DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TREBALL SOCIAL I DISCAPACITATS Codi 15051204
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CARDENAS MORELL, NEUS
Adreça electrònica neus.cardenas@urv.cat
Professors/es
CARDENAS MORELL, NEUS
Web http://neus.cardenas@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es pretén aproximar a l'alumne a l'àmbit del treball social en discapacitats, proporcionant una perspectiva d'abordatge des del camp social, el coneixement de recursos, serveis i prestacions del sector. Totes les persones tenim capacitats i discapacitats i en el decurs de la nostra vida podem esdevenir persones amb discapacitat. Partint d'aquesta idea, es fa imprescindible el coneixement d'aquest àmbit professional en l'ensenyament de treball social.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la discapacitat


- Evolució històrica
- Fets claus que han marcat l'evolució en l'àmbit de les discapacitats
- Pluralitat terminològica
- Models d'atenció a les discapacitat
- Cultures professionals
- Moviment de vida independent
- Concepte de diversitat funcional
- Capacitats i discapacitats



2. Actituds socials i professionals vers la discpacitat - Actituds socials i professionals vers la discapacitat
- Concepte d'actitud
- Components actitudinals
- Creences errònies sobre les actituds
- Formació d'actituds
- Estratègies d'intervenció i tècniques més utlitzades per a la modificació d'actituds
3. Marc legal relacionat amb l'àmbit de les discapacitats - Revisió i anàlisi de la normativa del sector
- Concepte d'accessibilitat universal
- Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad
- Llei de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència
4. Incapacitació legal i altres figures de protecció - Causes d'incapacitació legal
- El procés i efectes
- Figures de protecció de l'incapaç
- L'autotutela
- el testament vital
- Casos pràctics
5. Famílies i entorn de les persones amb discapacitat - Actituds familiars
- Abordatge amb les famílies
- Respostes de la família davant l'aparició de la discapacitat
- Família i entorn de les persones amb discapacitat
- Concepte de qualitat de vida centrada en la família
- Rol de ciudador en l'àmbit familiar
- Experiència d'un model de suport a pares
6. Classificació internacional del Funcionament, Discapacitat i Salut (CIF) - Diferències entre anterior classificació, la CIDDDM i la CIF
- Models conceptuals
- Estructura i components de la CIF
- Exemples de casos
7. Tipus de discapacitats - Etiologia
- Físiques
- Psíquiques
- Sensorials
- Definició discapacitat intel·lectual i model d'atenció segons la Associació americana (AAMR)
-Model de qualitat de vida aplicat a la persones amb discapacitat intel·lectual
8. Serveis i prestacions per a persones amb discapacitat - Adaptació i accessibilitat
- Serveis residencials
- Serveis de Centre de dia
- Serveis de respir
- Serveis de valoració i orientació
- Prestacions del Departament d'Acció Social i Ciutadania
- Prestacions de sistema nacional de la seguretat social
- Programes i acccions diverses
9. Treball i ocupació - Accions d'ocupació
- Empresa ordinària
- Treball protegit. Modalitats
- Treball amb suport
- Ajuts i subvencions per generar ocupació
- Situació actual
- Programes i accions diverses
10. Rol del treballador social en l'ambit de les discapacitats - Treball en equip interdisciplinar
- El treball social i les altres disciplines
- Aspectes i consideracions ètiques
- Casos pràctics

Atenció personalitzada
Descripció
Es facilitarà el teléfon i mail de contacte. S'assignarà un dia d'atenció personalitzada a l'alumne prèvia cita.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació tant en primera com en segona convocatòria consistirà en la realització de prova escrita de 8 preguntes de resposta curta que es valora amb 6 punts i la realització d'un treball d'un llibre recomanat que es valora amb 4 punts.

La nota mínima per fer mitja en la prova objectiva de preguntes curtes és de 4 punts.
El termini per entregar el treball serà el dia de l'examen.


Fonts d'informació
Bàsica Acuña, M i altres, Familia y desarrollo humano, Alianza, 1998
Araniz, P., Discapacidad psíquica formación y empleo, Archidona, 1999
Congreso Estatal DTS i AS, Las personas con minusvalía: de la exclusión a la normalización social, , 2000
Barton, L., Discapacidad y sociedad, Morata, 1998
Viniés, P., Donde habita el corazón, CCS, 2003
Bouras, N., Salut mental en el retraso mental, Grup Pere Mata, 1999
Coll, C. i altres, Ocio y personas con retraso mental, CCS, 1998
Farres, M. T., Integració laboral de persones amb discapacitat, Revista de Treball Social,
Fernández, D., Cultura empresarial. Motivaciones de los empresarios para la inclusión laboral de personas con discapacidad, Paidea, 1999
Fundación Ande, Guia Jurídica para personas con discapacidad, , 1994
Gallego, L. i Fernández, D., Discursos profesionales de las ciencias de la salud, educación y trabajo social sobre la discapacidad psíquica, Paidea, 2001
, , ,
Garcia, I i Vargas, M.T., La incapacitat civil,la tutela i la seva relació amb la rehabilitació de la població de malalts mentals institucionalitzats, Revista de Treball Social núm.162,
Dpt. Benestar i Família, Persones amb discapacitat. Una ullada al passat per reconstruir el futur, Generalitat de Catalunya, 2003
Dpt. Benestar i Família, Pla d'inserció sociolaboral de les persones amb disminució, Generalitat de Catalunya, 2003
González, R., El niño con necesidades especiales, Revista de Treball Social núm. 143,
Gutiez, P., Atención temprana. Prevención, detección e intervención en el desarrollo y sus alteraciones, Complutense, 2005
Martínez, R. i Augusto, J.M., Reflexió sobre ètica i treball social, Revista de Treball social núm. 146,
Minuchin, S., Familias y terapia familiar, Garnica, 1977
López, F., Sexo y afecto en personas con discapacidad, Biblioteca nueva, 2002
Pérez, E. y Santa Maria, M., Trabajando con familias, teoría y práctica, Certeza, 1999
Portell, E., Ayudas técnicas para discapacidad física, Fundació Institut Guttman, 1996
Ranquet, M., Modelos de trabajo social. Intervención con personas y familias, Siglo XXI, 1999
Sanjuán, A. i altres, Las minusvalías, Uned, 1998
Shum, G., La mujer con discapacidad fisica y su situación sociolaboral, Paidea, 1998
Vega, A., La educación social ante la discapacidad, Aljibe, 2003
Trallero, M., Què cal saber sobre la discapacitat, Revista de Treball social núm. 157,
Verdugo, A. i altres, Hacia una nueva concepción de la discapacidad. III Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 1999
Verdugo, M. A. i altres, Investigación, innovación y cambio. V Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad, Amaru, 2003

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent