Codi |
|
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
identificar les característiques de la sociologia |
A3 A8 A15
|
B3 B7
|
C2 C3 C5
|
Conèixer i utilitzar els conceptes bàsics que fa servir la sociologia |
A8 A15 A23
|
B3 B4 B11
|
C2 C3 C5
|
identificar i analitzar problemes socials |
A2 A9 A14 A16
|
B3 B4 B6 B11
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc I. Introducció a la sociologia
|
Tema 1. La perspectiva sociològica.
Tema 2. Els orígens de la sociologia i el procés de modernitat.
|
Bloc II. Pautas demogràfiques en les societats avançades. |
Tema 3. Estructura demogràfica i societat.
Tema 4. Indicadors demogràfics. |
Bloc III. Procés de socialització |
Tema 5. Els principals agents de socialització.
Tema 6. El control social: la integració i la marginació.
|
Bloc IV. Les transformacions en la familia. |
Tema 8. La vigencia de la societat patriarcal.
Tema 9. Noves formes familiars |
Bloc V. Les transformacions en el sistema educatiu
|
Tema 10. Les funcions socials de l’educació.
Tema 11. Desigualtats educatives i desigualtats socials. |
Bloc VI. Les transformacions en el treball.
|
Tema 12. Revisió crítica del concepte de treball.
Tema 13. Canvis en la organització del treball. |
Bloc VII. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. |
Tema 14. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
Tema 15. Els factors de la desigualtat social. |
Bloc VIII. Política i estructura social.
. |
Tema 16. Estructures de poder polític i estructura social.
Tema 17. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
1 |
2.5 |
|
Sessió Magistral |
|
35 |
45.5 |
80.5 |
Debats |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
9 |
12 |
Fòrums de discussió |
|
3 |
7.5 |
10.5 |
Estudis previs |
|
5 |
10 |
15 |
Seminaris |
|
10 |
13 |
23 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
3 |
0 |
3 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Es faran servir diapositives/power point per una millor comprensió dels diferents temes. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin surgir per part de l'alumnat |
Debats |
Alguns temes del programa són susceptibles de discussió. Amb l'objectiu de millorar la capacitat d'exposició oral i argumentativa, es proposaran debats sobre alguns dels temes, o la defensa de postures teòriques divergents. A classe o al moodle. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
En les primeres sessions farem una introducció a l'ús d'internet per la recerca d'informació i documentació sociològica i conèixer els mitjans que es poden fer servir i que estan a l'abast de l'alumnat |
Fòrums de discussió |
Al moodle estaran disponibles els textos que sigui possible i documents que ampliin el material de l'aula. També utilitzant el moodle debatren temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit sociològic i/o questions que no hagin pogut ser suficientment tractades a classe. |
Estudis previs |
Comentaris o preguntes sobre textos relacionats amb els temes tractats bé a les classes teòriques bé als seminaris o sessions pràctiques. |
Seminaris |
Els seminaris o pràctiques s'organitzaran entorn de les temàtiques desenvolupades a la part teòrica. Es necessari la participació activa de l'alumnat i treball prèvis o posteriors segons indicacions de la professora. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Simulació de casos pràctics sobre problemes socials o postures teòriques dintre de l'aula. |
Treballs |
Cada alumne haurà de realitzar un treball individual sobre un article de temàtica sociològica entre els proposats per la professora.
|
|
Treballs |
Estudis previs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'alumne/a haurà de contactar personalment amb la professora per determinar l'article sobre el que farà el treball durant el primer mes del curs. Es facilitarà un esquema de com fer-lo. S'aconsella utilitzar les hores de tutoria per consultes sobre el treball. Data de lliurament de l'esquema del treball: 15 d'octubre. Data de lliurament del treball 10 de desembre.
