Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A3 |
Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats. |
A4 |
Respondre a situacions de crisi valorant la urgència de les situacions, planificant i desenvolupant accions per fer front a les mateixes i revisant els seus resultats. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A15 |
Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona el treball com a quotidià, com a suport per revisar les estratègies professionals que han de donar resposta a les situacions socials emergents. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A18 |
Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A20 |
Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexos identificant els mateixos, dissenyant estratègies de superació i reflexionant sobre els seus resultats. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B10 |
Capacitat de lideratge de grups de treball |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Adquirir unes nocions bàsiques de les tècniques de recerca psicosocial.
|
A1 A2 A3 A4 A5
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B10
|
C3 C5
|
2. Integrar els continguts teòrics amb la praxis. |
A15 A16 A18 A19 A20
|
B10 B11 B12
|
C3 C5
|
3. Desenvolupar les habilitats fonamentals per l'utilització de dinàmiques i tècniques grupals.
|
A3 A5
|
B2 B5 B7
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: El concepte de grup
Tema 2: Estructura i processos grupals
Tema 3: Dinàmica de grups
Tema 4: Les tècniques d'intervenció grupal
Tema 5: Les tècnqiues de registre del comportament grupal |
1.1. Aspectes teòrics i metodològics.
• Definició de grup
• Característiques psicològiques del grup
• Tipologia de grups
2.1 • Norma social
• Conformitat social i obediència
• L'estructura i els processos grupals
• Els rols dintre dels grups socials
• Tensió i conlficte de rol
• El paper del líder i les seves funcions. Teories de lideratge
• El rendiment grupal
• Les tècniques sociomètrques
2.2. Teories de lideratge. Tipus i estils
3.1. • A on s'utilitzen?
• Algunes tècniques i fases
• Passos a seguir en les dinàmiques de grup
• Moments clau
4.1. Equips de treball i presa de decisions
4.2. Cohesió grupal
5.1 Tècniques en la presa de desicions
5.1.1. Estructurades
5.1.2. No estructurades |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Presentacions / exposicions |
|
15 |
15 |
30 |
Debats |
|
6 |
18 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
5 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El professor recollirà informació sobre aquests conceptes bàsics per restablir un punt de partida comú per tots. Definició dels conceptes bàsics i del vocabulari que anirem utilitzant al llarg de l'assignatura i que és important que el tinguem clar ja a l'inici. |
Presentacions / exposicions |
Exposicions de tots els continguts que apareixen per part del professor i a part hi hauran exercicis a on els participants per grup també hauran de exposar les deduccions que han arribat en grups i comentar amb la resta de grups i arribar tots a conclusions tot dirigit per el professor. |
Debats |
Al llarg del curs apareixen vàries dinàmiques que tenen el format de debat i de discussió de grups de temes importants i actuals i a on posarem en pràctica conceptes vistos a nivell teòric. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'intenta treballar amb situacions a on els grups han de trobar una solució creativa per solucionar els problemes. Han de saber analitzar la situació, buscar alternatives i seleccionar la més adient i tot això en grups i comentar les diferents dificultats que es troben. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida en grup a un circuit d'aventura a Tarragona a opn treballem temes d'autoconfiança, repte personal, treball en equip, pressa de decisions, etc. i al final de l'activitat es realitza un petit feedback amb tots els participants. |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Presentacions / exposicions |
Debats |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Descripció |
Es tracta d'una sessió a on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d'unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Proves objectives de tipus test |
Examen tipo test |
70% |
Proves pràctiques |
La realització d'una dinàmica de grup i desprès s'hauran de contestar unes preguntes a nivell individual sobre el que ha succeit a la dinàmica, observacions, etc. |
20% |
Altres |
Assistència a classe i participació activa en les activitats. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Alvaro.L. Garrido, A. Torregrosa, Psicologia social aplicada, McGraw-Hill, Madrid: 1997
Núñez, F. y Huici, C., El grupo y su eficacia. Técnicas al servicio de la dirección y coordinación de grupos, Barcelona BUB, 1996
Sánchez, JC Ullán AM, Procesos psicosociales básicos y grupales, Madrid: Eudema, 1995
|
ALVARO.L. GARRIDO, A. TORREGROSA, J.L. (1997) Psicologia social aplicada. Madrid: McGraw-Hill.
BARON, R. BYRNE, D. (1998) Psicología social. Madrid: Prentice-Hall.
FERNÁNDEZ-DOLS, J.M. CARRERA, P. OCEJA, L.V. FERENGUER, J. (1997) Tratado de psicología social: Interacción social. (Vol II). Madrid: Síntesis.
JAVALOY, F. RODRIGUEZ, A. ESPELT, E. (2001) Comportamiento colectivo y movimientos sociales. Madrid: Prentice-Hall.
MORALES, J.F. MOYA, M.C. (1997) Tratado de psicología social: Procesos Básicos (Vol 1). Madrid: Síntesis.
MORALES J. F. ; HUICI, C. ; BLANCO, A. y FERNANDEZ, J.M. (1985) Psicología Social Aplicada. Bilbao : Desclée de Brouwer.
MUNNE, F. (1986) La psicología social como ciencia teórica. Barcelona: Alamex.
NUÑEZ,T. Y LOSCERTALES, F. (1996). El grupo y su eficacia. Técnicas al servicio de la dirección y coordinación de grupos. Barcelona: BUB.
SÁNCHEZ, J.C. ULLÁN A.M. (1995) Procesos psicosociales básicos y grupales. Madrid: Eudema. |
Complementària |
Javaloy, F. Rodriguez, A. Espelt, E, Comportamiento colectivo y movimientos sociales, Prentice-Hall, 2001
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|