Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A7 |
Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A10 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A13 |
Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes. |
A17 |
Treballar amb els comportaments que representen un risc per al sistema client, identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A20 |
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
A24 |
Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Comprendre i prendre consciència que el procés de comunicació està immergit en un sistema social, les dimensions del qual afectaran les formes de llenguatge que sorgeixen de l’intercanvi. |
A1 A2 A3 A6 A9 A11
|
B3 B6 B7 B11
|
|
2. Adquirir habilitats en la comunicació interpersonal, perquè en tot procés de relació amb la comunitat, persones i institucions la interacció es configura com un element bàsic. |
A1 A2 A3 A6 A10 A11 A13 A19 A23
|
|
|
4. Exercitar la tècnica d’entrevista a través de dramatitzacions en el qual l’estudiant pugui situar-se en el rol de usuari/ client i en el rol professional. |
A1 A2 A7
|
|
|
3. Conèixer els eixos estructuradors de l'entrevista com a relació i com a procés i a la vegada com a tècnica que opera sobre la relació. |
A3 A11 A17 A20
|
B4 B7 B11 B13
|
C5
|
5. Reconèixer i identificar de forma teòrica i pràctica els diferents elements que intervenen en una situació d’entrevista. |
A1 A2 A3 A6 A11 A24
|
|
|
Tema |
Subtema |
La comunicació, aspectes generals |
1- La comunicació: la paraula, el gest i la representació.
• Concepte i perspectives teòriques
• Procés comunicatiu
• Elements del procés de comunicació
• Axiomes de la comunicació segons P. Watzlawick
• Comunicació digital i analògica
• L’entorn de la comunicació. Anàlisi del context
|
La comunicació i la relació |
2- La comunicació: context interpersonal
• La comunicació interpersonal: un recurs per a les relacions amb les persones
3- Dimensions i característiques de la comunicació interpersonal
• La funció interactiva i interdependent de la comunicació
• Identificar les regles d’oportunitat o inoportunitat del context i els objectius de la comunicació interpersonal
• El comportament i la comunicació: el comportament verbal (llenguatge digital) i el no verbal (llenguatge analògic)
• Obstacles en la comunicació interpersonal
• Facilitadors de la comunicació interpersonal
4- Estils de comunicació
• Estils assertius. Estil agressiu
• Comportaments verbal i no verbal d’ambdós estils
5- Diferents habilitats per a la comunicació
• L’escolta, les preguntes , la negociació, la retroalimentació,
ser positiu i recompensant, missatges jo, acords parcials,
síntesi i resum, empatitzar.
|
L'entrevista en Treball Social |
• L’entrevista en treball social.
• Tipus d’entrevista segons procés, estructura, objectius i entrevistat
• Enquadrament de l’entrevista o setting
• Fases de l’entrevista
• Posicionament de l'entrevistador. Qualitats imprescindibles de l'entrevistador
•Transferència i contratransferència en l’entrevista
• Habilitats i instruments per entrevistar
• La primera entrevista, l’entrevista de devolució, l’entrevista de seguiment
• L’anamnesi i la recollida de dades
• Elements per ordenar la informació: genograma, mapa de relacions familiars
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
40 |
55 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
30 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
7 |
12 |
Treballs |
|
0 |
30 |
30 |
Seminaris |
|
10 |
15 |
25 |
Estudi de cas |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exercici de plantejament d’expectatives individuals i del grup de estudiants respecte el contingut i la metodologia de treball de l’assignatura. Negociació entre professora i estudiants de la dinàmica de l’assignatura.
Exercici de marcar objectius personals de cada estudiant per assolir en comunicació humana
|
Sessió Magistral |
Exposició per part de la professora |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
És proposaran casuístiques i entrevistes de Treball social per la seva resolució. |
Presentacions / exposicions |
Exercitació per part dels estudiants, de propostes de treball: representacions de situacions d’entrevista i de comunicació, seguit d’una reflexió conjunta entre els estudiants i la professora. |
Treballs |
Es proposaran treballs sobre lectures d'articles, seqüències de comunicació i lectures de llibres. |
Seminaris |
Es treballarà en profunditat- seminari del tema monogràfic del genograma de tres generacions de la família d’origen . |
Estudi de cas |
Es proposaran situacions reals de casos( entrevistes o seqüències comunicatives) extrets del camp professional pel seu anàlisi. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Seminaris |
|
Descripció |
Assessorament de grup i/o individual fora l’aula:
a) Es posaran a disposició dels estudiants espais de consulta i orientació per preparar les exposicions, els treballs o seminaris.
b) Supervisar i guiar els estudiants en els
processos d’elaboració dels treballs i exposicions.
Assessorar en els plantejaments analítics.
Resoldre tots els dubtes de contingut
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
Exercici sobre una entrevista. Anàlisi i capacitat d’aplicar la informació sobre comunicació i entrevista en treball social. |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Entre 5 i 7preguntes de resposta limitada
Capacitat per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els continguts exposats.
Capacitat d’elaborar i aplicar la informació sobre comunicació i entrevista en treball social.
Capacitat analítica i de síntesi.
Capacitat de gestió de la informació.
Capacitat d’expressió escrita.
|
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
HERNANDEZ ARISTU,J., Acción comunicativa e intervención social., De. Popular., 1991 Madrid.
TREVITHICK, P., Habilidades de comunicación en intervención social., Narcea., 2002 Barcelona.
DAVIS, F., La comunicación no verbal., Alianza Editorial., 1981 Madrid.
KNAPP, M., La comunicación no verbal., Paidós Comunicación, 1982 Barcelona.
SALZBERGER i WITTENSBERG., La relación asistencial., Amorrotu editores., 1970 Buenos aires.
JIMENEZ, H. i PINZON, F., Tecnicas psicológicas de asesoramiento y ayuda interpersonal., Narcea., 1983 Madrid.
WATZLAWICK, P., Teoria de la comunicación humana., Herder., 1991 Barcelona.
|
|
Complementària |
BRADBURY, A., Desarrolle sus habilidades con PNL., Gedisa., 2001 Barcelona.
REBEL, G., El lenguaje corporal., Edaf., 1995 Madrid.
ALAIN, M., El lenguaje del cuerpo y la comunicación corporal., Deusto., 1990 Bilbao.
ACEVEDO, A., El proceso de la entrevista, conceptos y modelos., Limusa., 1990 México.
MARTORELL, MªC., Entrevista y consejo psicológico., Síntesis, 1997 Madrid.
TORRES DE BEA, Eulàlia., Entrevista i diagnòstico, Paidós., 1997 Barcelona.
OTMER, E. i OTMER, S., La entrevista clínica. Fundamentos. DSM IV, Masson., 1996 Barcelona.
SIMON, P. i ALBERT, L., Las relaciones interpersonales., Herder., 1989 Barcelona.
BLEGUER J., Temas de psicologia., ed. Nueva visión., 1971 Buenos Aires.
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
METODOLOGIA DE LA INTERVENCIO EN TREBALL SOCIAL/15051016 | INTERVENCIÓ SOCIAL EN L'ÀMBIT DE LA SALUT MENTAL/15051207 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL/15051014 |
|
|
Altres comentaris |
És del tot recomanable i molt imprescindible assistir a classe, pel seu caràcter aplicat i per familiaritzar-se en l'ùs de determinades habilitats |
|