DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PRACTICUM D'INVESTIGACIO APLICADA Codi 15051019
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 0 9 Troncal Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
TORRENS BONET, RAMONA
Adreça electrònica noelia.cardenas@urv.cat
ramona.torrens@urv.cat
cristina.garcia@urv.cat
nuria.segura@urv.cat
Professors/es
CÁRDENAS OLESTI, NOÈLIA
TORRENS BONET, RAMONA
GARCÍA MORENO, CRISTINA
SEGURA BISBAL, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant El Pràcticum d'Investigació Aplicada consisteix en el disseny i desplegament d'una investigació sobre fenomens i/o realitats de caràcter social en les que intervé el professional del Treball Social.

Competències
Codi  
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A16 Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B12 Capacitat d'organització i planificació
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Desenvolupar les tasques corresponents a l'acció de recerca, mitjançant la projecció i desenvolupament d'una recerca de caràcter microsocial A5
A9
A14
A15
B2
B4
B9
B11
B12
B13
C2
C3
C5
Comprendre el valor de la recerca aplicada, articulant una proposta d'intervenció fonamentada en els resultats de la recerca A5
A15
A16
B3
B4
B12
B13
C5
Experimentar l´ús de tècniques de recerca que permeten l'aproximació de l'estudiant al coneixement de les realitats socials de les persones i/o institucions (entrevistes, enquestes, grups de discussió..) B1
B2
B5
B7
B9
B11
B12
C2
C3
C5
L'alumne ha de ser capaç de dissenyar un pla de treball viable i dur a a terme la seva execució B2
B4
B7
B9
B12
C5
Accedir a través de diferents fonts d'informació a les dades pertinents per als objectius de la recerca i procedir al tractament, anàlisi i interpretació de les mateixes B3
B9
B11
B13
C2
C5

Procediments de selecció
Procediments
El procediment per a la definició de l'objecte d'estudi del treball de recerca i per a l'assignació del professor tutor del Pràcticum d'Investigació Aplicada consisteix en:
- Presentació per part de l'estudiant de la proposta temàtica i de la realitat o fenomen que proposa estudiar.
- Comunicació a cada estudiant de la tutora assignada per al seguiment i desenvolupament del treball de recerca. Els criteris d'assignació són: la temàtica objecte d'estudi, la metodologia de recerca proposada i la disponibilitat horària de l'estudiant per assistir a les sessions grupals pel matí o per la tarda.
- Comunicació per part de l'equip de tutores del Pràcticum de l'acceptació o no de la proposta. En cas que no es consideri viable la proposta presentada, la tutora acompanyarà l'estudiant a reconduir i reformular el seu objecte d'estudi.
- En cas de recerques que impliquin contacte amb entitats o institucions, a petició de l'estudiant, la coordinadora establirà els contactes formals que cada cas requereixi.

La calendari previst per a aquestes activitats es lliurarà a la sessió col·lectiva de presentació del Pràcticum d'Investigació Aplicada.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries 2 0 2
 
Selecció de posició de pràctiques 5 15 20
Estada / execució de pràctiques 10 50 60
Treballs 10 50 60
Relació amb el tutor de pràctiques intern 28 50 78
 
Relació amb el tutor de pràctiques extern 5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió col·lectiva amb els estudiants per a la presentació dels objectius de l'assignatura i de la metodologia proposada per al seu desenvolupament, així com de la temporalització de les activitats a realitzar durant tot el curs acadèmic.
Selecció de posició de pràctiques Es defineix el procediment i criteris a seguir en l'acceptació de la proposta de recerca de l'estudiant i en l'assignació del professor tutor que a través de sessions grupals i de tutoria personalitzada farà en seguiment del procés de recerca de cada estudiant al llarg de tot el curs acadèmic.
Estada / execució de pràctiques L'execució de les pràctiques consisteix en el disseny i desplegament d'una investigació social d'un fenomen, realitat social i/o institució de l'àmbit de les ciències socials i on tingui cabuda l'acció professional del treballador social. A partir de l'informe dels resultats de la recerca l'estudiant planteja un projecte d'intervenció que incideixi en la millora i/o canvi de la realitat observada.
Treballs Al llarg de tot el curs acadèmic l'estudiant ha de lliurar tres treballs:
- El projecte de recerca
- L'informe final de la recerca
- El projecte d'intervenció
En l'apartat de mecanismes de coordinació i seguiment es proposen les guies per a l'elaboració d'aquests treballs.
Relació amb el tutor de pràctiques intern La relació de cada estudiant amb el seu professor tutor, es basa en l'atenció personalitzada de tot el procés d'aprenentatge de l'alumne durant el disseny i desenvolupament de la recerca. Es tracta d'una relació d'orientació i d'acompanyament tant pel que fa a les orientacions teòriques sobre l'àmbit temàtic de la recerca com a les metodologies i tècniques d'investigació i d'anàlisi. Per tal de respectar el ritme de treball de cada estudiant les tutories individualitzades seran pactades entre el tutor i l'alumne.
Paral·lelament a l'atenció individualitzada, cada tutor realitza amb el seu grup d'estudiants vuit sessions de seminaris organitzades entorn el mètode científic de recerca en ciències socials.
Relació amb el tutor de pràctiques extern En la realització d'aquestes pràctiques no es preveu necessariament l'existència d'un tutor extern i per tant no es contempla en l'organització de l'assignatura.
Malgrat aixó, alguns del treballs de recerca proposats pels alumnes requereixen d'un guiatge de professionals de les institucions, de manera que el tipus de relació d'aquests amb els estudiants i amb els tutors interns es defineix de forma particular per a cada cas.

Mecanismes coordinació/seguiment
 
Relació amb el tutor de pràctiques intern
Treballs
Selecció de posició de pràctiques
Descripció
MECANISMES DE SEGUIMENT: 1.- SESSIONS DE TUTORIA GRUPAL: Un cop vista la proposta de tema presentada per l'estudiant, s'assigna a cada alumne un tutor i un grup de tutoria. Les sessions grupals seran de dues hores (amb el corresponent tutor), amb l’objectiu d’ajudar i conduir metodològicament a l’alumne a projectar i executar una investigació; des de l’estudi de les tècniques de documentació i recollida de dades fins al coneixement de les tècniques d’anàlisi i redacció dels resultats de la investigació. El contingut de les sessions serà: 1era. Sessió: Justificació de la investigació i revisió de la literatura (perfil bibliogràfic de la investigació). 2ona. Sessió: Delimitació de les unitats d'anàlisi i observació. Determinació dels objectius i les hipòtesis. Determinació de les variables i els indicadors de la investigació. 3era. Sessió: Desenvolupament de la justificació de l'estratègia metodològica. Disseny dels instruments de recollida de dades. 4art. Sessió: El qüestionari 5ena. Sessió: L’entrevista i la seva aplicació. L’entrevista en profunditat. 6ena. Sessió: Preparació del treball de camp 7ena. Sessió: L’anàlisi de dades: anàlisi quantitativa. 8ena. Sessió: L’anàlisi de dades: anàlisi qualitativa. 9ena. Sessió: Redacció dels resultats. 2.- TUTORIA INDIVIDUALITZADA: El seguiment i orientació de tot el procés de recerca dels estudiants es realitza de forma individualitzada amb el tutor corresponent i a petició de l'alumne, a fi de poder respondre a les necessitats concretes de cada alumne i respectar el seu ritme de treball. GUI PER A LA PROPOSTA DE TEMA Nom i cognoms Telèfons de contacte Adreça de correu electrònic Convocatòria d’avaluació: 1. QUÈ es vol estudiar?, QUI és el subjecte de recerca (perfil, edat, ..)?: desenvolupament de les idees bàsiques del tema objecte d’estudi. 2. PERQUÈ?: què és el que motiva la recerca sobre aquest objecte d’estudi 3. LLOC on es desenvolupa la recerca: ciutat, barri, institució, etc. 4. COM?: quin és el procés metodològic que preveus seguir (entrevistes, qüestionaris, anàlisi documental, etc.) 5. FONTS BIBLIOGRÀFIQUES: Cita les referències bibliogràfiques de 6 textos i/o documents relacionats amb el tema de recerca (un màxim de 3 poden ser extretes de pàgines web) 6. Indica, si és el cas, aquelles organitzacions amb les que pots tenir contacte (pel treball, per les pràctiques d’intervenció, per col·laboracions puntuals, etc.), estiguin o no relacionades directament amb el tema de recerca escollit. Assenyala si existeix algun motiu que justifiqui la necessitat d’assistir a les sessions grupals en horari de matí o de tarda. GUIES D'ELABORACIÓ DELS TREBALLS: A) PROJECTE DE RECERCA 1. OBJECTE D'ESTUDI 1.1. Definició de l'objecte d'estudi de la investigació. Cal tenir en comte que l'objecte d'estudi inclou: - El plantejament del tema o problema que motiva la investigació amb indicació de les seves característiques. - La justificació real de la necessitat social i objectiva de la investigació, deixant constància dels beneficis socials i humans que se n'espera obtenir. - La delimitació dels subjectes a estudiar (població d'estudi) així com la seva selecció. 1.2. Revisió dels antecedents teòrics en què es fonamenta la recerca. En aquest apartat cal fer una revisió d'aquells treballs teòrics o empírics directament relacionats amb el tema i l'orientació que es dóna a la investigació. Es tracta de reflectir tots aquells fonaments teòrics que sustentaran el plantejament del treball de recerca empírica. Cal evitar les referències redundants; es faran evidents les dades conceptuals o empíriques més significatives d'aquests estudis, així com de les conclusions a què arriben; més tard, hauran de ser utilitzades per desenvolupar correctament l'anàlisi de les dades. 2. METODOLOGIA 2.1. Definició dels objectius i de les hipòtesis de la investigació. QUÈ ES VOL ESTUDIAR? - Formulació d'objectiu/s general/s i específics de la recerca. - S'indicaran les hipòtesi, cas que se'n plantegin. - Definició operativa de les variables: es tracta de concretar i simplificar el nivell d'abstracció dels objectius i, per tant, de fer-los operatius a través de les variables fins al punt que ens permetin assolir la recerca. 2.2. Definició de les tècniques i dels instruments d’investigació. COM ES PREVEU ACONSEGUIR-HO? Cal introduir les tècniques d'investigació justificant tota l'estratègia metodològica (per què fem servir unes tècniques i no unes altres). Després cal explicitar quines tècniques concretes de recollida de dades es faran servir, amb indicació dels instruments (model de qüestionari, guió d'entrevista, fitxa de buidatge documental...). Cal confeccionar els instruments de recollida de dades. B) INFORME FINAL 0. ÍNDEX 1. INTRODUCCIÓ 1.1. Raons que justifiquen l'estudi (plantejament de l'interès personal en el tema o el mòbil personal de la investigació, juntament amb la seva gènesi). Definició de l'objecte d'estudi, delimitació de les unitats d'anàlisi i d'observació, contextualització sòcio-demogràfica (Institució, comunitat...). 1.2. Valoració de l'estat actual del tema elegit com a objecte d'estudi amb referència concreta als antecedents històrics, fonts i estudis precedents teòrics o empírics amb les dades més significatives. 2. PLANTEJAMENT METODOLÒGIC 2.1. Objectius i/o hipòtesis. 2.2. Definició operativa de les variables. 2.3. Justificació metodològica. Descripció del sistema de selecció de les unitats d'observació. Plantejament de l'adequació entre els objectius i la metodologia utilitzada (descriptiva, longitudinal, comparativa). Tècniques d'investigació i fonts documentals utilitzades. Procediments d'elaboració d'instruments de recollida i classificació de les dades (guions d'entrevista, qüestionaris, fitxes de buidatge...), i resultats de les proves prèvies. Tipus i modalitat de l'anàlisi de les dades obtingudes: anàlisi quantitativa, anàlisi qualitativa. 3. EXPOSICIÓ I ANÀLISI DELS RESULTATS En aquest punt cal desenvolupar amb un ordre coherent el cos de la investigació de forma clara, detallada i global. És la part més important en tant que dóna a conèixer els resultats empírics de la recerca. Cal establir críticament la validesa i la fiabilitat dels resultats comparant-los amb els resultats obtinguts amb altres fonts. S'ha de discutir el sentit científic de les dades, la seva significació en relació a la teoria precedent, les seves limitacions i les qüestions rellevants descobertes en l'estudi i, també aquelles que estan sense resoldre encara. 4. CONCLUSIONS Es tracta de presentar els resultats a partir dels objectius inicials, relacionant les diverses parts de l'argumentació, resumint les idees desenvolupades. 5. PROPOSTES D'ACTUACIÓ En base als resultats de la recerca cal articular propostes d'intervenció de millora que incideixin en la realitat fenomen estudiat. Aquestes propostes han d'estar ben elaborades i amb contingut suficient com per que es vegi la necessitat de l'actuació professional. 6. ANNEXOS Còpia dels instruments de recerca utilitzats. Notes i cites excessivament llargues. Documents font de la investigació que són objecte d'anàlisi i d'estudi: (models d'expedients, normatives legals, etc.). Terminologies, taules cronològiques, gràfics, mapes i altres documents que siguin rellevants per a la recerca. 7. BIBLIOGRAFIA Referenciar correctament les cites bibliogràfiques dels texts i materials que han estat citats al llarg del treball. C) PROPOSTA D'INTERVENCIÓ: 1. Naturalesa i fonamentació (PERQUÈ): Descripció del que es pretén dur a terme amb aquesta proposta, quina és la seva finalitat. Caràcter de la intervenció: preventiu, de tractament, rehabilitació, informació, assessorament, etc. Síntesi de les conclusions de l'estudi que justifiquen la proposta d'intervenció, basada en els resultats obtinguts en la nostra investigació. Què què és el que origina la realització de la nostra proposta. 2. Objectius (QUÈ PRETENEM): Hem de definir els objectius generals, que corresponen al propòsit de la intervenció, els secundaris que són les posteriors especificacions o passos que s'han de donar per aconseguir l'objectiu general. 3. Determinació de les actuacions (COM HO ACONSEGUIREM): Definir en què consisteixen el conjunt d'actuacions que proposem i com preveiem el seu desplegament i implementació. Especificació dels recursos bàsics (humans, financers, institucionals, etc.) per al desplegament de les actuacions.

Avaluació
  Descripció Pes
Estada / execució de pràctiques A través del seguiment individualitzat per part del tutor s'avalua els aprenentatges durant tot el procés de la recerca. Es tindrà el compte: l'assistència a les sessions grupals, el compliment en el lliurament del projecte de recerca, la capacitat d'autonomia en la presa de decisions, la capacitat de fer una bona recerca d'informació, el desplegament dels instruments de recerca i la motivació i superació personal al llarg de tot el procés. 40%
Treballs S'avaluaran els treballs corresponents al desenvolupament del pràcticum:
1.- Projecte de recerca. Es tracta d'un projecte que cal lliurar al tutor corresponent a fi de revisar-lo i corretgir-lo per tal de poder continuar amb la fase de treball de camp. No té una valoració percentual de la qualificació final.
2.- L'informe final i la proposta d'intervenció. Tenen una valoració del 60% de la nota final.
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris generals per a l'avaluació del Pràcticum d'Investigació Aplicada són: 1.- Existència efectiva d'un procés investigador empíric demostrat mitjançant el contingut de la monografia. 2.- Revisió bibliogràfica actual i adequada a la temàtica de la investigació. 3.- Explicació i coherència del model investigador, de la metodologia de recollida de dades i de les tècniques utilitzades. 4.- Coherència i lògica en l'anàlisi i la interpretació de les dades i en les conclusions formulades. 5.- Pertinença de la proposta d'actuació en relació als resultats de la investigació. Creativitat en les propostes. 6.- Compliment estricte dels aspectes més formals de presentació de tot treball acadèmic: presentació, redacció coherent i fluida, capacitat de síntesi, estructuració i organització de la informació, correcció en la utilització de cites i de les referències bibliogràfiques, etc. 7.- La motivació i superació personal de l'estudiant durant tot el procés de la recerca, considerant els ritmes personals de cada alumne i els condicionants corresponents a cada objecte d'estudi.


Fonts d'informació

Bàsica

AZOFRA, Maria José (1999), Cuestionarios. Cuadernos Metodológicos núm. 26. CIS. Madrid.
BRUNET, Ignasi; PASTOR, Imma; BELZUNEGUI, Àngel (2002), Tècniques d’Investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Pòrtic. Biblioteca universitària.
CEA D’ANCONA, A. (1996) Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid. Síntesis.
DELGADO, J.M. y GUTIERREZ, J. (1994), Métodos y técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid. Síntesis.
GUASCH, O. (1997), La observación. Madrid. CIS.
PUJADAS, J.J. (cood.); COMAS, D.; ROCA, J. (2004) Etnografia. Barcelona. Editorial UOC.

MIGUEL, J. (1996), Autobiografías. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos.
PONS, I (1993), Programación de la investigación social. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos.
PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales. Madrid. CIS. Cuadernos metodológicos.
ROJAS Soriano, Raúl (1987-2000) Guia para realizar investigaciones sociales. Plaza y Valdés, S.A. de C.V. México
SIERRA BRAVO, R. (2001), Técnicas de Investigación Social. Madrid. Paraninfo.
TAYLOR, S. J.; BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona Paidós.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
METODES I TECNIQUES D'INVESTIGACIO SOCIAL/15051003
ESTADISTICA APLICADA A LES CIENCIES SOCIALS/15051102