DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DEONTOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL Codi 15051101
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Adreça electrònica elisa.abellan@urv.cat
Professors/es
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant Existeix un acord general entre professionals i acadèmics del Treball Social en que les qüestions d'ètica, moral i valors són una part inevitable i fonamental del mateix ja que part del nostre treball consisteix en prendre decisions sobre l'actuació en casos particulars que implica entrar en conflicte amb qüestions, problemes i/o dilemes morals. Per aquest motiu, el Treball Social, com totes les professions que estan al servei de les persones, ha d'integrar valors ètics entre els professionals, i tenir eines per poder afrontar i responsabilitzar-nos de les decisions que planteja l'exercici de la pràctica professional. El codi deontològic, com a conjunt de normes i principis que el professional té com a finalitat donar criteris generals que puguin ser una guia a l'hora d'interpretar les qüestions ètiques relacionades amb les conductes i decisions dels treballadors socials en l'exercici de la seva professió. La dimensió pragmàtica de l'ètica dóna el nivell de concreció de la pràctica diària, i per això cal acceptar la necessitat d'establir uns valors comuns basats en els principis bàsics del Treball Social: autodeterminació, individualització, acceptació, actitud exempta de judicis de valor, secret professional, etc., a partir dels quals s'han desenvolupat els diferents codis d'ètica. Aquests han de de ser una guia sobre com haurien de ser les nostres conductes; però tot i així, no podran resoldre tots els conflictes que es plantegen en la pràctica. Per aquest motiu és convenient fomentar un bon nivell de reflexió com a guia i garantia de la "bona pràctica" professional, no tan sols per poder treballar en el difícil context social en que vivim, sinó també, i sobretot, per recordar, protegir i executar l'encàrrec professional que se'ns fa: millorar la qualitat de vida, l'extensió de la justícia social i l'augment del benestar personal i social.

Competències
Codi  
A1 Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social.
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A7 Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A13 Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A16 Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix.
A18 Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix.
A19 Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats.
A20 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats.
A22 Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
A23 Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes.
A24 Establir, minimitzar i gestionar e risc cap a un mateix i els col•legues a través de la planificació, revisió i seguiment d’accions per a limitar l’estrès i el risc.
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer i analitzar críticament la importància dels valors personals, professionals, legals i institucionals, i dels usuaris en la pràctica quotidiana del treballador social i que poden generar els conflictes ètics. A3
A5
A7
A14
A15
A16
A23
B3
B5
B6
B9
C3
C5
Conèixer el marc filosòfic de l'ètica general i professional i els conceptes en els que es desenvolupa A9
B1
B4
B11
B13
C5
Apropar-se a la reflexió ètica del món contemporani i tenir capacitat de comprendre com s'han construït les diferents visions del món en relació a les morals. A9
B1
B3
B5
B6
B11
C3
C4
C5
Analitzar i proposar la relació que s'ha d'establir entre la finalitat de la professió i les pràctiques professionals que haurà de dur a terme, així com pensar en els principis d'actuació ètica per tal d'elaborar un judici propi i iniciar-se en el procés de reflexió ètica de la professió A2
A3
A5
A7
A9
A18
A23
B2
B5
B6
B7
B9
B11
B13
C5
Habituar-se a afrontar el conflicte ètic, problemes i dilemes de la pràctica del Treball Social. B1
B4
B9
Adquirir les bases conceptuals necessàries per analitzar les qüestions, els problemes i els dilemes ètics, i entendre per aplicar els procediments i mecanismes necessaris per poder prendre decisions ètiques davant els conflictes morals que planteja l'exercici de la pràctica professional A1
A4
A5
A7
A9
A13
A15
A16
A18
A20
A22
A23
A24
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B11
C3
C5
Conèixer i exercir la professió de manera coherent amb el Codi d'Ètica i Deontològic dels Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. A1
A7
A23
B6
B7
B9
C5
Tenir capacitat de raonar i argumentar el posicionament ètic respecte les situacions a les que s'haurà d'enfrontar i sobre les que haurà de prendre decisions. A1
A2
A3
A5
A7
A11
A14
A19
A20
A22
A23
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B9
B13
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. Contextualització per l'estudi de l'ética.
Conceptes bàsics: definició i interrelació.
Història i principals corrents teòrics de la Filosofia moral.
Història i principals corrents teòriques de l'ètica en Treball Social.

BLOC 2. Marc teòrico- pràctic per un exercici ètic del Treball Social. L'ètica i els paradigmes i models teòrics en Treball social.
Els actors; usuaris i professionals: Drets i deures d'ambdues parts.
Models de pràctica en treball social.
BLOC 3. Dimensions de l'ètica en Treball Social: teleològica, deontològica i pragmàtica. Dimensió teleològica.
Dimensió deontològica: Codi d'Ètica i Deontològic.
Dimensió pragmàtica: dilemes ètics. Classificació dels dilemes ètics. Mètodes d'anàlisi en Filosofia Moral. Models de resolució de dilemes ètics en Treball Social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 30 50
Debats
2 5 7
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
Treballs
2 23 25
Tècnica del dilema
7 0 7
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la matèria, fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Exposició dels continguts bàsics de l'assignatura així com dels protocols d'elaboració d'exercicis.
Debats Activitat per grups de discussió d'algun tema relacionat amb la matèria, que requerirà arribar a través de la defensa de diferents postures a la resolució d'un conflicte.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament a l'aula d'excercicis a resoldre en petits grups per analitzar i reflexionar sobre la matèria teòrica aplicada en l'exercici professional. Es realitzarà una posada en comú per grups davant l'aula. El resultat de l'exercici treballat s'utilitzarà per reforçar i continuar les sessions magistrals i per introduir algunes de les sessions pràctiques.
Treballs Redacció d'un article seguint els criteris de presentació de la Revista de Treball Social. Es tracta de presentar una experiència viscuda -durant l'assignatura de pràctiques de l'ensenyament- relacionada amb l'ètica, per tal d'analitzar-la amb el suport de la teoria treballada a classe i el material de suport (dossier lectures).



Tècnica del dilema En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran situacions relacionades amb l'exercici professional i l'ètica. Es tracta d'analitzar, debatre i resoldre en petits grups les situacions plantejades. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia. Es farà el retorn comentat en la següent sessió.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Tècnica del dilema
Descripció
Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Redacció d'un article seguint els criteris de presentació de la Revista de Treball Social. Es tracta de presentar una experiència viscuda -durant l'assignatura de pràctiques de l'ensenyament- relacionada amb l'ètica, per tal d'analitzar-la amb el suport de la teoria treballada a classe i el material de suport (dossier lectures).

25%
Tècnica del dilema En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran situacions relacionades amb l'exercici professional i l'ètica. Es tracta d'analitzar, debatre i resoldre en petits grups les situacions plantejades. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia. Es farà el retorn comentat en la següent sessió. 25%
Proves de desenvolupament Prova objectiva sobre el contingut de la matèria. 50%
Altres

L'actitud i la participació a classe podran ser valorats positivament en la nota final

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

Es mantindrà la nota de les pràctiques de classe (tècnica del dilema): 25%.

Es mantindrà la nota del treball: amb la possibilitat d'entregar-lo el dia de l'examen de la 2a convocatòria, si no s'ha presentat en primera convocatòria o bé si s'ha presentat i està suspès. 25%.

Es durà a terme una prova de desenvolupament: 50%.


Fonts d'informació

Bàsica Banks, Sarah, Ética y valores en el trabajo social, 2000, Paidos
Salcedo, Damian, Autonomía y Bienestar, 2001, Comares
Canimas, Joan, Informe sobre l’estat de la qüestió de l’Ètica Aplicada als Serveis Socials i l’Acció Educativa., 2003, Fundació Campus Arnau d'Escala

Acha Irizar, F. (1985) Etica i Moral. Bilbao. Mensajero

Aranguren, José L (1985). Ètica. Madrid. Alianza Universal.

