Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A13 |
Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A20 |
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Introduir els conceptes fonamentals de l'Antropologia Social i Cultural. |
A2 A20
|
B1 B3 B6 B11
|
C3
|
Aprendre els mètodes i les tècniques de camp pròpies de l'Antropologia Social |
A9 A11 A15
|
B3 B4 B5 B11 B12 B13
|
C2 C3
|
Conèixer la transformació del pensament antropològic i el seu desenvolupament com a disciplina científica. |
|
B1 B3 B6
|
C3 C5
|
Aprendre a relativitzar els valors culturals propis |
A1 A2 A5 A9 A13
|
B3 B6 B7 B11
|
C3
|
Aprendre a valorar el parentiu, la família i les relacions parentals com a construccions culturals que resolen l'organització i la reproducció social. |
A1 A2 A5
|
B1 B3 B6 B11
|
C3 C5
|
Analitzar les estructures i les relacions econòmiques com a principis organitzadors de les societats. |
A5 A15 A16
|
B1 B3 B6
|
C3 C5
|
Conèixer les diferents estructures i institucions socials amb què pot funcionar l'organització de les societats. |
A1 A2 A5
|
B1 B3 B6
|
C3 C5
|
Aprendre a identificar les construccions simbòliques i les ideologies i el seu paper en l'organització i el funcionament de les societats. |
A1 A2 A5
|
B1 B2 B3 B6
|
C1 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Conceptes i informació prèvia. Què és l’Antropologia Social i Cultural?. Com i amb què treballa? Què pot aportar al Treball Social? |
•Etnografia, Etnologia i Antropologia. Raça i cultura.
•Què és la cultura per l’antropologia? Fins on ens pot portar aquest concepte?
•El procés de transmissió de la cultura. Endoculturació, aculturació, assimilació i integració cultural.
•Les diferents formes de descobrir i entendre els "altres". L'etnocentrisme i el relativisme cultural.
•L'objecte de l'Antropologia i l'especificat del seu enfocament respecte a d'altres ciències socials.
•El mètode i les tècniques de l'antropologia. El mètode etnogràfic i la intervenció del Treball Social
•L’aportació de l’Antropologia al Treball social.
|
Tema 2. La reflexió antropològica. D’on ve i cap on va? |
•El naixement de la reflexió antropològica.
•La constitució de l'Antropologia com a ciència: l'evolucionisme social.
•L’antropologia acadèmica. Determinismes, possibilismes i relativismes.
•L'Antropologia aquí i ara. Urbanització, marginació i postmodernitat.
|
Tema 3. L’economia com a eina per a la comprensió de les societats. |
•El sistema econòmic com a base organitzativa. Tothom té economia? Què és un sistema econòmic?
•La producció: els factors i les relacions de producció. Què produeixen i com organitzen la producció de béns i serveis les diferents societats? Com repercuteix el sistema productiu en l’estructura social?
•Formes de distribució i consum de la producció. Com arriben fins als grups socials els béns i serveis produïts? Les alternatives al sistema de mercat.
•Hi ha economies més racionals que altres? Reflexió sobre la universalitat de la racionalitat econòmica.
|
Tema 4. Sistemes organitzatius: parentiu i cultura |
•Àmbit i límits del parentiu. Per què l’Antropologia s’ocupa del parentiu? De com les societats construeixen el llenguatge del parentiu.
•Els diferents sistemes de reclutament dels parents: la filiació.
•Pares, fills, ascendents i descendents: com s’agrupen? Els grups de filiació: llinatges, clans i parenteles.
•Els parents afins. Per què i com es produeixen les unions matrimonials?
•Què és una família? Totes les societats en tenen? A què responen les diferències de les estructures familiars?
•Les noves formes familiars. Reestructuració familiar o desestructuració familiar?
|
Tema 5.- La política i l’organització de les societats |
•Què és això de la política. Organització social, ordre social, poder i autoritat.
•Cultura, norma, consuetud i llei. La diferència i l’alteritat com a forma de control de la desviació.
•Com ens organitzem les societats? Panoràmica transcultural dels diferents models d’organització social: banda, tribu, cabdillatge i estat.
•La construcció de la diferencia social: l’edat i el gènere com a formes de construcció de desigualtat.
•L'estratificació social: rangs, estaments i classes socials.
|
Tema 6. Les ideologies i la construcció de la realitat que ens envolta |
•Organització religiosa i societat. Mite, simbolisme i ritual.
•El concepte d'ideologia.
•La construcció social de la realitat. Les realitats són aparences?
•La malaltia com a metàfora de la realitat social.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
43 |
64.5 |
107.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
8 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
13.5 |
22.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà els/les estudiants en la lògica de l'assignatura (objectius, continguts, metodologia i avaluació). |
Sessió Magistral |
La professora exposarà els arguments per desplegar els continguts previstos en el curs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Cada un dels temes porta té un mínim de dues lectures obligatòries, una de les quals serà comentada a l'aula a partir de la fixació d'unes línies de discussió. |
Presentacions / exposicions |
Es procedirà a la visualització d'una pel·lícula al final de cada tema. Un cop acabada, es procedirà a debatre els continguts relacionats amb el tema en qüestió. |
|
Descripció |
Es preveu que la professora tingui un horari d'atenció al despatx per resoldre els dubtes que puguin sorgir en l'exposició dels continguts feta a classe. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Després de la visualització de les pel·lícules, els estudiants han de redactar un treball de síntesi que reflecteixi els continguts de cada tema. |
3.0 |
Proves de Desenvolupament |
Es farà un examen amb 10 preguntes que caldrà desenvolupar de manera argumentada. |
7.0 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
EMBER, C.R. i EMBER, M., Antropología cultural, 1997, Madrid. Prentice Hall
KOTAKK Conrad P., Antropología cultural. Espejo para la humanidad, 1997, Madrid. McGraw Hill
FRIGOLÉ, J. i altres, Antropologia d'avui, 1983, Barcelona. Teide
PRAT, J. i altres (eds.), Antropología de los pueblos de España, 1990, Madrid. Taurus.
KOTTAK, Conrad Ph., Antropología. Una exploración de la diversidad humana, 1994, Madrid. McGraw Hill
, DICCIONARIO DE ETNOLOGÍA Y ANTROPOLOGIA, 2004, Madrid. Akal
PRAT, J. MARTINEZ, A, Ensayos de Antropología Cultural, 1996, Barcelona. Ariel Antropología
LABURTHE-TOLRA I WARNIER, J.P, Etnología y Antropología, 1998, Madrid. Akal
HARRIS, M., Introducción a la Antropología Cultural, 2004, Madrid. Alianza
LOMBARD, J., Introducción a la Etnología, 1997, Madrid. Alianza Universidad
LLOBERA, J.R., Manual d'antropologia Social. Estructura i evolució de les societats humanes., 1999, Barcelona. UOC
|
|
Complementària |
|
BALANDIER, Georges.(1976).Antropología política. Barcelona. Península
BOHANAN, Paul; GLAZER, Mark.(1992) Antropología. Lecturas Madrid. Mc Graw-Hill
COMAS D'ARGEMIR, D. (1998) Antropología económica. Barcelona. Ariel
DIAMOND, S. i BELASCO, B.(1982) De la cultura primitiva a la cultura moderna. Barcelona. Anagrama
FEIXA, C. (1998) De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona. Anagrama
GEERTZ, C.(1987) La interpretación de las culturas. Barcelona. Gedisa.
HARRIS, M.(1981) El desarrollo de la teoría antropológica. Madrid. Siglo XXI.
KAHN, J.S. (ed.).(1975) El concepto de cultura. Textos fundamentales. Barcelona. Anagrama.
LEVI-STRAUSS, C.(1968) Antropología Estructural. Buenos Aires. Eudeba.
LLOBERA, J.R. (ed.).(1976) La Antropología como ciencia. Barcelona. Anagrama.
LLOBERA, J.R. (1990) La identidad de la antropología. Barcelona. Anagrama.
LUQUE, E. (1996) Antropología política. Ensayos críticos. Barcelona. Ariel Antropología
MARTINEZ VEIGA, U. (1990) Antropología econòmica. Barcelona. Icària
MERCIER, P.(1976) Historia de la Antropología. Barcelona. Península
MORENO, I.(1979) Cultura y modos de producción. Madrid. Nuestra cultura
ROCA i GIRONA, J.(1998) Antropología industrial. Barcelona. Ariel
ROMANÍ, O. (1999) Las Drogas. Sueños y razones. Barcelona. Ariel
SEGALEN, M. (1997) Antropología histórica de la família. Barcelona. Taurus Universitària
SAN MARTIN, J. (1992) La antropología: ciencia humana, ciencia crítica. Barcelona. Montesinos
WINCH, P. (1994) Comprender una sociedad primitiva. Barcelona. Paidós |
|