Codi |
|
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A4 |
Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A10 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A17 |
Treballar amb els comportaments que representen un risc per al sistema client, identificant i avaluant les situacions i circumstàncies que configuren aquest comportament i elaborant estratègies de modificació dels mateixos. |
A22 |
Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals. |
A25 |
Gestionar i dirigir entitats de benestar social. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B10 |
Capacitat de lideratge de grups de treball |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Identificar el concepte, els objectes i les funcions pròpies de la Pedagogia Social, així com les relacions que s'estableixen amb les Ciències de l'Educació. |
A9 A14 A15 A16 A17
|
B3 B6
|
C3
|
2. Apreciar l'evolució històrica en la concepció de la Pedagogia Social i valorar la seva importància actual. |
A9 A14 A15
|
B6
|
C3
|
3. Analitzar els diversos àmbits d'intervenció de la Pedagogia Social. |
A4 A5 A9 A14
|
B2 B3
|
C2
|
4. Aplicar l'orientació pragmàtica i directament relacionada amb les diferents realitats sòcioeducatives a la intervenció professional futura. |
A2 A3 A4 A5 A6 A8 A10 A16
|
B2 B3 B4
|
|
5. Prendre consciència del treball interdisciplinar per afrontar la intervenció professional en les diferents realitats sòcio-educatives |
A6 A10 A11 A22 A25
|
B2 B5 B10 B12
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
Bloc A - Temes Generals |
1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
4. Noves formes d’integració social. La colonització de les consciències pels mitjans de comunicació.
|
Bloc B - Temes Específics |
1. Famílies. Desestructures familiars. Crisis de parella. Violència familiar. Paternitat i maternitat. L’avortament.
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències.
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Desadaptació escolar: absentisme, bullying.
5. Delinqüència juvenil. Grups radicals i violència al carrer. Tribus urbanes.
6. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Procacitat. Estereotips.
7. Adiccions. Oci, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
8. Sociologia urbana. Classes socials. Pobresa i marginació.
9. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. Desadaptació social en el món professional. El síndrome de burn out. Mobbing. La reinserció social i professional.
10. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
11. La presó i el sistema penitenciari. Assassins i lladres. Personalitats violentes. Terroristes. Dones a la presó. La tortura.
12. Prostitució i proxenitisme. El turisme sexual.
13. Sexualitats.
13.1. Homoerotisme. Homosexualitat. L’emergència del col•lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Teoria Queer. Homofòbia.
13.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
14. Patologies hospitalàries. Malalties cròniques. Malalts terminals. Eutanàsia.
15. El sentit de la vida. Alienació i solitud. El suïcidi.
16. Deficiències i normalització social.
17. La vellesa.
18. Multiculturalisme i immigració. Cosmopolitisme i diversitat cultural.
19. Subcultures. Freaks i <<Trash Culture>>.
20. La desadaptació al cinema i a la T.V. Els mitjans de comunicació. Els Reality Show.
21. Móns futuristes.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
10 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
0 |
40 |
40 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes hauran d'assistir al 80% de les classes presencials en les que es desenvoluparà el contingut de l'assignatura corresponent als dos blocs temàtics, tenint en compte les sessions del professor i les exposicions dels grups de treball. |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és obligatòria per a poder orientar els estudis previs.
La metodologia docent que es proposa permet realitzar un treball col•laboratiu entre professor i alumnes mitjançant tutories obligatòries que permetran harmonitzar els criteris docents amb els interessos d’estudi i recerca dels alumnes.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Elaboració de dues ressenyes d'obres de referència. |
40% de la nota |
Proves de desenvolupament |
Examen teoricopràctic |
60% de la nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'examen de la segona convocatòria tindrà les mateixes característiques que el de la primera. |
Bàsica |
GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social., Dykinson, 2003, Madrid
NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias., Anagrama, 2006, Madrid
GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid
MEIRIEU, Philippe, Frankestein educador., Laertes, Barcelona
NÚÑEZ, Violeta, La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social., Gedisa, 2002, Barcelona
BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid
MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse., Gedisa, 2003, Barcelona
TIZIO, Hebe, Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis., Gedisa, 2003, Barcleona
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|