Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A4 |
Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A7 |
Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A13 |
Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A18 |
Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A20 |
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats. |
A22 |
Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
A24 |
Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Reconèixer i analitzar críticament la importància dels valors personals, professionals, legals i institucionals, i dels usuaris en la pràctica quotidiana del treballador social i que poden generar els conflictes ètics.
|
A3 A5 A7 A14 A15 A16 A23
|
B3 B5 B6 B9
|
C3 C5
|
Conèixer el marc filosòfic de l'ètica general i professional i els conceptes en els que es desenvolupa |
A9
|
B1 B4 B11 B13
|
C5
|
Apropar-se a la reflexió ètica del món contemporani i tenir capacitat de comprendre com s'han construït les diferents visions del món en relació a les morals.
|
A9
|
B1 B3 B5 B6 B11
|
C3 C4 C5
|
Analitzar i proposar la relació que s'ha d'establir entre la finalitat de la professió i les pràctiques professionals que haurà de dur a terme, així com pensar en els principis d'actuació ètica per tal d'elaborar un judici propi i iniciar-se en el procés de reflexió ètica de la professió |
A2 A3 A5 A7 A9 A18 A23
|
B2 B5 B6 B7 B9 B11 B13
|
C5
|
Habituar-se a afrontar el conflicte ètic, problemes i dilemes de la pràctica del Treball Social. |
|
B1 B4 B9
|
|
Adquirir les bases conceptuals necessàries per analitzar les qüestions, els problemes i els dilemes ètics, i entendre per aplicar els procediments i mecanismes necessaris per poder prendre decisions ètiques davant els conflictes morals que planteja l'exercici de la pràctica professional
|
A1 A4 A5 A7 A9 A13 A15 A16 A18 A20 A22 A23 A24
|
B1 B2 B4 B5 B6 B7 B11
|
C3 C5
|
Conèixer i exercir la professió de manera coherent amb el Codi d'Ètica i Deontològic dels Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya.
|
A1 A7 A23
|
B6 B7 B9
|
C5
|
Tenir capacitat de raonar i argumentar el posicionament ètic respecte les situacions a les que s'haurà d'enfrontar i sobre les que haurà de prendre decisions. |
A1 A2 A3 A5 A7 A11 A14 A19 A20 A22 A23
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B13
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
BLOC 1. Contextualització
|
Conceptes bàsics: definició i interrelació.
Història i principals corrents teòrics de la Filosofia moral.
Història i principals corrents teòriques de l'ètica en Treball Social.
|
BLOC 2. Marc teòrico- pràctic per un exercici ètic del Treball Social. |
Paradigmes i models teòrics en Treball social.
Els actors; usuaris i professionals: Drets i deures d'ambdues parts. Models
de pràctica en treball social.
|
BLOC 3. Dimensions de l'ètica en Treball Social: teleològica, deontològica i pragmàtica. |
Dimensió teleològica.
Dimensió deontològica: Codi d'Ètica i Deontològic.
Dimensió pragmàtica: dilemes ètics. Classificació dels dilemes ètics. Mètodes d'anàlisi en Filosofia Moral. Models de resolució de dilemes ètics en Treball Social. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
10 |
30 |
Debats |
|
2 |
5 |
7 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
15 |
25 |
Treballs |
|
10 |
25 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
0 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la matèria, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura així com dels protocols d'elaboració d'exercicis. |
Debats |
Activitat per grups de discussió d'algun tema relacionat amb la matèria, que requerirà arribar a través de la defensa de diferents postures a la resolució d'un conflicte. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes sobre un tema en concret de caràcter pràctic relatiu al contingut de l'assignatura. |
Treballs |
Treball relacionat amb el contingut de la matèria. |
Resolució de problemes, exercicis |
Plantejament a l'aula d'una situació que caldrà analitzar i cercar les estratègies de resolució. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Realització de treballs individuals i grupals |
50% |
Proves de desenvolupament |
Prova objectiva sobre el contingut de la matèria. |
50% |
Altres |
L'actitud i la participació a classe podran ser valorats positivament en la nota final |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Acha Irizar, F, Etica i Moral, Mensajero, 1985
Aranguren, José L, Etica, Alianza Universal, 1985
|
Acha Irizar, F. (1985) Etica i Moral. Bilbao. Mensajero Aranguren, José L (1985). Ètica. Madrid. Alianza Universal. Aranguren, José L (1988). Moral de la vida cotidiana. Madrid. Tecnos. Arnau, H, Doltra, M, Gutiérrez J.M, Lasterra, J, Monjón R, Navarro, G (1992). L'ètica, ahir i avui. Disseny editorial de Catalunya. Barcelona Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós. Bas, Carme (1995). Corrents i pensadors de la filosofia. Barcelona. Castellnou Edicions. Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas. Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao. Buxarrais, M.R, Carrillo, I, Galceran M. Del Mar i ...... (1990). Ètica i escola: el tractament pedagògic de la diferència. Barcelona. Rosa Sensat. Edicions 62. Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona. Diputació de Barcelona. L'ètica en el servei públic. Pràctica i temes actuals. Barcelona. Domingo Moratalla, A (2001). Lo que usted estudio y nunca debio olvidar de Etica (puesto al dia). Madrid. Acento Editorial. Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social pricipios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS. Fromm, Erich (1978). ¿Tener o ser?. Madrid. Fundación de Cultura Económica. Fromm, Erich (1998). Per una ètica humanística. Barcelona. Edicions 62. Grazziosi, L (1978). Códigos de Ètica del Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas. Kisnerman, N (1982). Ètica para el Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas. MacIntyre, Alasdair (1998). Història de la ètica. Barcelona. Paidós. Marinoff, Lou (2001). Més Plató i menys Prozac. Barcelona. Edicions B. Martin Mateo, R (1987). Bioética y Derecho. Barcelona. Ariel. Nino, C.S (1987). Ètica y Derechos Humanos. Barcelona. Paidós. Revista de Treball Social. Barcelona. Juny 1997. Número 146. Salcedo, D (2001). Autonomia y Bienestar. Madrid. Comares. Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea. Torralba, F (1997). Les ètiques d'avui. Barcelona. Claret. Tugendhat, Ernest (1988). Problemes de la ètica. Madrid. Crítica. Younghusband, E (1971). Trabajo Social y valores sociales. Madrid. Euramérica. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|