DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) METODOLOGIA DE LA INTERVENCIÓ EN TREBALL SOCIAL Codi 15051016
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 6 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Adreça electrònica mariavictoria.forns@urv.cat
Professors/es
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir a l'alumne en els processos d'intervenció social, a través del coneixement i anàlisi de processos socials i necessitats, tot planificant i avaluant l'acció, mitjançant el diseny i execució de plans individuals, programes i projectes socials. Resultarà imprescindible per definir adequadament les intervencions detectar les necessitats i definir els tractaments psicosocials construint la relació d'ajuda amb l'usuari-client.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A13 Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
A17 Treballar amb els comportaments que representen un risc per al sistema client, identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
A20 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Desenvolupar i adquirir coneixements sobre les qüestions relacionades amb la intervenció i relació d’ajuda del treballador social amb els subjectes i en la relació que mantenen amb el seu entorn. A1
A17
B12
Analitzar processos i contextulizar-los en la realitat social en la que es gestan. A5
B3
B11
Elaborar i construir les intervencions indirectes d’elaboració de plans de treball individual, així com programes i projectes A8
B2
B12
C2
C5
Implementar plans d'intervenció social des de les dimensions individual i col·lectiva. A1
A2
A4
A20
B2
B6
C3
C5
Adquirir les habilitats personals i professionals sobre la relació d’ajuda i les intervencions directes d’atenció als usuaris o clients. A1
A13
B2
B6
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. La qüestió del mètode en treball social Components de la metodologia i pràctica del Treball Social.
- Concepte de mètode. El perquè d'una metodologia d'intervenció en Treball Social
- Diferencies entre mètode, model i tècniques; precisions terminològiques.
- Esquema metodològic: característiques com ordre lògic de procediment i com procés d'intervenció cronològica.


2. La intervenció des del model psicosocial.

- Marc teòric del model psico-social


- Concepte d'intervenció. El fet d'intervenir. El canvi com objecte d’intervenció.
- Conceptes claus per la intervenció
- Formes d'intervenció. Bases per la classificació de la intervenció: directa i indirecta.
- Variables que intervenen en l'elecció de la intervenció.



3. La intervenció directa.


- Característiques de la intervenció directa.
- El client, l’usuari, diferencies conceptuals.
- Estructuració de la relació de treball amb les persones.
- Com es presenta la demanda. Condicionats sobre la demanda.
- El primer encontre amb el servei, i amb el treballador social.
- Diferents formes d'intervenció directa segons diferents autors.
- Descripció del procès d'elaboració del diagnòstic social


4. El treball social amb individus - La relació d’ajuda professional
- La relació com a principal instrument del treball social. Conceptes i bases.


- Conceptes claus de la relació d’ajuda: agressivitat, por, l’ansietat, transferència i contratransferència, els temors de la relació assistencial, contenció.
- Elements generals sobre la comunicació i la interacció humana
- Habilitats claus per la relació d’ajuda.
- L'assessorament i l’orientació en el treball social


5. La intervenció indirecta: Pla d'acció.


- Concepte i naturalesa de la planificació.
- Descripció dels elements bàsics en cada dimensió de la planificació.
- Tipus de planificació.
- Introducció al concepte de "presa de decisions".
- Criteris i pautes per a la programació.
Disseny de programes i projectes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
33 0 33
Debats
5 7.5 12.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
17 25.5 42.5
Metodologies integrades
20 30 50
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
0 20 20
Proves objectives de preguntes curtes
2 24 26
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.

Proposta d'avaluació continuada a l'alumnat per tal d'acostar-nos a l'harmonització europea.
Sessió Magistral Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura així com dels protocols d'elaboració dels exercicis de cas i treball per projectes.
Debats Activitat per grups de discussió d'algun tema relacionat amb la matèria, que requerirà arribar a través de la defensa de diferents postures a la resolució d'un conflicte.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament a l'aula d'una situació a nivell individual o familiar, que caldrà diagnosticar i planificar la seva estratègia de resolució.
Metodologies integrades Plantejament d'una situció específica i col·lectiva d'afectats per alguna dificulatat que caldrà resoldre a través de la intervenció indirecta del disseny d'un projetce d'intervenció social.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Debats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Metodologies integrades
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves pràctiques
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
L'alumne serà acompanyat durant tot el quadrimestre en el desenvolupament de les diferents activiats marcades per l'assignatura i que són avaluades. L'atenció es realitzarà segons l'horari estipulat de tutories a despatx.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució del diagnòstic d'un cas proposat per la professora, que serà lliurat durant el període lectiu. 25%
Metodologies integrades Disseny d'un projecte social d'intervenció col·lectiva, segons una situació plantejada per la professora. També serà lliurat durant el període lectiu 25%
Proves objectives de preguntes curtes Realització d'una prova escrita en que l'alumna haurà de demostrar els coneixements adquirits. 50 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal superar els tres exercicis d'avaluació per aprovar l'assignatura. La no presentació d'algun exercici d'avaluació suposorà una qualificació de NP. (Només es farà mitja si totes les activitats d'avaluació han estat realitzades). La professora guardarà les notes parcials (corresponents a les diferents acitivitats proposades per avaluar els coneixements, competències i la seva aplicació pràctica) fins al setembre del 2007.


Fonts d'informació

Bàsica

CAMPANINI, Anna M. i col. (1991) Servicio social y modelo sistémico. Barcelona. Paidós.

CARDENAL, Violeta i altes (1994) Evalución de Programas de Reinserción Social. Málaga. Miguel Gómez Ediciones.

COLOMER, Montserrat (1979) Mètode de Treball Social. Revista de Treball Social (75).

DE RIVAS, M. J. (2000) Manual de Trabajo Social. València. Universitat de València.
Ed. Ateneo.

ESCARTIN, Mª Josè. (1992). Introducción al trabajo social I-II. Alicante. Ed. Aguaclara.

ESCOBAR I SÁNCHEZ (1999) El Trabajo Social en la era ed la incertidumbre. Salamanca. Ediciones Universidad de Salamanca.

GÓMEZ MOYA, JULVE NEGRO i PÉREZ COSÍN (1999) Trabajo Social. Orientaciones y prácticas formativas. València. Editorial Gules.

GUALDA CABALLERO, HIERRO MORENO i VÁZQUEZ AGUADA (compiladores) (1999) Epistemología, teoría y metodología de la investigación destinada a la intervención social. Huelva. Universidad de Huelva.

HARRIS PERLMAN, Helen. (1980). El trabajo social individualizado. Madrid.Ed.Rialp.

HOUGH, M. (1996).Técnicas de orientación psicológica. Madrid. Narcea.

ITUARTE, Amaya. (1992). Procedimiento y proceso en trabajo social clínico.Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales. Madrid

KISNERMAN, N. (1986) Atención individualizada y familiar. Buenos Aires. Humanitas.

LOPEZ, Manuel Luis. (1993) .”Concepto de ética i su aplicación en el trabajo social”.

MARTINEZ, Mª.J.( 2000) Para el trabajo social.Granada. Ed Maristan.

MARTORELL,C. (1997). Entrevista y consejo psicológico.Madrid. Ed.Sintesis.

PAYNE, Malcollm (1995) Teorías contemporáneas del Tabajo Social. Madrid. Paidós.

Revista: Noticia del col.legi nº 59 Col.legi oficial de dioplomats en treball social i assistents socials de Catalunya. Barcelona

ROBERTIS, Cristina. (1988). Metodologia de la intervención en Trabajo Social.

RONERTIS, C. (1992) Metodología de la intervención en Trabajo Social. Barcelona. El Ateneo.

RUIZ, Mª A,VILLALOBOS,A.(1994). Habilidades teraéuticas.Madrid.Fundación Universidad y empresa.UNED.

SALZBERGER-WITTENBERG, I.(1980).La relación asistencial. Buenos Aires.Amorrutu .

T. ZAMANILLO, L.GAITAN. (1991).Para comprender el trabajo social. Ed. Verbo Divino. Navarra.

VVAA. ( 2003) Manual para el trabajo social de acompañamiento en los itinerarios de inserción. Madrid.COTSM.

ZAMANILLO,Teresa (1992). “La intervención profesional”. Ponencia II. 7º Congreso Estatal de Diplomados en trabajo social. y asistentes sociales. Barcelona

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És requisit indispensable per tal e poder avaluar aquesta assignatura haver superat l'assignatura "FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL" de primer curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent