¿por qué no?”, Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50

· COULSHED, V. (1998): La gestión del Trabajo Social, Barcelona: Paidós

·DIAZ, E. i RODRIGUEZ, V. (2002): "La evaluación en Servicios Sociales" en Servicios Sociales: Dirección, gestión i planificación ed. por T. Fernández y A. Ares. Madrid. Ciencias Sociales. Alianza. (pàg. 237-264)

·DOMÍNGUEZ, Mª. J. (2000): "Sobre calidad profesional". Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50

· GARCIA HERRERO, G y RAMIREZ, J.M. (1996): Diseño y evaluación de Projectos Sociales,  Zaragoza: Certeza

·LOPEZ, F. (2000): "Derechos ciudadanos y calidad en los Servicios Sociales", Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50

·MARTÍN FERNÁNDEZ, E. (2001): "La evaluación continua como fase fundamental de la validez del sistema", en Gestión de Instituciones Educativas Inteligentes, Un manual para gestionar cualquier tipo de organización, ed. por E. Martin, Madrid: Mc. GRAW-HILL.

· MINTZBERG, H.  (1984): La estructuración de las organizaciones, Barcelona: Ariel

· MINTZBERG, H. (1991): La naturaleza del trabajo directivo, Barcelona: Ariel

·PERROW, C. (1993): Sociologia de las Organizaciones, Madrid: McGRAW-HILL

·RODRÍGUEZ, J. i HONRUBIA, Mª L. (2000): "La cultura de la evaluación de programas: Un elemento fundamental para afrontar los retos de las políticas sociales”, Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50, pp-55-70

· RONCO, E. i LLADÓ, E. (2000): Aprender a gestionar el cambio, Barcelona: Paidós

· SACANELL, E. (2000): "Reflexiones y experiencias sobre calidad desde un servicio social municipal", Revista de Servicios Sociales y Política Social,  nº 49, pp. 9-29

·  SALVADOR, Mª.J. (2000): "Los retos de la calidad en los Servicios Sociales", Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº 50, pp. 27-52

Complementària

Recomanacions