DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL COMUNITARI Codi 15051018
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
PERELLÓ BARGALLÓ, JOSEFA
Adreça electrònica josefa.perello@urv.cat
Professors/es
PERELLÓ BARGALLÓ, JOSEFA
Web
Descripció general i informació rellevant Ens trobem davant una societat amb una cohesió social molt debilitada, davant una estructura demogràfica caracteritzada per un alt index d' envelliment,violència,marginació,exclusió social, noves formes de pobresa, el fenòmen de la inmigració...davant una societat de les noves tecnologies, nous marcs de relació públic i privat i sobre tot noves exigències professionals caracteritzades per intervencions ràpides que de vegades no compleixen els criteris d' eficàcia,eficiència i efectivitat.Unes intervencions en les que els treballadors socials estem acostumats a fer anàlisi de les diferents realitats socials que afecten a individus i famílies des de un plantejament microsocial, es per això que considerem molt important introduir-nos a través d' aquesta assignatura en l' anàlisi i intervenció macrosocial, és a dir amb grups i comunitats. Cal que la societat recuperi aquell espai de participació que els permeti recuperar valors com la solidaritat social, ajuda mútua, cooperació..., que els permeti desenvolupar-se de manera integral e integrada i desvetllar tots els seus potencials amb la finalitat que esdevingui un ésser humà amb possibilitats d' autodeterminació. És aquí on la intervenció dels treballadors socials esdevé inprescindible ,hi tenim un paper fonamental com a tècnics,capacitadors i com a guies sense oblidar la importància de la participació i dels mitjans de comunicació socials. Cal entendre el o la treballador/a social comunitari com a gestor relacional o de xarxes amb finalitat social, té la intenció de recuperar l' orientació clàssica de l' enfortiment social de la comunitat i donar-li una conceptualització més objectiva i avaluable que l' allunyi de visions idiliques sobre la comunitat i és centri en les possibilitats reals del treball social comunitari,passat present i futur del Treball Social.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A6 Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A10 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A12 Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d’intervenció amb el sistema client i els col•legues professionals negociant el subministrament de serveis que han de ser emprats i revisant l’eficàcia dels plans d’intervenció amb les persones.
A13 Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A16 Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix.
A18 Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix.
A19 Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
A20 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats.
A21 Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat.
A22 Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
A23 Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes.
A24 Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc.
A25 Gestionar i dirigir entitats de benestar social.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B10 Capacitat de lideratge de grups de treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar en la formació del treballador social el coneixement i les tècniques des de la prespectiva comunitària A1
A2
A3
A5
A6
A8
A9
A10
A13
A15
A19
A20
A21
B1
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B13
C3
C5
Aprendre el treball social des d' una prespectiva d' anàlisi de la realitat social. A1
A2
A3
A5
A6
A8
A9
A13
A14
A16
A21
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B13
C3
Aplicar els elements organitzatius i de valoració de plans,programes i projectes en l' àmbit de la intervenció comunitaria. A8
A9
A11
A21
B2
B3
B4
B5
B11
B12
B13
C3
Demostra la capacitat de resposta davant situacions que es presenten o és poden presentar en l' entorn social objecte de la nostra intervenció. A4
A5
A10
A16
A18
A20
B1
B6
B7
C3
C5
Coneixer el rol del treballador social en l' àmbit comunitari i prendre consciència de la importància de la seva intervenció en la comunitat. A1
A4
A5
A6
A8
A9
A11
A14
B2
B3
B5
B12
C2
C3
millorar les relacions entre la població, elts tècnics i l' administració A19
A23
A25
B6
B9
B10
B11
B12
B13
C3
C5
Aprendre la metodologia de treball en xarxa i del treball tansversal A5
A6
A9
A10
A11
A14
A21
A22
A23
A24
B2
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
C3
Desenvolupar habilitats socials com a complement a la formació professional A1
A3
A6
A10
A11
A12
A19
A20
B1
B4
B5
B7
C5

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1: BREU REPÀS A LA HISTÒRIA DEL TREBALL SOCIAL Objectius i funcions del Treball Social
Etapes de l' evolució de l' actual sistema de protecció social i dels serveis socials.
Prespectiva de la UNió Europea
TEMA 2:
HISTORIA DEL TREBALL SOCIAL COMUNITARI
Definicions
El que és comunitari
Dimensions de la comunitat
Passi de video
TEMA 3: DEFINIÓ, CARACTERÍSTIQUES I OBJECTIUS DEL TREBALL SOCIAL COMUNITARI. L' Aplicació del mètode de treball social en l' àmbit comunitari.
Treball Social i Treball Social comunitari.
Ètica en el Treball Social COmunitari
Factors bàsics de la intervenció comunitaria en servei socials.
Principis d' actuació de l' acció comunitària
Perfil i Rol del Treballador social en làmbit comunitari.
Treball pràctic
TEMA 4: LA PARTICIPACIÓ Definició i elements bàsics
Agents que hi intervenen
Nivells de participació
Objectius que assolim en la participació.

Exercicis pràctics i dinàmiques.
TEMA 5: LA COMUNICACIÓ Que és? Perquè ens comuniquem?
Tipus de comunicació
Estils comunicatius
Mitjans de comunicaió de masses
Comunicació i Treball Social Comunitari.
Visualització i anàlisi d' imatges
Treball pràctic.
TEMA 6:EL TREBALL EN EQUIP I EL TREBALL EN XARXA Concepte i característiques
Elements dels equips i formes de treball
Anàlisi de les intervencions
La qualitat personal dins l' equip de treball
Mites i condicionants del treball en equip en els serveis socials
Mètode del treball en equip
Que és el paternariat
Que és el treball en xarxa.
Que és el treball tarnsversal
Anàlisi d' articles.
TEMA 7: TERCER SECTOR I VOLUNTARIAT. Definicions
La societat relacional
Tercer sector i Desenvolupament comunitari.
Tercer sector i Economia Social.
Tercer sector i voluntariat.
Reptes de les associacions per transformar el Tercer Sector.
ONG
TEMA 8: EL PROFESSIONAL DEL TREBALL SOCIAL Perfil de l' estudiant de treball social i futur professional
El diplomat en treball social
Prespectives professionals
Altres professions del camp social
Treball pràctic.
TEMA 9: RECURSOS PER A UNA INTERVENCIÓ SOCIAL COMUNITARIA Recursos Personals
Recursos Institucionals
Recursos Econòmics
Recursos Tècnics
Recursos Comunitaris.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
30 15 45
Debats
6 10 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 20 34
Treballs
5 25 30
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduirem als alumnes en la importància de la nostra professió.
Sessió Magistral Introduirem aspectes teorics de l' assigantura.
Debats Organitzarem debats sobre temes d' actualitat, mitjançant articles i la visualització de reportatges i pel.licules, també ens endinsarem en el treball comunitari des de pagines web.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejarem diferents dinàmiques en relació a la resolució de problemes.
Treballarem habilitats com: la comunicació, l' escolta,l' observació , l' anàlisi, la reflexió, l' autocritica , la direcció d' equips etc.
Treballs És realitzaran tres treballs obligatoris.
el primer a titol individual i la resta en grup.
A mesura que avanci el curs augmentara la complexitat de la seva realització, tots requeriran d' un anàlisi, avaluació i autoavaluació.
Incorporàn les diferent tecniques apreses.
Hi haurà tres treballs optatius, en relació a la visualització de pel.licules i reportatges i visites a institucions i/o serveis.
Tambè ens visitaràn professionals del camp comunitari per exposar-nos les seves experiències i on els alumnes hauràn de fer-ne una reflexió i/o treball.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Mitjançant les tutories individualitzades i de grup. Atenció mitjançant el correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs El primer treball serà individual.

El segón i el tercer en grup
25%
Proves de desenvolupament Consisteix el desenvolupament de qüestions plantejades en relació als continguts de l'assignatura 75%
Altres

ÉS trindrà en compte tots els treballs optatius que hagin presentat, així com la seva participació a classe.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no presentin els tres treballs obligatoris en el temps establert no tindràn dret a exament en primera convocatòria, convocatòria que tè lloc durant el mes de maig. En la segona convocatòria el mes de juny hauràn de ralitzar la part teorica i pràctica de l'assignatura sempre en el cas que no hagin presentat els treballs obligatoris.

La suma dels treballs pràctics obligatoris és farà en relació a la nota de l' exament teoric sigui quina sigui aquesta nota.


Fonts d'informació

Bàsica Acebo,A, Trabajo social en los servicios sociales comunitarios, , Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomado
Aguilar,MJ,Fresno,Jm i Ander-Egg, Como elaborar proyectos para la Unión Europea, , CCS
Barbero,J Manuel, Viure el treball social, , Ajuntament de Girona
Bermejo, FRancisco, Ética y trabajo social, , Universidad Pontificia
Trigueros Guardiola,I, Manual de practicas de trabajo social comunitario en el movimiento ciudadano, 1991, Siglo xxI
Hernandez Calvo, Milagros, Niveles de intervención en el trabajo social, 1998, Ministerio de trabajo y Asuntos sociales.
Marchioni, Marco, Planificación social y organizacion de la comunidad, 1997, Ed. Popular
Martines Gonzalez,Antonio, Psicologia comunitaria, 1988, Visor
, La articulación del tejido social, 1994, Revista de servicios sociales y Politica social
Trigueros Guardiola,I, Manual de practicas de trabajo social comunitario en el movimiento ciudadano, 1991, Siglo XXI
Marchioni,Marco, Comunidad y cambio social:Teoria y praxis de la accion comunitaria, 2001, Editorial popular
Lillo,Nieves; Roselló,Elena, Manual para el trabjao social comunitario, 2001, Narcea
Sanchez Vidal,Alipio, Programas de prevencion e intervencion comunitaria, 1992, PPU
Garcia,Gustavo; Ramirez, Jose Manuel, Diseño y evaluación de proyectos sociales, 1996, Certeza
Corral, L, Seguimiento de la gestión de los servicios sociales comunitarios: Propuesta de un sistema de indicadors, 1998, Siglo XXI
mdausa.org/espanol/esp-mdasvcs, Servicios sociales comunitarios, ,
mdausa.org/espanol/esp-mdasvcs, Servicios para la persona, la família y la comunidad, ,
cruzroja.es/CR-docs, Recusos Cruz Roja, ,
carm.es/csan/dgps/cgi/Know3.exe, Recusos en internet sobre servisios sociales, ,
portal social.net, Generalitat de catalunya, ,
, Revista de Treball social, , Col.legi Oficial de Treball Social i Assistents So
, Documentación sociakl, , Caritas española
Favibc, La Favibc i els Plans de Desenvolupament comunitari, 2000,
Dieguez, Alberto José, La intervención comunitaria, 2000, Ed Espacio
, Todo empieza hoy, ,
, Lista de espera, ,
, La balada de Nayarama, ,
, Tuya siempre, ,
, Mi Hijo, ,
, , ,
, tapas, ,
Pastor,E, Trabajo Social comunitario, 2004, Diego Marín
Alarcon Barba,Olivia, El voluntariado, 1998, Trabajo Social Hoy
Alemana,MC y Garcia M., la contribución del trecer sector al bienestar social, 1999, Misnisterio de Trabajo i Asuntos Sociales
Bejar,Helena, La organización de la espontaneidad, 2001, Documentación social nº122
xarxa, Treball comunitari.cat, 2010,
Generalitat de Catalunya, Programes i Projectes comunitaris, 2010, secretaria d' Acció Ciutadana

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent