DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PEDAGOGIA SOCIAL Codi 15051201
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
FERRÉ TRILL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRÉ TRILL, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Àrees i processos d'intervenció a la Pedagogía Social. Subjectes de la Pedagogía Social.

Competències
Codi  
A2 Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos.
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A4 Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A6 Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar.
A8 Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A10 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar.
A11 Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
A15 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents.
A16 Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix.
A17 Treballar amb els comportaments que representen un risc per al sistema client, identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos.
A22 Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals.
A25 Gestionar i dirigir entitats de benestar social.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col•laborativa
B6 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B10 Capacitat de lideratge de grups de treball
B12 Capacitat d'organització i planificació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Identificar el concepte, els objectes i les funcions pròpies de la Pedagogia Social, així com les relacions que s'estableixen amb les Ciències de l'Educació. A9
A14
A15
A16
A17
B3
B6
C3
2. Apreciar l'evolució històrica en la concepció de la Pedagogia Social i valorar la seva importància actual. A9
A14
A15
B6
C3
3. Analitzar els diversos àmbits d'intervenció de la Pedagogia Social. A4
A5
A9
A14
B2
B3
C2
4. Aplicar l'orientació pragmàtica i directament relacionada amb les diferents realitats sòcioeducatives a la intervenció professional futura. A2
A3
A4
A5
A6
A8
A10
A16
B2
B3
B4
5. Prendre consciència del treball interdisciplinar per afrontar la intervenció professional en les diferents realitats sòcio-educatives A6
A10
A11
A22
A25
B2
B5
B10
B12
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc A - Temes Generals 1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
4. Noves formes d’integració social. La colonització de les consciències pels mitjans de comunicació.
Bloc B - Temes Específics 1. Famílies. Desestructures familiars. Crisis de parella. Violència familiar. Paternitat i maternitat. L’avortament.
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències.
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Desadaptació escolar: absentisme, bullying.
5. Delinqüència juvenil. Grups radicals i violència al carrer. Tribus urbanes.
6. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Procacitat. Estereotips.
7. Adiccions. Oci, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
8. Sociologia urbana. Classes socials. Pobresa i marginació.
9. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. Desadaptació social en el món professional. El síndrome de burn out. Mobbing. La reinserció social i professional.
10. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
11. La presó i el sistema penitenciari. Assassins i lladres. Personalitats violentes. Terroristes. Dones a la presó. La tortura.
12. Prostitució i proxenitisme. El turisme sexual.
13. Sexualitats.
13.1. Homoerotisme. Homosexualitat. L’emergència del col•lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Teoria Queer. Homofòbia.
13.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
14. Patologies hospitalàries. Malalties cròniques. Malalts terminals. Eutanàsia.
15. El sentit de la vida. Alienació i solitud. El suïcidi.
16. Deficiències i normalització social.
17. La vellesa.
18. Multiculturalisme i immigració. Cosmopolitisme i diversitat cultural.
19. Subcultures. Freaks i <<Trash Culture>>.
20. La desadaptació al cinema i a la T.V. Els mitjans de comunicació. Els Reality Show.
21. Móns futuristes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
40 0 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 10 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
0 40 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes hauran d'assistir al 80% de les classes presencials en les que es desenvoluparà el contingut de l'assignatura corresponent als dos blocs temàtics, tenint en compte les sessions del professor i les exposicions dels grups de treball.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és obligatòria per a poder orientar els estudis previs. La metodologia docent que es proposa permet realitzar un treball col•laboratiu entre professor i alumnes mitjançant tutories obligatòries que permetran harmonitzar els criteris docents amb els interessos d’estudi i recerca dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Elaboració de dues ressenyes d'obres de referència. 40% de la nota
Proves de desenvolupament Examen teoricopràctic 60% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'examen de la segona convocatòria tindrà les mateixes característiques que el de la primera.


Fonts d'informació

Bàsica GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social., Dykinson, 2003, Madrid
NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias., Anagrama, 2006, Madrid
GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid
MEIRIEU, Philippe, Frankestein educador., Laertes, Barcelona
NÚÑEZ, Violeta, La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social., Gedisa, 2002, Barcelona
BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid
MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse., Gedisa, 2003, Barcelona
TIZIO, Hebe, Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis., Gedisa, 2003, Barcleona

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent