DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TREBALL SOCIAL I TERCERA EDAT Codi 15051203
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BOQUERA BORRULL, MERCEDES
Adreça electrònica merce.boquera@urv.cat
Professors/es
BOQUERA BORRULL, MERCEDES
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Treball Social i Tercera Edat, és una matèria de caire optatiu, integrant de l’ àrea de coneixement del Treball Social. Pretén aproximar a l’ alumne a la pràctica quotidiana del treball social que es duu a terme amb el col•lectiu de la gent gran en els seus diferents nivells d’ atenció : primària, secundària i terciària. En el decurs de l’assignatura es pretén aconseguir que l’alumne conegui la multidimensionalitat : biològica, psicològica, socioantropològica i cultural del procés de envellir, i alhora que disposi d’ instruments d’anàlisi per obtenir un abordatge el més integral possible i possibilitar les millors condicions en l’ atenció a les persones grans. Tot i que tradicionalment el col•lectiu de la gent gran ha estat un àmbit d’atenció del Treball Social amb el que s’ ha treballat abastament, pretenem donar una aproximació més novedosa i participativa , al mateix temps que es pretén donar un enfocament més dinàmic, integral, incentivador de les potencialitats i visualitzar l’existència de diverses maneres d’afrontar aquesta etapa de la vida de tota persona. L’assignatura de Treball Social i Tercera Edat, és una matèria de caire optatiu, integrant de l’ àrea de coneixement del Treball Social. Pretén aproximar a l’ alumne a la pràctica quotidiana del treball social que es duu a terme amb el col•lectiu de la gent gran en els seus diferents nivells d’ atenció : primària, secundària i terciària. En el decurs de l’assignatura es pretén aconseguir que l’alumne conegui la multidimensionalitat : biològica, psicològica, socioantropològica i cultural del procés de envellir, i alhora que disposi d’ instruments d’anàlisi per obtenir un abordatge el més integral possible i possibilitar les millors condicions en l’ atenció a les persones grans. Tot i que tradicionalment el col•lectiu de la gent gran ha estat un àmbit d’atenció del Treball Social amb el que s’ ha treballat abastament, pretenem donar una aproximació més novedosa i participativa , al mateix temps que es pretén donar un enfocament més dinàmic, integral, incentivador de les potencialitats i visualitzar l’existència de diverses maneres d’afrontar aquesta etapa de la vida de tota persona.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1)Coneixement i identificació dels recursos sociosanitaris relacionats amb la gent gran. A1
A2
A5
A6
A11
A12
A16
B12
B13
2))Coneixements les polítiques socials i de serveis socials existents en el nostre país i en el seu entorn més proper. A1
A2
A3
A4
A8
A21
B12
B13
3) Aplicar els recursos socials i sanitaris en l' anàlisi de casos. A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A15
A17
A18
A20
A22
A23
B2
B4
B5
B6
B7
B10
B12
B13
C2
4)Utilitzar dels instruments d' anàlisi , intervenció i avaluació social necessaris per a resoldre situacions relacionades amb la gent gran. A1
A2
A4
A5
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A22
A24
B2
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
C2
C3
5) Conèixer el procés de la mort, l' acompanyament i el dol. A1
A2
A4
A5
A10
A11
A15
A16
A17
A18
A19
A20
B2
B5
B6
B7
B9
C3
6)Realitzar la síntesi de les lectures proposades pel docent i relacionar-les amb els temes tractats a classe. A9
A15
B3
B4
B11
7) Avaluar de forma critica els texts i lectures proposades B1
B3
B4
B5
B7
B11
C2
8) Conèixer i identificar les principals tasques professionals que esdevenen en el desenvolupament del treball social en l' àmbit social i sanitari. A11
A12
A14
A15
A19
A20
A21
A23
A25
B9
9)Identificar les situacions de maltractament a la gent gran A1
A2
A4
A5
A13
A16
A17
A18
B2
B4
B5
B6
10) Conèixer i analitzar la realitat social/entorn social de les persones, grups o comunitats en les quals s' intervé a través de l'anàlisi del casos socials proposats. A1
A2
A5
B3
C3
11) Capacitat d' aplicar i relacionar els continguts exposats en les sessions magistrals amb la bibliografia proposada del temari. B1
B3
B7
B11
B12
C2
C4
12) Adquisició de coneixement i comprensió de la multidimiensionalitat del procés de l' envelliment. A1
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B7
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1 Aspectes introductoris. Aproximació al procés de l’envelliment desde les dimensions: biològica, psicològica i sociacultural. Diferents aproximacions teòriques .Aspectes sociodemogràfics. Estadístiques i projeccions.
Bloc 2 Politiques socials vers la gent gran a Catalunya, Espanya i la UE. Construcció social de les edats.
Bloc 3 Envellir al segle XXI. La dependència. El treball, la jubilacio i lleure. Aproximació a les diferents formes de sociabilitat.La família i altres formes de convivència. Maltractaments a la gent gran
Bloc 4 La mort: una visió: socio antropològica. El dol i el procés d'acompanyament. El treballador/a social i l' intervenció social amb el dol dels altres. Coneixement dels Serveis socials i sociosanitaris vers la gent gran
Bloc 5 El paper del treballador/a social en l' àmbit de la tercera edat: Nous reptes i nous escenaris.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 0 6
 
Sessió Magistral
22 12 34
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
25 25 50
Treballs
3 10 13
Pràctiques externes (de camp/sortides)
3 0 3
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de preguntes curtes
0.7 0 0.7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l' inici de cada bloc es dedicarà un espai de temps per introduir el mateix.
Així mateix es realitzaran sessions introductòries a l' inici de curs : presentacions, presentació programa i una sessió adreçada amb els aspectes relacionata amb l' avaluació.
Sessió Magistral Les sessions setmanals constaran d' una exposició teòrica, adreçada a aportar els continguts generals de cada matèria i d' una segona part adreçada a exemplificar i desenvolupar aquests continguts teòrics en exercicis pràctics a través de diverses tècniques .

En aquestes sessions s' utilitzaran els següent recursos pedagògics : transparències, videos, bibliografia, articles de premsa, presentacions de power point....
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Sessions de caràcter pràctic on es tractaran i desenvoluparan exercicis pràctics relacionats amb el treball social aplicat al col·lectiu de la gent gran des del diferents nivells d' atenció.

La dinàmica de grups serà una de les tècniques emprades més habitualmet per desenvolupar aquestes sessions a fi de facilitar la participació de tot l' alumnat.
Treballs Es demana que l' alumne realitzi un treball de síntesi d' un llibre dels proposats a la bibliografia.

Es durà a terme una sessió prèvia introductòria per facilitar i orientar la realització del treball de lectura/síntesi.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a la biblioteca del centre amb l'objectiu de aprendre a fer cerques bibliogràfiques relacionades amb l' envelliment i els serveis socials d' atenció a la gent gran.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Les tutories es realitzaran amb l’objectiu de coordinar i orientar els treballs que els alumnes han de dur a terme durant el curs ( síntesi del treball , exercicis pràctics realitzats individualment i en grup i valoració dels progressos en l'aprenentatge dels coneixements teòrics i la seva implementació en els exercicis pràctics/posades en comú). Les tutories es duran a terme de forma individual i col•lectiva. Les tutories individuals es faran durant tot el curs i es poden confirmar personalment al final de les clases o per correu electrònic, a l’adreça: merce.boquera@urv.cat, . Quant els horaris de les tutories col•lectives el/la docent les designarà durant el curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs • Treball de síntesi sobre un dels llibres assenyalats a la bibliografia amb un asterisc, amb una extensió màxima de quatre folis. El percentatge d’aquest exercici que s’aplicarà a l’ avaluació final serà d’ un 40 %. Aquest treball s’ha de fer a mans a la docent l’últim dia de classe anterior a les festes nadalenques.

40%
Proves objectives de preguntes curtes • Prova escrita d’aptitud que constarà del desenvolupament de preguntes i de l’anàlisi i valoració d’un cas pràctic. El percentatge d’aquest exercici en el conjunt de la qualificació final serà d’ un 45 %. El dia se us facilitarà pels conductes habituals.

45%
Altres

•Es valorarà l'assistència i la participació activa en el desenvolupament de les classes amb un percentatge del 15 %.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L' avaluació d' aquesta assignatura es farà en base als resultats del conjunt de proves i requeriments esmentats anteriorment, amb l'avinentesa de que l' assignatura no quedarà avaluada si anteriorment no s' han entregat el treball de síntesi.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia  bàsica de consulta  (1) / Bibliografia d’ ampliació ( 2) / bibliografia recomanada per la recensió del llibre ( 3)

Lectures tema 1 .-

ALBA, VICTOR ( 1992) Historia social de la vejez.  Barcelona .Editorial Laertes.  (2)

FERICGLA, Josep Maria.(2002). "Visión general del envejecimiento en distintas culturas". A: Envejecer. Una antropología de la ancianidad. Barcelona. Editorial Antropos.  (1)

SAN ROMAN, Teresa.(1990) A: Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Barcelona,  Fundació La Caixa, Premi  R. Duocastella, 2   (2)

Lectures tema 2.-

NEUGARTEN, Bernice L, (1999)  El significado de las edades. Editorial Herder   (2)

VAN GENNEP, Arnold (1986) Los ritos de paso. Editorial Taurus Madrid(2) KIRKWOOD, TOM,(1999).El fin del envejecimiento. "Actitudes ante el envejecimiento”  i "¿Que hay detrás de  una palabra?". Editorial  Círculo de Lectores.      (1)

ZAREBSKI, GABRIELA ( 1999),  Hacia un buen envejecer. Buenos Aires. Editorial Emecé. Divulgación.   (2)

MARCOS ALONSO, JESÚS A.(1995) “Aspectos sociológicos del proceso de envejecimiento”. A : Quadern CAPS/  hivern 1995 nª 22. Barcelona (1)

 

Lectures tema 3.-

SANCHO CASTIELLO, Mayte, coord.( 2002) Envejecer en España. II  Asamblea Mundial sobre el envejecimiento. Edita : Instituto de migraciones i servicios socials. Madrid.   (1)

MINISTERIO  DE ASUNTOS SOCIALES (2002) Boletín sobre el envejecimento. Perfiles  y tendencias. Observatorio de las personas  mayores y Ministerio de Asuntos Sociales. Editoral MAS. Madrid   (1)

Lectures tema 4.-

ANCOCHEA, Germán, GEORGE, Susan i alter. (2001) Neoliberalisme i desenvolupament Edicions Pòrtic, Col·lecció Biblioteca oberta . Barcelona   (2)

BAZO, Maria Teresa (1998) Envejecimiento y sociedad. Una perspectiva internacional. “ Políticas sociosanitarias y el debate entre lo público y lo privado. Cap. 3 “. Editorial Panamericana. Ediciones Médicas.  (1)

GÓMEZ SERRA, M. (2000).Els serveis socials i la seva avaluació. A:  “ L’ Estat del Benestar: Consideracions conceptuals . Cap. 1 “.  Edicions Universitat de Barcelona UB-42 Monografíes.  (1)

FERNÁNDEZ GARCIA, T I GARCÉS FERRER J, ( Coord.) ( 1999)  Crítica y futuro de l’ Estado de Bienestar : Reflexiones des de la izquierda  Edicions Tirant  lo Blanc. València.(2)

ADELANTADO J. ( Coord.) ( 2000)” La reestructuración del Estado de Bienestar en España y la estructura de la desigualdad “    A : Cambios en el Estado de Bienestar.  Barcelona Ed. Icária ( 2)

NAVARRO, VICENÇ ( 2002) Bienestar insuficiente, democracia incompleta.  Ed. Anagrama. Colección Argumentos ( 2)

Lectures tema 5.-

SANMARTIN ARCE, Ricardo ( 1999) Valores culturales. Editorial Comares Colección Cultura y Sociedad.    (2)

SALCEDO ,Damián, (1999) Los valores en la práctica del Trabajo Social . Editorial

Narcea Colección sociocultural. Madrid    (2)

ALVAREZ MAYA, Maria Eugenia.(2001) El desafio de la pobreza. Editorial Siglo del hombre editores. (2)

ENTRENA DURAN, Francisco ( 2001) Modernidad y cambio social. Editorial Trotta.  (2)

BAZO, Maria Teresa (1992) La vejez como construcción cultural. Revista de Gerontologia vol. 4    (1).

SENNET, Richard (2002) El respeto: sobre la dignidad del hombre en un mundo  de desigualdades.  Barcelona. Ed. Anagrama.   ( 2)

BARENYS PEREZ, MARIA PIA ( 2002) “ Els valor socials i la gent gran” . A : Revista  Catalana de Gerontologia núm. 16 Barcelona. (1)

Lectures  del tema 6.

