DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DEONTOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL Codi 15051101
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SEGURA BISBAL, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.segura@urv.cat
Professors/es
SEGURA BISBAL, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant Existeix un acord general entre professionals i acadèmics del Treball Social en que les qüestions d'ètica, moral i valors són una part inevitable i fonamental del mateix ja que part del nostre treball consisteix en prendre decisions sobre l'actuació en casos particulars que implica entrar en conflicte amb qüestions, problemes i/o dilemes morals. Per aquest motiu, el Treball Social, com totes les professions que estan al servei de les persones, ha d'integrar valors ètics entre els professionals, i tenir eines per poder afrontar i responsabilitzar-nos de les decisions que planteja l'exercici de la pràctica professional. El codi deontològic, com a conjunt de normes i principis que el professional té com a finalitat donar criteris generals que puguin ser una guia a l'hora d'interpretar les qüestions ètiques relacionades amb les conductes i decisions dels treballadors socials en l'exercici de la seva professió. La dimensió pragmàtica de l'ètica dóna el nivell de concreció de la pràctica diària, i per això cal acceptar la necessitat d'establir uns valors comuns basats en els principis bàsics del Treball Social: autodeterminació, individualització, acceptació, actitud exempta de judicis de valor, secret professional, etc., a partir dels quals s'han desenvolupat els diferents codis d'ètica. Aquests han de de ser una guia sobre com haurien de ser les nostres conductes; però tot i així, no podran resoldre tots els conflictes que es plantegen en la pràctica. Per aquest motiu és convenient fomentar un bon nivell de reflexió com a guia i garantia de la "bona pràctica" professional, no tan sols per poder treballar en el difícil context social en que vivim, sinó també, i sobretot, per recordar, protegir i executar l'encàrrec professional que se'ns fa: millorar la qualitat de vida, l'extensió de la justícia social i l'augment del benestar personal i social.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A7 Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A13 Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A16 Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix.
A18 Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix.
A19 Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
A20 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats.
A22 Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
A23 Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes.
A24 Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer i analitzar críticament la importància dels valors personals, professionals, legals i institucionals, i dels usuaris en la pràctica quotidiana del treballador social i que poden generar els conflictes ètics. A3
A5
A7
A14
A15
A16
A23
B3
B5
B6
B9
C3
C5
Conèixer el marc filosòfic de l'ètica general i professional i els conceptes en els que es desenvolupa A9
B1
B4
B11
B13
C5
Apropar-se a la reflexió ètica del món contemporani i tenir capacitat de comprendre com s'han construït les diferents visions del món en relació a les morals. A9
B1
B3
B5
B6
B11
C3
C4
C5
Analitzar i proposar la relació que s'ha d'establir entre la finalitat de la professió i les pràctiques professionals que haurà de dur a terme, així com pensar en els principis d'actuació ètica per tal d'elaborar un judici propi i iniciar-se en el procés de reflexió ètica de la professió A2
A3
A5
A7
A9
A18
A23
B2
B5
B6
B7
B9
B11
B13
C5
Habituar-se a afrontar el conflicte ètic, problemes i dilemes de la pràctica del Treball Social. B1
B4
B9
Adquirir les bases conceptuals necessàries per analitzar les qüestions, els problemes i els dilemes ètics, i entendre per aplicar els procediments i mecanismes necessaris per poder prendre decisions ètiques davant els conflictes morals que planteja l'exercici de la pràctica professional A1
A4
A5
A7
A9
A13
A15
A16
A18
A20
A22
A23
A24
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B11
C3
C5
Conèixer i exercir la professió de manera coherent amb el Codi d'Ètica i Deontològic dels Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. A1
A7
A23
B6
B7
B9
C5
Tenir capacitat de raonar i argumentar el posicionament ètic respecte les situacions a les que s'haurà d'enfrontar i sobre les que haurà de prendre decisions. A1
A2
A3
A5
A7
A11
A14
A19
A20
A22
A23
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B13
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. Contextualització
Conceptes bàsics: definició i interrelació.
Història i principals corrents teòrics de la Filosofia moral.
Història i principals corrents teòriques de l'ètica en Treball Social.

BLOC 2. Marc teòrico- pràctic per un exercici ètic del Treball Social. Paradigmes i models teòrics en Treball social.
Els actors; usuaris i professionals: Drets i deures d'ambdues parts. Models
de pràctica en treball social.
BLOC 3. Dimensions de l'ètica en Treball Social: teleològica, deontològica i pragmàtica. Dimensió teleològica.
Dimensió deontològica: Codi d'Ètica i Deontològic.
Dimensió pragmàtica: dilemes ètics. Classificació dels dilemes ètics. Mètodes d'anàlisi en Filosofia Moral. Models de resolució de dilemes ètics en Treball Social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 10 30
Debats
2 5 7
Presentacions / exposicions
10 15 25
Treballs
10 25 35
Resolució de problemes, exercicis
4 0 4
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura així com dels protocols d'elaboració d'exercicis.
Debats Activitat per grups de discussió d'algun tema relacionat amb la matèria, que requerirà arribar a través de la defensa de diferents postures a la resolució d'un conflicte.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes sobre un tema en concret de caràcter pràctic relatiu al contingut de l'assignatura.
Treballs Treball relacionat amb el contingut de la matèria.
Resolució de problemes, exercicis Plantejament a l'aula d'una situació que caldrà analitzar i cercar les estratègies de resolució.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Realització de treballs individuals i grupals 50%
Proves de desenvolupament Prova objectiva sobre el contingut de la matèria. 50%
Altres

L'actitud i la participació a classe podran ser valorats positivament en la nota final

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Acha Irizar, F, Etica i Moral, Mensajero, 1985
Aranguren, José L, Etica, Alianza Universal, 1985

Acha Irizar, F. (1985) Etica i Moral. Bilbao. Mensajero
Aranguren, José L (1985). Ètica. Madrid. Alianza Universal.
Aranguren, José L (1988). Moral de la vida cotidiana. Madrid. Tecnos.
Arnau, H, Doltra, M, Gutiérrez J.M, Lasterra, J, Monjón R, Navarro, G (1992). L'ètica, ahir i avui. Disseny editorial de Catalunya. Barcelona
Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.
Bas, Carme (1995). Corrents i pensadors de la filosofia. Barcelona. Castellnou Edicions.
Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.
Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.
Buxarrais, M.R, Carrillo, I, Galceran M. Del Mar i ...... (1990). Ètica i escola: el tractament pedagògic de la diferència. Barcelona. Rosa Sensat. Edicions 62.
Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.
Diputació de Barcelona. L'ètica en el servei públic. Pràctica i temes actuals. Barcelona.
Domingo Moratalla, A (2001). Lo que usted estudio y nunca debio olvidar de Etica (puesto al dia). Madrid. Acento Editorial.
Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social pricipios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.
Fromm, Erich (1978). ¿Tener o ser?. Madrid. Fundación de Cultura Económica.
Fromm, Erich (1998). Per una ètica humanística. Barcelona. Edicions 62.
Grazziosi, L (1978). Códigos de Ètica del Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.
Kisnerman, N (1982). Ètica para el Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.
MacIntyre, Alasdair (1998). Història de la ètica. Barcelona. Paidós.
Marinoff, Lou (2001). Més Plató i menys Prozac. Barcelona. Edicions B.
Martin Mateo, R (1987). Bioética y Derecho. Barcelona. Ariel.
Nino, C.S (1987). Ètica y Derechos Humanos. Barcelona. Paidós.
Revista de Treball Social. Barcelona. Juny 1997. Número 146.
Salcedo, D (2001). Autonomia y Bienestar. Madrid. Comares.
Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.
Torralba, F (1997). Les ètiques d'avui. Barcelona. Claret.
Tugendhat, Ernest (1988). Problemes de la ètica. Madrid. Crítica.
Younghusband, E (1971). Trabajo Social y valores sociales. Madrid. Euramérica.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent