Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A7 |
Administrar i ser responsable del seu propi treball assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l’eficàcia del propi programa de treball. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A10 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar. |
A12 |
Preparar, produir, implementar i avaluar els plans d’intervenció amb el sistema client i els col•legues professionals negociant el subministrament de serveis que han de ser emprats i revisant l’eficàcia dels plans d’intervenció amb les persones. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A18 |
Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix. |
A20 |
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats. |
A21 |
Contribuir a l’administració de recursos i serveis col•laborant amb els procediments implicats en al seva obtenció, supervisant la seva eficàcia i assegurant la seva qualitat. |
A22 |
Gestionar, presentar i compartir històries i informes socials mantenint-los complets, fidels, accessibles i actualitzats com a garantia en la presa de decisions i valoracions professionals. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
A25 |
Gestionar i dirigir entitats de benestar social. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
B13 |
Capacitat de gestió de documentació i informació |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Proprocionar una visió històrica de l'evolució de les discapacitats a la nostra societat. |
|
B3
|
C3
|
Facilitar el coneixement del sector des d'una perspectiva d'anàlisi de la realitat social |
A1 A2 A3 A14 A23
|
B6
|
|
Identificar el rol del treballador social en aquest àmbit i la seva aplicació en la intervenció amb les famílies. |
A1 A2 A3 A5 A7 A9 A12 A18 A20 A22 A23 A25
|
B5 B6 B9 B11 B12 B13
|
C2
|
Determinar la xarxa de recursos i serveis socials per a discapacitat i la seva aplicació. |
A1 A2 A5 A6 A7 A10 A12 A15 A16 A21 A22 A25
|
B3 B4 B9 B12
|
|
Conèixer i analitzar el marc legal relacionat amb el sector. |
A9 A18 A20
|
B3 B6 B7 B11
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la discapacitat
|
1. Evolució històrica
Pluralitat terminològica
Models d'abordatge
Cultures professionals
|
2. Actituds socials i professionals vers la discpacitat. |
2. Concepte d'actitud
Creences errònies sobre les actituds
Formació d'actituds
Estratègies d'intervenció i tècniques més utlitzades per a la modificació d'actituds |
3. Marc legal relacionat amb l'àmbit de les discapacitats. |
3. Anàlisi del marc legal |
4. Incapacitació legal. |
4. Causes d'incapacitació legal
El procés i efectes
Figures de protecció de l'incapaç
L'autotutela |
5. Famílies i entorn de les persones amb discapacitat. |
5. Actituds familiars
Abordatge amb les famílies
Respostes de la família davant l'aparició de la discapacitat
Experiència d'un model de suport a pares |
6. Classificació internacional del Funcionament, Discapacitat i Salut (CIF) |
6. L'anterior classificació la CDDDM
Models conceptuals
Estructura i components de la CIF
Exemples de casos |
7. Les diferents discapacitats. |
7. Etiologia
Tipus de discapacitats: físiques, psíquiques i sensorials |
8. Serveis i prestacions per a persones amb discapacitat. |
8. Adaptació i accessibilitat
Serveis residencials i Centre de dia
Serveis de valoració i orientació
Centre d'autonomia personal Sirius
Treball i ocupació
Programa ProDep
Prestacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania
Programes |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
|
Sessió Magistral |
|
9 |
18 |
27 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
4 |
8 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
12 |
18 |
Treballs |
|
1 |
1 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
12 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament del contingut teòric amb exposicions per part de la professora. |
Debats |
Discussió en classe sobre algun tema d'actualitat sorgit a la premsa o d'alguna lectura recomanada. |
Resolució de problemes, exercicis |
Lectura d'un llibre i realització d'un treball de síntesi i opinió personal. |
Presentacions / exposicions |
Participació de professionals relacionats amb el sector per donar a conèixer projectes o trajectòries interessants en l'àmbit.
Visualització d'un documental i una pel·lícula. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treball d'aula on s'analitzaran textos, articles d'opinió, casos pràctics i documentació relacionada. |
Treballs |
Lectura de un llibre recomanat i posterior treball. |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Es facilitarà el teléfon i mail de contacte. S'assignarà un dia d'atenció personalitzada a l'alumne prèvia cita. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
El treball del llibre recomanat serà de 3 folis on hi haurà un resum i opinió personal de l'alumne |
es valora amb un punt |
Proves objectives de preguntes curtes |
La nota final serà el resultat d'un prova escrita de 9 preguntes de resposta curta. |
es valora amb nou punts |
Altres |
Es tindrà en compte la assistència a i la participació activa a les classes. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Acuña, M i altres, Familia y desarrollo humano, Alianza, 1998
Araniz, P., Discapacidad psíquica formación y empleo, Archidona, 1999
Congreso Estatal DTS i AS, Las personas con minusvalía: de la exclusión a la normalización social, , 2000
Barton, L., Discapacidad y sociedad, Morata, 1998
Viniés, P., Donde habita el corazón, CCS, 2003
Bouras, N., Salut mental en el retraso mental, Grup Pere Mata, 1999
Coll, C. i altres, Ocio y personas con retraso mental, CCS, 1998
Farres, M. T., Integració laboral de persones amb discapacitat, Revista de Treball Social,
Fernández, D., Cultura empresarial. Motivaciones de los empresarios para la inclusión laboral de personas con discapacidad, Paidea, 1999
Fundación Ande, Guia Jurídica para personas con discapacidad, , 1994
Gallego, L. i Fernández, D., Discursos profesionales de las ciencias de la salud, educación y trabajo social sobre la discapacidad psíquica, Paidea, 2001
, , ,
Garcia, I i Vargas, M.T., La incapacitat civil,la tutela i la seva relació amb la rehabilitació de la població de malalts mentals institucionalitzats, Revista de Treball Social núm.162,
Dpt. Benestar i Família, Persones amb discapacitat. Una ullada al passat per reconstruir el futur, Generalitat de Catalunya, 2003
Dpt. Benestar i Família, Pla d'inserció sociolaboral de les persones amb disminució, Generalitat de Catalunya, 2003
González, R., El niño con necesidades especiales, Revista de Treball Social núm. 143,
Gutiez, P., Atención temprana. Prevención, detección e intervención en el desarrollo y sus alteraciones, Complutense, 2005
Martínez, R. i Augusto, J.M., Reflexió sobre ètica i treball social, Revista de Treball social núm. 146,
Minuchin, S., Familias y terapia familiar, Garnica, 1977
López, F., Sexo y afecto en personas con discapacidad, Biblioteca nueva, 2002
Pérez, E. y Santa Maria, M., Trabajando con familias, teoría y práctica, Certeza, 1999
Portell, E., Ayudas técnicas para discapacidad física, Fundació Institut Guttman, 1996
Ranquet, M., Modelos de trabajo social. Intervención con personas y familias, Siglo XXI, 1999
Sanjuán, A. i altres, Las minusvalías, Uned, 1998
Shum, G., La mujer con discapacidad fisica y su situación sociolaboral, Paidea, 1998
Vega, A., La educación social ante la discapacidad, Aljibe, 2003
Trallero, M., Què cal saber sobre la discapacitat, Revista de Treball social núm. 157,
Verdugo, A. i altres, Hacia una nueva concepción de la discapacidad. III Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 1999
Verdugo, M. A. i altres, Investigación, innovación y cambio. V Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 2003
|
|
Complementària |
|
|
|