Tema |
Subtema |
Bloc A - Temes Generals |
1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
4. Noves formes d’integració social. La colonització de les consciències pels mitjans de comunicació.
|
Bloc B - Temes Específics |
1. Famílies. Desestructures familiars. Crisis de parella. Violència familiar. Paternitat i maternitat. L’avortament.
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències.
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Desadaptació escolar: absentisme, bullying.
5. Delinqüència juvenil. Grups radicals i violència al carrer. Tribus urbanes.
6. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Procacitat. Estereotips.
7. Adiccions. Oci, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
8. Sociologia urbana. Classes socials. Pobresa i marginació.
9. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. Desadaptació social en el món professional. El síndrome de burn out. Mobbing. La reinserció social i professional.
10. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
11. La presó i el sistema penitenciari. Assassins i lladres. Personalitats violentes. Terroristes. Dones a la presó. La tortura.
12. Prostitució i proxenitisme. El turisme sexual.
13. Sexualitats.
13.1. Homoerotisme. Homosexualitat. L’emergència del col•lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Teoria Queer. Homofòbia.
13.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
14. Patologies hospitalàries. Malalties cròniques. Malalts terminals. Eutanàsia.
15. El sentit de la vida. Alienació i solitud. El suïcidi.
16. Deficiències i normalització social.
17. La vellesa.
18. Multiculturalisme i immigració. Cosmopolitisme i diversitat cultural.
19. Subcultures. Freaks i <<Trash Culture>>.
20. La desadaptació al cinema i a la T.V. Els mitjans de comunicació. Els Reality Show.
21. Móns futuristes.
|
Descripció |
Les sessions d'atenció personalitzada es dedicaran a la resolució de dubtes i a consultes sobre l'assignatura.
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En aquesta assignatura en extinció de la diplomatura de treball Social l'alumnat que s'hi matriculi té dret a examen (en 2 convocatòries) encara que, en principi, no assistirà a classe. L'examen serà teoricopràctic. Atenció!: les dates d'examen en 1a i 2a convocatòria són diferents de les de Grau. L'examen de la segona convocatòria tindrà les mateixes característiques que el de la primera. --> En aquesta assignatura en extinció de la diplomatura de treball Social els estudiants que s'hi matriculin tenen dret a examen (en 2 convocatòries). L'examen serà teoricopràctic. Atenció: Les dates d'examen en 1a i 2a convocatòria també són diferents respecte de les del Grau. |
Bàsica |
GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social., Dykinson, 2003, Madrid
NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias., Anagrama, 2006, Madrid
GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid
MEIRIEU, Philippe, Frankestein educador., Laertes, Barcelona
NÚÑEZ, Violeta, La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social., Gedisa, 2002, Barcelona
BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid
MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse., Gedisa, 2003, Barcelona
TIZIO, Hebe, Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis., Gedisa, 2003, Barcleona
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|