Codi |
|
A1 |
Interactuar amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per aconseguir canvis, promocionar el desenvolupament dels mateixos i millorar les condicions de vida a través de la utilització dels mètodes i models de Treball Social. |
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A8 |
Dissenyar, implementar i avaluar projectes d’intervenció social. |
A9 |
Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B9 |
Motivació per la qualitat en el treball |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Tenir una visió global del fenòmen de les drogodependències. Realitzar una aproximació amb serietat i rigurositat a la globalitat dels aspectes relacionata amb l'ús de substàncies psicoactives.
|
A14
|
B1 B3
|
C3
|
2. Adquirir les eines teòriques i pràctiques necessàries per una adequada intervenció, com a futurs treballadors socials de diferents institucions de serveis socials, en l'àmbit de les drogodependències. |
A2 A5 A11 A16
|
B2 B3 B9
|
C3
|
3. Conèixer les experiències del treball que des dels diferents dispositius i professionals s'estan realitzant en l'actualitat a l'àrea de drogodependències.
|
A6 A9
|
B5 B6
|
C5
|
4. Dominar els recursos existents per atendre i tractar les drogodependències i saber-los utilitzar.
|
A1 A8 A9
|
B12
|
|
Tema |
Subtema |
1- ASPECTES GENERALS
|
.Conceptes bàsics, terminologia.
.Classificació de les dorgues.
.Models explicatius de les drogodependències.
.Factors d'inici i manteniment del consum.
|
2- SUBSTÀNCIES CAPACES DE GENERAR DEPENDÈNCIA O ÚS PROBLEMÀTIC |
. Història, marc legal, ús i abús, repercusions:
.L'acohol i l'alcoholisme
.El tabac.
.Opiacis.
.La fulla de coca i la cocaïna.
.Amfetamnes.
.Drogues de disseny.
.Cannabis.
.Les xantines.
.Els alucinògens.
.Substàncies volàtils.
|
3- LA INTERVENCIÓ PREVENTIVA |
.El Plan Nacional sobre Drogas.
.La prevenció de risdcos.
.Equips de prevenció. Intervenció. |
4- LES ADDICIONS I LA VIOLÈNCIA A LES LLARS I AL CARRER |
.Característiques de la violència domèstica.
.Intervenció. |
5- LA INTERVENCIÓ ASSISTENCIAL |
.La Xarxa d'Atenció a les Drogodependències.
.Funcions del treballador social.
.Recursos. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
10 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
13 |
20 |
Treballs |
|
8 |
27 |
35 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
5 |
7 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
8 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa amb orientacions sobre el contingut de la matèria i els criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament dels continguts de la matèria |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejament de casos pràtics a l'aula que els estudiants han de resoldre |
Treballs |
Elaboració de treball a l'aula sobre la història de les drogues.
Treball d'anàlisi introspectiva sobre la història personal de l'alumne introduint l'estudiant en tècniques específiques de la disciplina.
Elaboració de pòster i exposició a l'aula
|
|
Descripció |
Sempre que l'estudiant ho requereixi pot pactar sessions de tutoria individual amb el professor.
Despatx 20
telèfon 977558633
Permanències de tutoria: dimecres de 19:00h a 20:00 h prèvia cita |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Elaboració grupal d'un treball de sínstesis sobre una droga. Es presenta en format de "pòster" i s'exposa en forma oral a classe.
|
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova escrita de preguntes curtes i una de desenvolupament. |
80% |
Altres |
- Es valora la participació a les classes. - Cal aprovar tant la prova escrita com el treball per aprovar l'assignatura. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- Aguilar, Inmaculada (coord.), 1995: El educador social y las drogodependèncias. Grupo interdisciplinar sobre Drogas. Madrid. - Alonso, J.M., Durán, A.; Larriba, J. 1998: Què pòden fer els serveis Bàsics d'Atenció Social Primària davant les Drogodependències?. Promoció i Desenvolupament Social. Barcelona. - Arbex,Carmen, 1996: Actuar con la comunidad Gitana. Orientaciones para la intervención en drogodependèncias desde los servicios asistenciales. Asociación Secretariado General Gitano. Madrid. - Castaneda,Carlos, 1968: Las enseñanzas de Don Juan. Ediciones F.C.E. España S.A. Madrid. - Cirillo, S.; Berrini, R.; Cambiaso, G. Mazza, R. 1999: La família del toxicodependiente. Paidós Teràpia Familiar. Buenos Aires. - Comas, D. (Comp.) 1992: Fundamentos teóricos en prevención en drogodependencias. Madrid. - Cocteau, Jean. 1981: Opio. Editorial Bruguera. S.A. Barcelona. - Escohotado A., E. Gonzlez Duro, G. Baulenas, J.L. Díez Ripollés, I. Marquez (coord.) 1994: Las drogas: de ayer a mañana. Talasa Ediciones S.L. Madrid. - Freixa, F.; Soler Insa, P.A. y Cols. 1981: Toxicomanías, un enfoque multidisciplinario. Barcelona, fontanella. - Gamella, Juan, 1990: La historia de Julian. Memorias de heroína y delincuencia. Madrid, Ed. Popular. - Gamella, J.; Alvarez Roldán, A.. 1997: Drogas de síntesis en España. Patrones de adquisición y consumo. Madrid. Plan Nacional sobre Drogas. - Gold, M. 1991: Marihuna. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Gonzalez. C; Funes, J et alt., 1989: Repensar las drogas. Grup Igia. Barcelona. - Grup Igia, 1993: Estrategias de intervención familiar en drogodependencias. Barcelona. 1995: Centros de encuentro y acogida. Documentos de referencia. Barcelona. 2000: Contextos, sujetos i drogas: un manual sobre las drogodependencias. Barcelona. - Llopis Llácer, J:J: 1998: Determinates de la addición a la heroína en la mujer: la codependencia. XXV Jornadas Nacionals Socidrogalcohol. Tarragona. - Norman, S; Miller, M.D, et alt. 1993: Alcohol. Ediciones Neurociencias. Citran. Barcelona. - Pallarés i Gómez, J. 1995. La dolça punxada de l'escorpí. Lleida. Pagès editors. - Parrino, Mark W, 1995: Manual de tratamiento con Metadona. Barcelona Grup Igia. - Plan Nacional sobre drogas, 2000: Plan Nacional sobre drogas. Memoria 1999. Madrid. - Romaní, Oriol, 1999: Las drogas. Sueños y razones. Editorial Ariel. Barcelona. - Spitz, H.; Rosecan, J. 1990: Cocaína. Nuevos enfoques en investigación y tratamineto. Ediciones Neurociencias. Citrán. Barcelona. |
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
És molt recomenable l'assistència regular a classe. La professora ho tindrà en consideració en el moment de l'avaluació.
Alguns dels treballs que es realitzen a l'aula, repercuteixen directament en la nota final. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|