DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SOCIOLOGIA DE LA JOVENTUT Codi 15051211
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BRUNET ICART, IGNACIO
Adreça electrònica ignasi.brunet@urv.cat
Professors/es
BRUNET ICART, IGNACIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Promoure el creixement, desenvolupament i independència de les persones identificant les oportunitats per formar I crear grups, utilitzant la programació i les dinàmiques de grup pel creixement individual i l’enfortiment de les habilitats.
A5 Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció.
A9 Investigar, analitzar, avaluar I utilitzar el coneixement actual de les millors pràctiques del treball social per revisar i actualitzar els propis coneixements sobre els marcs de treball.
A14 Contribuir a la promoció de les millors pràctiques del treball social participant en el desenvolupament i anàlisi de les polítiques que s’implementen.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B9 Motivació per la qualitat en el treball
B11 Capacitat analítica i de síntesi
B13 Capacitat de gestió de documentació i informació
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les eines de l'anàlisis sociològic dels joves A3
A5
B3
B11
2. Identificar la influència del sistema educatiu en el mercat laboral A9
A14
B3
B11
4. Diferenciar dimensions sociològiques que configuren la realitat social dels joves (estructura social, classe social, gènere i ètnia) B1
B3
B9
5. Analitzar els diferents models de transició dels joves a l'etapa adulta A14
B1
B3
B4
B11
C2
7. Prendre consciència dels diversos discursos sobre els joves . B3
B13
C2
C4
C5
9. Contribuir a la interrogació crítica de la realitat social dels joves A14
B4
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1




Tema 1. la construcció social de la realitat: aproximació al concepte de joventut.
Tema 2. Sociologia de la jovenut a Espanya, Catalunya i Europa.
Bloc 2. Estructura Social i joventut Tema 3. Classe social, reproducció de clase i mobilitat.
Tema 4. Joventut des de la perspectiva de gènere.
Tema 5. Els joves davant el fenòmen migratori.
Tema 6. Cultura juvenil: valors, oci i comportament del jovent.
Bloc 3. Joves, formació i mercat de treball. Tema 7. Transició de la joventut a l'edat adulta.
Tema 8. Formació i joventut.
Tema 9. La transició dels joves al mercat laboral

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 20 40
Presentacions / exposicions
3 3 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 4 8
Treballs
0 20 20
Estudis previs
0 30 30
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura, metodologia docent i sistema d'avaluació. Recollir els interessos i motivacions de l'alumnat per l'assignatura. Establir objectius del curs.
Sessió Magistral Exposició i explicació dels continguts clau, conceptes i teories sociològiques respecte a cadascun dels temes tractats.
Presentacions / exposicions Al final del semestre l'alumnat haurà de presentar el seu treball de curs a l'aula.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilitzarem el moodle com a eina de comunicació dintre del grup, per compartir els treballs individuals i material obtingut a les diferents recerques. Consultarem les principals fonts bibliogràfiques i recursos a l'abast en internet.
Treballs Elaboració d'un treball individual sobre alguna de les temàtiques del curs amb el suport de la professora.
Estudis previs Les aules funcionaran com a seminari. Treballarem un dossier de lectures al llarg de tot el curs que cal portar llegides i treballades a cadascuna de les sessions.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Treballs
Descripció
Es recomana a l'alumnat que faci ús de l'horari de tutoria per a qualsevol dubte. A principi de curs es donarà un esquema per fer el treball de curs. El dossier de lectures es treballarà individual o conjuntament depenent del tema tractat. Les lectures són imprescindibles per l'alumnat assistent.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Es presentarà el resultat del treball de curs a una de les sessions finals de l'assignatura 10%
Treballs Treball de curs sobre un dels temes del programa. S'avalua el treball i la presentació a l'aula 20%
Estudis previs El dossier de lectures implica un treball previ a cadascuna de les aules. S'haurà de lliurar el treball demanat setmanalment. 10%
Proves objectives de tipus test Prova de coneixements dels continguts, conceptes i teories explicades a l'aula. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura està pensada tipus seminari si el nombre de persones assistents a les aules així ho permet. L'alumnat no assistent haurà de fer el mateix que l'alumnat assistent i un treball sobre un llibre acordat amb la professora abans de final de març. Els treballs de curs s'hauran de lliurar abans del 30 d'abril. L'examen és basarà en les sessions magistrals i el dossier de lectures.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia bàsica

·         Brunet, I. (dir.) Joves i transició al mercat de treball. Pòrtic. Biblioteca Universitària. 2001.

