DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTERVENCIÓ SOCIAL EN L'ÀMBIT DE LA SALUT MENTAL Codi 15051207
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Adreça electrònica elisa.abellan@urv.cat
Professors/es
ABELLÁN HERNÁNDEZ, ELISA
Web
Descripció general i informació rellevant Existeix un acord general entre professionals i acadèmics del Treball Social en que les qüestions d'ètica, moral i valors són una part inevitable i fonamental del mateix ja que part del nostre treball consisteix en prendre decisions sobre l'actuació en casos particulars que implica entrar en conflicte amb qüestions, problemes i/o dilemes morals. Per aquest motiu, el Treball Social, com totes les professions que estan al servei de les persones, ha d'integrar valors ètics entre els professionals, i tenir eines per poder afrontar i responsabilitzar-nos de les decisions que planteja l'exercici de la pràctica professional. El codi deontològic, com a conjunt de normes i principis que el professional té com a finalitat donar criteris generals que puguin ser una guia a l'hora d'interpretar les qüestions ètiques relacionades amb les conductes i decisions dels treballadors socials en l'exercici de la seva professió. La dimensió pragmàtica de l'ètica dóna el nivell de concreció de la pràctica diària, i per això cal acceptar la necessitat d'establir uns valors comuns basats en els principis bàsics del Treball Social: autodeterminació, individualització, acceptació, actitud exempta de judicis de valor, secret professional, etc., a partir dels quals s'han desenvolupat els diferents codis d'ètica. Aquests han de de ser una guia sobre com haurien de ser les nostres conductes; però tot i així, no podran resoldre tots els conflictes que es plantegen en la pràctica. Per aquest motiu és convenient fomentar un bon nivell de reflexió com a guia i garantia de la "bona pràctica" professional, no tan sols per poder treballar en el difícil context social en que vivim, sinó també, i sobretot, per recordar, protegir i executar l'encàrrec professional que se'ns fa: millorar la qualitat de vida, l'extensió de la justícia social i l'augment del benestar personal i social.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1. Conceptualització i contextualització de l'àtenció a les persones amb problemàtica de salut mental
Definició i interrelació entre conceptes bàsics:
-malaltia mental/trastorn mental
-signes/símptomes
-rehabilitació/recuperació
- reforma psiquiàtrica
-model biopiscosocial/model biomèdic
-tractament integral...
Història de la psiquiatria
Situació actual, tendencias


BLOC 2. Marc teòric - pràctic per a l'exercici del Treball Social en l'àmbit de la salut mental. Nocions de psicopatologia
Principals trastorns psiquiàtrics, característiques, formes d'expressió i conseqüències socials
Avaluació i tractament
BLOC 3. La intervenció social en l'àmbit de la salut mental Principals dispositius de la xarxa de salut mental
El treball interxarxes
Funcions dels T.Socials en els diferents dispositius
Aspectes legals associats

Atenció personalitzada
Descripció
Durant el curs, els alumnes es poden comunicar amb el professor via e-mail per tal de concretar el tipus de suport que necessita.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació consistirà en la pròxima convocatòria al tenir només dret d'examen a una prova escrita que valdrà 10 punts i que constarà d'una prova test i un cas pràctic del qual hi haurà de contestar breument unes preguntes

La nota final serà el resultat de la suma del test que valdrà 8 punts i el cas 2.


Fonts d'informació
Bàsica Rodriguez, Abelardo, Intervención Social en personas con enfermedades mentales graves crónicasl, 2008, Ed.Síntesis
Gómez Lavin, Carmen, Psiquiatria, salud mental y trabajo social, 2000, Ed. Eunate
Vázquez, Carmen. Muñoz, Manuel, Entrevista diagnóstica en Salud Mental, 2004, Ed. Síntesis

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent