DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) PRÀCTICUM D'INTERVENCIÓ Codi 15051017
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
16.5 0 16.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Adreça electrònica mariavictoria.forns@urv.cat
Professors/es
FORNS FERNÁNDEZ, MARIA VICTÒRIA
Web http://http://www.fcj.urv.cat/practiques/treballsocial/
Descripció general i informació rellevant El pràcticum d’intervenció o les pràctiques de camp dels estudis de Treball Social tenen com a objectiu desenvolupar una formació que integri l’experiència i el coneixement. Les pràctiques permeten realitzar aprenentatges en contextos diferents a la Universitat, afavoreixen la integració professional i personal, i faciliten el desenvolupament de competències especifiques del rol professional. Aquest contacte privilegiat amb la realitat confereix al pràcticum un caràcter indispensable i atorga un plus afegit de qualitat a la formació. Es tracta de dotar els futurs treballadors socials de les eines necessàries per a l’exercici de la seva professió en la societat actual a partir d’una assignatura obligatòria i troncal. El pràcticum d’intervenció i la supervisió instrumentalitzen i complementen el cos teòric del treball social perquè hi aporten de forma renovada i pràctica nous elements de reflexió.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A6 Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A12 Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d’intervenció amb el sistema client i els col•legues professionals negociant el subministrament de serveis que han de ser emprats i revisant l’eficàcia dels plans d’intervenció amb les persones.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A19 Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
A22 Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
A23 Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B10 Capacitat de lideratge de grups de treball
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Apropar l'alumne al camp d'acció professional on realitza les pràctiques i a la comunitat usuària del servei. A1
A2
B3
B4
Conèixer els recursos humans, institucionals, legals i comunitaris existents i aprendre a relacionar-los. A2
A15
B1
B2
Desenvolupar la capacitat d'anàlisi de la realitat social, per tal d'afrontar situacions socials tot cercant les estratègies d'intervenció necessàries. A4
A5
B2
B3
C3
Conèixer el rol del treballador social en relació amb tots aquells professionals que intervenen conjuntament en l'escena social, preparar-se per a la feina en equip des d'una intervenció globalitzadora A6
A11
A12
A19
B5
B6
Aprendre a elaborar plans d'intervenció social. A8
B2
B9
B12
C5
Adquirir els elements fonamentals de la metodologia d'intervenció i les eines bàsiques de treball social. A8
A12
A22
A23
B5
B7
B10
B13
Potenciar el desenvolupament de les habilitats i capacitats funcionals dels alumnes per gestionar i resoldre els conflictes propis de l'exercici professional. A1
A2
A4
B3
B6
B12

Procediments de selecció
Procediments
REQUISITS FORMALS

Estar matriculat a l’assignatura del Pràcticum d’Intervenció.

Perfil acadèmic relacionat amb la plaça.

Participar en sessions de preparació del Pràcticum (desembre)

MATRICUALCIÓ

La matrícula d’aquesta assignatura s’efectua segons el calendari de matriculació.

La formalització de la matrícula, així com el tractament administratiu general d’aquesta assignatura, és com qualsevol altra matèria troncal de la diplomatura de Treball Social.

És imprescindible l’assegurança escolar obligatòria en el cas d'estudiants de 28 anys o més. Cal informar-se’n a la secretaria del centre en el moment de la matrícula.

La matrícula es fa en un grup/període concret assignat prèviament, i en cap cas es pot realitzar el Pràcticum fora del període establert.

CRETERIS D'ASSIGNACIÓ DEL LLOC DE PRÀCTIQUES:

Demanda de camp de pràctiques sol·licitada per l’estudiant

Àrea geogràfica d’influència on vol realitzar les pràctiques

Disposar de transport propi (en cas de desplaçament)

En cas de treballar, horari laboral

Nota mitja de 1er curs (aquest criteri resulta definitiu en el cas que la demanda d’un lloc concret de pràctiques superi l’oferta)


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 20 0 20
 
Relació amb el tutor de pràctiques extern 0 0 0
Selecció de posició de pràctiques 0 10 10
Estada / execució de pràctiques 270 0 270
Treballs de pràctiques externes 0 60 60
 
Relació amb el tutor de pràctiques intern 46 0 46
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries PRIMERA SETMANA D'OCTUBRE

Presentació del Pràcticum d'Intervenció i de la Supervisió als estudiants matriculats de l'assignatura

Lliurament de la fitxa de sol.licitud de pràctiques a la secretaria del geganat de la FCJ

MITAT DEL MES D'OCTUBRE

Publicació dels grups de supervisió (calendari, horari, espai i supervisors responsables).

Recaptació dels currículums dels estudiants i del full d'expectatives

ABANS DE NADAL

Presentaciço dels llocs de pràctiques assignats
Relació amb el tutor de pràctiques extern 2on QUADRIMESTRE

L'estudiant realitzarà 270 hores (18 hores setamanals) de pràctiques pre-professionals tutoritzades per un treballador social, en una institució de serveis socials i serveis de benestar.

Selecció de posició de pràctiques La sel:lecció del lloc de pràctiques es fa a través del full de sol:licitud de pràctiques i posant en relació les demandes dels estudiants amb l'oferta de places de pràctiques que fan els serveis socials i serveis de benestar.

El criteri definitori en cas de coincidència en la demanda dels estudiants és la nota mitja del curs anterior
Estada / execució de pràctiques Els crèdits de pràctiques atribuïts al conjunt de l’assignatura són de 16,5 a raó de 20 hores per crèdit. El Pràcticum per a l'ensenyament de Treball Social equival a 330 hores, distribuïdes:

270 hores de pràctiques a la institució (18hores setmanals) TUTORITZADES EN LA SEVA TOTALITAT PEL PROFESSIONAL QUE L'ACULL

22,5 hores de supervisió grupal (1,5 hores setmanals) PROFESSOR-SUPERVISOR DE L'ENSENYAMENT

37,5 hores de treball personal (elaboració de treballs que es deriven de les pràctiques)


Treballs de pràctiques externes Elaboració de la MEMÒRIA DE PRÀCTIQUES QUE CONTÉ:


Introducció
Fitxa de la institució
Diagnòstic social
Projecte
Resum de la intervenció de l'estudiant
Resum i anàlisi de les sessions de supervisió
Informe d'autoavaluació


Relació amb el tutor de pràctiques intern El tutor intern de pràctiques anomenat: SUPERVISOR, té un contacte amb l'estudiant durant tot el segon quadrimestre dins l'espai de supervisió.

Les sessions de supervisió són de caràcter obligatori i setmanal de 90 minuts

Els grups estan formats per estudiants que fan les seves pràctiques en àmbits diferents (atenció primària, salut, cooperació, migracions...)

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Activitats Introductòries
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Selecció de posició de pràctiques
Descripció
La coordinació de les pràctiques dels estudiants de Treball Social es fan en dos espais: 1. A través de la figura de la coordinadora del pràcticum que desenvolupa les següents accions: Gestionar i preparar els convenis de col·laboració amb les institucions, empreses, serveis i altres organismes que sol·licitin ser centres col·laboradors de la Universitat de Tarragona per al desenvolupament del Pràcticum dels estudiants de Treball Social. Contactar amb els centres col·laboradors per actualitzar l’oferta de places que cadascun presenta per cada curs acadèmic. Elaborar la relació del total de places ofertes cada curs per al conjunt de centres col·laboradors i publicar-les perquè l’alumnat interessat les conegui. Comunicar als centres col·laboradors el nombre d’estudiants matriculats que han optat a les places que cadascun ha ofert. Preparar els certificats de col·laboració per als tutors professionals que acompleixen els requisits establerts. Comunicar a les supervisores de l’ensenyament les dades dels estudiants que els hi han estat assignats per a aquell curs acadèmic. Facilitar als tutors de la Facultat la informació i documentació que necessitin per al desenvolupament adequat del Pràcticum. Facilitar als professionals tutors la informació i documentació que necessitin per desenvolupar adequadament el Pràcticum. Arxivar i custodiar la documentació generada en el desenvolupament del Pràcticum. Emplenar i signar l'acta del Pràcticum. Coordinar els tutors per fer un seguiment del funcionament i les incidències del Pràcticum durant el curs. Comunicar aquelles incidències o problemes que afectin el bon funcionament del conjunt, per tal de trobar-hi solucions. Resoldre totes aquelles incidències que es presentin. 2. A través de la relació SUPERVISOR-TUTOR El supervisor és el profressor de l'ensenyament que fa el seguiment setmanal i en grup del funcionament i desenvolupament de les pràctiques dels estudiants que té assignats. Així mateix manté una relació periòdica durant tot el 2on quadrimestre amb el professional-tutor que acull l'estudiant en el servei en què exerceix la seva professió. El supervisor i el tutor han de valorar durant el curs els avenços de l'estudiant, orienten en l'elaboració dels treballs i avaluen conjuntament i de manera consensuada les pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Estada / execució de pràctiques La pràctica de camp i l'assoliment dels coneixements, habilitats i competències professionals en l'espai de la pràctica pre-professional

*Obligatori acomplir amb les 270 hores presencials a l'entitat de pràctiques per superar l'avaluació del Pràcticum d'Intervenció.
50%
Treballs de pràctiques externes Memòria de pràctiques




25%
Relació amb el tutor de pràctiques intern Participació, implicació i compromís de l'estudiant en l'espai de supervisió.

*Obligatori assistir al 80% de les sessions de supervisió per superar l'avaluació del Pràcticum d'Intervenció.


25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

  • Participació, implicació i compromís de l'estudiant en l'espai de supervisió (obligatori assistir al 80% de les sessions de supervisió per a superar l'avaluació del Pràcticum d'intervenció) 25%
  • Memòria de pràctiques 25%
  • La pràctica de camp i l'assoliment dels coneixements, habilitats i competències professionals en l'espai de la pràctica professional (obligatori acomplir amb les 270 hores presencials a l'entitat de pràctiques per a superar l'avaluació del Pràcticum d'Intervenció) 50%

  • Fonts d'informació

    Bàsica

    AGUILAR,M.J. (1993) : Introducción a la supervisión. Buenos Aires. Lumen

     

    AGUILAR, M. J. i col. 1994. Evaluación de servicios y programas sociales. Buenos Aires. Lumen.

     

    BAÑEZ TELLO, T. “La formación para el Trabajo Social”, Revista de Política Social y Servicios Sociales.

     

    BERMEJO, F. 1996. Ética y trabajo social. Madrid. Universidad Pontificia.

     

    COHEN, E. i col. 1993. Evaluación de proyectos sociales. Madrid. Siglo XXI.

     

    FERNÁNDEZ BARRERA, J. 1997. La supervisión en el trabajo social. Barcelona. Paidós.

     

    HERNÁNDEZ ARISTU,J.(2000): La supervisión. Un sistema de asesoramiento y orientación para la formación y el trabajo. València. La Nau llibres

     

    KISNERMAN, N. 1997. Pensar el trabajo social. Una introducción desde el

    construccionismo. Buenos Aires. Humanitas.

     

    MONTES VERDEJO i FONBUENA VALERO. “El valor de la práctica como formación, la práctica hace maestros”, Revista Política Social y Servicios Sociales, núm. 25.

     

    NORIEGAS, L.M. 1996. La práctica y la teoría del desarrollo comunitario. Madrid. Narcea.

     

    PORCEL, A. VÁZQUEZ, C. 1995. La supervisión un espacio de aprendizaje significativo. Barcelona. INTRESS.

     

    PUIG CRUELLS, C. (2000 - 2003): Seminario de formación de tutores de prácticas. Universidad Complutense de Madrid -  Universidad Rovira i Virgili– Universidad de Granada.

     

    PUIG CRUELLS, C. (2005) “La función docente de los tutores de prácticas. Estrategias para el acompañamiento y soporte al estudiante”. Libro de actas VIII Symposium internacional sobre el  Practicum. Poio . Universidad de Vigo

     

    ROBERTIS, C. 1992. Metodología de la intervención en trabajo social. Barcelona.Ateneo.

     

    RUEDA, J. M. 1993. Programar, implementar proyectos, evaluar. Barcelona. INTRESS.

     

     

     

    Complementària

    Recomanacions


     
    Altres comentaris
    És del tot recomenable que l'estudiant hagi cursat i superat les assignatures: Fonaments de Treball Social 1er curs Habilitats i Tècniques en Treball Social 1er curs Estructura dels Serveis Socials 1er curs Metodologia de la Intervenció 2on curs Serveis Socials i Serveis de Benestar 2on curs
    (*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent