DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL Codi 15051014
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 6 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén que l'alumne s'aproximi des d'un punt de vista teòric-pràctic a la disciplina del Treball Social.

Competències
Codi  
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A20 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats.
A21 Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat.
A23 Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes.
A24 Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer la naturalesa del treball social, de manera que l'ajudi a definir la professió, des d'una dimensió integrada i globalitzadora A3
B9
C3
C5
2. Comprendre l'entorn social actual del treball social a través d'una perspectiva històrica A15
A23
B3
B7
3. Identificar i comprendre les necessitats socials actuals A9
A15
B1
B11
C3
4. Analitzar i transferir els coneixements a la resolució de situacions-problema A3
A4
A5
A15
A20
A21
A23
B2
B4
B5
B11
B12
B13
C3
5. Utilitzar coherentment tots els instruments que ofereix el procés metodològic d'intervenció A21
B2
B12
C5
6. Sensibilitzar-se en la necessitat de valorar els principis d'actuació des de l'ètica i la deontologia professional A20
A23
A24
B6

Continguts
Tema Subtema



1.APROXIMACIÓ CONCEPTUAL AL TREBALL SOCIAL


1.1.Introducció al Treball Social
1.2.Què és el Treball Social?. Elements claus
1.3.Assistència social o Treball Social
1.4.La persona humana i el Treball Social. Drets fonamentals.
1.5.Principis del Treball Social
1.6.El sentit de l’existència professional: El telos del TS
1.7.Conceptes bàsics relacionats amb el Treball Social
2. NATURALESA DEL TREBALL SOCIAL 2.1.El Treball Social: Art o ciència?
2.2.El concepte de necessitat
2.3.Necessitats socials
2.4.L’exclusió social
2.5.L’objecte d’intervenció
2.6.El subjecte en l’acció del treball social

3. PERSPECTIVA HISTÒRICA DEL TREBALL SOCIAL



3.1. Antecedents del Treball Social
3.2. L’etapa benèfico-assistencial
3.3.Naixement i evolució del Treball Social
3.4.Els precusors del Treball Social. La COS
3.5.La primera proposta científica
3.6.La reconceptualització
3.7.L’enfoc ecològic
3.8.Perspectives de futur
4. MARC D'ACTUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL

4.1.Funcions del Treball Social
4.2.La relació d’ajuda
4.3.Àmbits d’actuació professional
4.4.Perfil professional
4.5.Treball Social i competències professionals
5. EL PROCÉS METODOLÒGIC D'INTERVENCIÓ


5.1. El mètode de Treball Social
5.2. El Treball Social individual
5.3. El Treball Social familiar
5.4. El Treball Social grupal
5.5. El Treball Social comunitari
6. ÈTICA PROFESSIONAL

6.1.Ètica i treball social
6.2.Dimensions de la intervenció social
6.3.Ètica i qualitat del servei
6.4.El Codi d'ètica
6.5.El conflicte ètic
SEMINARI “DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA EN TREBALL SOCIAL”
1.Genograma
2.Ecomapa
3.Historia Social familiar
4.Historia Social personal
5.Informe social
6.Fitxa social
7.Registre d’entrevistes
8.Valoració-diagnòstic
9.Plantejament
10.Full de seguiment
11.Fitxa de recursos
12.Expedient familiar
13.Memòria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
41 25 66
Pràctiques a través de TIC
0 20 20
Fòrums de discussió
0 10 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 20 35
Presentacions / exposicions
4 20 24
Treballs
20 0 20
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa i de la metodologia i forma d'avaluació.

Introducció en l'ús de l'eina moodle.

Pràctica introductòria
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temari
Pràctiques a través de TIC Pràctiques a través de l'eina moodle
Fòrums de discussió A la plataforma moodle el professor planteja temes de discussió i l'estudiant contesta a través d'aquest mitjà
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques aula sobre:

* Contingut del temari
* Docuemtació específiaca de Treball Social
Presentacions / exposicions Treballs proposats pel professor que els estudiants preparen fora de l'aula i exposen altre cop en l'entorn aula
Treballs Lectura i anàlisi de capítols de llibres, articles, documentació en general.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Atenció personalitzada
Descripció
Presencial a través de tutories que l'estudiant pactarà prèviament amb el professor i a través de la plataforma moodle. Despatx 20 (2a planta) Telèfon 977 558633 Horari de permanència divendres de 11:00 h a 12:00 h prèvia cita

