Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A4 |
Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A12 |
Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d’intervenció amb el sistema client i els col•legues professionals negociant el subministrament de serveis que han de ser emprats i revisant l’eficàcia dels plans d’intervenció amb les persones. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A22 |
Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B10 |
Capacitat de lideratge de grups de treball |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Apropar l'alumne al camp d'acció professional on realitza les pràctiques i a la comunitat usuària del servei. |
A1 A2
|
B3 B4
|
|
Conèixer els recursos humans, institucionals, legals i comunitaris existents i aprendre a relacionar-los. |
A2 A15
|
B1 B2
|
|
Desenvolupar la capacitat d'anàlisi de la realitat social, per tal d'afrontar situacions socials tot cercant les estratègies d'intervenció necessàries. |
A4 A5
|
B2 B3
|
C3
|
Conèixer el rol del treballador social en relació amb tots aquells professionals que intervenen conjuntament en l'escena social, preparar-se per a la feina en equip des d'una intervenció globalitzadora |
A6 A11 A12 A19
|
B5 B6
|
|
Aprendre a elaborar plans d'intervenció social.
|
A8
|
B2 B9 B12
|
C5
|
Adquirir els elements fonamentals de la metodologia d'intervenció i les eines bàsiques de treball social. |
A8 A12 A22 A23
|
B5 B7 B10 B13
|
|
Potenciar el desenvolupament de les habilitats i capacitats funcionals dels alumnes per gestionar i resoldre els conflictes propis de l'exercici professional.
|
A1 A2 A4
|
B3 B6 B12
|
|
Procediments |
REQUISITS FORMALS
Estar matriculat a l’assignatura del Pràcticum d’Intervenció.
Perfil acadèmic relacionat amb la plaça.
Participar en sessions de preparació del Pràcticum (desembre)
MATRICUALCIÓ
La matrícula d’aquesta assignatura s’efectua segons el calendari de matriculació.
La formalització de la matrícula, així com el tractament administratiu general d’aquesta assignatura, és com qualsevol altra matèria troncal de la diplomatura de Treball Social.
És imprescindible l’assegurança escolar obligatòria en el cas d'estudiants de 28 anys o més. Cal informar-se’n a la secretaria del centre en el moment de la matrícula.
La matrícula es fa en un grup/període concret assignat prèviament, i en cap cas es pot realitzar el Pràcticum fora del període establert.
CRETERIS D'ASSIGNACIÓ DEL LLOC DE PRÀCTIQUES:
Demanda de camp de pràctiques sol·licitada per l’estudiant
Àrea geogràfica d’influència on vol realitzar les pràctiques
Disposar de transport propi (en cas de desplaçament)
En cas de treballar, horari laboral
Nota mitja de 1er curs (aquest criteri resulta definitiu en el cas que la demanda d’un lloc concret de pràctiques superi l’oferta)
|
Metodologies :: Proves |
|
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
20 |
0 |
20 |
|
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
0 |
0 |
0 |
Selecció de posició de pràctiques |
0 |
10 |
10 |
Estada / execució de pràctiques |
270 |
0 |
270 |
Treballs |
0 |
60 |
60 |
|
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
46 |
0 |
46 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
PRIMERA SETMANA D'OCTUBRE
Presentació del Pràcticum d'Intervenció i de la Supervisió als estudiants matriculats de l'assignatura
Lliurament de la fitxa de sol.licitud de pràctiques a la secretaria del geganat de la FCJ
MITAT DEL MES D'OCTUBRE
Publicació dels grups de supervisió (calendari, horari, espai i supervisors responsables).
Recaptació dels currículums dels estudiants i del full d'expectatives
ABANS DE NADAL
Presentaciço dels llocs de pràctiques assignats |
Relació amb el tutor de pràctiques extern |
2on QUADRIMESTRE
L'estudiant realitzarà 270 hores (18 hores setamanals) de pràctiques pre-professionals tutoritzades per un treballador social, en una institució de serveis socials i serveis de benestar.
|
Selecció de posició de pràctiques |
La sel:lecció del lloc de pràctiques es fa a través del full de sol:licitud de pràctiques i posant en relació les demandes dels estudiants amb l'oferta de places de pràctiques que fan els serveis socials i serveis de benestar.
El criteri definitori en cas de coincidència en la demanda dels estudiants és la nota mitja del curs anterior |
Estada / execució de pràctiques |
Els crèdits de pràctiques atribuïts al conjunt de l’assignatura són de 16,5 a raó de 20 hores per crèdit. El Pràcticum per a l'ensenyament de Treball Social equival a 330 hores, distribuïdes:
270 hores de pràctiques a la institució (18hores setmanals) TUTORITZADES EN LA SEVA TOTALITAT PEL PROFESSIONAL QUE L'ACULL
22,5 hores de supervisió grupal (1,5 hores setmanals) PROFESSOR-SUPERVISOR DE L'ENSENYAMENT
37,5 hores de treball personal (elaboració de treballs que es deriven de les pràctiques)
|
Treballs |
Elaboració de la MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES QUE CONTÉ:
Introducció
Fitxa de la institució
Diagnòstic social
Projecte
Resum de la intervenció de l'estudiant
Resum i anàlisi de les sessions de supervisió
Informe d'autoavaluació
|
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
El tutor intern de pràctiques anomenat: SUPERVISOR, té un contacte amb l'estudiant durant tot el segon quadrimestre dins l'espai de supervisió.
