Codi |
|
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A13 |
Utilitzar la mediació com estratègia d’intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes. |
A14 |
Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva i prendre decisions |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B11 |
Capacitat analítica i de síntesi |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el contingut de la Llei Orgànica Reguladora de la Responsabilitat Penal del Menor
|
A2 A13
|
|
|
2. Relacionar la Llei Penal del Menor amb els principis que es deriven dels textos internacionals
|
A14
|
|
|
3. Interpretar la Llei Penal del Menor d'acord amb els principis que s'hi declaren
|
|
B1
|
|
4. Aplicar el coneixement adquirit a la solució de supòsits pràctics
|
|
B2 B5 B11
|
|
5. Interessar-se per l'estat de la qüestió en la societat en la que viu
|
A13
|
|
|
6. Analitzar ressolucions judicials
|
|
B1 B11
|
|
7. Sensibilitzar-se davant el problema penal, tant d'adults com de joves
|
|
B6
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció al Dret penal. |
Problemàtica criminològica de la delinqüència de menors. Perspectiva polític-criminal de la criminalitat juvenil. El menor com a objecte del Dret penal: concepte de menor; el menor com a víctima; el menor com a subjecte actiu del delicte. |
Tema 2. La justícia internacional per a menors. |
El model de les Nacions Unides. Les Directrius del Consell d'Europa. |
Tema 3. El tractament dels menors delinqüents en Dret penal espanyol. |
La implantació dels tribunals de menors. |
Tema 4. La responsabilitat penal del menor d'edat. |
La previsió del Codi penal de 1995. |
Tema 5. La Llei Orgànica Reguladora de la Responsabilitat Penal dels Menors. |
La seva promulgació i entrada en vigor. Les reformes legislatives. L'àmbit d'aplicació de la llei. |
Tema 6. Principis informadors de la responsabilitat penal del menor. |
Pressupòsits de la responsabilitat. |
Tema 7. L'organització judicial en matèria de menors. |
La competència jurisdiccional. La intervenció del Ministeri Fiscal. |
Tema 8. Les conseqüències jurídiques del fet punible dels menors. |
El sistema de mesures aplicables i la seva determinació. |
Tema 9. El procediment penal de menors. |
La instrucció. El desistiment en la incoació de l'expedient. El sobreseïment. La conciliació i la reparació entre el menor i la víctima. |
Tema 10. El procediment penal de menors (II). |
La incoació de l'expedient. La intervenció del perjudicat. L'informe tècnic. Les mesures cautelars. La conclusió de la instrucció. |
Tema 11. El procediment penal de menors (III). |
L'audiència. La sentència. La suspensió de l'execució. |
Tema 12. El procediment penal de menors (IV). |
El règim de recursos. |
Tema 13. L'execució de les mesures establertes. |
El règim privatiu de llibertat. |
Tema 14. La responsabilitat civil del menor. |
Extensió de la responsabilitat. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
60 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
16 |
19 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves de desenvolupament |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
El primer dia de classe es farà la presentació del curs, explicant els continguts, la bibliografia precisa i els mètodes d'avaluació. |
Sessió Magistral |
El contingut del programa s'anirà desenvolupant al llarg de les classes teòriques. |
Resolució de problemes, exercicis |
Al llarg del curs l'alumne haurà de resoldre casos pràctics que li serviran per aplicar els coneixements teòrics prèviament adquirits. |
|
Descripció |
L'alumne disposa d'unes hores setmanals d'atenció personalitzada, ja sigui les establertes per normativa, ja sigui prèviament concertades amb el professor via correu electrònic o personalment. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves pràctiques |
L'alumne que no hagi alliberat les pràctiques al llarg del curs o no les hagi fet, haurà de solucionar un cas pràctic el dia de l'examen. |
30% |
Proves de desenvolupament |
Una altra part de l'examen consistirà en el desenvolupament de dues preguntes, relatives al temari del curs. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Almazán Serrano, A./ Izquierdo Carbonero, F.J., Derecho Penal de Menores, 2004, Grupo Difusión, Barcelona
Vázquez González, C., Derecho penal juvenil, 2007, 2ª ed., Dykinson, Madrid
Ornosa Fernández, M.R., Derecho Penal de Menores, 2005, 3ª ed., Bosch, Barcelona
Dolz Lago, M.J, Comentarios a la legislación penal de menores, 2007, Tirant lo Blanch, Valencia
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|