CASADO MARIN, David I LÓPEZ, Guillem, (2001) " Cap.I .La dependència de les persones grans". A :Vellesa, dependència i atencions de llarga durada .  Fundació La Caixa  Col·lecció S. Socials  Barcelona.    (2)

BAZO, Maria Teresa (2001)  La institución social de la jubilación. De la sociedad industrial a la postmodernidad,  Editorial Nau Llibres. Barcelona.    (1)

GIL CALVO, Enrique, (2003), capítol IV " Estrategias de longevidad " A :  El poder gris. Una nueva forma de entender la vejez. (2003). Editoral Mondadori, col·lecció  Arena Abierta.    (1)

DEPARTAMENT DE BENESTAR I FAMÍLIA,( 2002) Llibre blanc de la gent gran activa. El paper actiu de la gent gran a la nova  societat: 50 propostes de millora i 145 recomanacions.    (2)

FERICGLA,JOSE MARIA (2002)."La jubilación: rito desestructurante y desestructurado". A : Envejecer, una antropologia de la ancianidad. Editorial Herder.    (1)

DEPARTAMENT DE BENESTAR I FAMÍLIA  ( 2002) Llibre blanc de la gent gran amb dependència. Repensar l' atenció a la gent gran amb dependència: 45 propostes i  10 recomanacions.   (2)

AGULLÓ TOMAS, Maria Silveria ( 2003) Mayores: actividad y trabajo en el proceso de envejecimiento  y la jubilacióin. Una aproximación psico-sociológica.  Edita IMSERSO.   (2)

RIERA, J. M. (1999) Mayores de edad. La jubilación . un tiempo para vivir en plenitud. Madrid. Ed. El País- Aguilar.    (2)

Lectures del tema 7.-

CANALS, Josep (1994) La autoatención  y los grupos de ayuda mutua dentro de los procesos asistenciales y sociales.  A : Jornadas para una vejez activa y los grupos de ayuda mutua y las personas mayores.  Barcelona   (2)

ROCA F. i LLAUGER M A, (1994)  " Grupos de ayuda mutua : una realidad a tener en cuenta en atención primària" A : FMC- Formación médica continuada Vol.1 núm. 4. Barcelona   (2)

DECALMER, PETER i GLENDENNING, FRANK comp. (2000).  El maltrato a las personas mayores.  Barcelona. Editorial Paídos,Trabajo Social nº 8   (2)

IMSERSO, ( 2002) Maltrato a las personas mayores: El sufrimiento silencioso  . A :  Revista Sesenta y más. Madrid. Octubre 2002.  (1)

MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS SOCIALES.(1997) Participación social de las personas mayores. IMSERSO Madrid.   (2)

CAMPO LADERO, Maria Jesús (2000) Apoyo informal a las personas mayores y el papel de la mujer cuidadora. Editorial CIS: Centro de investigaciones sociológicas. Madrid.  (2)

CERATI , CARLA. (1993)  La mala filla  Edicions Muchhnik SA    (3)

COLL, Maria Rosa i FERRE, Josep Maria (2000) Quan  l'  àvia no sap ni com es diu Viure amb l' Alzheimer  dins de  casa. Editorial Claret. Col·lecció Els Daus núm. 203 Barcelona.  (3)

Osmonde, Gabriel.   ( 2003)    El viaje  de una mujer que ya no tuvo miedo a envejecer. Edicions Témpora SA    (3)

Tyler Anne ( 2001)  Cuando éramos mayores.  Santillana Ediciones Generales Madrid 2001   (3)

ALTERRA, Aarón (2001) El cuidador. Una vida con el Alzheimer. Editorial Páidos Ibéricas. Madrid    ( 3)

LEVI MONTALCINI, RITA ( 1999) El as en la manga. Los dones reservados a la vejez.  Editorial Crítica.   (3)

PÀMIES, MARIA TERESA ( 2002)  L’ aventura d’ envellir.  Editorial Ampúries. Barcelona.    (3)

FERNÁN-GÓMEZ, FERNANDO ( 1999) Nosotros los mayores.   Madrid Editorial Crítica.    (3)

Avadian, Brenda ¿ Donde están mis zapatos ?  ( 2001)  Edicions Témpora    (3)

BUSMAYOR, Carmen. ( 2005)  Desde el Alzheimer. Ediciones IMSERSO  (3)

Lectures del tema 8.-

WORDEN, J. William (2000) "El apego, la pèrdida y las tareas del duelo". " Reacciones normales en el duelo: el duelo complicado ". A: El tratamiento del duelo : asesoramiento psicológico y terapia. Editorial Paidos Barcelona.   (2)

ECHAGÚE  FERRIZ , Mónica, (1997) " Cuando la muerte llega en zapatillas",  " La muerte, cuestión antropológica " " La muerte vista por la medicina " A: Thanatos. Una mirada antropológica sobre la muerte. Editorial Taurus. Madrid.    (1)

Tizón, Jorge ( 2004)  Pérdida,  Pena, Duelo, investigación y Asisténcia. Editorial Paidos  (1)

SANCHEZ, Mariola i  FUERTES Mª Àngels. (1999)  L' acompanyament en el dol.  A: RTS núm. 153 Barcelona   (1)

 

Lectures  del tema 9.-

SERVEI CATALÀ DE LA SALUT

(1993)  El model d' atenció sòcio-sanitària aCatalunya. Pla de salut de Catalunya , Quadern 5. Barcelona.   (2)

CASADO, Demetrio i GUILLÉN , Encarna (2002)  Manual  de servicios sociales. Editorial CCS.  (2)

GOMEZ SERRA, M. (2000) Els serveis socials i la seva avaluació . A:“ El sistema  català de serveis socials. Cap. 4 “ .Universitat de Barcelona UB 42. monografies  Barcelona.   (1)

SALVÀ, Antoni, VALLÈS, Elisabeth i altres.(1999) Una experiencia de atención sociosanitaria:  programa Vida  Als Anys. Realidad y expectativas  de futuro.   A : Revista de Administración sanitaria. Volumen III, núm. 11 juliol/agosto 1999.   (1)

VILA, Toni ( 2005)  Els Serveis Socials a Catalunya: Visio històrica. Diputació  de Barcelona ( 2)

 

Lectures tema 10.-

MORA, Amadeu, Redefinir el  Treball Social (1998) .A: Revista de Treball Social núm. 150 Barcelona.    (1)

PAYNE , Malcom  (1995) Capítol 12. Teorías contemporáneas del Trabajo Social. Una introducción crítica.  Editorial Paidos. Madrid    (2)

SANCHEZ VIDAL, ALIPIO (1999)  Ética de la intervención social.  Barcelona Editorial Paidós Trabajo Social, nº 7   (1)

BANKS, Sara (1997) Ética y valores en el Trabajo Social . Editorial Paidos. Trabajo Social. Madrid..    (2)

PEREZ, M. (2001) El papel de los profesionales en los procesos de participación de las personas mayores. 1 er Congreso de las Personas Mayores del Principado de Asturias. Oviendo. .  Documentos de Política Social :9.    (2)

PLANELLA, Jordi (2003) De l' atenció a l' acompanyament social de la persona. Reflexions sobre un procés. A:RTS, revista de Treball Social núm.169 de març de 2003. (2).

PELEGRI VIANYA, Xavier (2000)  “ El Treball Social com a professió “  A: RTS  (Barcelona)    (1)

FONTANALS DE NADAL, M. Dulce; BONET LLUNAS, Rosa,  ( 2003) Una nueva visión  del trabajo psicosocial en el ámbito asistencial.    Editorial Herder.   (1)

BARBERO, J. Manuel, (2003) El Trabajo Social en España. Editores Mira Colección Trabajo Social hoy. .   (2)

HELAY, K ( 2001)  Trabajo Social : perspectivas contemporáneas.  A Coruña, Madrid; Fundación Paideia; E. Morata. (2)

BARRERA ALGARIN, E (  2005) Metodologia del Trabajo Social . Edicions Aconcagua. (2)

GARCIA, GUSTAVO; RAMIREZ,  JM ( 2005) Diseño y evolución de proyectos sociales, Edicions Certeza (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pàgines web per consultar

 

http://www.ceoma.org

http://www.gencat.net/benestar

http:// www.imserso.es

PEL·LICULES D' INTERÈS

 IRIS

LUGARES COMUNES

ÚLTIMAS VOLUNTADES

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA DELS SERVEIS SOCIALS/15051009
SERVEIS SOCIALS I SERVEIS DE BENESTAR SOCIAL/15051010