DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura HABILITATS I TECNIQUES EN TREBALL SOCIAL Codi 15051015
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 0 7.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
Web
Descripció general i informació rellevant Entrevista, habilitats comunicatives, comunicació interpersonal aplicades al Treball social

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A6 Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar.
A7 Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A10 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A13 Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
A17 Treballar amb els comportaments que representen un risc per al sistema client, identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
A19 Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
A20 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats.
A23 Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes.
A24 Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre i prendre consciència que el procés de comunicació està immergit en un sistema social, les dimensions del qual afectaran les formes de llenguatge que sorgeixen de l’intercanvi. A1
A2
A3
A6
A9
A11
B3
B6
B7
B11
2. Adquirir habilitats en la comunicació interpersonal, perquè en tot procés de relació amb la comunitat, persones i institucions la interacció es configura com un element bàsic. A1
A2
A3
A6
A10
A11
A13
A19
A23
4. Exercitar la tècnica d’entrevista a través de dramatitzacions en el qual l’estudiant pugui situar-se en el rol de usuari/ client i en el rol professional. A1
A2
A7
3. Conèixer els eixos estructuradors de l'entrevista com a relació i com a procés i a la vegada com a tècnica que opera sobre la relació. A3
A11
A17
A20
B4
B7
B11
B13
C5
5. Reconèixer i identificar de forma teòrica i pràctica els diferents elements que intervenen en una situació d’entrevista. A1
A2
A3
A6
A11
A24

Continguts
Tema Subtema
La comunicació, aspectes generals 1- La comunicació: la paraula, el gest i la representació.
• Concepte i perspectives teòriques
• Procés comunicatiu
• Elements del procés de comunicació
• Axiomes de la comunicació segons P. Watzlawick
• Comunicació digital i analògica
• L’entorn de la comunicació. Anàlisi del context

La comunicació i la relació 2- La comunicació: context interpersonal
• La comunicació interpersonal: un recurs per a les relacions amb les persones

3- Dimensions i característiques de la comunicació interpersonal
• La funció interactiva i interdependent de la comunicació
• Identificar les regles d’oportunitat o inoportunitat del context i els objectius de la comunicació interpersonal
• El comportament i la comunicació: el comportament verbal (llenguatge digital) i el no verbal (llenguatge analògic)
• Obstacles en la comunicació interpersonal
• Facilitadors de la comunicació interpersonal

4- Estils de comunicació
• Estils assertius. Estil agressiu
• Comportaments verbal i no verbal d’ambdós estils

5- Diferents habilitats per a la comunicació
• L’escolta, les preguntes , la negociació, la retroalimentació,
ser positiu i recompensant, missatges jo, acords parcials,
síntesi i resum, empatitzar.

L'entrevista en Treball Social • L’entrevista en treball social.
• Tipus d’entrevista segons procés, estructura, objectius i entrevistat
• Enquadrament de l’entrevista o setting
• Fases de l’entrevista
• Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador
•Transferència i contratransferència en l’entrevista
• Habilitats i instruments per entrevistar
• La primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment
• L’anamnesi i la recollida de dades
• Elements per ordenar la informació: genograma, mapa de relacions familiars

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 40 55
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 30 60
Presentacions / exposicions
5 7 12
Treballs
0 30 30
Seminaris
10 15 25
Estudi de cas
5 10 15
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exercici de plantejament d’expectatives individuals i del grup de estudiants respecte el contingut i la metodologia de treball de l’assignatura. Negociació entre professora i estudiants de la dinàmica de l’assignatura.

Exercici de marcar objectius personals de cada estudiant per assolir en comunicació humana
Sessió Magistral Exposició per part de la professora
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària És proposaran casuístiques i entrevistes de Treball social per la seva resolució.
Presentacions / exposicions Exercitació per part dels estudiants, de propostes de treball: representacions de situacions d’entrevista i de comunicació, seguit d’una reflexió conjunta entre els estudiants i la professora.
Treballs Es proposaran treballs sobre lectures d'articles, seqüències de comunicació i lectures de llibres.
Seminaris Es treballarà en profunditat- seminari del tema monogràfic del genograma de tres generacions de la família d’origen .
Estudi de cas Es proposaran situacions reals de casos( entrevistes o seqüències comunicatives) extrets del camp professional pel seu anàlisi.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Treballs
Seminaris
Descripció
Assessorament de grup i/o individual fora l’aula: a) Es posaran a disposició dels estudiants espais de consulta i orientació per preparar les exposicions, els treballs o seminaris. b) Supervisar i guiar els estudiants en els processos d’elaboració dels treballs i exposicions. Assessorar en els plantejaments analítics. Resoldre tots els dubtes de contingut

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Exercici sobre una entrevista. Anàlisi i capacitat d’aplicar la informació sobre comunicació i entrevista en treball social. 40%
Proves objectives de preguntes curtes Entre 5 i 7preguntes de resposta limitada
Capacitat per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els continguts exposats.
Capacitat d’elaborar i aplicar la informació sobre comunicació i entrevista en treball social.
Capacitat analítica i de síntesi.
Capacitat de gestió de la informació.
Capacitat d’expressió escrita.
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica HERNANDEZ ARISTU,J., Acción comunicativa e intervención social., De. Popular., 1991 Madrid.
TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona.
DAVIS, F., La comunicación no verbal., Alianza Editorial., 1981 Madrid.
KNAPP, M., La comunicación no verbal., Paidós Comunicación, 1982 Barcelona.
SALZBERGER i WITTENSBERG., La relación asistencial., Amorrotu editores., 1970 Buenos aires.
JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid.
WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona.

Complementària BRADBURY, A., Desarrolle sus habilidades con PNL., Gedisa., 2001 Barcelona.
REBEL, G., El lenguaje corporal., Edaf., 1995 Madrid.
ALAIN, M., El lenguaje del cuerpo y la comunicación corporal., Deusto., 1990 Bilbao.
ACEVEDO, A., El proceso de la entrevista, conceptos y modelos., Limusa., 1990 México.
MARTORELL, MªC., Entrevista y consejo psicológico., Síntesis, 1997 Madrid.
TORRES DE BEA, Eulàlia., Entrevista i diagnòstico, Paidós., 1997 Barcelona.
OTMER, E. i OTMER, S., La entrevista clínica. Fundamentos. DSM IV, Masson., 1996 Barcelona.
SIMON, P. i ALBERT, L., Las relaciones interpersonales., Herder., 1989 Barcelona.
BLEGUER J., Temas de psicologia., ed. Nueva visión., 1971 Buenos Aires.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
METODOLOGIA DE LA INTERVENCIO EN TREBALL SOCIAL/15051016
INTERVENCIÓ SOCIAL EN L'ÀMBIT DE LA SALUT MENTAL/15051207


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL/15051014
 
Altres comentaris
És del tot recomanable i molt imprescindible assistir a classe, pel seu caràcter aplicat i per familiaritzar-se en l'ùs de determinades habilitats