Aranguren, José L (1988). Moral de la vida cotidiana. Madrid. Tecnos.

Arnau, H, Doltra, M, Gutiérrez J.M, Lasterra, J, Monjón R, Navarro, G (1992). L'ètica, ahir i avui. Disseny editorial de Catalunya. Barcelona

Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.

Ballestero, Alberto (2004) “Aportacions de la filosofia al treball social: l’existencialisme de F. Krill.” a Revista de Treball Social, núm. 175, pàg. 28- 56. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya.

Bas, Carme (1995). Corrents i pensadors de la filosofia. Barcelona. Castellnou Edicions.

Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.

Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.

Buxarrais, M.R, Carrillo, I, Galceran M. Del Mar i ...... (1990). Ètica i escola: el tractament pedagògic de la diferència. Barcelona. Rosa Sensat. Edicions 62.

Canimas, J (2003) Informe sobre l’estat de la qüestió de l’Ètica Aplicada als Serveis Socials i l’Acció Educativa. Amb una proposta de constitució d’un Observatori d’Ètica Aplicada. Fundació Campus Arnau d’Escala.

Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.

Diputació de Barcelona. L'ètica en el servei públic. Pràctica i temes actuals. Barcelona.

Domingo Moratalla, A (2001). Lo que usted estudio y nunca debio olvidar de Etica (puesto al dia). Madrid. Acento Editorial.

Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social pricipios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.

Fromm, Erich (1978). ¿Tener o ser?. Madrid. Fundación de Cultura Económica.

Fromm, Erich (1998). Per una ètica humanística. Barcelona. Edicions 62.

Fuentes, Teresa (2001) "Abordar el conflicto moral. De la inteligencia ética personal a la inteligencia ética compartida". Revista Educación Social núm. 17,Fundació Pere Tarrés Barcelona.

Fuentes, Teresa (2004) "Los conflictos éticos en la práctica del Trabajo Social. Una experiencia de sistematización". Servicios Sociales y Política Social núm. 68. Consejo Superior de Colegios Profesionales de Asistentes Sociales y Trabajadores Sociales. Madrid.

Grazziosi, L (1978). Códigos de Ètica del Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.

Kisnerman, N (1982). Ètica para el Servicio Social. Buenos Aires. Humanitas.

MacIntyre, Alasdair (1998). Història de la ètica. Barcelona. Paidós.

Marinoff, Lou (2001). Més Plató i menys Prozac. Barcelona. Edicions B.

Martin Mateo, R (1987). Bioética y Derecho. Barcelona. Ariel.

Moya Bernal, A y Barbero Gutiérrez, J (coord.) (2005). Malos tratos a personas mayores: guía de actuación. IMSERSO.

Nino, C.S (1987). Ètica y Derechos Humanos. Barcelona. Paidós.

Robertis De, Cristina (2003) Fundamentos del Trabajo Social: ética y metodología. Nau Llibres. Universista de València. València.

Reid, William J. (2003) “El coneixement aplicat a la pràctica del treball social: una anàlisi de les tendències”, a Revista de Treball Social, núm. 163, pàg. 6- 51. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista de Treball Social. Número 146. Juny 1997. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista de Treball Social. Número 175. Setembre 2004. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Revista: Monogràfic: L'ética en els serveis socials. Quaderns d'Acció Social i Ciutadania. Núm. 6. Setembre 2009. [Recurs electrònic]

Salcedo, D (2001). Autonomia y Bienestar. Madrid. Comares.

Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.

Torralba, F (1997). Les ètiques d'avui. Barcelona. Claret.

Tugendhat, Ernest (1988). Problemes de la ètica. Madrid. Crítica.

Younghusband, E (1971). Trabajo Social y valores sociales. Madrid. Euramérica.

Vila-Abadal, J (2007) "Entre la ciència i l'ètica", a Revista de Treball Social. Núm. 181. Col·legi Oficial d'Assistents Socials i Diplomats en Treball Social de Catalunya. Barcelona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent