Codi |
|
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A10 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A18 |
Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Identificar les necessitats socials de les persones amb problemes de SM i facilitar-ne la seva satisfacció, atenent al procés d'enmalaltir i a la individualitat del subjecte |
A2
|
B3
|
C5
|
Identificar factors socials que permetin portar a terme un treball preventiu identificant els factors de risc i protecció per a l'aparició de recidives. |
A16
|
B3
|
|
Definir les funcions i el rol professional del TS en un equip interdisciplinari de salut mental |
A6
|
B1
|
C3
|
Promocionar les capacitats i els suports tant formals com informals que la persona amb TM en pugui necessitar per tal d'integrar-se socialment |
A10
|
B12
|
|
Aprendre a treballar en xarxa per tal de conèixer estratègies d'intervenció en persones amb problemes amb salut mental desde diferents serveis. |
A11 A18 A19
|
B1
|
|
Introduir a l'alumne en la realitat dels trastorns mentals i en l'evolució del concepte de salut mental i l'atenció generada en cadascun dels moments històrics per tal de comprendre el model d'atenció actual |
A5
|
B3
|
|
Adquirir una visió global i pràctica de la intervenció del TS com a membre de l'equip interdisciplinari en l'àmbit de la salut mental |
A23
|
B1
|
C3
|
Tema |
Subtema |
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya |
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
La realitat del psiquiàtric de Leros |
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social |
normalitat/anormalitat, salut mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals, Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
el cost de la salut mental
l'atenció en salut mental
l |
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia |
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
|
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals |
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat |
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals. |
Farmacologia, psicoteràpia.....
La relació terapèutica
El pla de serveis individualitzats (PSI) |
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM |
El treball en equip interdisciplinar |
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM. |
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de reabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM) |
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial |
Marc conceptual
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral |
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals |
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats... |
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental |
Funcions generals i específiques
Reconeixemen professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
4 |
10 |
|
Presentacions / exposicions |
|
8 |
0 |
8 |
Sessió Magistral |
|
4 |
4 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
24 |
36 |
Debats |
|
7 |
7 |
14 |
Estudis previs |
|
2 |
4 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
7 |
12 |
19 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
6 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Cada tema s'iniciarà amb un marc conceptual per tal de dimensionar l'àrea a treballar desde una visió teòrica i pràctica |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes tindran l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores i relevants en la nostra tasca com a TS. |
Sessió Magistral |
Es presentarà als alumnes el contingut de l'assignatura de manera dinàmica i participativa |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballarà de manera activa on la participació de l'alumne/a no es concreti en escoltar i prendre apunts sinò, amb exercicis que li permetin aprofundir en el tema de manera més fàcil i real. |
Debats |
S'utilitzaren diferents tècniques grupals per movilitzar als alumnes i entre elles, l'organització en petitis grups on posicionar-se sobre un tema concret |
Estudis previs |
Es facilitarà lectura complementària composta d'articles, estudis i ponències per tal de poder ampliar els coneixements donats a l'aula i promocionar l'interés d'aquest
El recull de noticies i la lectura d'una novel.la així com a la visualització d'una pel.lícula serà la tasca de l'alumne/a a realitzar fora de l'aula i que serà avaluada. |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Proves de Desenvolupament |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
Per tal que l'alumne assoleixi els objectius de l'assignatura, caldrà que realitzi a l'aula i fora d'aquesta per tal de facilitar al professor, els exercicis determinats per a cada tema.
No s'acceptarà fora del plaç establert (últim dia de classe) cap treball per avaluar.
L'atenció consistirà prèvia anunci, una atenció personalitzada en el despatx de tutories que per aquest afer, te fitxades unes hores d'atenció als alumnes.
De la mateixa manera, l'accés al professor serà via e-mail o via tf. no solament per concertar entrevista sinò, per dubtes o qüestions que en poden sorgir.
A l'avaluació final, es fitxarà dins del plaç, un dia pactat amb els alumnes per tal de fer la revisió de l'exàmen si així ho demanen |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de Desenvolupament |
Lectura i visualització d'una pel.lícula i un llibre d'interés psiquiàtric:
Per la realització dels treballs es facilitarà un guió de preguntes curtes a contestar.
|
Cada treball val 1 punt.
Sumatori amb la prova final de juny. És optatiu. |
Proves objectives de preguntes curtes |
A l'inici del curs i atenent a les característiques del grup d'alumnes es concretarà conjuntament amb aquest el tipus de porva específica per tal d'avaluar el contingut de l'assignatura
Prèviament i durant el curs, s'haurà treballat la matèria corresponent tant a classe com per part de l'almne |
Convocatòria de juny la prova valdrà 8 punts ja que se li sumarà els dos punts dels dos treballs a realitzar
La resta de convocatòries la prova valdrà 10 punts |
Altres |
S'avaluarà l'actitud participativa de l'alumne a l'aula així com es tindrà en compte la seva assistència o no Es realitzaran proves tipus test, casos pràctics i proves de preguntes curtes per tal d'avaluar nivell de coneixements assolits Es demanarà un recull de notícies que implicarà un anàlisi crític d'aquesta i la defensa davant del grup. |
es contemplarà en l'avaluació final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la convocatòria de juny, es comptabilitzarà amb 2 punts màxim els treballs i 8 punts l'examen. Altres aspectes que es contemplaran serà l'assistència i participació, el recull de noticies. No es guardarà la nota dels treballs per la segona convocatòria (septembre) de manera que, l'exàmen valdrà 10 punts. Encara que els treballs són optatius, és recomanable que es realitzin ja que facilita l'àprovat o pujada de nota final. Tanmateix, es pot escollir entre fer tots dos treballs com solament un. El treball és individual,no col.lectiu. La data final d'entrega dels treballs serà l'últim dia de classe i el dia de l'examen es facilitarà el llistat de notes |
Bàsica |
Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRÈNIA, TV 2, 2006
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 207
|
El Llibre de text serveix com a guia pel curs ja que el material presentat i treballat a l'aula s'amplia i complementa amb articles de revistes i altres publicacions i amb material presentat als congressos i jornades més acutals.
El material es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració.
Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la materia i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.
Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor. |
Complementària |
|
Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).
No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material |
|
Altres comentaris |
Es recomanable assistir a les classes presenciales per tal de poder seguir el tema. Resulta més fàcil sobretot pels temes de psicopatologia.
Recomanable fer els treballs ja que ajuden per la nota final |
|