Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
Objectius |
Competències |
1. Comprendre i prendre consciència que el procés de comunicació està immergit en un sistema social, les dimensions del qual afectaran les formes de llenguatge que sorgeixen de l’intercanvi. |
A1 A2 A3 A6 A9 A11
|
B3 B6 B7 B11
|
|
2. Adquirir habilitats en la comunicació interpersonal, perquè en tot procés de relació amb la comunitat, persones i institucions la interacció es configura com un element bàsic. |
A1 A2 A3 A6 A10 A11 A13 A19 A23
|
|
|
3. Conèixer els eixos estructuradors de l’entrevista com a relació i com a procés i a la vegada com a tècnica que opera sobre la relació. |
A1 A2 A3 A11 A20
|
B4 B7 B11
|
|
4. Exercitar la tècnica d’entrevista a través de dramatitzacions en el qual l’estudiant pugui situar-se en el rol de usuari/ client i en el rol professional. |
A1 A2 A7
|
|
|
5. Reconèixer i identificar de forma teòrica i pràctica els diferents elements que intervenen en una situació d’entrevista. |
A1 A2 A3 A6 A11 A24
|
|
|
Tema |
Subtema |
La comunicació, aspectes generals |
1- La comunicació: la paraula, el gest i la representació.
• Concepte i perspectives teòriques
• Procés comunicatiu
• Elements del procés de comunicació
• Axiomes de la comunicació segons P. Watzlawick
• Comunicació digital i analògica
• L’entorn de la comunicació. Anàlisi del context
|
La comunicació i la relació |
2- La comunicació: context interpersonal
• La comunicació interpersonal: un recurs per a les relacions amb les persones
3- Dimensions i característiques de la comunicació interpersonal
• La funció interactiva i interdependent de la comunicació
• Identificar les regles d’oportunitat o inoportunitat del context i els objectius de la comunicació interpersonal
• El comportament i la comunicació: el comportament verbal (llenguatge digital) i el no verbal (llenguatge analògic)
• Obstacles en la comunicació interpersonal
• Facilitadors de la comunicació interpersonal
4- Estils de comunicació
• Estils assertius. Estil agressiu
• Comportaments verbal i no verbal d’ambdós estils
5- Diferents habilitats per a la comunicació
• L’escolta, les preguntes , la negociació, la retroalimentació,
ser positiu i recompensant, missatges jo, acords parcials,
síntesi i resum, empatitzar.
|
L'entrevista en Treball Social |
• L’entrevista en treball social.
• Tipus d’entrevista segons procés, estructura, objectius i entrevistat
• Enquadrament de l’entrevista o setting
• Fases de l’entrevista
• Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador
•Transferència i contratransferència en l’entrevista
• Habilitats i instruments per entrevistar
• La primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment
• L’anamnesi i la recollida de dades
• Elements per ordenar la informació: genograma, mapa de relacions familiars
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
40 |
55 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
30 |
60 |
Debats |
|
5 |
7 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
7 |
12 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Seminaris |
|
10 |
15 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exercici de plantejament d’expectatives individuals i del grup de estudiants respecte el contingut i la metodologia de treball de l’assignatura. Negociació entre professora i estudiants de la dinàmica de l’assignatura.
Exercici de marcar objectius personals de cada estudiant per assolir en comunicació humana
|
Sessió Magistral |
Exposició per part de la professora |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
És proposaran casuístiques i entrevistes de Treball social per la seva resolució. |
Debats |
Anàlisi de processos a partir de diferents instruments: pel•lícules, fragments d’aquestes, exercicis escrits de seqüències comunicatives d’entrevistes en situacions reals del treball que realitza el Diplomat en Treball Social. |
Presentacions / exposicions |
Exercitació per part dels estudiants, de propostes de treball: representacions de situacions d’entrevista i de comunicació, seguit d’una reflexió conjunta entre els estudiants i la professora. |
Treballs |
Es proposaran treballs sobre lectures de articles, faules de comunicació i llibres. |
Seminaris |
Es treballarà en profunditat- seminari del tema monogràfic del genograma de tres generacions de la família d’origen . |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Seminaris |
|
Descripció |
Assessorament de grup i/o individual fora l’aula:
a) Es posaran a disposició dels estudiants espais de consulta i orientació per preparar les exposicions, els treballs o seminaris.
b) Supervisar i guiar els estudiants en els
processos d’elaboració dels treballs i exposicions.
Assessorar en els plantejaments analítics.
Resoldre tots els dubtes de contingut
c) Es retornarà individualment una valoració del treball del Quadern de Bitàcora
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Quadern de Bitàcora: Quadern de reflexió pràctic de caràcter voluntari. És un quadern de reflexió i registre d’activitats que al llarg de les sessions teorico-pràctiques serveix per prendre consciència dels aprenentatges. |
2 punts sempre que estiguin aprovades les proves |
Proves pràctiques |
Exercici sobre entrevista. Anàlisi i capacitat d’aplicar la informació sobre comunicació i entrevista en treball social. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Entre 5 i 10 preguntes de resposta limitada
Capacitat per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els continguts exposats.
Capacitat d’elaborar i aplicar la informació sobre comunicació i entrevista en treball social.
Capacitat crítica, analítica i de síntesi.
Capacitat de gestió de la informació.
Capacitat d’expressió escrita.
|
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
HERNANDEZ ARISTU,J., Acción comunicativa e intervención social., De. Popular., 1991 Madrid.
TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona.
DAVIS, F., La comunicación no verbal., Alianza Editorial., 1981 Madrid.
KNAPP, M., La comunicación no verbal., Paidós Comunicación, 1982 Barcelona.
MILLER, W. i ROLLNICK, S., La Entrevista motivacional., Paidós., 2003 Barcelona.
SALZBERGER i WITTENSBERG., La relación asistencial., Amorrotu editores., 1970 Buenos aires.
JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid.
WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona.
|
|
Complementària |
BRADBURY, A., Desarrolle sus habilidades con PNL., Gedisa., 2001 Barcelona.
REBEL, G., El lenguaje corporal., Edaf., 1995 Madrid.
ALAIN, M., El lenguaje del cuerpo y la comunicación corporal., Deusto., 1990 Bilbao.
ACEVEDO, A., El proceso de la entrevista, conceptos y modelos., Limusa., 1990 México.
TORRES DE BEA, Eulàlia., Entrevista i diagnòstico, Paidós., 1997 Barcelona.
MARTORELL, MªC., Entrevista y consejo psicológico., Síntesis, 1997 Madrid.
OTMER, E. i OTMER, S., La entrevista clínica. Fundamentos. DSM IV, Masson., 1996 Barcelona.
SIMON, P. i ALBERT, L., Las relaciones interpersonales., Herder., 1989 Barcelona.
BLEGUER J., Temas de psicologia., ed. Nueva visión., 1971 Buenos Aires.
|
|
|
Altres comentaris |
És del tot recomanable l’assistència a classe, pel seu caràcter aplicat. |
|