Les sessions de supervisió són de caràcter obligatori i setmanal de 90 minuts
Els grups estan formats per estudiants que fan les seves pràctiques en àmbits diferents (atenció primària, salut, cooperació, migracions...) |
Mecanismes coordinació/seguiment |
|
Activitats Introductòries |
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
Selecció de posició de pràctiques |
|
Descripció |
La coordinació de les pràctiques dels estudiants de Treball Social es fan en dos espais:
1. A través de la figura de la coordinadora del pràcticum que desenvolupa les següents accions:
Gestionar i preparar els convenis de col·laboració amb les institucions, empreses, serveis i altres organismes que sol·licitin ser centres col·laboradors de la Universitat de Tarragona per al desenvolupament del Pràcticum dels estudiants de Treball Social.
Contactar amb els centres col·laboradors per actualitzar l’oferta de places que cadascun presenta per cada curs acadèmic.
Elaborar la relació del total de places ofertes cada curs per al conjunt de centres col·laboradors i publicar-les perquè l’alumnat interessat les conegui.
Comunicar als centres col·laboradors el nombre d’estudiants matriculats que han optat a les places que cadascun ha ofert.
Preparar els certificats de col·laboració per als tutors professionals que acompleixen els requisits establerts.
Comunicar a les supervisores de l’ensenyament les dades dels estudiants que els hi han estat assignats per a aquell curs acadèmic.
Facilitar als tutors de la Facultat la informació i documentació que necessitin per al desenvolupament adequat del Pràcticum.
Facilitar als professionals tutors la informació i documentació que necessitin per desenvolupar adequadament el Pràcticum.
Arxivar i custodiar la documentació generada en el desenvolupament del Pràcticum.
Emplenar i signar l'acta del Pràcticum.
Coordinar els tutors per fer un seguiment del funcionament i les incidències del Pràcticum durant el curs.
Comunicar aquelles incidències o problemes que afectin el bon funcionament del conjunt, per tal de trobar-hi solucions.
Resoldre totes aquelles incidències que es presentin.
2. A través de la relació SUPERVISOR-TUTOR
El supervisor és el profressor de l'ensenyament que fa el seguiment setmanal i en grup del funcionament i desenvolupament de les pràctiques dels estudiants que té assignats. Així mateix manté una relació periòdica durant tot el 2on quadrimestre amb el professional-tutor que acull l'estudiant en el servei en què exerceix la seva professió.
El supervisor i el tutor han de valorar durant el curs els avenços de l'estudiant, orienten en l'elaboració dels treballs i avaluen conjuntament i de manera consensuada les pràctiques.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Estada / execució de pràctiques |
La pràctica de camp i l'assoliment dels coneixements, habilitats i competències professionals en l'espai de la pràctica pre-professional
*Obligatori acomplir amb les 270 hores presencials a l'entitat de pràctiques per superar l'avaluació del Pràcticum d'Intervenció. |
50% |
Treballs |
Memòria de pràctiques
|
25% |
Relació amb el tutor de pràctiques intern |
Participació, implicació i compromís de l'estudiant en l'espai de supervisió.
*Obligatori assistir al 80% de les sessions de supervisió per superar l'avaluació del Pràcticum d'Intervenció.
|
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
AGUILAR,M.J. (1993) : Introducción a la supervisión. Buenos Aires. Lumen
AGUILAR, M. J. i col. 1994. Evaluación de servicios y programas sociales. Buenos Aires. Lumen.
BAÑEZ TELLO, T. “La formación para el Trabajo Social”, Revista de Política Social y Servicios Sociales.
BERMEJO, F. 1996. Ética y trabajo social. Madrid. Universidad Pontificia.
COHEN, E. i col. 1993. Evaluación de proyectos sociales. Madrid. Siglo XXI.
FERNÁNDEZ BARRERA, J. 1997. La supervisión en el trabajo social. Barcelona. Paidós.
HERNÁNDEZ ARISTU,J.(2000): La supervisión. Un sistema de asesoramiento y orientación para la formación y el trabajo. València. La Nau llibres
KISNERMAN, N. 1997. Pensar el trabajo social. Una introducción desde el
construccionismo. Buenos Aires. Humanitas.
MONTES VERDEJO i FONBUENA VALERO. “El valor de la práctica como formación, la práctica hace maestros”, Revista Política Social y Servicios Sociales, núm. 25.
NORIEGAS, L.M. 1996. La práctica y la teoría del desarrollo comunitario. Madrid. Narcea.
PORCEL, A. VÁZQUEZ, C. 1995. La supervisión un espacio de aprendizaje significativo. Barcelona. INTRESS.
PUIG CRUELLS, C. (2000 - 2003): Seminario de formación de tutores de prácticas. Universidad Complutense de Madrid - Universidad Rovira i Virgili– Universidad de Granada.
PUIG CRUELLS, C. (2005) “La función docente de los tutores de prácticas. Estrategias para el acompañamiento y soporte al estudiante”. Libro de actas VIII Symposium internacional sobre el Practicum. Poio . Universidad de Vigo
ROBERTIS, C. 1992. Metodología de la intervención en trabajo social. Barcelona.Ateneo.
RUEDA, J. M. 1993. Programar, implementar proyectos, evaluar. Barcelona. INTRESS.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
És del tot recomenable que l'estudiant hagi cursat i superat les assignatures:
Fonaments de Treball Social 1er curs
Habilitats i Tècniques en Treball Social 1er curs
Estructura dels Serveis Socials 1er curs
Metodologia de la Intervenció 2on curs
Serveis Socials i Serveis de Benestar 2on curs |
|