Els treballs previs són obligatoris per una avaluació contínua. Es recomana a l'alumnat consultar sobre com i on trobar informació/lectures relacionades amb les temàtiques tractades. Es valorarà positivament l'utilització de diferents fonts d'informació i negativament l'ùs exhaustiu d'internet.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Participació a classe. Es valora en conjunt amb la participació en els fòrums de discussió. |
5% |
Fòrums de discussió |
Es valorarà conjuntament la participació tant en els debats a l'aula com en els fòrums de discussió al moodle. |
5% |
Estudis previs |
Resumens y comentaris de textos relacionats amb el material teòric i dels seminaris y les practiques. Les classes teòriques contenen comentaris de textos per part dels alumnes. Als seminaris o pràctiques es valoraran els estudis previs i/o posteriors a l'activitat realitzada, ja sigui sobre un text o un vídeo. També es valora la participació a l'aula. |
20% |
Treballs |
Treball sobre un article sociològic, relacionant-lo amb temes teòrics i/o altres referències a lectures realitzades. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Els coneixements adquirits es valoraran mitjançant la prova tipus test. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb la professora en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluaran mitjançant l'examen tipus test (50%). El 50% restant, amb un treball sobre un article i un treball sobre un llibre indicat per la professora en les primeres dues setmanes del curs. Els treballs s'han de lliurar en Decembre. |
Bàsica |
|
Estarà disponible al moodle tot el material que sigui posible i les directrius per seguir el curs.
Es facilitarà un llistat a l'inici del curs sobre els articles a escollir per fer el treball de curs.
El dossier de textos es facilitarà en la primera setmana. Al llarg del curs s'introduiran nous textos segons els interessos de l'alumnat i els temes d'actualitat.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
-Berger, Peter L. (1992), Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Editorial Herder, Barcelona.
-Berger, Peter i Luckmann, Thomas (1988), La construcció social de la realitat, Herder, Barcelona.
-Giddens, Anthony, Sociología, Alianza Ed.
-Rocher, Guy (1990), Introducción a la sociologia general, Editorial Herder, Barcelona.
-Castells, M. (1997): La era de la información, Madrid, Alianza Editorial.
-Crompton, R. (1994): Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales, Madrid, Tecnos.
-De Francisco, A. (1997): Sociología y cambio social, Barcelona, Ariel.
-Feito, R. (1995): Estructura social contemporánea, Madrid, Siglo XXI.
-Giddens, A. (1995): La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración, Buenos Aires, Amorrortu.
-Goldthorpe, J. (de.) (1991): Orden y conflicto en el capitalismo contemporáneo, Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.
-Kerbo, H.R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y conparada, Madrid, McGraw-Hill.
-Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Barcelona, Proa-UAB. |
Complementària |
|
-Arrighi, G.; Hopkins, T.; Wallerstein, I. (1999): Movimientos antisistémicos, Madrid, Akal.
-Berger, P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.
-Boudon, R. (1972): ¿Para qué sirve la noción de “estructura”? Ensayo sobre la significación de la noción de estructura en las ciencias humanas, Madrid, Aguilar.
-Bourdieu, P. (1991): La distinción, Madrid, Taurus.
-Bourdieu, P. (1999): La miseria del mundo, Madrid, Akal.
-Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) (1994): Teorías contemporáneas de las clases sociales, Madrid, Pablo Iglesias.
-Colectivo Ioé (1999): Inmigrantes, trabajadores, ciudadanos, València, Universitat de València.
-Dahrendorf, R. (1990): El conflicto social moderno, Madrid, Mondadori.
-Giddens, A. (1994): La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Madrid, Alianza Universidad.
-Ibarra, P.; Tejerina, B. (1991): Los movimiento sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Madrid, Trotta.
-Moore, J.R. (1982): Los orígenes sociales de la dictadura y la democracia, Barcelona, Península.
-Tarrow, S. (1997): El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Madrid, Alianza.
-Theda Skocpol (1986): Los Estados y las revoluciones, Mèxic, Fondo de Cultura Económica.
-Tilly, Ch. (1991): Grandes estructuras, procesos amplios, comapraciones enormes, Madrid, Alianza Editorial.
-Tilly, Ch. (1992): Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Madrid, Alianza Editorial.
-Weber, Max (2002), Economía y sociedad, Fondo de Cultura Económica, Madrid.
-Wright, E.O. (1995): “El análisi de clase de la pobreza”, en AA.VV. Desigualdad y clases sociales, Madrid, Fundación Argentaria-Visor. |
|