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral L'avaluació final consistirà en una prova escrita sobre els continguts que s'hagin donat a l'assignatura. Aquest exercici escrit
90%
Pràctiques a través de TIC Per poder presentar-se a aquest examen caldrà que s'hagi presentat un dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques recollides i valorades per el professor proposades en les classes. 10%
Altres

De forma optativa, qui vulgui, podrà participar en les activitats voluntàries que mensualment es plantejaran. La valoració d'aquestes aportacions, com a màxim 1,5 punts, es sumarà a la nota final de l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària
- Ander-Egg, E. i Aguilar, M.J. (1995) Diagnóstico social. Conceptos y metodología. Buenos Aires: Lumen.
- Ander-Egg, Ezequiel (1982) Metodología del trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.
- Ander-Egg, Ezequiel (1984) Historia del trabajo social. Mèxic: El Ateneo
- Ander-Egg, Ezequiel (1987) Investigación y diagnóstico para el trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.• Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.
- Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.
- Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.
- Casado,Demetrio i Guillen, Encarna. 1994. Introducción a los Servicios Sociales. Madrid: Marsiega. 5a. Edició
- Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.
- Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya (1989) Còdi d'ètica dels assistents socials. Barcelona: El Col·legi.
- Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social Y Asistentes Sociales (1996) La ética del trabajo social. Principios y criterios. Madrid: El Colegio.
- EUTS (1989). Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques. Barcelona. ICESB.
- Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social principios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.
- Generalitat de Catalunya (1997) III Pla d'actuació social. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- ICESB (1989) Treball social, conceptes i eines bàsiques. Barclona: ICESB.
- Kisnerman, Natalio (1984) Introducción al trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.
- Llibre Blanc de Treball Social (2004)
- Navarro, Vicenç (1997) Neoliberalismo y Estado del Bienestar. Barcelona: Ariel.
- Richmond, M. (1995) El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados. Madrid: THALASA.
- Rossell, Teresa (1987) L'entrevista en el treball social. Barcelona: EUGE.
- Rubí, Carme (1989) Introducció al treball social. Barcelona: Llar del llibre.
- Salcedo, Damián (1998) Autonomía y b
- Ander-Egg, E. i Aguilar, M.J. (1995) Diagnóstico social. Conceptos y metodología. Buenos Aires: Lumen.
- Ander-Egg, Ezequiel (1982) Metodología del trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.
- Ander-Egg, Ezequiel (1984) Historia del trabajo social. Mèxic: El Ateneo
- Ander-Egg, Ezequiel (1987) Investigación y diagnóstico para el trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.• Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.
- Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.
- Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.
- Casado,Demetrio i Guillen, Encarna. 1994. Introducción a los Servicios Sociales. Madrid: Marsiega. 5a. Edició
- Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.
- Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya (1989) Còdi d'ètica dels assistents socials. Barcelona: El Col·legi.
- Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social Y Asistentes Sociales (1996) La ética del trabajo social. Principios y criterios. Madrid: El Colegio.
- EUTS (1989). Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques. Barcelona. ICESB.
- Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social principios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.
- Generalitat de Catalunya (1997) III Pla d'actuació social. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- ICESB (1989) Treball social, conceptes i eines bàsiques. Barclona: ICESB.
- Kisnerman, Natalio (1984) Introducción al trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.
- Llibre Blanc de Treball Social (2004)
- Navarro, Vicenç (1997) Neoliberalismo y Estado del Bienestar. Barcelona: Ariel.
- Richmond, M. (1995) El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados. Madrid: THALASA.
- Rossell, Teresa (1987) L'entrevista en el treball social. Barcelona: EUGE.
- Rubí, Carme (1989) Introducció al treball social. Barcelona: Llar del llibre.
- Salcedo, Damián (1998) Autonomía y bienestar. La ética del trabajo social. Granada: Comares.
- Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.
ienestar. La ética del trabajo social. Granada: Comares.
- Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.
Recomanacions


 
Altres comentaris
Connectar-se com a mínim al moodle un cop per setmana. Fer les pràctiques amb regularitat, donat que resulten obligatòries per superar l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent