Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A4 |
Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A7 |
Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A13 |
Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A18 |
Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A20 |
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats. |
A22 |
Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
A24 |
Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Reconèixer i analitzar críticament la importància dels valors personals, professionals, legals i institucionals, i dels usuaris en la pràctica quotidiana del treballador social i que poden generar els conflictes ètics.
|
A3 A5 A7 A14 A15 A16 A23
|
B3 B5 B6 B9
|
C3 C5
|
Conèixer el marc filosòfic de l'ètica general i professional i els conceptes en els que es desenvolupa |
A9
|
B1 B4 B11 B13
|
C5
|
Apropar-se a la reflexió ètica del món contemporani i tenir capacitat de comprendre com s'han construït les diferents visions del món en relació a les morals.
|
A9
|
B1 B3 B5 B6 B11
|
C3 C4 C5
|
Analitzar i proposar la relació que s'ha d'establir entre la finalitat de la professió i les pràctiques professionals que haurà de dur a terme, així com pensar en els principis d'actuació ètica per tal d'elaborar un judici propi i iniciar-se en el procés de reflexió ètica de la professió |
A2 A3 A5 A7 A9 A18 A23
|
B2 B5 B6 B7 B9 B11 B13
|
C5
|
Habituar-se a afrontar el conflicte ètic, problemes i dilemes de la pràctica del Treball Social. |
|
B1 B4 B9
|
|
Adquirir les bases conceptuals necessàries per analitzar les qüestions, els problemes i els dilemes ètics, i entendre per aplicar els procediments i mecanismes necessaris per poder prendre decisions ètiques davant els conflictes morals que planteja l'exercici de la pràctica professional
|
A1 A4 A5 A7 A9 A13 A15 A16 A18 A20 A22 A23 A24
|
B1 B2 B4 B5 B6 B7 B11
|
C3 C5
|
Conèixer i exercir la professió de manera coherent amb el Codi d'Ètica i Deontològic dels Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.
|
A1 A7 A23
|
B6 B7 B9
|
C5
|
Tenir capacitat de raonar i argumentar el posicionament ètic respecte les situacions a les que s'haurà d'enfrontar i sobre les que haurà de prendre decisions. |
A1 A2 A3 A5 A7 A11 A14 A19 A20 A22 A23
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B13
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Presentació de l'assignatura
|
Aproximació a l'ètica des de la vida quotidiana
Objectius operatius de l'ètica en la pràctica del Treball Social
El fet moral com a norma relativa a les cultures
Presentació de conceptes relacionats amb l'ètica
|
Conceptes bàsics en l'estudi de l'ètica
|
Diferències entre ètica i moral
Relació moral-llenguatge
La norma moral
Tipus de normes morals
L'estructura de l'acte moral i els seus elements
|
La perspectiva ètica en l'aplicació del Treball Social
|
Valors ètics de la pràctica professional del Treball Social
Dimensions de l'ètica professional: teleològica, deontològica, i pragmàtica
Deures i drets del Treballador Social
Qüestions ètiques, problemes ètics, i dilemes ètics
Anàlisi dels factors que generen els conflictes ètics en el Treball Social
Els dilemes més comuns
|
Treball social i política social
|
Objectiu general de la política social
Anàlisi de la definició de Política Social i conseqüències pràctiques en el Treball Social
Objectius operatius de la política social
Anàlisi ètic dels models de política social
Problemes pel desenvolupament del Treball Social dins el marc de la política social i de Serveis Socials
Relació entre Treball Social i Política social
|
La tasca política del treballador social com a gestió del conflicte social: anàlisi del treball social comunitari
|
La desigualtat social com a font del conflicte
Canvis socials, culturals i de valors i intervenció social
Els treballadors socials en el sistema polític
Articulació entre la política i els valors socials
Participació ciutadana i professional en el sistema polític democràtic
|
Perspectives ètiques en l'aplicació del Treball social
|
Principals línies teòriques, metodològiques, i filosòfiques de la pràctica del treball social:
a) adaptativa
b) educativa-reformadora
c) crítica-transformadora
|
Implicacions pràctiques de l'aplicació del Codi Ètic i Deontològic del Treball Social |
Principis i valors generals del Treball Social: dignitat de la persona, acceptació-no discriminació, autodeterminació, intimitat de la persona-confidencialitat, participació, responsabilitat i competència, drets humans. Història i evolució. Marcs i models de referència.
Drets i deures dels usuaris: dret a l'atenció integral, a l'informació, a la qualitat de l'atenció, a la confidencialitat, a la intimitat, a conèixer les normatives, a ser atès en les seves reclamacions, respecte a la pròpia ètica del usuari, etc.
El codi d'Ètica i deontològic dels Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya: funcions, límits i possibilitats, tipus de codis, altres formes d'autorregulació.
|
El procés de presa de decisions
|
Perspectives ètiques i tipus de justificacions
Presentació i anàlisi de les justificacions utilitaristes
Presentació i anàlisi de les justificacions deontologistes
Valors en el Treball Social utilitaristes
Valors en el Treball Social deontologistes
Caràcter ètic de la presa de decisions
Definició i implicacions pràctiques en el Treball Social del concepte de "presa de decisions"
Formes de participació en el procés de presa de decisions
Anàlisi ètic de les principals formes de posicionament a la pràctica professional: assistencialista, medico-tecnocràtica, psicosocial.
El procés de presa de decisions: actors i etapes.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Debats |
|
2 |
5 |
7 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Treballs |
|
10 |
25 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
0 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Anàlisi d'un article de premsa sobre "La niña salvaje" per entendre a nivell de la vida quotidiana el signficat dels conceptes relacionats amb l'ètica i les implicacions socials d'aquesta. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts del programa per part de la professora |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensaran unes postures contràries sobre temes relatius a la perspectiva ètica en el treball social -aplicada o no- que ens permetin reflexionar sobre el diferents punts de vista; per la qual cosa, prèviament en l'espai de l'aula o de casa, s'hauran de preparar els arguments necessaris de defensa pròpia i rèplica als altres grups. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes sobre un tema en concret de caràcter pràctic relatiu al contingut de l'assignatura: proposta d'intervenció, descripció dels usuaris dels serveis socials, presentació de casos on es reflecteixin els drets i deures dels usuaris dels serveis socials, etc. a fi de fer una posada en comú, i reflexionar en conjunt sobre les idees preconcebudes i les relacionades amb la teoria. |
Treballs |
Cada alumne realitzarà una reflexió de caràcter individual sobre 5 de les pràctiques realitzades grupalment a l'aula:
a) proposar una definició del treball social i analitzar-ne les conseqüències ètiques a nivell pràctic
b) proposar i defensar un model de política social coherent amb la visió particular del Treball Social
c) defensar el tipus de pràctica del treball social amb la que s'estigui més d'acord i analitzar la intervenció en un cas des de la perspectiva que s'assumeix
d) analitzar i reflexionar sobre la proposta d'intervenció comunitària que els alumnes han elaborat en altres assignatures des del punt de vista del procés de presa de decisions
e) reflexionar des d'una perspectiva ètica global sobre la seva visió del treball social
|
Resolució de problemes, exercicis |
De manera grupal les/els alumnes formularan, analitzaran, i proposaran una resolució, així com l'exposaran argumentativament a la resta d'aula, un problema o exercici relacionat amb l'ètica en la pràctica professional dels treballadors socials.
|
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Cada alumne realitzarà una reflexió de caràcter individual sobre 5 de les pràctiques realitzades grupalment a l'aula, cadascuna de les quals valdrà un punt:
a) proposar una definició del treball social i analitzar-ne les conseqüències ètiques a nivell pràctic
b) proposar i defensar un model de política social coherent amb la visió particular del Treball Social
c) defensar el tipus de pràctica del treball social amb la que s'estigui més d'acord i analitzar la intervenció en un cas des de la perspectiva que s'assumeix
d) analitzar i reflexionar sobre la proposta d'intervenció comunitària que els alumnes han elaborat en altres assignatures des del punt de vista del procés de presa de decisions
e) reflexionar des d'una perspectiva ètica global sobre la seva visió del treball social
|
50% |
Proves de Desenvolupament |
Com a prova final de curs cada alumne haurà de lliurar individualment les respostes al qüestionari sobre 5 lectures referents a temes relatius a l'ètica en el treball social. |
50% |
Altres |
L'actitud i la participació a classe podran ser valorats positivament en la nota final |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Acha Irizar, F, Etica i Moral, Mensajero, 1985
Aranguren, José L, Etica, Alianza Universal, 1985
|
Acha Irizar, F. (1985) Etica i Moral. Bilbao. Mensajero Aranguren, José L (1985). Ètica. Madrid. Alianza Universal. Aranguren, José L (1988). Moral de la vida cotidiana. Madrid. Tecnos. Arnau, H, Doltra, M, Gutiérrez J.M, Lasterra, J, Monjón R, Navarro, G (1992). L'ètica, ahir i avui. Disseny editorial de Catalunya. Barcelona Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós. Bas, Carme (1995). Corrents i pensadors de la filosofia. Barcelona. Castellnou Edicions. Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas. Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao. Buxarrais, M.R, Carrillo, I, Galceran M. Del Mar i ...... (1990). Ètica i escola: el tractament pedagògic de la diferència. Barcelona. Rosa Sensat. Edicions 62. Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona. Diputació de Barcelona. L'ètica en el servei públic. Pràctica i temes actuals. Barcelona. Domingo Moratalla, A (2001). Lo que usted estudio y nunca debio olvidar de Etica (puesto al dia). Madrid. Acento Editorial. Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social pricipios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS. Fromm, Erich (1978). ¿Tener o ser?. Madrid. Fundación de Cultura Económica. Fromm, Erich (1998). Per una ètica humanística. Barcelona. Edicions 62. Grazziosi, L (1978). Códigos de Ètica del Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas. Kisnerman, N (1982). Ètica para el Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas. MacIntyre, Alasdair (1998). Història de la ètica. Barcelona. Paidós. Marinoff, Lou (2001). Més Plató i menys Prozac. Barcelona. Edicions B. Martin Mateo, R (1987). Bioética y Derecho. Barcelona. Ariel. Nino, C.S (1987). Ètica y Derechos Humanos. Barcelona. Paidós. Revista de Treball Social. Barcelona. Juny 1997. Número 146. Salcedo, D (2001). Autonomia y Bienestar. Madrid. Comares. Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea. Torralba, F (1997). Les ètiques d'avui. Barcelona. Claret. Tugendhat, Ernest (1988). Problemes de la ètica. Madrid. Crítica. Younghusband, E (1971). Trabajo Social y valores sociales. Madrid. Euramérica. |
Complementària |
|
|
|