.         Brunet, I. & Pastor, I. & Belzunegui, I. (2005) "El calidoscopi de la immigració”, Barcelona: Pòrtic- Enciclopedia Catalana.

 

·         Informe sobre la Joventut al 2005. Observatori Català de la Joventut. Disponible en www.gencat.net/joventut/observatori 

 

·         Torns, T. (2001): “Les joves i l’ocupació” a Brunet, I.  Joves i transició al mercat de treball. Barcelona: Pòrtic-Enciclopèdia Catalana.

·         Casal, J (2001) “La transició dels joves a la vida adulta en el marc d’una societat en canvi” a Brunet, I.  Joves i transició al mercat de treball. Barcelona: Pòrtic-Enciclopèdia Catalana.

·         Flecha, R. (2001): “Orientació escolar, professional i social dels joves” a Brunet, I. Joves i transició al mercat de treball. Barcelona: Pòrtic-Enciclopèdia Catalana.

·         Furlong, A i Cartmel, F (2001) “Els contextos canviants de la joventut” en Col·lecció: Aportacions, núm. 1. Secretaria General de Joventut

·         Alberdi, I. Escario, P. Matas, N. (2000) Las mujeres jóvenes en España. Colección de Estudios Sociales de La Caixa. Número 4. Disponible en www.estudis.lacaixa.es

·         AA.DD. (2005) Informe sobre la Joventut al 2005. Observatori Català de la Joventut. Secretaria General de la Joventut. Disponible en www.gencat.net/joventut/observatori

·         CES (2006) El papel de la juventud en el sistema productivo español. Consejo Económico y Social. Colección Informes.

·         Enzo, J. (2006) Valores e Identidades de los jóvenes. Ed. SM.

·         Albaigès, B. (2003) Crisi del treball i emergència de noves formes de subjectivitat laboral en els joves. Secretaria General de Joventut. Disponible en www.gencat.net/joventut/observatori

·         IOÉ ( 2002) Immigració, escola i mercat de treball. Una radiografia actualitzada. Collección de Estudios Sociales de La Caixa. Disponible en www.estudis.lacaixa.es

Complementària

Bibliografia específica

Bibliografia del bloc I.

·         Aranguren, J.L. (1985) “La juventud europea a lo largo de cuarenta años” en Papers, 25.

·         Bilbao, A (1989): “La utilización ideológica de los jóvenes” en Torregrosa (de) Juventud, trabajo y desempleo: un análisis psicosociológico. Madrid: MTSS.

·         Gil Calvo, E.  (1984) “Cultura del trabajo y sociedad del ocio: la medida del valor de la juventud” en De juventud, 15.

·         Martin Criado, E. (1998): Producir la juventud. ISTMO: Madrid.

·         López Jiménez, M.A. (1990): “Sociología de la juventud” en Giner & Moreno, Sociología en España. Madrid: CSIC.

Bibliografia del bloc II

·         Carabaña, J. (1999) Dos estudios sobre movilidad intergeneracional. Madrid: Argentaria Visor.

·         Carrasco, C (1999) Mujeres y economía. Barcelona: Icària.

·         Carrasquer, P. (1997) “Jovenes, empleo y desigualdades de género” en Cuadernos de Relaciones Laborales, 11.

Bibliografia del bloc III

·         Cachón, L (1991) “Segmentación en el mercado de trabajo y niveles educativos” a VV.AA. Sociedad, Cultura y Educación. Madrid: CIDE.

·         Casal, J., Masjuán, J.M. & Planas, J. (1989): “La inserción profesional de los jóvenes: los itinerarios de transición  entre los 14 y los 25 años. Barcelona: ICE-UAB.

·         Colectivo IOE (1989) Estudio sobre las condiciones de trabajo de los jóvenes. Madrid: Consejo de la Juventud de España.

·         Torregrosa (1989) Juventud, trabajo y desempleo: un análisis psicosociológico. Madrid: MTSS.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIOLOGIA/15051012