DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PEDAGOGIA SOCIAL Codi 15051201
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
SOLE BLANCH, JORDI
Adreça electrònica jordi.sole@urv.cat
Professors/es
SOLE BLANCH, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Definició continguts BOE: Áreas y Procesos de Intervención en la Pedagogía Social. Los agentes de la Pedagogía Social. Educación y modelos de aprendizaje social.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar el concepte, els objectes i les funcions pròpies de la Pedagogia Social, així com les relacions que s'estableixen amb les Ciències de l'Educació. A9
A14
A15
A16
A17
B3
B6
C3
2. Apreciar l'evolució històrica en la concepció de la Pedagogia Social i valorar la seva importància actual. A9
A14
A15
B6
C3
3. Analitzar els diversos àmbits d'intervenció de la Pedagogia Social. A4
A5
A9
A14
B2
B3
C2
4. Aplicar l'orientació pragmàtica i directament relacionada amb les diferents realitats sòcioeducatives a la intervenció professional futura. A2
A3
A4
A5
A6
A8
A10
A16
B2
B3
B4
5. Prendre consciència del treball interdisciplinar per afrontar la intervenció professional en les diferents realitats sòcio-educatives A6
A10
A11
A22
A25
B2
B5
B10
B12
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc A - Temes Generals 1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
4. Noves formes d’integració social. La colonització de les consciències pels mitjans de comunicació.
Bloc B - Temes Específics 1. Desestructures familiars. Crisis de parella. Violència de gènere.
2. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de protecció. L’internament en centres.
3. Desadaptació escolar: absentisme, bullying.
4. Conflictes en la joventut. Delinqüència juvenil. Oci, drogues, alcoholisme. Avortament. Grups radicals i violència al carrer.
5. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Procacitat.
6. Sociologia de la pobresa i la marginació.
7. L’atur i la precarietat laboral. Programes de formació ocupacional. La reinserció social i professional.
8. Malalties mentals. Institucions tancades. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
9. La presó i el sistema penitenciari. Assassins i lladres. Mares en presó.
10. Prostitució i proxenitisme. Ludopaties. L’efecte “las vegas”.
11. Homosexualitat. L’emergència del col•lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Homofòbia.
12. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
13. Patologies hospitalàries. Malalties cròniques. Malalts terminals. Eutanàsia.
14. Soletat, incomunicació i fantasies mentals. El suïcidi.
15. Deficiències i normalització social.
16. Desadaptació social en el món professional. El síndrome de burn out. Mobbing.
17. Problemàtica de la vellesa.
18. Multiculturalisme i immigració.
19. Metàfores cyborg. Atrapats en la xarxa i el món virtual. Cultures Freak.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
6 3 9
Presentacions / exposicions
3 15 18
Estudis previs
1 15 16
Metodologies integrades
18 0 18
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
1 20 21
Proves de Desenvolupament
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari de l'assignatura, la metadologia docent i el sistema d'avaluació.
La docència d’aquesta assignatura té en compte les diferents càrregues temporals de dedicació del professor i els alumnes. La divisió de l’assignatura en 3 crèdits teòrics i 1’5 crèdits pràctics permet desenvolupar una metodologia que contempla un temps de dedicació a les classes presencials (30h) i un altre a les no presencials (15h).
Sessió Magistral Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran d’escollir un dels temes específics corresponents al bloc – B per fer un treball en grup d’exposició a l’aula que es presentarà de forma conjunta amb el professor de l’assignatura.

L’exposició a l’aula es presentarà a partir de seqüències cinematogràfiques de films que siguin representatius del tema específic que es desenvolupa. L’exposició haurà de contemplar l’explicació descriptiva de la problemàtica social estudiada i la proposta d’intervenció sòcioeducativa que promogui la reeducació o reintegració dels col•lectius afectats.
Estudis previs Els estudis previs fan referència a la preparació que haurà de realitzar cada alumne i cada grup per a presentar el tòpic escollit a l'aula.
Metodologies integrades Els alumnes hauran d'assistir al 80% de les classes presencials en les que es desenvoluparà el contingut de l'assignatura corresponent als dos blocs temàtics, tenint en compte les sessions del professor i les exposicions dels grups de treball.

Atenció personalitzada
 
Estudis previs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves orals
Descripció
El treball col•laboratiu entre professor i alumne exigirà la realització de tutories obligatòries, tant de grup com individuals, a fi d’orientar les activitats i l’aprenentatge dels continguts. Els 1’5 crèdits pràctis de l’assignatura contemplen el temps de preparació i recerca del treball de grup, així com una de les activitats d’avaluació individual. La classe presencial que correspondria a aquests 1’5 crèdits es substituirà per les tutories obligatòries, temps que s’afegirà a l’horari d’atenció a l’alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions S'avaluarà tant l'exposició a l'aula per part del grup com el procés de recerca i estudi per a preparar el contingut del tema escollit. 30% de la nota
Atenció personalitzada Per tal de poder pactar amb cada alumne el pla individual d'acció tutorial cal realitzar almenys dues tutories presencials amb el professor de l'assignatura.
Proves orals Defensa oral en tutoria de la lectura d’un assaig de sociologia o pensament contemporani o d’una obra literària relacionada amb qualsevol dels tòpics de l’assignatura. 30% de la nota
Proves de Desenvolupament Es realitzarà una prova escrita basada en el comentari d'un text relatiu al contingut desenvolupat al llarg de l'assignatura. 40% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes hauran d'assistir a classe el 80% de les sessions. L'avaluació d'aquells alumnes que no puguin assistir a classe exigirà la realització de les següents activitats: - Realització d'un treball escrit d'un tòpic del bloc corresponent als temes específics de l'assignatura. El treball haurà de comptar amb la presentació d'un cas a partir d'una de les pel•lícules de la filmografia, (30% de la nota). - Defensa oral en tutoria de la lectura d'un assaig de sociologia o pensament contemporani o d'una obra literària relacionada amb qualsevol dels tòpics de l'assignatura, (30% de la nota). - Prova escrita a final del quadrimestre d'un comentari de text o un estudi de cas relatius als continguts desenvolupats al llarg de l'assignatura, (40% de la nota).


Fonts d'informació

Bàsica GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social., Dykinson, 2003, Madrid
NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias., Anagrama, 2006, Madrid
GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid
MEIRIEU, Philippe, Frankestein educador., Laertes, Barcelona
NÚÑEZ, Violeta, La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social., Gedisa, 2002, Barcelona
BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid
MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse., Gedisa, 2003, Barcelona
TIZIO, Hebe, Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis., Gedisa, 2003, Barcleona

Complementària

Recomanacions